باتری ماشین هر چند کیلومتر باید تعویض شود

اهمیت رعایت بهترین زمان تعویض باتری ماشین در حفظ عملکرد صحیح خودرو

باتری خودرو یکی از اجزای مهم و حیاتی آن است که مسئول تأمین انرژی برای سایر اجزای خودروی شما است.

به‌همین دلیل، کیفیت و عملکرد صحیح باتری خودرو بسیار بااهمیت است و برای حفظ عملکرد صحیح خودرو، انتخاب بهترین زمان تعويض باتری ماشين بسیار مهم است.

اگر بخواهیم بر اساس مسافت بگوییم که باتری ماشین هر چند کیلومتر باید تعویض شود، باید گفت که باتری ماشین حدود هر 3 تا 5 سال یا هر 60 تا 80 هزار کیلومتر بهتر است عوض شود.

البته بسته به شرایط استفاده از خودرو، این مدت ممکن است کوتاه‌تر یا بلندتر باشد. همچنین، در صورتی که علائم خرابی در باتری خودرو دیده شد، بهتر است باتری در اسرع‌وقت تعویض شود.

قیمت باتری ماشین چقدر است؟

علل کاهش کیفیت باتری خودرو

باتری خودرو با گذر زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد و به‌علت عوامل مختلف ممکن است کاهش عملکرد داشته باشد. در ادامه که در تشخیص بهترین زمان تعویض باتری ماشین بسیار مهم هستند را بررسی می‌کنیم.

  1. زمان

یکی از علل اصلی کاهش عمر مفید باتری خودرو، گذشت زمان است. با گذشت زمان، باتری خودرو قدرت تأمین انرژی خود را از دست می‌دهد و کیفیت آن کاهش می‌یابد.

  1. دمای بالا

دمای بالای محیط و استفاده از خودرو در شرایط آفتابی و گرم، باعث کاهش عمر مفید باتری ماشین می‌شود.

  1. شارژ نامناسب

شارژ نامناسب باتری، می‌تواند باعث کاهش کیفیت آن شود. در واقع شارژ باتری خودرو با دستگاه‌های نامناسب یا با استفاده از روش‌های نامناسب، می‌تواند باعث کاهش عمر مفید باتری شود.

  1. استفاده نامناسب

استفاده نامناسب از باتری، می‌تواند عمر مفید باتری را کاهش دهد؛ مانند استفاده از باتری در شرایط سخت و غیرعادی .

  1. نوع خودرو

نوع خودرو نیز می‌تواند بر کیفیت باتری تأثیر داشته باشد. برای مثال، خودروهایی که از تکنولوژی بالای سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌کنند، نیاز به باتری باکیفیت بالاتری دارند.

توصیه می‌شود که به‌علت‌های مختلف کاهش کیفیت باتری، توجه ویژه‌ای به نگهداری و استفاده از باتری خودرو داشته باشید و بهترین زمان تعويض باتری ماشين را فراموش نکنید.

قیمت باطری نیرو گستران خراسان چقدر است؟

نحوه تشخیص زمان تعویض باتری خودرو بر اساس سن

باتری خودرو می‌تواند به‌مرور زمان و استفاده کاهش کیفیت داشته باشد. بنابراین، نحوه تشخیص بهترین زمان تعویض باتری ماشین بر اساس سن، می‌تواند عمر و عملکرد خودرو را افزایش دهد. بر اساس سن باتری، بهترین زمان تعويض باتری ماشين به‌صورت زیر است:

سن باتری 3 تا 5 سال

در این مدت، باتری خودرو به‌طور کلی با کاهش عملکرد مواجه می‌شود و باید در نظر داشت که باتری در شرایط سخت‌تر، مانند شرایط آب‌وهوایی گرم، به‌سرعت کیفیت خود را از دست می‌دهد.

بنابراین، در صورتی که باتری خودرو شما بین 3 تا 5 سال سن دارد و علائم کاهش عملکرد دارد، بهترین زمان تعویض باتری ماشین شما است و باید آن را عوض کنید.

سن باتری 6 تا 8 سال

در این مدت، باتری خودرو به‌طور قابل ملاحظه‌ای کیفیت خود را از دست می‌دهد و عمر مفید آن کاهش می‌یابد. بنابراین، در صورتی که باتری خودرو شما بین 6 تا 8 سال سن دارد و بهتر است آن را تعویض کنید.

سن باتری 8 سال و بیشتر

در این مدت، باتری خودرو به‌طور قابل ملاحظه‌ای با کاهش عملکرد مواجه می‌شود و بهتر است آن را تعویض کنید، حتی اگر علائم کاهش عملکرد را نداشته باشد.

بنابراین می‌توانیم از روش سن باتری، بسته به شرایط مختلف استفاده کنیم و در بهترین زمان تعویض باتری ماشین را انتخاب کنیم.

قیمت باتری دولتی از چقدر است؟

علائم نشان‌دهنده نیاز به تعویض باتری خودرو

از کجا بفهمیم وقت تعویض باتری ماشین است؟

برخی از علائم نشان‌دهنده بهترین زمان تعويض باتری ماشين هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • شروع کند شدن موتور خودرو
  • روشن نشدن چراغ‌های داخلی و خارجی
  • کاهش عملکرد سیستم تهویه و گرمایش
  • صدای بالای موتور
  • تاخیر در روشن شدن موتور

راه‌های تشخیص عمر باتری ماشین

برای تشخیص عمر باتری ماشین و بهترین زمان تعويض باتری ماشين می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:

  1. بررسی سن باتری

به‌طورکلی، باتری خودرو حدود ۳ تا ۵ سال یا حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر عمر دارد. اگر باتری شما در این بازه زمانی قرار دارد، بهتر است باتری را بررسی کنید.

  1. بررسی شدت روشنایی چراغ‌های داشبورد

در صورتی که چراغ‌های داشبورد پس از روشن کردن خودرو به‌طور طبیعی چشمک می‌زنند و سپس خاموش می‌شوند، باتری خودرو شما ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

  1. بررسی علائم خرابی

اگر خودرو شما با مشکلاتی مانند سخت روشن شدن، صدای خالی شدن باتری و یا تاخیر استارت در هنگام روشن شدن کلید، مواجه شده است، باتری خودرو شما ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

 4.تست ولتاژ؛ روش تشخیص بهترین زمان تعویض باتری ماشین

تست ولتاژ با استفاده از یک دستگاه تستر باتری انجام می‌شود. اگر ولتاژ باتری کمتر از ۱۲٫۴ ولت است، باتری نیاز به شارژ دارد و در صورتی که ولتاژ کمتر از ۱۲ ولت باشد، باتری خودرو شما به تعویض نیاز دارد.

روش‌هایی برای افزایش عمر مفید باتری خودرو

برخی از روش‌هایی که می‌توان برای افزایش عمر باتری خودرو به‌کار برد و بهترین زمان تعویض باتری ماشین را به تاخیر بیندازند، عبارتند از:

  1. استفاده منظم از خودرو
  2. شارژ منظم باتری
  3. جلوگیری از شارژ زیاد و تخلیه کامل
  4. نظم در تعویض باتری
  5. نگهداری دمای مناسب

زمان تعویض باتری اتمی ماشین

برای تعویض باتری اتمی ماشین، یا همان باتری‌های الکتریکی، معمولاً نیازی به رعایت بهترین زمان تعويض باتری ماشين نیست؛ زیرا تعویض نمی‌شوند.

مگر اینکه بیش‌ازحد استفاده شوند و عمر کوتاهی داشته باشند. با این حال، همانند باتری‌های خودروی دیگر، باید بررسی‌های دوره‌ای و بازدید‌های تخصصی بر روی باتری انجام شود. در صورتی که باتری اتمی شما علائم خرابی نشان دهد، باید به زودی تعمیر یا تعویض شود.

راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های تعویض باتری زودرس

تعویض باتری خودرو می‌تواند هزینه‌های قابل توجهی را برای شما به‌همراه داشته باشد، اما با اعمال چند راهکار ساده، می‌توانید هزینه‌های مرتبط را به حداقل برسانید:

  • نصب باتری با کیفیت بالا
  • حفظ دمای مناسب باتری
  • استفاده منظم
  • جلوگیری از تخلیه کامل
  • جلوگیری از شارژ زیاد
  • انتخاب باتری با کیفیت و مطابق با خودرو
  • استفاده از محصولات اصلی و معتبر
  • نگهداری و تعمیر به موقع
  • بررسی سیستم‌های الکتریکی خودرو
  • حفظ شرایط مناسب برای نگهداری باتری

نتیجه‌گیری

با توجه به اطلاعات ارائه‌شده، بهترین زمان تعويض باتری ماشين سه تا پنج سال است. در صورتی که باتری خودرو شما نشانه‌هایی از آسیب‌دیدگی یا کاهش عملکرد داشته باشد، باید در اسرع‌وقت تعویض شود.

علاوه‌بر این، مراقبت و نگهداری منظم از باتری خودرو و انجام بازرسی‌های دوره‌ای توسط متخصصین، باعث افزایش عمر باتری می‌شود و هزینه‌های تعویض زودرس آن را به حداقل می‌رساند.

در نهایت، توصیه می‌شود که صاحبان خودروها بهترین زمان تعویض باتری ماشین خود را رعایت کنند و با اقدام به‌موقع جهت تعویض باتری عملکرد صحیح خودرو را حفظ کنند و از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری نمایند.

سوالات متداول

چه مواردی باعث کاهش عمر باتری خودرو می‌شود؟

  • عدم استفاده مداوم از خودرو
  • استفاده از باتری با کیفیت پایین
  • شرایط آب و هوایی نامساعد
  • استفاده از تجهیزات الکتریکی بیش از حد در خودرو

چگونه می‌توان عمر باتری خودرو را افزایش داد؟

  • استفاده مداوم از خودرو
  • انتخاب باتری با کیفیت بالا
  • استفاده از شارژر باتری مناسب
  • کاهش استفاده از تجهیزات الکتریکی در خودرو

چگونه می‌توانیم بفهمیم که باتری خودرو نیاز به تعویض دارد؟

چگونه می‌توانیم بفهمیم که باتری خودرو نیاز به تعویض دارد؟

سخت روشن شدن هر چند وقت یک بار باید باتری ماشینم را تعویض کنم؟ به طور متوسط باتری‌های خودرو با مراقبت و نگهداری معمولی سه سال دوام می‌آورند. وقتی در حال خرید خودروی جدید هستید، به کدام ویژگی‌ها بیشتر توجه می‌کنید؟ بسیاری از ما یک خودرو را بر اساس ظرفیت موتور، مصرف سوخت، اندازه یا سطح راحتی که ارائه می‌دهد قضاوت می‌کنیم.

از سوی دیگر، تعداد کمی از ما به باتری یا در واقع گارانتی خودروی خود اهمیت زیادی می‌دهیم.  باتری ماشین شما به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر وسیله نقلیه مدرن، طیف وسیعی از کارها و دستگاه‌ها را مدیریت می‌کند، از روشن‌کردن موتور گرفته تا تأمین انرژی کامپیوترهای داخل خودرو.

علاوه بر تعویض روغن، تعویض فیلتر هوا و سایر خدمات کلی، مراقبت از باتری خودرو یکی از مؤثرترین راه‌ها برای اطمینان از کارکرد روان و بدون مشکل خودرو است. باتری‌های خالی یا آسیب‌دیده یکی از دلایل اصلی تماس‌های امداد جاده‌ای هستند و تعداد زیادی از خرابی‌ها به دلیل قدیمی بودن باتری‌هایی است که برای کاری که انجام می‌دهند خیلی قدیمی هستند.

در این راهنما، در مقاله هر چند وقت یک بار باید باتری ماشینم را تعویض کنم؟ در حقایق مربوط به باتری خودروی شما را بررسی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم زمان انتخاب جایگزینی را تعیین کنید. ما همچنین نکات خاص خودرو را به اشتراک می‌گذاریم تا به شما کمک کنیم از باتری وسیله نقلیه خود بیشترین بهره را ببرید و طول عمر آن را افزایش دهید.

باتری‌ها می‌توانند در عرض سه سال فرسوده شوند

اگرچه باتری‌ها در صورت مراقبت مناسب می‌توانند پنج سال یا بیشتر دوام بیاورند، اکثر باتری‌های خودرو در عرض سه سال پس از استفاده روزمره در شرایط عادی فرسوده و ناکارآمد می‌شوند.
درست همان‌طور که باتری کامپیوتر یا گوشی هوشمند شما با هر بار شارژ کارایی کمتری دارد، باتری ماشین شما نیز هر بار که توسط موتور خودرو شارژ می‌شود به‌تدریج خراب می‌شود. پس از سه سال، به طور معمول زمان نصب یک جایگزین است.

پس از چهار یا پنج سال، اکثر باتری‌های خودرو تقریباً کاملاً غیرقابل‌ استفاده خواهند بود. باتری‌های ماشین قدیمی می‌توانند تعدادی از مسائل ایمنی و قابلیت اطمینان را ایجاد کنند. خوشبختانه، تشخیص اینکه آیا باتری ماشین شما به پایان عمر خود نزدیک می‌شود، آسان است.

سیستم الکتریکی ماشین شما آن‌طور که باید پاسخ می‌دهد؟

حتی خودرویی که باتری آن بسیار معیوب است، پس از راه‌اندازی به‌درستی کار می‌کند، زیرا بیشتر شارژ باتری از موتور تأمین می‌شود. این بهترین زمان را برای تست باتری خودروتان در مدت کوتاهی پس از روشن‌کردن خودروتان می‌سازد.

ماشین شما همچنان می‌تواند به‌سرعت روشن شود، حتی اگر باتری از کار بیفتد. بااین‌حال، ویژگی‌هایی که نیاز به انرژی قابل‌توجهی دارند و از باتری تغذیه می‌شوند، مانند چراغ‌های جلو، ممکن است آن‌طور که باید کار نکنند.

سعی کنید ماشین خود را در شب با چراغ‌های جلو روشن کنید. آیا آنها کم‌نور هستند؟ اگر چراغ‌های جلو بیش از حد کم‌نور به نظر می‌رسند، خودرو را در حالت پارک یا خنثی قرار دهید و دور موتور را بالا ببرید. اگر باتری از کار بیفتد، با استفاده از پدال گاز، چراغ‌های جلو روشن‌تر می‌شوند.

این یک راه عالی برای بررسی اینکه آیا باتری شما شروع به خراب‌شدن کرده است یا خیر. تشخیص باتری کاملاً خراب حتی ساده‌تر است: وقتی کلید را در استارت می‌چرخانید یا سوئیچ استارت خودرو را فشار می‌دهید، اصلاً روشن نمی‌شود.

هر چه ماشین شما جدیدتر باشد، فشار وارده بر باتری آن بیشتر می‌شود

به‌عنوان یک قاعده کلی، هرچه رایانه‌های سواری خودروی شما پیچیده‌تر باشند، فشار بیشتری بر باتری آن وارد می‌شود. بسیاری از خودروهای جدید دارای کامپیوترهای قدرتمندی هستند که همیشه در حال کار هستند، حتی زمانی که خود خودرو پارک و خاموش است.

این رایانه‌ها می‌توانند با سرعتی آهسته و ثابت از باتری خودروی شما انرژی بگیرند و به‌مرورزمان آن را فرسوده کنند. اگرچه شارژی که هر رایانه می‌کشد ناچیز است، اما اثر کل می‌تواند باتری ماشین شما را در زمانی که برای مدت طولانی بدون استفاده بماند، تخلیه کند.

اگر به‌ندرت از خودروی خود استفاده می‌کنید، از تخلیه باتری آن توسط سیستم‌های کامپیوتری روی برد خودداری کنید و آن را برای یک رانندگی کوتاه – یک یا دو بار در اطراف بلوک انجام دهید – تا باتری آن هر هفته یا دو هفته یکبار شارژ شود.

باتری خود را مرتباً چک کنید تا خراب نشود

دفعه بعد که ماشین خود را برای یک سرویس معمولی به گاراژ می‌برید، مطمئن شوید که باتری آن را بررسی کنید. فرسودگی باتری همیشه ثابت نیست – باتری وسیله نقلیه شما می‌تواند در طی چند ماه از عملکرد ۹۰٪ به ۲۰٪ برسد.

تست باتری آسان است و هر گاراژ یا تعمیرگاه معتبر مجموعه‌ای از تسترهای الکترونیکی مخصوص به خود را در اختیار شما خواهد گذاشت. آزمایش‌های منظم می‌تواند زمان نیاز به تعویض باتری را نشان دهد و به شما کمک کند از خرابی‌های بد جلوگیری کنید.

اگر باتری شما علائم فرسودگی را نشان می‌دهد و دو یا سه سال است که تعویض نشده است، ریسک نکنید. باتری‌های خودرو ارزان هستند و هزینه اندک تعویض آن برای جلوگیری از استرس ناشی از خرابی کنار جاده ارزش آن را دارد.

خودروهای دارای فناوری استاپ استارت ممکن است به باتری‌های خاصی نیاز داشته باشند

آیا ماشین شما از فناوری استاپ استارت برای صرفه‌جویی در مصرف بنزین استفاده می‌کند؟ خودروهایی با موتورهایی که برای خاموش‌شدن خودکار در زمان توقف طراحی شده‌اند ، فشار بیشتری را نسبت به خودروهای استاندارد به باتری‌هایشان وارد می‌کنند و اغلب نیاز به استفاده از باتری ویژه دارند.

اگر خودروی شما دارای فناوری استاپ استارت است و خودتان باتری آن را تعویض می‌کنید، مطمئن شوید که جایگزین مناسبی خریداری کرده‌اید. به‌هرحال اگر خودتان باتری خود را تعویض می‌کنید – که در بسیاری از خودروها بسیار ساده است – مهم است که آن را با خیال راحت دور بیندازید. نزدیکترین سرویس دفع زباله‌های خطرناک خود را پیدا کنید و هرگز باتری ماشین خود را با بقیه زباله‌های خود بیرون نیندازید.

از باتری خود به‌خوبی مراقبت کنید تا طول عمر آن افزایش یابد

درست همان‌طور که رانندگی پرخاشگرانه باعث فرسودگی لاستیک‌ها و ترمزهای وسیله نقلیه شما می‌شود، رانندگی بدون فکرکردن به باتری باعث کاهش طول عمر آن می‌شود. اگر از باتری خود به‌خوبی مراقبت کنید، می‌توانید عمر بسیار بیشتری نسبت به معمول از آن بهره‌مند شوید.

آیا می‌خواهید عمر باتری ماشین خود را افزایش دهید؟ از نکات زیر برای استفاده حداکثری از باتری خودرو و افزایش طول عمر عملکرد آن فراتر از استاندارد سه‌ساله استفاده کنید:

  • ماشین خود را به طور مکرر سرویس کنید تا از فشاردادن باتری ناکارآمد موتور و سایر اجزای خودرو جلوگیری کنید
  • هرگز چراغ‌ها یا تهویه‌مطبوع خود را هنگامی که وسیله نقلیه شما خاموش است روشن نگذارید، زیرا باعث تخلیه باتری می‌شوند.
  • ماشین خود را به طور مکرر (حداقل یک‌بار در هفته) رانندگی کنید تا از خالی‌شدن بیش از حد باتری جلوگیری کنید
  • باتری خود را بعد از اینکه از جاده خارج شدید یا در جاده‌های پردست‌انداز رانندگی کردید بررسی کنید، زیرا ضربه‌ها می‌توانند اتصالات آن را شل کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که پایانه‌ها و محفظه‌های باتری ماشین شما تمیز و عاری از خاک، گردوغبار و سنگ‌ریزه هستند.

آخرین باری که باتری ماشین خود را تعویض کردید کی بود؟ چه ماشین شما به‌عنوان نو کار کند یا چراغ‌ها و سایر وسایل الکترونیکی شروع به نشان‌دادن علائم قدیمی کنند، زمان بدی برای بررسی وضعیت باتری شما وجود ندارد.

تعویض باتری خودرو هر ۲ تا ۳ سال یکبار باعث می‌شود که آن را در بهترین حالت خود نگه دارید و به شما کمک می‌کند از خرابی‌های بد کنار جاده یا پارک خودرو جلوگیری کنید. آیا زمان تعویض باتری خودرو فرارسیده است؟

منبع:

  • خودرو
  • کم شدن توان خودرو در حال رانندگی

 

عناوین مطلب بستن
1 علل کاهش کیفیت باتری خودرو
دکمه بازگشت به بالا