ترکیبات جادویی برای طعمی بی نظیر در گرانولا

در طول روز معمولا چه کارهایی را به دلیل نداشتن انرژی کافی نیمه تمام رها می کنید؟ گرانولا از آن وعده غذایی هایی است که با میل کردن آن می توان انرژی لازم برای فعالیت های بدنی و حتی فکری در طول روز را به دست آورد. اینجا به درآوردن چند ترکیب خوشمزه برای مصرف گرانولا می پردازیم. از ترکیب گرانولا با سالادها ، دسرها و مواد غذایی دیگر می توان به مزه های بهشتی دست پیدا کرد. برای مصرف گرانولا روش های بسیاری در youtube.com وجود دارد. در این مطلب ما قصد داریم پس از معرفی، 4 دستورالعمل ساده و جذاب ترکیب گرانولا با مواد غذایی را نیز معرفی کنیم.

گرانولا چیست؟

اواخر قرن نوزدهم در امریکا گرانولا به عنوان غذای اصلی محبوب شناخته می شد. جو، انواع آجیل، عسل و میوه های خشک مواد تشکیل دهنده این غذا بودند؛ اما کم کم گرانولا در وعده صبحانه و میان وعده جایگزین کرن فلکس، میان وعده معروف آن زمان امریکایی شد. به دلیل خواص و مزه خوب این خوراکی امروزه برای ذائقه های مختلف با ترکیب های جدید تهیه می شود. گرانولا منبع سرشار پروتئین، فیبر و بتاگلوکان، آهن، منیزیم، روی، مس و ویتامین های B و E است. . ویژگی مهم دیگر گرانولا این است که فاقد گلوتن می باشد. این خوراکی کالری زیادی نیز دارد و به همین دلیل ورزشکاران زیادی آن را در وعده های غذایی خود جای داده اند.

ترکیب خوش طعم برای مصرف گرانولا همراه با اثرات کاهش وزن

شاید کسانی که اضافه وزن دارند کمی نگران مصرف گرانولا شوند؛ اما خبر خوشحال کننده برای این دسته از افراد این است که گرانولا هم پرانرژی است و هم در رژیم های لاغری جای داده می شود. ضمن اینکه مصرف چند ترکیب خوشمزه برای مصرف گرانولا نه تنها لذت بخش است، بلکه ساعات طولانی احساس سیری را برای معده شما به همراه دارد. قابل ذکر است مواد تشکیل دهنده گرانولا در زمره کربوهیدرات های پیچیده قرار می گیرند. این کربوهیدرات ها تاثیر بسزایی بر روی فرآیند چربی سوزی حین تمرینات بدنسازی دارد. یکی دیگر از دلایل مطرح کردن گرانولا به عنوان تغذیه لاغرکننده، استفاده دانه چیا در ترکیب آن می باشد.

خواص گرانولا

پیش از این که با ترکیب جادویی گرانولا و مواد غذایی دیگر آشنا شوید، بد نیست با خواص شگفت انگیز آن به طور مختصر آشنایی داشته باشید؛ زیرا مطمئنا فواید مصرف گرانولا اشتهای شما برای میل آن را نیز زیاد می کند. از خواص گرانولا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن
  • بهبود فشارخون
  • کاهش کلسترول خون
  • تنظیم قند خون
  • بهبود عملکرد سیستم گوارش
  • پیشگیری از کم خونن
  • حفظ سلامت پوست و مو

معرفی 4 ترکیب خوشمزه برای مصرف گرانولا

نحوه مصرف گرانولا می تواند در ایجاد طعم بهتری از این خوراکی تاثیر فوق العاده ای داشته باشد و همین موضوع به بهانه ای برای میل کردن خوراکی های سالم تبدیل شود. روش های تهیه گرانولا می تواند پایان کابوس پدر و مادرها برای عادات بدغذایی بچه ها را نیز به همراه داشته باشد.

1-    گرانولا و ماست

یک ترکیب خوشمزه برای مصرف گرانولا میکس کردن آن با ماست است؛ اما ترکیب لایه به لایه آن ها به همراه میوه ها، مزه منحصربه فردی را می سازد. ابتدا ماست را در ظرف پهن کنید سپس گرانولا را به آن اضافه کنید، حال میوه های فصل مانند کیوی، موز، پرتقال، توت فرنگی یا هلو را به آن اضافه کنید. عسل و دارچین را به عنوان حسن ختام مزه ها، به آن بیفزاید و در آخر طعم بی نظیر آن را امتحان کنید. البته بنا به ذائقه خود می توانید به جای ماست از پنیر خامه ای نیز استفاده کنید.

2-    گرانولا و شیر

در روزهای شلوغ و بی حوصلگی یک ترکیب خوش طعم برای مصرف گرانولا با شیر است. آماده سازی این ترکیب بسیار راحت و نیاز به صرف وقت زیادی ندارد. به راحتی گرانولا را با شیر در ظرف مخلوط کنید. در این ترکیب از گرانولای بادام و کرن بری یا نوتلا و فندوق استفاده کنید. مطمئن باشید با میل کردن این صبحانه به تمام کارهای روزانه خود سروسامان خواهید داد. البته روش دیگری برای میل گرانولا در روزهای سرد با شیر گرم وجود دارد. یک فنجان شیر را در قابلمه گرم کنید گرانولای مورد علاقه خودتان را به آن اضافه کنید این ترکیب را هم بزنید تا گرانولا جذب شیر شود، سپس این معجون خوشمزه را به صورت گرم میل کنید.

3-    گرانولا و سالاد

گرانولا می تواند به عنوان تزیین کننده در اکثر سالادهای سبز به کار رود. به این ترتیب سالادی جذاب تر مقوی تر و خوش طعم تر خواهید داشت. از طرف دیگر طالبی و توت فرنگی در فصل تابستان، پرتقال و سیب در فصل زمستان از میوه هایی هستند که برای تهیه سالاد گرانولا به کار می روند. البته برای تهیه سالاد با گرانولا از میوه های دیگر فصل که موردعلاقه شما است نیز می توانید استفاده کنید. میوه ها را در اندازه های دلخواه برش بدهید و با روغن زیتون، سرکه و کمی عسل هم بزنید. برگ ریحان را اضافه کنید. در آخر گرانولا را روی سالاد بریزید و از طعم آن لذت ببرید.

4-    گرانولا و بستنی

دیگر ترکیب خوشمزه برای مصرف گرانولا که آن را تبدیل به طعمی دلپذیر می کند ترکیب آن با بستنی است. سرد بودن بستنی به همراه آجیل ها و میوه های خشک میان وعده بسیار لذت بخشی است. ترکیب گرانولا، سس شکلات و بستنی میان وعده ای خنک برای روزهای گرم سال است. ابتدا کف ظرف به مقدار کافی گرانولا بریزید، سپس روی آن را با سس شکلات بپوشانید، یک لایه بستنی به آن اضافه کنید و در آخر دوباره گرانولا بریزید. ظرف را برای چند ساعت در فریزر قرار دهید. هنگام سرو این دسر گرانولایی، روی آن سس شکلات بریزید و لذت این معجون شگفت انگیز را ببرید.

طرز تهیه گرانولا پایه

گرانولای پایه فقط به تعداد انگشت شماری از مواد نیاز دارد:

  • جودوسر پرک
  • یک شیرین کننده
  • مقداری روغن
  • آجیل یا میوه خشک (درصورت تمایل)
  • روغن کانولا یا سایر روغن های خنثی، مانند روغن نارگیل یا زیتون
  • ادویه هایی، مانند زنجبیل یا دارچین آسیاب شده
  • نمک

گرانولا ترکیبی جادویی از جودوسر، آجیل ها، خشکبار، شکر قهوه ای، کشمش، نارگیل عسل یا شربت افرا است.

هنگامی که به این فرمول اصلی تسلط پیدا کردید، طرز تهیه بسته به سلیقه شما بسیار جذاب، هیجان انگیز، آسان و متنوع خواهد شد. راهروی سوپرمارکت ها مملو از گرانولاهای مخصوص است که بااین که خوشمزه به نظرمی رسند، اما ممکن است سرشار از قند، چربی و موادمضر برای سلامت باشند که تنها کالری مصرفی را بالا می برد. اما چیزی که هر آشپز خانگی به آن نیاز دارد، یک گرانولای ساده و مغذی است که می توان فرمول آن را کنترل کرد و با عشق تهیه نمود. پوشش گرانولا باید شامل حدود نیمی شیرین کننده و نیمی روغن باشد. شربت عسل و افرا از بهترین شیرین کننده های گرانولا هستند، زیرا حالت مایع آن ها به خوبی ترکیبات را به هم می چسباند. با این وجود، برخی افراد ممکن است دوست داشته باشند میزان عسل و روغن را کاهش دهند و همچنان یک گرانولای عالی داشته باشند. بافت انعطاف پذیر گرانولای جودوسر پرک، این امکان را کاملا فراهم ساخته و جای نگرانی نیست.

درکل، برای تهیه هرنوع گرانولایی ابتدا باید مواد را باهم مخلوط کرده و قبل از قراردادن در فر به طور یکنواخت با دست فشار دهید و سپس در نیمه ی پخت فقط یک بار آن را هم بزنید. اگر دوست دارید گرانولای فشرده تری داشته باشید، کافی است آن را قبل از سردشدن با کفگیر فشار دهید و بعد تا خنک شدن کامل از تکان دادن آن خودداری کنید. دانستن زمان پخت این تنقلات مقوی، سخت ترین قسمت پخت آن هست. استفاده از دمای پایین فر به خشک شدن گرانولا کمک می کند، اما به خاطر داشته باشید که گرانولا بلافاصله بعد از خروج از فر بافت خشکی نخواهد داشت، بلکه کم کم طی سردشدن خشک می شود. پس زمانی که گرانولا برشته شد، آن را از فر خارج کنید. در این زمان عطر خوب برشتگی نان مشام تان را پر خواهد نمود. میوه های خشک را هم بعد از پخت باید اضافه کنید، اما آجیل ها می توانند همراه با جو در فر برشته شوند. زمان آماده سازی معمولا حدود 15 دقیقه و زمان پخت20 دقیقه تا 25 دقیقه خواهد بود. برای ماندگاری طولانی تر، قبل از انتقال به ظرف نگهداری، گرانولا باید روی تابه کاملاً خنک شود. سپس در یک ظرف دربسته تا یک ماه قابل نگهداری خواهد بود.

نکات مهم در تهیه گرانولای خانگی

حتی اگر طرز تهیه گرانولا کاملا سالم و خانگی باشد، درصورت زیاده روی در مصرف، برای سلامت مضر خواهد بود. پس لازم است گرانولای غلات خود را با دقت انتخاب نموده و فقط تا زمانی که احساس گرسنگی دارید، میل کنید. همچنین، سعی کنید از میوه بیشتری در ترکیب آن استفاده کنید یا توت فرنگی، موز، کیوی، انبه یا تمشک تازه را کنار آن سرو کنید تا زودتر سیر شوید. ترکیب جودوسر پرک ترد، غلات، بادام و شیرخشک، طعم آن را شبیه بهترین گرانولای غلات می کند! این یک راه خوشمزه برای شروع یک روز فوق العاده شلوغ، یا رنگارنگ تر کردن روز است. سایر نکات مهم برای تهیه گرانولای خانگی به صورت زیر هستند:

  • بهتر است از عسل، شکر نارگیل یا شربت افرا برای شیرین کردن آن استفاده کنید.
  • می توانید از کورن فلکس های شیرین نشده برای گرانولای سالم تر با شکر کمتر استفاده کنید.
  • می توانید با استفاده از غلات دیگری مانند کینوا یا حتی نان تست، طعم موردعلاقه خود را به این دستور غذا بدهید.
  • مخلوط کردن پودر شیر با آب در ترکیب گرانولا، از دانه دانه شدن بافت آن جلوگیری می کند. بنابراین اگر دوست دارید، می توانید این ترکیب را در فرمول خود داشته باشید.
  • مراقب دما باشید! فر باید از قبل با دمای 350 درجه فارنهایت گرم شده باشد.
  • گرانولا را حداکثر به مدت 25 دقیقه بپزید و آن را مدام بررسی کنید. اگر هنوز خیلی مرطوب است، 5 دقیقه بیشتر بپزید و این کار را تکرار کنید تا زمانی که روی آن طلایی شود.
  • اگر کف آن قهوه ای شده اما گرانولا به اندازه کافی خشک نیست، سینی پخت را به یک طبقه بالاتر منتقل کنید و دما را تا 250 درجه فارنهایت کاهش دهید. توجه کنید گرانولا کاملا در فر خشک نمی شود و فقط طلایی شدن لبه های آن اهمیت دارد.
  • تکنیک های مختلف منجر به ایجاد بافت های متفاوت می شود. مخلوط هایی که شیرین کننده های بیشتری دارند، معمولاً بهتر از مخلوط های خشک تر به هم می چسبند و گرانولای «کلوخ تر» را تشکیل می دهند.
  • وقتی مخلوط خام را روی ورقه پخت می چینید، به آرامی روی آن را فشار دهید و بلافاصله پس از بیرون آمدن از فر آن را هم نزنید.
  • آیتم دیگر در طرز تهیه گرانولا این است که می توانید قبل از پخت، سفیده تخم مرغ هم زده را به آن بیفزایید تا قوام «بیسکویتی» بیشتری پیدا کند.
  • اگر بافت متراکم را دوست ندارید، بعد از بیرون آوردن از فر آن را هم بزنید.
  • اگر دستوری را پیدا کردید که می خواهید آن را با ذائقه خودتان بسنجید، نسبت مواد مرطوب به خشک را تقریباً مشابه دستور اولیه نگه دارید تا مطمئن ترین نتایج را تضمین کنید.
  • اگر می خواهید از یک ماده مرطوب متفاوت استفاده کنید، نسبت چربی به قند ترکیب مرطوب خود را ثابت نگه دارید.
  • دمای مناسب را انتخاب کنید. می توانید با خیال راحت گرانولای قهوه ای طلایی را در دمای بین 300 تا 350 درجه تهیه کنید، اما اگر حرارت بیشتر باشد، خطر سوختن قسمت هایی از گرانولا وجود خواهد داشت.
  • هم زدن را حین پخت فراموش نکنید.
  • بیش از یک قاشق چای خوری ادویه در مخلوط گرانولا استفاده نکنید.
  • هل، گلاب، اسانس ها، وانیل، بیدمشک یا بهارنارنج، باید پیش از ورود گرانولا داخل فر استفاده شود.
  • نمک را فراموش نکنید، حتی اگر می خواهید یک گرانولای شیرین بپزید. نمک باعث تردی و تناسب طعم گرانولا می شود.
  • میوه های خشک یا گل های خوراکی را بعد از خارج شدن گرانولا از فر، روی آن بریزید.
  • از مصرف جودوسر فوری در گرانولا خودداری کنید، زیرا بافت خود را حین پخت حفظ نمی کنند.
  • می توانید پایه گرانولا را تغییر دهید و آن را با چاودار، یا حتی غلات دیگر مانند برنجک تهیه کنید.

طرز تهیه گرانولا آسان است، اما هرچه بیشتر در پخت آن مهارت پیدا کنید، طعم ها و عطرهای بیشتری می توانید به آن بیفزایید و از تنوع این خوراکی خوشمزه متعجب شوید! گرانولا معمولا ترکیبی از جودوسر پرک، انواع مغزها، کنجد و ادویه هایی مانند دارچین و زنجبیل است. این ترکیب در فر با دمای 350 درجه فارنهایت به مدت 35 دقیقه پخته، ترد و برشته شده و بعد از بیرون آمدن از فر، خشکبار و میوه های خشک به آن افزوده می شود. گرانولا پس از خنک شدن تا یک هفته الی یک ماه در ظرف دربسته درجای خشک و خنک قابل نگهداری است.

دکمه بازگشت به بالا