کسب و کار ایرانیمجله عمومی

بررسی خودروهای سایپا

رسانه خودروبانک بیش از یک دهه است که در زمینه تولید و انتشار اخبار خودرو و بررسی انواع اتومبیل‌های بازار ایران فعالیت می‌کند و بارها از سوی مخاطبان مورد حمایت قرار گرفته است.

یکی از ویژگی‌های جالب خودروبانک که این رسانه را به مرجعی متمایز برای علاقمندان به خودرو تبدیل کرده است، تست و بررسی‌های تخصصی آن هستند. با وارد شدن به سایت خودروبانک، سربرگی به نام تجربه رانندگی را خواهید دید. در این بخش تست و بررسی‌های بلندمدت از خودروهای مختلف قرار داده شده است. بسیاری از خودروهای ایرانی، چینی، مونتاژی خارجی و وارداتی توسط خودروبانک مورد تست و بررسی قرار گرفته‌اند که تست و بررسی بلندمدت آن‌ها در این بخش قابل دسترسی خواهد بود.

مطالعه و بررسی تجربه‌های رانندگی، بخش مهمی از فرآیند خرید خودرو برای هر مشتری است. در این زمینه خودروبانک یکی از منابع مورد اعتماد شما خواهد بود. بهترین و بروزترین تجربه‌های رانندگی از خودروهای مختلف را در خودروبانک خواهید یافت. در هر تجربه رانندگی علاوه بر بررسی جامع و هدفمند هر اتومبیل، به نقاط قوت و ضعف آن اشاره شده است و رقبای این خودرو نیز با آن مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. چنین تجربه رانندگی کاملی به مشتریان کمک می‌کند تا انتخابی درست را رقم بزنند.

شرکت ما یکی از بهترین نمایشگاه ماشین در تهران محسوب می شود که دارای سالها تجربه در زمینه خرید و فروش خودرو های لوکس وارداتی می باشد

بررسی اخبار روز ایران و جهان در خودروبانک

علاوه بر تجربه‌های رانندگی که بخش مهمی از فعالیت خودروبانک را به خود اختصاص داده‌اند، بخش‌های دیگری نیز در خودروبانک به چشم می‌خورد. یکی از این بخش‌ها اخبار خودرو است. در این بخش اخبار خودرویی از ایران و سراسر جهان به صورت روزانه منتشر می‌شوند تا مخاطبان و علاقمندان به خودرو در جریان تازه‌ترین و جدیدترین اتفاقات دنیای خودرو قرار گیرند.

در بخش اخبار خودرو علاوه بر اخبار روزمره، شرایط فروش خودروسازان مختلف نیز منتشر می‌شود. بنابراین در صورتی که قصد خرید اتومبیل از شرکت‌های خودروسازی داخلی را دارید، به صورت روزانه با بخش اخبار خودروبانک همراه باشید.

بخشی از سایت خودروبانک نیز به فیلم‌های بررسی خودرو اختصاص داده شده است. در این بخش فیلم‌های بررسی انواع خودروها قرار گرفته است. در هرکدام از فیلم‌ها نیز سعی شده است تا خودرو در زمانی کوتاه مورد بررسی قرار گیرد و نکات مهم هر خودرو در اختیار مخاطبان قرار گیرد. دیگر بخش‌ها نیز شامل مشخصات فنی خودرو، مقایسه خودرو و موتورسیکلت هستند.

شاهین خودروی پرچمدار سایپا

سایپا شاهین یکی از نوبرانه‌های بازار خودرو ایران است که در حال حاضر نقش پرچمدار را در سبد محصولات سایپا ایفا می‌کند. شاهین ماحصل یک فرآیند توسعه زمان‌بر است که نتیجه نهایی کاملاً متفاوتی نسبت به هدف‌های اولیه تحقیق و توسعه از خود برجای گذاشت.

این خودرو در ابتدا با نام رهام شناخته می‌شد و قرار بود تا خودرویی ملی با پلتفرم قدیمی تویوتا و موتور ۱.۶۵ لیتری برلیانس باشد. با این حال خروج برلیانس از بازار ایران و بازگشت تحریم‌های اقتصادی شرایط متفاوتی را برای سدان سایپا رقم زد. خودرو ملی سایپا دچار تغییر نام شد و پیشرانه آن نیز از موتور ۱.۶۵ برلیانس به موتور M۱۵ توربوشارژر تغییر یافت.

از اواسط سال ۱۴۰۰ و پس از یک فرآیند تحقیق و توسعه زمان‌بر و حاشیه ساز، بالاخره وارد بازار ایران شد. طراحی ظاهری هماهنگ و اصولی سبب شد تا شاهین در ابتدا مورد توجه مخاطبان ایرانی قرار گیرد. علاوه برآن قیمت شاهین از قیمت محصول جدید ایران خودرو یعنی تارا کمتر تعیین شد، به همین دلیل افراد بیشتری به خرید شاهین علاقه پیدا کردند.

تاکنون تنها تیپ دنده‌ای از شاهین موسوم به شاهین G به بازار عرضه شده است. این تیپ به امکانات بسیاری مجهز است و همین مورد نیز به عنوان یکی دیگر از مزایا شاهین شناخته شده است.

با وجود ظاهر زیبا و امکانات رفاهی متعدد، شاهین از عیوب بسیاری رنج می‌برد. پیشرانه چهار سیلندر هشت سوپاپ توربوشارژر این خودرو راندمان مطلوبی از خود بر جای نمی‌گذارد و ایرادات فنی بسیاری از عملکرد آن گزارش شده است. مشکلات کیفی در خصوص آپشن‌های شاهین نیز از سوی مشتریان مختلف گزارش شده‌اند. در نهایت نبود سیستم کنترل پایداری به عنوان پاشنه آشیل شاهین شناخته شده است، چرا که رقیب نزدیک این خودرو یعنی تارا به چنین سیستمی مجهز است.

ساینا محصول پرفروش سایپا

برخلاف محصول قبلی این لیست یعنی شاهین، ساینا یکی از خودروهای موفق سایپا در بازار ایران محسوب می‌شود. بخش عمده موفقیت ساینا در ایران به واسطه قیمت مقرون به صرفه این خودرو به دست آمده است اما دلایل دیگری نیز در این موفقیت نقش داشته‌اند.

ساینا در حقیقت نسخه فیس‌لیفت تیبا است. ظاهر ناموزون تیبا و سادگی بیش از حد آن موجب شده بود تا این خودرو مورد انتقاد مخاطبان قرار گیرد. در نتیجه طراحان سایپا دست به کار شدند و طراحی قسمت جلو و عقب تیبا را به کلی دگرگون کردند. علاوه بر تغییر طراحی ظاهری، چند بهبود فنی کوچک نیز در ساینا رخ داده است تا با خودرویی کامل‌تر و بهتر از تیبا روبرو باشیم.

یکی دیگر از مزایا ساینا برای خریداران خودرو، هزینه‌های نگهداری کمتر این خودرو در مقایسه با خودروهایی همچون پژو ۴۰۵ و سمند است. به واسطه این مزیت، استفاده از ساینا در سرویس‌های تاکسی آنلاین و بی‌سیم به شدت افزایش یافته است.

اکثر نسخه‌های تولید شده از ساینا در تیپ دنده‌ای به بازار عرضه شده‌اند اما تعداد محدودی ساینا اتوماتیک نیز به بازار عرضه شده است. گروه خودروسازی سایپا به تازگی نسخه فیس‌لیفت ساینا موسوم به ساینا S را روانه بازار کرده است. ساینا S در مقایسه با ساینا عادی از طراحی خارجی و داخلی بروزتری برخوردار است.

با وجود مزایای بسیار، ساینا از مشکل اصلی اکثر تولیدات داخلی یعنی کیفیت نازل رنج می‌برد. بسیاری از قطعات این خودرو در کارکردهای اولیه دچار مشکل می‌شوند و مالک را ناچار می‌کنند در فواصل زمانی کوتاه به نمایندگی‌های سایپا مراجعه کند. راندمان پیشرانه M۱۵ نصب شده روی ساینا نیز چندان چشم‌گیر نیست. این پیشرانه علاوه بر ساینا در تیبا، تیبا ۲ و کوییک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار موتور M۱۵ به صورت چهارسیلندر هشت سوپاپه است و به همین دلیل راندمان این موتور از نظر مصرف انرژی و توان تولیدی چندان قابل توجه نیست.

کوییک در انواع مختلف

محبوبیت هاچ‌بک‌ها در بازار ایران بر کسی پوشیده نیست و در این بین شرکت‌های خودروسازی نیز سعی می‌کنند تا تنوع محصولات خود را در این بخش افزایش دهند. سایپا نیز پس از عرضه موفق تیبا ۲ به عنوان نسخه هاچ‌بک تیبا، تصمیم گرفت تا نسخه هاچ‌بک ساینا را با نام را از اواسط دهه ۱۳۹۰ خورشیدی به بازار عرضه کند.

کوییک نیز همانند دیگر هاچ‌بک‌های اقتصادی بازار ایران، تاکنون خودرویی موفق بوده است. با توجه به کمبود خودروهای واقعاً جدید در ایران، سایپا نیز تصمیم گرفت تا تنوع مدل‌های کوییک را در خط تولید خود افزایش دهد. در نتیجه این روند خودروهایی همچون کوییک R و کوییک S نیز به بازار عرضه شدند. جدیدترین نسخه کوییک در بازار ایران نیز کوییک پلاس نام دارد، خودرویی که با گیربکس اتوماتیک به دست مشتریان می‌رسد.

از نظر مشخصات فنی، تفاوتی میان کوییک و ساینا وجود ندارد و هر دو خودرو از یک پیشرانه و گیربکس بهره می‌برند. طراحی ظاهری این دو خودرو نیز شباهت بسیاری به یکدیگر دارد و می‌توان گفت کابین ساینا و کوییک کاملاً شبیه به یکدیگر طراحی شده‌اند. سایپا یکی دیگر از دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران است که فعالیت آن از سال ۱۳۴۴ آغاز شد. سایپا با مونتاژ محصولات سیتروئن (ژیان) به صنعت خودروسازی وارد شد؛ سپس با همکاری رنو، دو مدل از رنو 5 نیز به ایران رسید. سایپا تولیدکننده‌ی پراید، یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای ایران است. پراید مدل قدیمی فورد فستیوا محصول سال ۱۹۸۶ است که از شرکت کیا به ایران رسید.

اولین خودروی انحصاری سایپا، مدل تیبا محسوب می‌شود که براساس پراید تولید شده است. سبد محصولات سایپا شامل انواع مدل‌های پراید، خودروهای مونتاژی کیا، برلیانس، رنو و چند پیکاپ و کامیونت می‌شود. مقایسه مشخصات محصولات سایپا خودرو با رقبا، گالری عکس و مشاهده دیدگاه‌های کاربران در مورد ماشین های سایپا در بخش محصولات زومیت امکان‌پذیر است. اطلاعات کامل در مورد ،  و  و تفاوت‌ آن‌ها در کنار امکان های داخلی از نظر مشخصات فنی به صورت کامل در اختیار شما قرار گرفته است.

همچنین شما می‌توانید سوالات خود در مورد هر یک از های سایپا را از طریق بخش پرسش و پاسخ در میان گذاشته تا کارشناسان زومیت و کاربران به آن‌ها پاسخ دهند. ، سایپا ۱۳۱ و از خانواده پراید، ، سایپا کوئیک، ، و محصولات مونتاژی مانند برخی از محصولات این خودروسازی به شمار می‌روند. در آینده امکان مشاهده قیمت خودرو سایپا،‌ شرایط فروش و … نیز در اختیار کاربران این بخش قرار خواهد گرفت.

پرسش‌های متداول

چطور خودروهای مختلف سایپا را با یکدیگر و رقبا مقایسه کنیم؟

شما می‌توانید با استفاده از بخش خودرو محصولات زومیت و طریق لیست ماشین ‌ها و هم از صفحه هر محصول و فشردن کلید مربوط به آن، مقایسه خودرو های موردنظر خود را انجام دهید.

تفاوت کدگذاری در مدل‌های مختلف پراید چیست؟

کدهای SL، LE، TL و SE به‌ترتیب نشان‌دهنده‌ی بدون ایربگ و فرمان هیدرولیک، یک ایربگ و بدون فرمان هیدرولیک، دو ایربگ و بدون فرمان هیدرولیک و دو ایربگ و فرمان هیدرولیک در مدل‌ های مختلف پراید است.

تفاوت سایپا کوئیک و کوئیک R چیست؟

تفاوت سایپا کوئیک و کوئیک R تنها در بخش ظاهری بدنه و کابین و آپشن رینگ آلومینیومی است.

سایپا ساینا چه ویژگی‌هایی دارد؟

سایپا ساینا نسخه‌ی فیس‌لیفت تیبا است. باتوجه به اینکه تیبا براساس پراید طراحی شده، دراصل ساینا مدل جدیدترین پراید با طراحی متفاوت و دو تیپ EX و SX است.

خودروهای سایپا را می‌توان در رنگ‌های دلخواه سفارش داد؟

خودروسازی سایپا محصولاتش را در رنگ‌های مشخص عرضه می‌کند و امکان شخصی‌سازی رنگ خودرو وجود ندارد.

چرا تولید پراید متوقف نمی‌شود؟همان‌طور که می‌دانید، سایپا و ایران خودرو تنها شرکت‎های فعال در زمینه خودروسازی واقع در ایران هستند. سایپا در سال 1344، یعنی 54 سال پیش تاسیس شد و تا به امروز تولیدات خود را روز به روز گسترده‌تر کرد.

شرکت سایپا چند سالی پر تیراژترین خودروهای کشور را بر خط تولید داشت. ایران خودرو هم عنوان بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی را به دست آورد و تا به امروز آن را برای خود محفوظ نگاه داشت.

سایپا در روزهای آغازین فعالیت خود، با مونتاژ خودرو فرانسوی سیتروئن وارد صنعت خودروسازی شد. این شرکت مدتی هم به مونتاژ ژیان پرداخت و پس از آن با همکاری شرکت رنو، مدلی قدیمی از «فورد فستیوا» را تولید کرده و عنوان «پراید» را برای این ماشین در نظر گرفت. اما ماجرای عریض و طویل پراید از 35 سال پیش آغاز شد. پراید یا همان «فورد فستیوا»، 35 سال پیش توسط شرکت کیا کره جنوبی وارد ایران شد.

محصولات شرکت سایپا

دهه 80 نقطه اوج پیشرفت شرکت سایپا بود چرا که برای اولین بار ماشین اختصاصی خود را تولید کرد. خودرو مدل تیبا، اولین طراحی انحصاری شرکت سایپا است؛ ماشینی که بر اساس طرح پراید تولید شده است.

محصولات شرکت سایپا شامل انواع و اقسام متعددی از پرایدها می‌شوند. سایپا در کنار پراید مونتاژ کیا، برلیانس H330، رنو و کامیونت را نیز انجام می‌دهد. سایپا کوئیک، کوئیک R، تیبا، تیبا 2، ساینا، سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132 و شاهین هم تعداد دیگری از خودروهای شناخته شده شرکت سایپا می‌باشند.

بهترین خودرو سایپا کدام مدل است؟

تا به امروز شرکت سایپا بیش از 30 مدل خودرو مختلف و اغلب پراید گونه طراحی کرده است. خودروهایی که برخی از عناوین آن‌ها مثل تیبا، ساینا، شاهین و کوئیک را در پاراگراف بالا نام بردیم.

حالا اگر قصد خرید از شرکت خودرو سازی سایپا را داشتیم، با توجه به تنوع بالای محصولات، کدام خودرو این شرکت را انتخاب ‌کنیم؟

توجه داشته باشید که معنای بهترین برای هر شخص معنای متفاوتی دارد. بنابراین حتما پیش از خرید محصولات سایپا، چند گزینه را در نظر گرفته و مشخصات فنی آن‌ها را که شامل 400 مورد می‌شود بررسی و کارشناسی کنید. سپس مقایسه کنید که کدام خودرو سایپا مناسب‌ترین انتخاب برای شما خواهد بود.

می‌توانید برای انجام دقیق‌تر این فرایند از اشخاص با تجربه‌تر راهنمایی و کمک بگیرید. در ادامه این مطلب، ما سه خودرویی که در حال حاضر بیشترین طرفدار را در میان خریداران دارند، بررسی کرده و در اختیار شما قرار داده‌ایم.

مقایسه خودروهای تیبا، ساینا و کوییک و پادرا

چهار خودرو تیبا تولید سال 1389، ساینا 1395 و کوئیک 1396 و پادرا از پرطرفدارترین خودروهای در حال حاضر هستند. این چهار ماشین که با همان الگوی قدیمی پراید طراحی شده‌اند، با جزئیاتی ناچیز نسبت به مدل اولیه، تا حد اندکی با یکدیگر تفاوت پیدا کرده‌اند. در ادامه این مطلب، با کمک داده‌هایی که در اختیار داریم به بررسی و مقایسه این چهار خودرو خواهیم پرداخت.

تیبا خودرو انحصاری سایپا

تیبا یا مینیاتور که به عنوان خودرو ملی سایپا شناخته می‌شود، اولین محصول انحصاری سایپا است که در سال 1387 تولید شده است. در طراحی این خودرو تا حد قابل ملاحظه‌ای از قطعات پراید، تندر 90 و کیا ریو استفاده شده است.

شرکت سایپا بابت طراحی مدل تیبا حدود 120 میلیون دلار هزینه داشته است که با طراحی و استفاده از قطعات مشترک هزینه آن را کاهش داده‌اند. تیبا اولین بار با قیمت 10 میلیون تومان برای قشر ضعیف جامعه رونمایی شد، اما قیمت تیبا هم درست مثل دیگر خودروهای موجود در ایران با افزایش سرسام آور مواجه شده و از دسترس قشر ضعیف و حتی متوسط جامعه خارج شد.

تیبا را شرکت ایتالیایی آنجلینی دیزاین طراحی کرده است. تیبا هم درست مثل سایر محصولات سایپا نمایی قدیمی و ساده دارد. چراغ‌های جلو الگوی مثلثی دارند و روی گلگیرها و کاپوت خطوطی برجسته وجود دارد. سپر تیبا یک تکه است و با ورودی هوای بزرگی که دارد جالب به نظر نمی‌رسد.

داشبوردها شیب و منحنی هستند و غربیلک ساده فرمان این ماشین هم هیچ مزیتی ندارد. در مشخصات فنی هم تفاوت چندانی میان تیبا و پراید مشهود نیست. موتور همان موتور 4 سیلندر هشت سوپاپ پراید است و تنها به کمک یک شرکت آلمانی حجم و قدرت آن را تا حدودی ارتقا داده‌اند. حجم این موتور 1503 سی سی است و 87 اسب بخار قدرت دارد. حداکثر گشتاور آن 128 نیوتن متر است. جلوبندی، سیستم تعلیق و ترمز جلو و عقب هم کاملا از روی دست ماشین ریو کپی برداری شده است.

ساینا، تیبا آپدیت شده

مراحل تولید ساینا کاملا توسط شرکت سایپا انجام شده است. ساینا با اندکی تفاوت همان تیبا به حساب می‌آید و تنها کمی از لحاظ ظاهر به روز شده است. به طور کلی ساینا هم یک ماشین ساده و معمولی است با چراغ‌های جلو مثلثی شکل و افزوده شدن چراغ روشنایی روز.

جلو پنجره ساینا کرومی و بزرگ‌تر است و سپری یک تکه دارد و نقص ورودی هوا که در تیبا وجود دارد، در ساینا برطرف شده است. درهای ساینا آسان بازشونده هستند و در صندوق عقب و چراغ‌ها به میزان بسیار اندکی با تیبا تفاوت پیدا کرده است. داخل ماشین هم تفاوت چشمگیری با تیبا مشاهده نمی‌شود و به همان اندازه ساده است. موتور ساینا M15 با استاندارد یورو4 ویورو 5 می‌باشد.

کوییک، هاچ بک جدید

کوییک که نوعی هاچ بک به حساب می‌آید، پس از ساینا و تیبا در سال 1395 به بازار عرضه شده است. خودرو کوییک هم درست مثل دیگر محصولات سایپا تفاوت چندانی با دیگر پرایدها ندارد. این ماشین کمی از لحاظ ظاهری متفاوت است و مزیت قابل توجهی نسبت به ساینا ندارد.

در واقع سه ماشین ساینا، کوییک و تیبا از لحاظ کیفیت تقریبا در یک رده قرار می‌گیرند. کوییک از نظر ظاهر کاملا شبیه ساینا است، چراغ‌های جلو کاملا مشابه هستند و جلو پنجره تا حدی بزرگ‌تر است. فضای سایپا کوئیک کمتر از ساینا است. کوییک برای رانندگی در شهر انتخاب بسیار مناسبی است.

سپر کوییک مثل ساینا و تیبا یک تکه است اما ورودی هوای روی آن بسیار بهتر طراحی شده. در انتهای سپر جلو دو پروژکتور قرار گرفته و در کنار آن چراغ‌های روز طراحی تعبیه شده‌اند. چراغ‌های پشت دو تکه هستند و داشبورد رنگ بهتری پیدا کرده است. صفحه نمایش لمسی شامل دوربین دید عقب در کنسول وسط قرار گرفته است و غربیلک فرمانش بسیار جذاب است.

با این حال فرمان کوییک اصلا با بقیه اجزای داخلی ماشین هماهنگ نیست و گویا فرمان ماشین دیگری را داخل این خودرو قرار داده باشند. کوییک از شتاب بالایی برخوردار است و مصرف سوخت کم و هزینه استهلاک پایینی دارد. موتور کوییک جدید 4 سیلندر 16سوپاپ دارد و حجم آن 1503 سی سی می‌باشد. نیروی پیشرانه کوییک 87اسب بخار است و نیروی گشتاورش 128 نیوتن متر.

سایپا پادرا و پادرا پلاس

خودرو سایپا پادرا پلاس، علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده برای پادرا معمولی، شامل امکانات بیشتری می‌شود. در سایپا پادرا پلاس موتور قدرتمندتری به کار گرفته شده است و مدل صندلی‌ها سرنشینان چشم‌نوازتر طراحی شده‌اند. علاوه بر این در سایپا پادرا پلاس، صفحه مانیتور تعبیه شده، دستگیره‌های در ماشین مدل جدیدتری دارند و سیستم صوتی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. همچنین فضای داخلی این ماشین باری بسیار شکیل تولید شده و از فناوری‌های جدید بهره برده است. در واقع شما با خرید یک ماشین باری سایپا پادرا یا پادرا پلاس اصلا حس نیسان آبی یا دیگر وانت‌های قدیمی گذشته را تجربه نخواهید کرد. این خودرو یک ماشین وانت دار کاملا مدرن است.

 

شرکت سایپا پلتفرم فورد فستیوا یا کیا پراید را دراختیار دارد و تازمانی که این خودرو بازار فروش داشته باشد، خط تولیدش را فعال نگه می‌دارد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا