مجله بانوان

تدابیرجدید برای زنان زندانی/از ممنوعیت اجبارچادر تارژیم غذایی خاص – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگاران آنلاین، بر اساس آمار حدود 4 درصد زندانیان کشور را زنان تشکیل می دهند که از این تعداد 64 درصد متاهل و تعدادی نیز مادر هستند. در این رابطه همواره بر موضوع زندانیان زن و جایگاه ویژه آنان در زندان ها تاکید شده است که در آخرین بخشنامه سازمان زندان نیز قابل مشاهده است.

اداره زندان و تعزیرات روز گذشته بخشنامه ای را مطابق با شیوه های تحول در این موزه صادر کرد که تضمین کننده تقویت حقوق زندانیان و زندانیان و رعایت شئونات اسلامی، اخلاقی و انسانی در برخورد با آنان است.

همانطور که رئیس سازمان زندان ها به زندانیان سراسر کشور اعلام کرد، باید در وضعیت همه زندانیان به ویژه طبقه بندی زندانیان تغییراتی ایجاد شود.
در رابطه با زندانیان زن طبق این بخشنامه باید تسهیلات ویژه ای برای زندانیان زن در نظر گرفته شود.

رژیم غذایی ویژه مادران زندانی

در بند دوم این بخشنامه آمده است که جوگو گسترش اکثر و گسترده ترین بخش آن بحث رعایت کرامت انسانی متهمان و محکومان در داخل زندان است و طبق این بند باید امکانات ویژه ای در نظر گرفته شود. آه تو برخی از زندانیان را در نظر بگیرید.

در بخشنامه اخیر اداره زندان ضمن تاکید بر رعایت عدالت در نحوه و نحوه توزیع و نوع غذای متهمان، تسهیلاتی برای زنان باردار، مادران و زندانیان بیمار به منظور برخورداری مسئولان زندان از زندانیان بیمار، زنان باردار، کودک و مادرش باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند.

این بخش بر عادلانه بودن توزیع و نوع غذا برای متهمان، تسهیلات برای زنان باردار، مادران و زندانیان بیمار تمرکز دارد تا مسئولان زندان، زندانیان بیمار، زنان باردار، نوزادان را مکلف کنند. و مادرش رژیم غذایی خاصی داشته باشد.

همچنین آمده است که مادران زندانیان می توانند نوزادان خود را تا دو سالگی در زندان نگه دارند و با رعایت ضوابط مربوطه می توان این مدت را تا شش سال افزایش داد.

اقدامات جدید برای زندانیان زن/ از ممنوعیت رژیم غذایی اجباری

زندان موظف است مواد بهداشتی و تغذیه مناسب مادران زندانیان و فرزندان همراه آنان را برای زندانیان زن فراهم کند و رئیس زندان با همکاری سازمان ذیصلاح نسبت به ایجاد مهدکودک در زندان اقدام لازم را انجام دهد. زندان کودکان 2 تا 6 ساله با رضایت مادر در صورت لزوم باید در آنجا آموزش مناسب به کودک داده شود.

ممنوعیت ایزوله برای زنان باردار

در ادامه این پیام آمده است: انباری را در یک اتاق جدا یا مجزا کنید شخصی (فردی) برای زنان باردار و زنان دارای فرزند ممنوع است و همچنین بر اساس بند هـ ماده 6 قانون جرایم سیاسی مصوب 1374، بازداشت و ایزوله کردن متهمان جرایم سیاسی ممنوع است، مگر در مواردی که مقامات قضایی بیم آن را داشته باشند. مشاوره یا تکمیل مطالعه ضروری است که در هر صورت نباید بیش از 15 روز باشد.

ممنوعیت اجبار زنان به حجاب

این سازمان همچنین تسهیلاتی را برای زنان و محکومان جرایم سیاسی و رسانه ای فراهم کرده و تصریح می کند: در موارد تبعید، اجبار زنان به استفاده از چادر و یا متهمان جرایم سیاسی و رسانه ای، متهمان جرایم مالی (حقوقی). و افراد زیر هجده سال مجاز به پوشیدن لباس فرم زندان هستند.

مسئولیت اجرایی بخشنامه چیست؟

اگرچه برخی از مفاد بخشنامه دیروز سازمان زندان ها در نوع خود قابل تقدیر است، زیرا در صورت اجرای آنها تغییراتی را به دنبال خواهد داشت، اما سوال اصلی در مورد مسئولیت اجرایی این بخشنامه است. به عنوان مثال، در بخش‌هایی از بخشنامه به وضعیت معیشتی برخی زندانیان زن اشاره شده است که بسیاری از آنها برای اجرای حکم نیاز به بودجه دارند.

این در حالی است که اداره زندان که همواره نسبت به کمبود بودجه انتقاد داشته، اکنون موارد لازم را در قالب این بخشنامه در اختیار دارد. پیاده سازی بدانید که اجرای حداقل برخی از آنها نیاز به سرمایه دارد.

علاوه بر این، بر گسترش مهدکودک ها در زندان ها تاکید شده است، هرچند در برخی ولسوالی ها پروژه های مهد کودک در زندان ها هنوز تکمیل نشده است.

اقدامات جدید برای زندانیان زن/ از ممنوعیت رژیم غذایی اجباری

علاوه بر این، بر گسترش مهدکودک ها در زندان ها تاکید شده است، هرچند در برخی ولسوالی ها پروژه های مهد کودک در زندان ها هنوز تکمیل نشده است.

رژیم غذایی ویژه زنان باردار زندانی و همچنین تاکید بر افزایش بهداشت در بندهای نسوان نیز نیازمند تامین مالی است.

محسنی اژه ای: زندان های زنان باید توسط زنان اداره شود

محسنی اژه آه تو 12 مه 1400 در جلسه ای با اعضای حزب زنان آلتینگ تاکید ویژه. آه تو در رابطه با زندانیان زن رئیس قوه قضائیه در این نشست بر اولویت ارائه خدمات زنان به زنان تاکید کرد و گفت: اگر زندان نسوان به گونه ای مستقل شود که تمامی پرونده ها توسط زنان اداره شود، رسیدگی به پرونده های قضایی مربوط به زنان تسهیل می شود.

هر چند محسنی اژه آه تو وی بر این موضوع تاکید کرد اما در بخشنامه اخیر به این موضوع پرداخته نشده است.

به طور کلی ماهیت بخشنامه 8 ماده ای سازمان زندان ها بر اساس تغییرات است، اما باید ظرفیت زندان ها بررسی شود. ی کشور تا چه اندازه برای اجرای این بخشنامه آمادگی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا