مجله بانوان

جنگ چهره زنانه دارد! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اتاق خبر بیشتر _ گروه فرهنگی: کتاب “همراه” شامل خاطرات مهرشاد شبابی ، همسر سردار یحیی رحیم صفوی ، از رهبران دفاع مقدس و مشاور فعلی رهبر معظم انقلاب است که چند سال پیش در تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شده است.

عطیه همتی ، روزنامه نگار و فعال در حوزه زنان و خانواده ، یادداشتی نوشت و در آن این كتاب را ارائه و بررسی كرد و آن را به خبرگزاری آنلاین داد كه آن را همزمان با هفته دفاع و چهلمین سالگرد آغاز جنگ می خوانیم.

متن تفصیلی تفاهم نامه به شرح زیر است:

تا چند سال پیش ، داستان های مردان در مورد جنگ همیشه تصویر غالب داستان های جنگ بود و همیشه این سال را به وجود می آورد که آیا پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 8 ساله از حضور زنان آزاد است؟ به جز امام خمینی (ره) می فرماید که سهم زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگی که در جریان است کمتر از مردان نیست و این مسئله از مزایای انقلاب اسلامی ایران تلقی می شد. پیش از این ، اگر ما در جنگی که به دنبال قهرمانان بودیم ، فقط مرضیه حدیدچی را می یافتیم. زنی ستیزه جو که هیچ قرینه ای نداشت و ما پس از او مورد مشابهی پیدا نکردیم و او به خودی خود یک استثنا بود و تعداد کمی از زنان می توانستند تصور کنند یا حتی با او همذات پنداری کنند.

اما در دهه گذشته شاهد حضور پررنگ زنان قهرمان در کتاب های جنگ بوده ایم. زنانی که پس از بیست و یک سال گنجینه خاطرات را گشودند و خاطرات زنانه اما شدید خود را از سال های جنگ به تماشاگران و دوستداران داستان های دفاع مقدس نشان می دهند. کتاب “همراه” بدون شک یکی از بهترین و جامع ترین داستان های زنانی است که در این زمینه خوانده ام. به استثنای طرح جلد ، رنگ و براق که بیشتر شبیه کتاب های درسی و کتاب های درسی است ، این کتاب در همه موارد دیگر جذابیت هایی دارد که روایتی هیجان انگیز ، احساسی و حتی در بسیاری از موارد را به تعویق می اندازد از زندگی یک زوج مبارز و انواع و اقسام او می تواند تولد عشق را نشان دهد و زندگی را در متن یکی از مهمترین رویدادهای کشور دوست داشته باشند.

این کتاب در 50 صفحه اول کمی کند است و اگر مخاطب این 50 صفحه را تحمل کند ، کتاب آرام آرام به اوج و اوج داستان زندگی در کردستان می رسد. لحظه ای که مهرشاد چمدانش را بست و راهی لجاجت کردستان شد ، تصوری نداشتم که گاهی اوقات در هیجان هیجانم گیر می افتم و سریع حرکت می کنم تا بفهمم مأموریت جسورانه مهرشاد در انتهای دکتر کجاست. کردها خطرناک بودند. تموم میشه وجود تعداد زیادی اتفاق خاص که برای مهرشاد رخ داده و به شخصیت او برمی گردد ، نه به خاطر همسرش ، کتاب را از این نظر من کنار می گذارد به این معنا که این شخصیت به تنهایی حرف های زیادی برای گفتن دارد و خاطراتش فقط به خاطر همسرش است. وی فرمانده ارشد سپاه پاسداران و یکی از مهمترین رهبران کشور نیست.

این کتاب واقعی است و حقایق را فدای کارآمدی نکرده است. آنها به وضوح در مورد اختلافات در زمان های مختلف صحبت می کنند. صحبت درباره اختلافات اخلاقی مافوق. وی اختلافات بین خانواده های این شهرک را شرح می دهد و دیدگاه های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی مهرشاد شبابی و همسرش را بدون افزودن کلمات بیشتر به حاضران نشان می دهد. چه کسی با این قطعنامه موافقت کرد و مخالفت شدید سردار رحیم صفوی چه عواقبی را به دنبال دارد؟ داستان شلوار جین و حتی شکایت راوی از اجازه اجباری همسر برای گرفتن گذرنامه. به همین دلیل ، یکی از مهمترین و شاید حتی قوی ترین نکات کتاب این است که هم نویسنده و هم راوی نمی خواستند چهره بی نقص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حتی برخی از رهبران ، کارمندان و تصمیم گیرندگان آن را نشان دهند. او حتی خودش را بی عیب و نقص تعریف نمی کند و همین مسئله باعث می شود مخاطب بیش از پیش به مهرشاد شبابی و دقت او در بیان مسائل و داستان های دیگر اعتماد کند.

مورد جالب دیگر کتاب های مهرشاد و رحیم در زمان های مختلف ، آشنایی ، ازدواج ، جنگ و دوری است. جدا از اینکه در چیدمان آنها قانون خوبی وجود دارد. محتوای نامه ها توانست فضای آن زمان را منتقل کند و عشق و رابطه عاشقانه یک زن و شوهر را بین دو قهرمان در متن دفاع مقدس و حوادثی که فراز و نشیب های احساسی و حتی ایدئولوژیکی را پشت سر می گذارد ، نشان دهد. نامه هایی که با آیاتی از قرآن درباره پیروزی و پیروزی مسلمانان آغاز می شود. دعا برای دعا ، همه برای پیروزی رزمندگان و مشاغلی که همه در مفاهیم انقلاب اسلامی نفوذ کرده اند و به ندرت می توان چیزی جدا از این حرفه ها دید. حتی تشکرها و فداکاری های خدمات خیرخواهانه این زوجین برای صبر و تحمل مهرشاد و تلاش و مجاهدت رحیم برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی است. مهرشاد حتی در حالی که این فاصله را از دست می دهد و شکایت می کند ، بلافاصله نامه جدیدی می نویسد و از رفتار و گفته های خود عذرخواهی می کند. بدون این نامه ها ، کتاب می توانست جذابیت خاص خود را داشته باشد و برای کاهش ضخامت و راحتی بیشتر ، کوتاهتر هم شود ، اما این شخصیت ها می توانند جنبه احساسی کتاب را به نمایش بگذارند و آن را بیشتر سرگرم کنند. از آنجا که این کلمات تکراری عاشقانه از این کلمات تکراری ناشی از سخنان یکی از مهمترین ژنرالهای جمهوری اسلامی ایران و همسرش است ، بندرت شاهد چنین تصویر شیرین و عاشقانه ای از یک سردار جنگ نیستیم. بنابراین ، ما باید از خانم شبابی و سردار صفوی بخاطر اجازه انتشار نامه ها و عکس هایشان تشکر کنیم. این چیزی است که شاید تعداد کمی از افراد در چنین موقعیت و موقعیتی زیر بار این کار بروند.

این کتاب تمام تلاش خود را کرده است تا تصویری جامع از آنچه اتفاق افتاده و هر ضمیمه ای را که به نام می خوانیم ، ارائه دهد و اگر در متن اصلی نمی توان به آن پرداخت ، بدون توضیح نیست و پاورقی مفصلی درباره آن نوشته شده است. بنابراین می توان گفت که پاورقی های کتاب از ارزش اصلی متن کمتری برخوردار نیستند و نویسنده سعی کرده موارد ناگفته را در کتاب باقی نگذارد. در ابتدای کتاب می توانیم با نادرستی و لیبرالیسم به پاورقی ها نگاه کنیم ، اما با گذشت زمان پاورقی ها ارزش خود را نشان می دهند و مخاطب تمایل بیشتری به خواندن آنها می یابد. بنابراین ، ما باید به نویسنده کتاب ، خانم زهرا اردستانی ، برای مراقبت و تلاش خود تبریک بگوییم و از او برای این کار تشکر کنیم.

کتاب “همراه” محصولی ارزشمند در زمینه دفاع مقدس و تاریخ شفاهی زندگی رهبران جمهوری اسلامی است. این کتاب می تواند منبع بسیار خوبی برای زنان و مردان جوان باشد که این روزها در کشور نگران فعالیت های فرهنگی هستند اما گاهی اوقات در روابط و مذهب خود افراط می کنند. همراه می تواند به خوبی مرزهای درستی را در زندگی نیروهای انقلابی زن و مرد در برهه های مختلف نشان دهد و از این طریق از افراط ، دیدگاه بسته و اصطلاحاً دگم در اقدامات زنان جلوگیری می کند. متأسفانه وی در تبلیغات رسانه ای خود موفق نبوده و خود را به علاقمندان به این حوزه معرفی کرده است. فقط نام کتاب را جستجو کنید و متوجه خواهید شد که به راحتی لینک خرید آن را پیدا نخواهید کرد و حتی مقاله ، بررسی ها و اخبار مربوط به آن را در گوشه و کنار صفحات مطالعه خواهید کرد. بنابراین ، طبیعی نیست که بگوییم با چنین روایتی جامع در میان تعدادی از کتاب ها که از نظر نوشتاری و محتوایی چند پله پایین تر است ، اما مشهور شده اند ؛ مظلوم و رها شده اتفاق افتاده است. با این حال ، نام کتاب نتوانسته مروج خوبی باشد و به محتوای آن کمک کند و او در این امر بی گناه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا