مجله فرهنگ

بررسی جایگاه تله تئاتر با مسعود فروتن!

با تغییر در رأس هرم صدا و سیما، انتظار می رود برنامه ها و ایده های موفقی که در سال های اخیر در عرصه تولید رسانه مورد توجه قرار گرفته بود، احیا شود و طبیعتا یکی از این طرح ها و ایده هاست. تأثیر محسوسی بر اجراهای تئاتری داشت، ساخت تئاترهای از راه دور بود که بسیاری از بازیگران باتجربه تئاتر تجربه ماندگاری را در این رسانه تلویزیونی از خود به جای گذاشتند.

مسعود فروتن

در همین زمینه با «مسعود فروتن» نویسنده، بازیگر، مجری و کارگردان تئاتر تلویزیون که در کارنامه هنری خود بازی در سریال دلدادگان آقازاده پدر و … دیده شده و در تئاترهای دوردستی مثل «هویت»، «امپراطور کشتار»، «من آمدم»، «عشق و نیستی» و … به عنوان کارگردان حضور داشته و با هم صحبت کردیم.

«فکر می‌کنم مثل گذشته، تئاتر از راه دور می‌تواند تماشاگر داشته باشد، چون الان تئاتر را جوانان اداره می‌کنند و زنده نگه می‌دارند و این جوانان همیشه. در آموزش و آموزش این جوانان بسیار موثر بودند و مدت هاست که دیگر تئاترهای از راه دور خوبی نیستند، اما جوانانی که هنوز فعال هستند گاهی به من می گویند که نسخه هایی از این تئاترهای از راه دور وجود دارد. میخوای ما هم ببینیم

وی گفت: اما به طور کلی پیشنهاد من این است که فیلم های این سالن های نمایش از راه دور آرشیو شده و در دسترس دانشگاه ها قرار گیرد. امروزه بسیاری از مردم در حال تحصیل در رشته نمایش و تئاتر هستند و این تئاترهای از راه دور می تواند یک ماده آموزشی خوب برای آنها باشد. تئاتر از راه دور هم در این زمینه مهم است اما این آموزش فعلا از آنها پنهان مانده است.

فروتن در پاسخ به این سوال که تئاتر چقدر می تواند در وضعیت اقتصادی تئاتر نقش داشته باشد؟ وی گفت: قطعا تئاتر از راه دور می تواند نقش سازنده ای در وضعیت اقتصادی تئاتر داشته باشد، حتی می تواند حامی باشد. در سال‌هایی که کار می‌کردیم، دستمزد هم نسبتاً خوب بود و بیشتر بازیگران به غیر از تعدادی فیلم، حاضر بودند در تئاتر از راه دور بازی کنند. در این سال های اوج با فاطمه معتمدآریا و حمید امجد یک فیلم تلویزیونی به نام «پرسشگر وارد می شود» کار کردیم و در آن زمان تئاتر از راه دور برای همه مهم بود. البته کار در تئاتر از راه دور نمی تواند به اندازه سینما و تلویزیون دستمزد بگیرد، اما به هر حال برای خودش درآمد دارد و از آن گذشته، روحیه بازیگران تئاتر را غنی می کند، زیرا در تئاتر و تئاتر از راه دور وجود دارد. فضا و فرصت های بهتر برای تئاتر.

وی افزود: البته باید بگویم که این تئاترهای از راه دور با تئاترهایی که روی صحنه می روند و تصویری که از تئاتر روی صحنه گرفته می شود در تئاتر از راه دور متفاوت است تا تبدیل به یک تئاتر از راه دور برای دوربین های تلویزیونی شود. و ایستگاه های رادیویی من شیفته تئاتر از راه دور هستم اما سال هاست در این زمینه کار نکرده ام و دلم برای تئاتر از راه دور تنگ شده است و دوست دارم دوباره فضا و فرصت هایی برای تولید آثار در این زمینه فراهم شود.

فروتن تاکید کرد: در حال حاضر جوانان چراغ تئاتر را روشن نگه داشته اند و همین جوانان باید چراغ تئاتر از راه دور را هم تئاتر صحنه روشن کنند. Fjarleikhús یادآور نقش هایی است که بازیگران خلق کرده و روی صحنه برده اند.

او گفت: “این بسیار تجاری است.” «من جوانانی را می بینم که عاشق تئاتر هستند و توانایی مالی آن را دارند. همین جوان‌ها می‌توانند بستر ویژه‌ای برای یک تئاتر تلویزیونی باز کنند تا از این فضا برای فضا استفاده کنند. . کارهای زیادی می توان انجام داد تا تئاتر از راه دور دوباره شکوفا شود. حتی ممکن است یک سیستم تلویزیونی یک روز در هفته یک تئاتر از راه دور را اختصاص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا