مجله فرهنگ

تئاتر به ما چه می‌گوید؟

رئیس گروه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز جهانی تئاتر پیامی ارسال کرد.

به گزارش کندوج، محمدعلی خبری، رئیس گروه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز جهانی تئاتر پیامی ارسال کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«تئاتر در طول تاریخ خود همواره آینه تمام نمای زندگی بشر بوده و تجربه بشری را به نمایش گذاشته است. ایده های اصلی زندگی انسان را می توان در آثار نمایشی تجربه کرد.

درام تنها هنری است که با تماشاگر خلق می کند و اگر تماشاگر نباشد نمایش شکل نمی گیرد. بنابراین انسان محوری ترین عنصر در تئاتر است و در واقع آنچه در تئاتر نشان داده می شود به مشکل اصلی و پرسش اصلی انسان در هر زمان داستانی مربوط می شود.

من کی هستم ؟ زندگی چیست؟ عشق چیست؟ مرگ چیست؟ آزادی چیست؟ صلح و دوستی چیست؟ چرا من در این دنیا هستم؟ رابطه من با جهان و هستی چیست؟ وظیفه و هدف من در این زندگی چیست؟ و…

تئاتر نشان می‌دهد که چگونه شخصیت انسانی ریشه‌دار می‌شود و نفرت خود را از تمام ویژگی‌های غیرانسانی بیان، وارونگی، ظلم، بی‌عدالتی، جنگ، خونریزی، قدرت‌جویی و نادرستی در صحنه زندگی ابراز می‌کند.

تئاتر به ما می گوید که انسان همیشه در حال زندگی می کند، خود و کیش شخصیت خود را می یابد و خود را می یابد و خود را می شناسد.

انسان امروز، در روزگار جدید، در خطر بیگانه شدن است و فرار او از خود در رفتار انسان امروزی کاملاً مشخص است. در هیچ زمانی تعاملات انسانی به اندازه امروز ممکن نبوده است. با وجود همه این امکانات ارتباطی، هیچ گاه ارتباط انسانی به سختی امروز نبوده و انسان ها تا این حد از هم دور نبوده اند. امروز زمان و مکان معنای دیگری پیدا کرده است و تقسیم نسلی به گونه ای در حال وقوع است که حتی همجنس گرایان هم دیگر نمی توانند یکدیگر را درک کنند.

انسان امروز برخی از حقایق وجودی خود را می پذیرد تا برخی از ضعف های فعلی خود را بپوشاند. مردی که بر قله دانش، تحقیق، فناوری پیشرفته و دنیای ارتباطات ایستاده، در وجود خود را تحقیر می کند. تحولات بزرگی در زندگی انسان امروزی رخ داده و بیگانگی او را به شدت تهدید می کند. اما این هنرهای نمایشی است که امروزه می تواند به شکلی خاص و مناسب شتاب مردم را ببخشد. در همه حال به کمک مرد آمده و این را وظیفه خود می داند. هیچ رسانه دیگری جز تئاتر نقش و توانایی این مهارت را برای کمک به انسان امروزی ندارد.

تئاتر بهترین تجربه انسانی را به نمایش می گذارد، مثل زندگی، درست مثل اینکه آدم ها وقتی زنده هستند بازی نمی کنند. تئاتر همه پنجره ها را باز می کند، تئاتر زبان مشترک همه نسل ها و همه مردم در زمان و مکان است. تئاتر می تواند همه فضاهای انسانی را محکم در کنار هم و یک زبان مشترک ایجاد کند.

اگر باور داشته باشیم که تئاتر این ویژگی ها و ویژگی ها را دارد، در سال 1401 و در قرن جدید شرایطی را فراهم می کنیم که هیچ تئاتری بدون نمایش نباشد و همه هنرمندان تئاتر در سراسر ایران اسلامی، فرهنگ غنی و اصیل انسانی را خلق کنند. که پر از مضامین است. این نمایشی است برای مردم امروز که در یک فضا و زبان مشترک نمایش داده شود.

به دنبال گوهری از یک ماده معدنی، یک ماده معدنی
هوس کردن یک لقمه نان، نان
این راز است، اگر بدانی
همه در جستجوی یک لحظه، یک لحظه
محمدعلی خبر »

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا