نقش«مفصل‌بندی» مفاهیم در گفتمان انقلاب اسلامی

جایگاه «معنویت» در گفتمان انقلاب اسلامی

در نشست های اخیر ویژگی های «اسلام ناب» محور و نشانه اصلی «گفتمان انقلاب اسلامی» و برچسب های سیال آن مانند «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویت» بوده است. . «احترام»، «تقوای سیاسی» به بحث «عقلانیت» و «انتظارات» پرداختیم و در این جلسه به «ارائه» مفاهیم و نمادهای سیال انقلاب اسلامی خواهم پرداخت.
در اصطلاح پزشکی به آن «تلفیق» می گویند. به معنای مفصل بین دو استخوان است. رباطی که استخوان ها را به هم متصل می کند. در پزشکی آنقدر درباره این مفاصل صحبت می کنند که گاهی می گویند همه انسان ها و موجودات زنده به خاطر همین مفاصل وجود دارند. اگر آنها نباشند، مردم حرکتی ندارند و نمی توانند کاری انجام دهند.
ورزشکاران را می بینید. دوندگانی که در مسابقات استقامت شرکت می کنند یا وزنه بردارانی که 300 کیلو وزنه می زنند این توانایی ها به دلیل وجود این تیم هاست. در بدن انسان مفاصلی هستند که بسیار فعال هستند مانند دست و پا و … و برخی از مفاصل اصلا به چشم نمی آیند اما کار خود را به خوبی انجام می دهند تا انسان انواع کارها را انجام دهد.
گفتمان انقلاب اسلامی برای انتقال مفاهیم و نمادهای سیال خود مانند آزادی، عدالت، اخلاق، معنویت، احترام، تقوای سیاسی، عقلانیت و… ایجاد کرده است، اگر به این «بیانیه» توجه کنیم، می بینیم که انقلاب واقعاً در این زمینه شاهکاری ساخته است.
انقلاب اسلامی در بحث «تلفیق» هنر زیادی به خرج داد و با آن فن بیان توانست ترکیبات زیبایی خلق کند. ترکیباتی که اگر انقلاب اسلامی نبود شاید به ذهن هیچکس نمی رسید. دلیلش این است که او نیامده است. البته در برخی قسمت ها نتوانستیم این ترکیب ها را به خوبی حفظ کنیم. مشکلی هست و به قول معروف دیسک خراب است.
«عدالت» و «آزادی» از شعارهای اصلی انقلاب اول بود و انقلاب آنقدر از عدالت و آزادی صحبت کرده بود و می گفت این آزادی برخلاف ایدئولوژی لیبرالیسم و ​​سوسیالیسم است، معنای جدیدی دارد. اما ما نه تنها توانستیم از این ترکیب مراقبت کنیم، بلکه آنها را از هم جدا کردیم، در حالی که عدالت و آزادی یک مفهوم هستند، آنها با هم هستند، نمی توان آنها را از هم جدا کرد. آنها را از هم جدا کن، هر دو را خراب کردی.
متأسفانه برخی در جریانات سیاسی ما آمدند و موضع روشنفکری گرفتند و برخی هم موضع مذهبی گرفتند. هر دو اشتباه کردند. برخی گفتند آزادی بدون عدالت. عده ای هم گفتند که ما این آزادی را نمی خواهیم و شعار عدالت را سر دادند و به نام عدالت آزادی را به قربانگاه بردند، بعداً مقام معظم رهبری فرمودند عدالت و آزادی هر دو شعار طبیعی انقلاب است.
این ترکیباتی که مثلاً «آزادی معنوی» مطرح شد. ما چیزی به نام آزادی معنوی در جهان نداریم. این آزادی واقعا مادی نیست. بی خدایی سطحی نیست. دقیقاً مانند عبادت خداست. این در هیچ کجای دنیا نیست و هیچ کس ادعای آن را ندارد. یا «معنویت اخلاقی»، «معنویت عقلانی» این ترکیبات اصلاً در دنیا صدق نمی کند. می گویند ما عقل داریم، این عقل سلیم است. اما انقلاب می گوید ما دنبال دلیلی می گردیم که ریشه در معنویت و اسلام داشته باشد.
در گذشته این اصطلاح اصلاً محبوب نبود. مردان کسانی هستند که از دین فراتر رفتند. زیرا به چه کسی روشنفکر می گویند که بر اساس عقل انسانی می اندیشد؟ از دین پیروی نمی کند. به او می گویند روشنفکر. این یک اصطلاح در دنیای غرب است، افرادی که در برابر کلیسا، دین، خدا و پیامبر مقاومت کرده بودند، روشنفکر نامیده می شدند. در کشور ما قبل از انقلاب به برخی از دانشگاهیان و تحصیلکردگانی که چندان مذهبی نبودند، روشنفکر می گفتند. بعد از انقلاب این مفهوم ایجاد شد که روشنفکر دینی داریم. ما علوم دینی داریم.
متأسفانه برخی با ادبیات گمراه کننده به متکلمان و روشنفکران دینی حمله کردند. امروز می گویند متناقض هستند، جمع نمی شوند. هر چند اینها نتایج انقلاب اسلامی است. برخی به راحتی تسلیم شدند و موافقت کردند، نتیجه چه بوده است؟ هر که بخواهد ادعای روشنفکری کند انگار باید از دین بگذرد اما گفتند برو از آخوند دین بپرس و آخوند ما بعد از اعتراف به اینکه من مذهبی هستم می گوید من روشنفکر نیستم. ، من یک فرد متدین و یک عالم دینی هستم و این دوگانگی ایجاد شد. در واقع می خواهم بگویم که انقلاب اسلامی ترکیب هایی انجام داد، اما عده ای آمدند و این ترکیب ها را تبدیل به اسراف کردند و منزوی کردند.
یکی از آن ترکیبات زیبایی که انقلاب انجام داد تقوای سیاسی بود. حالا خیلی از اولیای ما می گویند این چیست؟ تقوای سیاسی یعنی چه؟ خداپرستی خداپرستی است. چرا سیاست را با آن مرتبط می کنید؟ و این نتیجه آن است که سیاستمداران وحشی ما برای نظام و انقلاب چقدر مشکلات ایجاد کرده اند.
حزب عزت که در جلسه ای بحث کردیم، این افتخار یک بحث اخلاقی است، قدرت یک بحث اخلاقی است. در عین حال یک امر معنوی است. در عین حال حزبی مبتنی بر عدالت است. چنین چیزی در دنیا اصلا شناخته شده نیست. آنها به ما می خندند که سعی کردیم این بحث را مطرح کنیم. بنابراین این ترکیب ها و تمهیدات ایجاد شده بین عناصر مفهومی انقلاب در واقع کار بزرگ انقلاب اسلامی است.
رابطه مفاهیم اساسی انقلاب این است که هیچ کدام تنها نیستند. همه اینها مانند مرواریدهایی هستند که بر یک رشته تسبیح زده شده اند. اگر جداش کنیم از بین می رود. بعد دیگه نمیتونیم پیداش کنیم اگر یکی بگوید من اصلاح طلبم، دنبال آزادی هستم، کاری به عدالت ندارم، در واقع آزادی خود را از دست می دهد. یعنی چیزی را که به دنبالش است از بین می برد. این دیگر آزادی انقلاب نیست. انقلاب در لفاظی تعریف نمی شود، انگار یک اصولگرا بیاید بگوید من دنبال عدالت هستم، با آزادی کاری ندارم، عدالت را از دست می دهد. زیرا یکی از مهره های تسبیح را برمی دارد و گم می کند و این خیانت بزرگ به انقلاب اسلامی است.
منظور سعدی از اینکه انسان اعضای یک بدن هستند چیست؟ یعنی مردم از همدیگر صدمه نمی بینند. اگر افراد در جامعه قرار گیرند، اگر در جامعه قرار گیرند، اگر دستیاران و مددکاران ارگانیک وجود داشته باشند، انسان معنای خود را پیدا می کند. اما اگر مردها در جامعه گرد هم نیایند، یک بدن نشوند، در این بیابان ها به صورت فردی زندگی کنند، دیگر انسانیت شکل نمی گیرد. کرامت انسانی این است که در جامعه زندگی کنند. اگر مردم را از هم جدا کنید، اصالت مردم را از بین می برید. شما مهره ها را بردارید و آن تک دانه ها فایده ای ندارد.
بنابراین وقتی این ارتباط و نمادها و مفاهیم سیالی که بحث کردیم کنار هم قرار گیرد، «جمهوری اسلامی» به حقیقتی تبدیل می شود که در هیچ کجا وجود ندارد. این حقیقت فقط اینجاست و این حقیقتی است که ما باید از آن دفاع کنیم.
متأسفانه برخی از مردم دنیا واژه هایی مانند تروریسم را به ما معرفی می کنند که در دنیا منفور است. چرا؟ چون نتوانستیم فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی را در قالب ترکیبی از این واژه ها معرفی کنیم که بگوییم ما کشوری هستیم با آزادی، عدالت، معنویت، استقلال، دنبال رفاه هستیم، می خواهیم بهترین اقتصاد را داشته باشیم. . عقل، اخلاق، شرف، توقع و … داریم. همه چیزهایی که در دنیا اصالت دارند، ما بهترین آنها را داریم. ما هم این ترکیب را داریم. این ترکیب برای ما یک علامت تجاری است. انحصاری است. هیچ کس دیگری ندارد. امکان یافتن هر یک از آنها وجود دارد. اما این مجموعه و مرتبط با هم و این جمله که به طور جدی مرتبط است هیچ جا نیست و ما نتوانستیم این را معرفی کنیم.
در بحث گفتارها تعبیر است، وحدت را جمع می گویند. یعنی یک جور مفاهیم جمع داری، چیزهای پراکنده ای داری، می آیند یک جا جمع می شوند. هنگامی که ترکیب شود، موثر می شود. اگر مردم دور هم جمع شوند و واحد شوند، این واحد اثرگذار خواهد بود. اگر همه توان خود را کنار هم بگذارند، قدرت ایجاد می شود.
این استاد حرفه ای و دانشگاه افزود: قبل از انقلاب تک تک ملت های ما طعمه گرگ های آزادی اندیشی غرب شده بودند. امام آمد تک تک افراد را به هم پیوند داد و به فرموده امام راحل «یاد واحده» و به تعبیر قرآن «یدالله فوق ایدهم» شد. وقتی این دست دست خدا شد دست دیگری بالای آن نخواهد بود. «اسلام علیه شما و نه علیه شما» چه زمانی به واقعیت می پیوندد؟ وقتی همه مسلمانان امت واقعاً به اینجا می آیند تا متحد شوند. ظهور انقلاب اسلامی این پدیده را به وجود آورد که غربت را به وحدت تبدیل کرد و این وحدت مؤثر واقع شد.
در مورد سبک زندگی مورد حمایت انقلاب اسلامی، آنقدر بی اعتنا بوده ایم که تا به حال سبک زندگی غربی و آزادی غربی جلوی چشمان ما آمده است. برخی از بچه های ما ادعای آن نوع سبک زندگی و آن نوع آزادی را دارند. و حالا ایستاده ایم، هیچ کاری نمی توانیم بکنیم. ما این بحران را برای خودمان ایجاد کردیم و تقصیر بر گردن کسانی است که به مفاهیم انقلاب و نتیجه انقلاب و ترکیب انقلاب اهمیت ندادند. آزادی مصادره شده است. حالا به نسل جوان بگویید که آزادی در ایمان ماست. او به شما می خندد، او اصلا گوش نمی دهد. بگو دین سبک زندگی را آورده، به تو می خندند.
امروز همه باید مراقب ارزش ها و اندیشه های انقلاب باشیم و از تحریف و تحریف اندیشه های انقلاب جلوگیری کنیم. این ترکیبات و عباراتی که انقلاب ایجاد کرد باید حفظ شود. این یعنی انقلابی گری همان طور که مقام معظم رهبری در بیانات فرمودند گام دوم بسیار زیبا بیان شده است، انقلابی گری یعنی تحول، قدرت، براندازی، تغییر اساسی. انقلاب یعنی این. انقلاب یعنی روحیه ناسازگار، ناپایدار و ناآرام. این روح ناآرام هرگز با آرامش و استراحت و بی تفاوتی جمع نمی شود.
وی در خاتمه گفت: امروز نیز انقلاب اسلامی پس از یک پسرفت همچنان یک نظام انقلابی دارد. این است، در عین حال که به نظام سیاسی رسیده، به جمهوری اسلامی رسیده، حکومت تشکیل داده، سبک زندگی درست کرده است و در عین حال انقلابی است و این جزء ترکیبات انحصاری است. انقلاب اسلامی که در جای دیگر نخواهید دید و این وظیفه همه است. حفظ و حراست از این ترکیبات بی نظیر انقلاب اسلامی است.

دکمه بازگشت به بالا