استراتژی رسانههای اجتماعی برای تقویت سئو
در این مقاله از سری مقالات آموزش سئو سایت رایگان قصد داریم تا استراتژی رسانه های اجتماعی را گام به گام توضیح دهیم. این استراتژی ها به شما کمک می کند تا جایگاه کسب و کار خود را در رسانه های بهبود بخشید. با ما همراه باشید.
چرا به استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی نیاز دارید؟
بیایید نگاهی به مزیت های یک استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی بیندازیم:
- در وقت شما صرفه جویی می کند.
- از اهداف تجاری شما پشتیبانی می کند.
- به شما کمک می کند نتایج را اندازه گیری کنید.
- سرعت رشد شما را بالاتر می برد.
- فرایند کاری شما را سازمان یافته می سازد.
برای استراتژی خود اهداف لازم را تعیین کنید
قبل از شروع کار باید بدانید بدون برنامه، هیچ وسیله ای برای فهمیدن اینکه آیا استراتژی رسانه اجتماعی شما کار می کند یا خیر ندارید. با این حال برای اندازه گیری اثربخشی برنامه خود، باید اهداف خاصی را تعیین کنید. مانند هر کمپین بازاریابی، دیجیتال یا ، معیارهای رسانه های اجتماعی باید با اهداف کسب و کار شما مطابقت داشته باشد. این بهترین راه برای ایجاد یک استراتژی است که در واقع درآمد را به همراه دارد.
1. مخاطبان خود را به خوبی بشناسید
2. پلتفرم های مورد نظر خود را انتخاب کنید
اولویت بندی پلتفرم هایی را که کسب و کارتان باید فعالانه در آن ها پست کند مهم است. به عنوان مثال، اگر می دانید که خریدار شما یک حرفه ای B2B است، به احتمال زیاد می خواهید از LinkedIn استفاده کنید. یک چهارم کاربران فعال ماهانه آن اینفلوئنسرهای سطح ارشد هستند. با این حال، اگر مخاطبان هدف شما Gen Z (نسل نوجوان) باشد، انتخاب پلتفرم شما تغییر می کند.
مخاطبان جوان تر بیشتر وقت خود را صرف تماشای محتوای ویدیویی آنلاین می کنند و پلتفرم های ویدیویی سنگین مانند اسنپ چت یا تیک تاک را در اولویت بیشتری نسبت به لینکدین قرار می دهند. این یک استراتژی رسانه های اجتماعی است که باید آن را رعایت کنید وگرنه کارتان به سختی پیش می رود.
3. معیارها را همیشه بررسی کنید
رسیدن: این معیار اندازه گیری می کند که چند کاربر پست رسانه های اجتماعی شما را دیده اند.
نرخ کلیک: اگر به یک یا پست وبلاگ در وب سایت خود لینک می دهید، ببینید چند نفر روی پیوند کلیک می کنند. این همان چیزی است که “نرخ کلیک” شما نامیده می شود: درصد افرادی که پیوندی را می بینند و روی آن کلیک می کنند.
هشتگ: اگر از هشتگ ها به عنوان بخشی از استراتژی محتوای خود استفاده می کنید، بررسی کنید که آیا عباراتی که استفاده می کنید باعث جلب توجه بیشتر به پست رسانه های اجتماعی شما می شود یا خیر. با نظارت بر عملکرد هشتگ خود، می توانید ببینید که کدام یک برای برند شما بهتر عمل می کنند (بنابراین می توانید آن ها را دو برابر کنید).
احساسات: بررسی احساسات نیز بسیار مهم است. برای حفظ شهرت برند خود، باید بدانید که آیا مردم از شما در رسانه های اجتماعی به طور مثبت یاد می کنند یا منفی.
4. محتوای جذاب ایجاد کنید
اکنون به بخش واقعاً سرگرم کننده می رویم: ایجاد محتوای با کیفیت بالا. اما قبل از اینکه برای پر کردن تقویم محتوای خود عجله کنید، به یاد داشته باشید که نیازی به ایجاد محتوای جدید از ابتدا ندارید. شما احتمالاً کتابخانه ای از محتوا دارید که می توانید آن را در رسانه های اجتماعی تغییر دهید و در وقت و تلاش خود صرفه جویی کنید. در دوره رایگان سئو سایت در این باره به صورت مفصل توضیح داده ایم.
5. محتوای آموزشی
محتوای آموزشی به مشتریان شما کمک می کند تا درباره یک محصول، موضوع یا صنعت اطلاعات بیشتری کسب کنند. این محتواها به قرار دادن محصول شما در خط مقدم پست رسانه های اجتماعی کمک می کند. محتوای آموزشی نباید بسیار زیاد و یا بسیار کم باشد. شما می توانید با استفاده ی صحیح از آن، خود را در میان مخاطبانتان متخصص و مفید جلوه دهید. استراتژی رسانه های اجتماعی شما را ملزم به اطلاع رسانی های آموزشی می کند. این محتواها می توانند مخاطبان قابل توجهی را به سمت شما جلب کنند.
6. محتوای سرگرمی
همیشه لازم نیست در شبکه های اجتماعی سختگیر و جدی باشید. در واقع، محتوای ساده و سرگرم کننده که به کسب و کار شما مربوط می شود، راهی عالی برای ترغیب مردم به صحبت کردن است. فروشگاه Goodbody این را در استراتژی محتوای رسانه های اجتماعی خود با استفاده از میم های خنده دار اجرا می کند. با استفاده از میم های مرسوم، ویدیوهای خنده دار و محتوای مرتب، یک استراتژی رسانه های اجتماعی عالی را ایجاد کنید. کاربران با محتوای قابل اشتراک گذاری که تعامل را تشویق می کند، بهتر با شما ارتباط برقرار می کنند.
7. محتوای الهام بخش
هنگام پیمایش در رسانه های اجتماعی، بسیاری از مردم می خواهند از محتوایی که می بینند الهام بگیرند. این خبر خوبی برای برندهای تجارت الکترونیک است، به خصوص با توجه به اینکه محتوای عالی الهام بخش عمل است. این محتوا همچنین برای تعامل عالی است، زیرا کاربران را تشویق می کند تا پست ها را برای بعد ذخیره کنند.
8. ارسال محتوا به صورت مرتب و برنامه ریزی شده
یکی از مهم ترین استراتژی رسانه های اجتماعی ، ارسال به موقع و دقیق محتوا از لحاظ زمانی است. البته منظور ما این نیست که همیشه در ساعت مشخصی محتوا ارسال کنید اما بارها تجربه شده است که شما می توانید مخاطبان خود را با راسال به موقع محتوا شرطی کنید. برای مثال پیجی در اینستاگرام که همیشه دبرای بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی در سئو ذکر این نکته کافی است که رسانه های اجتماعی جز جدا ناپذیری از سئو سایت شده اند در مقاله زیر به بررسی استراتژی های رسانه های اجتماعی برای افزایش سئو و همچنین تاثیر آنها بر سئو خواهیم پرداخت اما در شروع به بررسی یک سئوال کلی خواهیم پرداخت:
آیا رسانه های اجتماعی به تنهایی سبب افزایش سئو میشوند ؟
برای پاسخ دادن به این پرسش باید دید افکار مردم چگوته است که چنین پرسشی را در سر می پروراند، خوب شاید شما هم در رسانه های مختلف اجتماعی پست گذاشته باشید و حتی لینک داده باشید و به نظرتان برسد که این لینک تاثیر رسانه های اجتماعی در سئو دارد ، خیر اینگونه نیست این را ما نمی گوییم در سال ۲۰۱۴ مک کات سرپرست نیم اسپم گوگل این را مطرح کرد و به طور واضح از تاثیر ناچیز و جزئی اینگونه از لینک دهی ها صحبت نمود.
کات همچنین تاکید کرد که منابع این پست ها و پروفایل ها به طور واضح و مشهود برای گوگل نیستند، این پست ها در روز هزاران بار ایجاد می شود و سامان دهی آنها برای گوگل نیز همواره امری زمان بر و کم اثر خواهد بود. بنابراین احتمالا راه دیگری وجود خواهد داشت تا گوگل با توجه به استناد به آن سئو وب سایت را افزایش می دهد حال پرسش دیگری که از تاثیر رسانه های اجتماعی در سئو را بررسی می کنیم.
از آن جا که رسانه های اجتماعی دارای رتبه بسیار خوبی از نظر گوگل هستند بنابر این باید تاثیر بسیار خوبی را بر روی سئو سایت ما بگذارند و باعث ارتقای سئو ما شوند؟
کات در بخش دیگری این توضیح را می دهد: گوگل با لینک هایی که از رسانه های اجتماعی می آید مانند دیگر سایت ها رفتار می کند و امتیاز ویژه ای را برای آنها قائل نیست . در اینجا شاید برایتان این پرسش بوجود آید که چرا؟ دلیل این امر بسیار واضح است تمامی لینک هایی که از شبکه های اجتماعی می آیند ، نوفالو هستند و به عبارتی دیگر هیچ اهمیتی از نظر گوگل ندارند. پس بنابراین نمی توانید به این لینک ها به عنوان لینک فالو نگاه کنید ، حال آنکه برخی از رسانه های اجتماعی نیز وجود دارند که خروجی لینک فالو به شما می دهند اما با توجه به تعداد لینک های فالو این شبکه ها و همچنین قابلیت ساخت اکانت تقلبی توسط کاربران برای دریافت لینک فالو بعید به نظر میرسد که بتوانید گوگل را فریب بدهید.
پس از توضیح این سئوالات در اینجا به بیان استراتژی هایی می پردازیم که به تاثیر رسانه های اجتماعی در شما کمک می کند.
این روش روشی ساده اما سخت است به این معنی که دریافت نتیجه از آن منوط به نظر خواننده مطلب دارد در ایت استراتژی شما محتوای خود را تولید می کنید و بر روی رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارید و در تولید این محتوا باید بسیار تلاش کنید را جذب خواننده که برای منبع رسانه اجتماعی شما ارزش قائل بوده و مطالب را با منبع شما گسترش بدهد سخت است.
برای این کار پیشنهاد می شود از رسانه های اجتماعی مرتبط استفاده نمایید ، رسانه هایی که کاربران مد نظر شما را به سمت شما رهسپار کنند و نه رسانه هایی که باعث رشد سئو شما نمی شوند ، یک لیست از محتوای همیشه سبز خود ایجاد کنید که سبب ارتقای رتبه شما خواهد شد.
یکی از فاکتور های مهم برای منفعت بردن از تاثیر رسانه های اجتماعی در سئو توجه به برند خود در فضای مجازی است ، برای گوگل تفاوتی ندارد که شما یک شخص ، سایت و هر چیز دیگری باشید و برایش مهم این است که دیگران در اینترنت راجع به شما چه فکری را می کنند و برایتان چه جستجویی انجام می دهند تا به شما و یا خدمات شما برسند ، پس بنابر این داشتن یک استراتژی برای فعالیت در رسانه های اجتماعی برای تمامی برند هایی که قصد توسعه کسب و کار و در امتداد آن خود را دارند امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
یکی از بهترین راه ها به منظور توسعه سایت شما توسعه روابط با دیگران است که به عنوان یک راهکار کلیدی مطرح است ، شما پس از برقراری روابط می توانید خدمات خود را عرضه نمایید و یا پس از برقراری آن می توانید به معرفی خود بپردازید که البته تمامی این موارد را می توان طی سطوح مختلفی به شرح ذیل دید :
در سطح اول کاربران استراتژیک شما هستند که با استفاده از علاقه خود به برند شما و یا محصولاتتان به طور رایگان برای شما تبلیغ می کنند شما می توانید با تلاش برای ایجاد رابطه با این افراد از طریق به اشتراک گذاشتن محتوای خوب و جذب کاربر آشنا شده و به طور رایگان از تبلیغات این افراد در جهت ارتقای سئو خود گام بردارید.
اسنفاده از لشگر نفوذی که توسط خود شما هدایت می شود و به کاربران سطح اول شما خط می دهند و از نظر گوگل نیز دارای رتبه و اعتبار مناسب هستند، این کاربران به طور مداوم شما را دنبال می کنند و سبب تاثیر رسانه های اجتماعی در سئو شما خواهند شد.
در سطح سوم از این روابط برند ها و همکاران بالفعل و یا بالقوه شما می باشند که با توجه به آشنایت آنها چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی جذب شما شده اند و بر روی سئو شما تاثیر می گذارند.
جمع بندی
با توجه به تاثیر رسانه های اجتماعی در سئو به تمامی صاحبان برند توصیه می شود که این مقاله و این گونه مقالات سایت المنتوری ها را به عنوان یک معرفی ساده در دنیای مجازی نبینند و برای ارتقای کسب و کار خود و در راستای منافع خود از آن بهره بگیرند، این راهکار ها می تواند شرایط شما را دگرگون سازد و توجه به رسانه های اجتماعی در ایران متاسفانه به عنوان سرگرمی و فان بوده است اما باور کنید می تواند شرایط خود را با این رسانه ها دگرگون سازید و برای تحقق این امر راهکارهایی که در اینجا ذکر گردید می تواند بسیار راهگشا باشد.