خواص گیاهان دارویی مریم گلی

این مقاله به بررسی خواص مریم گلی، این گیاه بنفش زیبا می‌پردازد و تاثیر آن را بر بیماری‌های مختلف بررسی می‌کند. هزاران سال پیش، به توصیه پزشکان مردم از گیاهان به عنوان دارو و شفا برای بیماری‌های خود استفاده می‌کردند. اما با آمدن داروهای آنتی بیوتیکی به دنیای متمدن امروز، این موضوع کمرنگ‌تر شد؛ تا اینکه پزشکان و محققان طب نوین بر اساس بررسی‌های خود به نتایج شفابخشی از گیاهان رسیدند.

از طرفی، هزینه بالای برخی از داروها باعث شد تا پزشکان باز هم از اثرات شفابخش گیاهان دارویی برای درمان بیماران استفاده کنند. به گفته خرید عطاری، یکی از گیاهان بسیار پرخاصیت که فواید زیادی برای بدن دارد، گیاه مریم گلی است.

مریم گلی در قرون وسطی در اروپای مرکزی کشت می‌شد؛ اما جالب است بدانید که ابن سینا پدر علم پزشکی جهان نیز در کتاب‌های خود به این گیاه شفابخش اشاره کرده است.

اگر فرصت مطالعه مقاله را ندارید، می‌توانید به فایل صوتی آن گوش دهید:

با وجود اینکه، گیاه مریم گلی برای بعضی افراد نام آشنایی دارد، اما ممکن است هنوز برخی افراد با خواص و ویژگی‌های آن آشنایی کامل را نداشته باشند.

در مقاله امروز به بررسی ارزش غذایی، خواص مریم گلی برای لاغری، عوارض، نحوه مصرف دمنوش مریم گلی و خلاصه همه ابهامات شما درباره این گیاه می‌پردازیم. اگر تمایل دارید که از مریم گلی پرخاصیت بیشتر بدانید تا انتهای مطلب، با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه باشید:

مریم گلی چیست؟

دمنوش مریم گلی و خشک شده این گیاه، از گذشته تا به امروز کاربرد دارویی دارد.

تاکنون بیش از 900 گونه مریم گلی در سراسر جهان کشف شده است. مریم گلی یک سرده بسیار بزرگ از گیاهان را در برمی‌گیرد که شامل گیاهان یکساله؛ چند ساله و حتی بوته‌ای می‌شود.

اما در اکثر مناطق گونه‌های این گیاه چند ساله و معطر است. جالب است بدانید که  معمولا خشک شده این گیاه را به عنوان دارو استفاده می‌کنند. علاوه براین، مریم گلی در آشپزی با نام‌هایی همچون مریم گلی معمولی، مریم گلی باغی، مریم گلی واقعی و… شناخته می‌شود.

انواع مریم گلی

همان‎‌طور که گفتیم بیش از 900 گونه مریم گلی در سراسر جهان وجود دارد که در اینجا به چند نمونه از رایج‌ترین انواع مریم گلی اشاره می‌کنیم:

از این نوع گیاه برای مصارف مختلف از جمله آشپزی و پخت و پز استفاده می‌شود. مریم گلی معمولی یک درختچه کوتاه چند ساله است که در 6 ماه از سال سبز است. این نوع مریم گلی به سه نوع مریم گلی طلایی، مریم گلی سه رنگ و مریم گلی بنفش تقسیم می‌شود.

این نوع گیاه بومی مدیترانه است و بعد از 75 روز می‌توانید انتظار برداشت آن را داشته باشید. مریم گلی پهن برگ بسیار معطر است و دارای برگ‌های نقره‌ای رنگ و گل‌های بنفش تیره است که بسیار زیبا هستند!

این نوع مریم گلی بسیار منحصر به فرد و خاص است که دارای گل‌های قرمز و رایحه بسیار معطری می‌باشد. از مریم گلی اسکارلت برای تهیه محصولات گیاهی استفاده می‌شود. این گیاه برای تهیه دسته گل بسیار انتخاب فوق‌العاده‌ای است و می‌توان آن را در باغچه، گلدان یا باغ بکارید.

همان‌طور که از اسم این گیاه پیداست، مریم گلی آناناسی بوی شیرینی هنگام شکوفه دادن می‌دهد و اصلا به همین خاطر این نام را دارد. مریم گلی آناناسی یک گیاه زینتی با گل‌های کوچک و برگ‌های سبز است که می‌توانید برای تهیه چای یا دمنوش از آن استفاده کنید.

مریم گلی انواع مختلفی دارد که به غیر از دمنوش، به صورت پودر در برخی از غذاها نیز استفاده می‌شود.

ارزش غذایی مریم گلی

گیاه مریم گلی یک گیاه پرخاصیت و ترکیبی از انواع ویتامین‌ها، مواد مغذی، آهن، سدیم، پروتئین و.. است که دارا بودن حجم زیادی از درشت مغذی و ریز مغذی‌ها در آن موجب می‌شود که از محبوبیت زیادی برخوردار باشد. ارزش غذایی 100 گرم از گیاه مریم گلی خشک شده بدین شرح می‌باشد:

خواص مریم گلی چیست؟

سوال مهم این است که مریم گلی برای چه چیزی خوب و مفید است؟ این گیاه دارای مقادیر فراوانی ویتامین K و همچنین مواد معدنی ضروری بدن از جمله منیزیم، روی و مس است.

از طرفی، این گیاه انواع ویتامین‌های گروه B را در خود جای داده است که به خودی خود خاصیت کمی نیست و بر بیماری‌هایی مانند ریزش مو، پوست ناسالم، قند خون بالا، آسم و چاقی اثر مثبت می‌گذارد. در ادامه به خواص این گیاه زیبا و معطر اشاره خواهیم کرد:

خواص مریم گلی برای لاغری و کاهش وزن

چاقی و افزایش وزن مفرط یکی از شایع‌ترین دلایل بروز بیماری‌هایی همچون دیابت، فشارخون بالا، مشکلات قلبی، کبد چرب، تنگی نفس، بالا رفتن کلسترول خون و.. است. مریم گلی با دارا بودن خاصیت چربی‌سوزی در هضم چربی‌های بدن شما تاثیر زیادی دارد و از تجمع آن‌ها جلوگیری می‌کند.

این گیاه مفید مانع از بالا رفتن تری گلیسیرید در خون می‌شود و از این طریق به کمک می‌کند. از طرفی، مریم گلی یک گیاه کم کالری و معطر است که مصرف آن حتی به صورت دمنوش با گذشت زمان می‌تواند در کاهش چربی‌های پهلو و دور کمر موثر باشد.

علاوه براین، فیبر موجود در گیاه مریم گلی نفخ و یبوست را برطرف کرده و هضم غذا را برای شما آسان می‌کند.

خاصیت چربی‌سوزی و دفع سموم دمنوش مریم گلی آن را به یک گیاه مناسب برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

علاوه براین، گیاه مریم گلی دارای خاصیت سم‌زدایی بسیار قوی است که با دفع مواد زائد و سموم از کلیه‌ها و کبد نیز به روند کاهش وزن شما در دوران رژیم بسیار کمک می‌کند. اگر به دنبال یک چربی‌سوز قوی هستید که برای شما کمترین عوارض را به دنبال داشته باشد، به جای خوردن قرص‌ها و دمنوش‌های مضر لاغری، مصرف مریم گلی را در خود بگنجانید.

البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مصرف دمنوش مریم گلی به تنهایی موجب کاهش وزن نمی‌شود و باید با یک برنامه غذایی متعادل و متناسب و ورزش و تحرک همراه باشد.

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

بهبود شرایط پوست

مریم گلی شرایط آزاردهنده پوست را تسکین می‌دهد و به بهبود آکنه کمک می‌کند. علاوه براین، التهابات پوستی را به سبب داشتن خاصیت التهابی خود در بیماری پوستی اگزما و پسوریازیس کاهش می‌دهد و درمان مناسبی برای پوست‌های ترک خورده محسوب می‌شود.

جالب است بدانید که از روغن برگ مریم گلی برای درست کردن شوینده‌های صورت و بدن و همچنین دئودورانت‌ها استفاده می‌شود.

تقویت رشد موها

مریم گلی به طور موثر برای بهبود گردش خون در پوست سر، تغذیه و تحریک فولیکول‌های مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه براین، مصرف دمنوش مریم گلی به صورت هفتگی برای احیای موهای خشک و نازک و حجیم شدن موها پیشنهاد می‌شود.

یکی از خواص مریم گلی بهبود گردش خون در پوست سر و تحریک فولیکول‌های مو است که موجب افزایش رشد مو می‌شود.

سلامت دستگاه گوارش

مریم گلی با طیف آرامش بخشی خود می‌تواند به هضم صحیح غذاها، تحریک اسید معده، عملکرد صحیح لوزالمعده و در نهایت سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و مشکلات گوارشی افرادی که دچار نفخ و درد معده، اسهال و سوزش سردل هستند را برطرف می‌سازد و برای درمان این بیماری نیز تجویز می‌شود.

ریه‌ها

خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در گیاه مریم گلی و دارا بودن پلی فنول زیاد در این گیاه از عفونت‌های شدید ریوی محافظت کرده و به کاهش‌ سرفه‌های شما کمک می‌کند.

علاوه براین، مریم گلی سینوس‌های شما را از عفونت‌های مزمن پاک کرده و مشکلات تنفسی و ریوی را برطرف می‌سازد.

کاهش سطح قند خون و کنترل دیابت

جالب است بدانید که برگ‌های مریم گلی معمولی دارای خواصی هستند که از آن‌ها به عنوان داروی درمان دیابت استفاده می‌شود. در یک مطالعه تحقیقاتی، عصاره مریم گلی با فعال کردن یک گیرنده خاص، سطح گلوکز خون موش‌های مبتلا به دیابت نوع یک را هم کاهش داد.

علاوه براین، دمنوش مریم گلی شبیه متفورمین عمل می‌کند و قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع دو را نیز کنترل می‌نماید.

خواص مریم گلی برای تقویت حافظه

شواهد معتبری وجود دارد که نشان می‌دهد مریم گلی می‌تواند در بهبود و تقویت حافظه و پردازش اطلاعات مثمر ثمر باشد. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2017 نشان داد که در این گیاه دو نوع اسید فنولیک وجود دارد که هوشیاری و مهارت‌های شناختی را افزایش می‌دهد.

همچنین، بررسی انجام شده روی افرادی که حافظه کوتاه مدت ضعیفی دارند نیز نشان داده است که مصرف مریم گلی می‌تواند در تقویت حافظه آن‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

کاهش علائم یائسگی

در طول دوران یائسگی، بدن خانم‌ها کاهش طبیعی هورمون استروژن را تجربه می‌کند. این موضوع طیف وسیعی از علائم از جمله گرگرفتگی، تعریق بیش از حد، خشکی واژن و.. را برای آن‌ها به دنبال دارد.

شواهد حاکی از آن است که ترکیبات موجود در گیاه مریم گلی دارای خاصیت استروژن مانندی هستند که به گیرنده‌های خاصی از مغز خانم‌ها در دوران یائسگی متصل می‌شوند و به بهبود حافظه، درمان گرگرفتگی و حتی تعریق بیش از حد آن‌ها در این دوران کمک می‌کند.

مصرف به اندازه دمنوش مریم گلی برای بهبود علائم دوران یائسگی توصیه می‌شود.

کاهش تعرق مفرط

عرق کردن یک مزیت فوق‌العاده در سلامت بدن است. اما در بعضی افراد تغییرات هورمونی و سایر دلایل باعث می‌شود که آن‌ها با تعریق بیش از حد دست و پنجه نرم کنند.

گذشته از آن، مطالعات پزشکی در آمریکا نشان داده است که مصرف مریم گلی تعریق زیاد را در بیماران مبتلا به هیپر هیدروزیس (تعریق بیش از حد) تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

کاهش استرس و خستگی عصبی

یکی دیگر از فواید گیاه مریم گلی این است که خوردن آن برای افرادی که دچار سردرد، تنش‌های عصبی و استرس می‌باشند مفید است. این گیاه اعجاب انگیز به گیرنده‌های خاصی از مغز متصل می‌شود، به القای احساس آرامش کمک کرده و اضطراب و تنش را کاهش می‌دهد.

از این رو، اگر دچار تنش‌های عصبی، خستگی‌های بیش از حد کاری، استرس و اضطراب فراوان هستید، مصرف مریم گلی برای شما گزینه مناسبی خواهد بود.

آسم

براساس تحقیقات متخصصان آمریکایی سوزاندن گیاه مریم گلی برای افرادی که دچار آسم، آلرژی، برونشیت و سایر بیماری‌های تنفسی هستند بسیار مفید است.

اما به این نکته توجه داشته باشید که استنشاق دود می‌تواند بیماری‌های تنفسی را تشدید نماید. به همین خاطر، قبل از رفتن به اتاق کمی صبر کنید تا دود ناشی از سوزاندن گیاه به صورت کامل از بین برود.

به جز خاصیت مریم گلی برای لاغری، این گیاه برای بهبود علائم بیماری‌های تنفسی نیز مفید است.

گلودرد

متخصصان برگ مریم گلی را برای کمک به کاهش التهابات و عفونت‌های دهان و گلو به بیماران توصیه می‌کنند. جالب است بدانید که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی مریم گلی علاوه بر بهبود عفونت‌های ناشی از به کاهش سرفه‌های شما در دوران سرماخوردگی نیز بسیار کمک می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که اسپری مریم گلی به طور قابل توجهی درد ناشی از گلودردهای حاد را تسکین می‌دهد.

درمان افسردگی

بررسی‌های تحقیقاتی بسیاری نشان داده است که مصرف مریم گلی و دمنوش آن دارای خاصیت ضد افسردگی است. این گیاه احساسات و افکار منفی شما را که در دوران افسردگی بسیار زیاد است کم می‌کند و با ترشح سروتونین یا هورمون شادی برای از بین بردن کسالت و خستگی شما بسیار مفید است.

طرز تهیه دمنوش مریم گلی

تهیه دمنوش مریم گلی آسان‌تر از آن است که فکر می‌کنید. اما تنها چیزی که شما برای درست کردن این فوق العاده نیاز دارید گیاه مریم گلی و آبجوش است، اما می‌توانید برای متعادل کردن طعم قوی آن از مقداری آبلیموی تازه و کمی عسل استفاده کنید.

برای درست کردن این دمنوش کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  • در یک ظرف، ترجیحا کتری مقداری آب بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید و یا از کتری چای‌ساز برقی کمک بگیرید؛ هیچ فرقی نمی‌کند.
  • دو شاخه از گیاه مریم گلی را به آب جوش اضافه کنید.
  • اجازه دهید ترکیب آب جوش و مریم گلی پنج دقیقه‌ای روی گاز بماند.
  • پس از آن کمی عسل و لیمو را به میزان کم و طبق ذائقه خود به آن اضافه کرده و سریعا زیر گاز را خاموش کنید. دمنوش شما آماده است. ترجیحا چاشنی‌ها را به اندازه‌ای بریزید که طعم شیرین مریم گلی غالب باشد.

دمنوش مریم گلی را با کمی عسل و آبلیموی تازه میل کنید.

میزان مصرف مجاز گیاه مریم گلی

همان‌طور که گفتیم، استفاده از گیاه مریم گلی به عنوان چاشنی و ادویه در غذاها کاملا بلامانع است. اما اگر آن را به صورت دارو مصرف می‌کنید مجاز هستید که به مدت 12 هفته و در دوزهای 280 تا  1500 میلی‌گرم از آن را میل کنید.

علاوه براین، توصیه می‌شود که حتما قبل از مصرف آن به صورت دارو یا مکمل با پزشک خود مشورت نمایید. در این قسمت چند دستورالعمل به شما توصیه می‌کنیم که با خیال راحت بتوانید مریم گلی را استفاده کنید:

  • به عنوان چاشنی روی سوپ پاشیده شود و یا آن را به سس گوجه فرنگی سوپ اضافه کنید و بعد از آن داخل سوپ بریزید.
  • به همراه تخم مرغ برای تهیه املت از این گیاه به مقدار کم استفاده کنید.
  • به صورت مخلوط و همراه با ادویه‌های دیگر از جمله فلفل، زردچوبه، پاپریکا و.. به غذاهایتان اضافه کنید.
  • در زمان ورز دادن گوشت کمی از آن را مثل فلفل اضافه کنید.
  • به عنوان چاشنی در غذاهای سرخ کردنی و سبزیجات مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف دمنوش مریم گلی

دمنوش یا چای مریم گلی بدون کافئین است. بنابراین، شما می‌توانید در هر ساعتی از روز بدون ایجاد شدن اختلال در کیفیت خواب‌تان از آن استفاده کنید.

اما توصیه می‌شود که این نوشیدنی فوق‌العاده نشاط‌ آور را در وعده صبح و یا بعد از شام برای بهبود کیفیت خواب خود مصرف کنید. مریم گلی طعم فوق‌العاده بی‌نظیری دارد و بسیار خوش طعم و شیرین است.

به منظور بهره بردن بیشتر از خواص مریم گلی آن را صبح یا شب، قبل از خواب میل کنید.

عوارض مصرف مریم گلی چیست؟

استفاده از مریم گلی به عنوان ادویه در غذاها برای کودکان و بزرگسالان بی‌خطر است. اما مصرف آن در مقادیر دارویی تا مدت 2 ماه بی‌خطر است و اگر در طولانی مدت مصرف شود، می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد.

برخی از گونه‌های مریم گلی از جمله مریم گلی معمولی حاوی یک ماده شیمیایی به اسم توژون است که مصرف بیش از حد آن تشنج، آسیب به کبد و سیستم عصبی را به دنبال دارد.

از طرفی، عوارضی همچون استفراغ، نوسان فشار خون، واکنش‌های آلرژیکی، التهابات پوستی و مشکلات گوارشی در افرادی که مریم گلی را بیش از حد مصرف کرده‌اند نیز مشاهده شده است. پس این گیاه را در حد اعتدال مصرف کنید.

چه کسانی مجاز به استفاده از مریم گلی نیستند؟

افرادی که دچار مشکلات یا سابقه هورمونی هستند باید در مصرف مریم گلی دقت کنند و تا جایی که می‌توانند از مصرف این گیاه خودداری کنند. همچنین افراد زیر نیز باید از مصرف مریم گلی اجتناب کنند:

  • خانم‌های باردار: مریم گلی در دوران بارداری به دلیل وجود توژون در برخی از گونه‌های آن برای خانم‌های باردار بسیار خطرناک است و باعث سقط جنین در آن‌ها می‌شود.
  • خانم‌های شیرده: مصرف مریم گلی در دوران شیردهی نیز بسیار خطرناک است؛ چرا که شیر مادر را کم می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه، رحم، تخمدان، اندومتریوز را بالا می‌برد.
  • افراد دیابتی: این گیاه در افراد دیابتی می‌تواند مشکلاتی همچون جوش‌های پوستی، نوسان فشارخون و افت قند خون را به دنبال دارد. از این رو، توصیه می‌شود که حتما این افراد قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

تداخل دارویی گیاه مریم گلی

مصرف برخی داروها در زمان استفاده از گیاه مریم گلی می‌تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • استفاده همزمان داروهای دیابتی و مصرف مریم گلی
  • مصرف داروهای آرام بخش، ضد افسردگی و ضد تشنج
  • دارای آنتی کولینرژیک مانند هیوسین
  • داروهای حاوی استروژن
  • داروهای کنترل‌کننده فشار خون
  • داروهایی که برای بیماری آلزایمر تجویز می‌شود
  • داروهای مرتبط به بیماری‌های کبد

داروهایی که برای بیماری‌هایی مانند دیابت، افسردگی و فشار خون مصرف می‌شوند با گیاه مریم گلی تداخل دارند.

سوالات متداول خواص مریم گلی

خواص مریم گلی برای کاهش وزن چیست؟

مریم گلی یک گیاه کم کالری و معطر است که مصرف آن حتی به صورت دمنوش با گذشت زمان می‌تواند در کاهش چربی‌های پهلو و دور کمر موثر باشد.

علاوه براین، گیاه مریم گلی دارای خاصیت سم‌زدایی بسیار قوی است که با دفع کردن مواد زائد و سموم از کلیه‌ها و کبد نیز به روند کاهش وزن شما در دوران رژیم بسیار کمک می‌کند.

آیا مریم گلی برای درمان افسردگی مفید است؟

بررسی‌های تحقیقاتی بسیاری نشان داده است که مصرف مریم گلی و دمنوش آن دارای خاصیت ضد افسردگی است. این گیاه احساسات و افکار منفی شما را که در دوران افسردگی بسیار زیاد است کم می‌کند و با ترشح سروتونین یا هورمون شادی برای از بین بردن کسالت و خستگی شما بسیار مفید است.

میزان مصرف مجاز گیاه مریم گلی چقدر است؟

اگر آن را به صورت دارو مصرف می‌کنید مجاز هستید که به مدت 12 هفته و در دوزهای 280 تا  1500 میلی‌گرم از آن را میل کنید. علاوه براین، توصیه می‌شود که حتما قبل از مصرف آن به صورت دارو یا مکمل با پزشک خود مشورت نمایید.

آنچه از مقاله خواص مریم گلی آموختیم:

همان‌طور که خواندید خواص مریم گلی برای لاغری و پیشگیری و بهبود برخی از بیماری‌ها مانند افسردگی و استرس، قند خون بالا و کاهش علائم دوران یائسگی اثبات شده است. این گیاه حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین‌های گروه B، فولات، پتاسیم، زینک و کلسیم است و کالری بسیار کمی دارد. از طرفی، برای رشد و تقویت موها، سلامت قلب، کنترل دیابت، فشارخون، ریه‌ها، بهبود سرفه، آسم و لاغری نیز بسیار مفید است. دمنوش مریم گلی برای چربی‌سوزی شکم و پهلوها گزینه بسیار مناسبی است، اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد.

منابع: خواص خواص مریم گلی به عنوان یک گیاه پرخاصیت با دارا بودن ترکیبات مفیدی چون انواع ویتامین ها، پتاسیم، آهن، تانن ها و … بسیار شناخته شده است. خواص مریم گلی باعث شده است تا هرکسی در زندگی روزمره خود از آن استفاده نماید علی الخصوص در دوران اوج کرونا استفاده بسیاری داشت. در این مقاله از به برخی خواص مریم گلی اشاره می شود.

از مریم گلی در طب سنتی برای درمان التهابات پوست، زخم‌های قدیمی، جراحات، التهابات حاد، برونشیت، سرماخوردگی، آسم و عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود. همچنین این گیاه به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی و منبعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی با ارزش شناخته شده است.

ترکیبات و عناصر موجود در مریم گلی که برای سلامتی انسان مفید هستند:

مریم گلی یک گیاه دارویی است که حاوی ترکیباتی همچون آپیگنین، کاروتنوئیدها، فلاوونوئیدها، تانن‌ها، اسید فولیک، ویتامین C و عناصر معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم و آهن می‌باشد. برخی از ترکیبات و عناصر موجود در مریم گلی که برای سلامتی انسان مفید هستند عبارتند از:

  1. فلاوونوئیدها: این ترکیبات قابلیت کنترل التهاب و آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند و می‌توانند به بهبود سلامتی قلب و عروق کمک کنند.
  2. آپیگنین: این ترکیب باعث کاهش التهاب و تحریک سیستم ایمنی می‌شود.
  3. کاروتنوئیدها: این ترکیبات به دلیل خواص ضد التهابی، ضدباکتریایی و ضدویروسی، مورد استفاده در برخی نوع‌های عفونت‌ها قرار می‌گیرند.
  4. ویتامین سی: این ویتامین باعث افزایش سیستم ایمنی بدن، جذب آهن و بهبود سلامت پوست و بافت‌های بدن می‌شود.
  5. تانن‌ها: این ترکیبات باعث کاهش التهاب و تحریک سیستم ایمنی می‌شوند، همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی و جلوگیری از آسیب‌های اکسیداتیو مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  6. اسید فولیک: این ویتامین مهم برای رشد و توسعه بهبود سلامتی قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است.
  7. پتاسیم: این عنصر معدنی در کنترل فشار خون، حفظ سلامتی عضلات و اعصاب و حفظ سلامت قلب و عروق مؤثر است.
  8. آهن: این عنصر معدنی برای حفظ سلامتی خون و پیشگیری از بیماری کم خونی (آنمی) ضروری است.

به طور کلی، مریم گلی یک منبع مفید از ترکیبات غذایی و مواد مغذی است که می‌تواند به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی، بهبود سلامتی پوست، سیستم ایمنی، سلامتی قلب و عروق و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف کمک کند. با این حال، همیشه بهتر است پیش از استفاده از هر گونه داروی گیاهی، با پزشک خود مشورت کرده و هرگونه تغییر در رژیم غذایی یا روش درمانی خود را با او مطرح کنید

خواص مریم گلی برای درمان کدام بیماری‌ها مفید است؟

مریم گلی، یک گیاه دارویی است که در سنت‌های طب سنتی به عنوان درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رود. برخی از خواص درمانی مریم گلی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. درمان التهاب مفاصل و درد مفاصل
  2. کاهش التهابات دستگاه گوارشی و درمان نفخ شکمی
  3. کاهش اضطراب و تسکین اعصاب
  4. کاهش فشار خون بالا
  5. درمان عفونت‌های ریه و سینه
  6. درمان اختلالات هورمونی در زنان مانند علائم پیش از قاعدگی (PMS) و درد قاعدگی
  7. افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها
  8. کاهش چربی خون و جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی
  9. کاهش شدت علائم آسم و آلرژی
  10. درمان عفونت‌های ادراری
  11. کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین در بیماران دیابتی
  12. کاهش سطح کلسترول بالا در خون
  13. تقویت سیستم ایمنی بدن
  14. درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی

خواص مریم گلی برای بیماری های روانی:

  1. کاهش اضطراب و استرس
  2. درمان افسردگی و تقویت حالت روحی
  3. تسکین دردهای سر، شانه و گردن
  4. کاهش علایم پس از سکته مغزی و بهبودی عملکرد مغزی

لازم به ذکر است که در مورد استفاده از مریم گلی برای درمان هر یک از بیماری‌ها، باید مطابق با شرایط بالینی شما، میزان و نوع مریم گلی مصرفی تعیین شود. همچنین، برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی، بهتر است پیش از مصرف مریم گلی، با پزشک خود مشورت کنید

ضمناً، مریم گلی به‌عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها نیز شناخته شده است. آنتی‌اکسیدان‌ها موجود در مریم گلی می‌توانند به جلوگیری از آسیب سلولی و کاهش عوارض اکسیداتیو در بدن کمک کنند. همچنین، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مریم گلی می‌تواند به بهبود سطح قند خون و کاهش خطر بروز دیابت کمک کند.

در کنار خواص درمانی، مریم گلی کاربردهای دیگری نیز دارد. برای مثال، این گیاه در صنایع غذایی به عنوان یک افزودنی طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، از مریم گلی برای تهیه چای‌های دمنوش، عطرها و محصولات‌آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

در کل، مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی چند منظوره شناخته شده است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها و بهبودی سطح سلامتی بدن، نقش مهمی دارد. با این حال، برای استفاده از مریم گلی به‌عنوان درمان برای هر بیماری، بهتر است قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

1- خواص مریم گلی برای بیماری های گوارشی:

مریم گلی یک گیاه دارویی است که برای درمان مشکلات گوارشی و نفخ شکمی مفید است. برخی از خواص مریم گلی برای دستگاه گوارش عبارتند از:

  1. ضد التهاب: مریم گلی می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کند و به تسکین التهاب در دستگاه گوارش کمک کند.
  2. کاهش ترشحات معده: مصرف مریم گلی می‌تواند باعث کاهش ترشح معده شود و در نتیجه باعث کاهش سطح اسید معده و پیشگیری از سوء هاضمه شود.
  3. ضد اسپاسم: مریم گلی می‌تواند به عنوان یک ضد اسپاسم عمل کند و به کاهش درد و اسپاسم دستگاه گوارش کمک کند.
  4. تسکین نفخ شکمی: مریم گلی می‌تواند باعث کاهش نفخ شکمی شود و به تسکین علائم مربوط به نفخ شکمی، مانند درد شکمی و بروز حالت تهوع کمک کند.
  5. رفع تهوع: مریم گلی می‌تواند به عنوان یک داروی ضد تهوع عمل کند و به تسکین علائم مربوط به تهوع و استفراغ کمک کند.

در کل، مریم گلی به عنوان یک داروی گیاهی مفید برای درمان مشکلات گوارشی و نفخ شکمی است که با کاهش التهاب، ترشحات معده، اسپاسم، نفخ شکمی و تهوع، می‌تواند به بهبود صحت دستگاه گوارش کمک کند

2- خواص مریم گلی برای کاهش اضطراب و تسکین اعصاب:

مریم گلی یک گیاه دارویی است که به طور سنتی برای کاهش اضطراب و تسکین اعصاب استفاده می‌شود. خواص آن شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. تسکین اضطراب: مریم گلی به عنوان یک مسکن طبیعی عمل می‌کند و می‌تواند به کاهش اضطراب و تنش کمک کند.
  2. بهبود خواب: مصرف مریم گلی می‌تواند شب‌های بهتری را فراهم کند و به کاهش مشکلات خواب کمک کند.
  3. تسکین درد: این گیاه می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند و می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب طبیعی عمل کند.
  4. تقویت سیستم ایمنی: مریم گلی ممکن است برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش عوارض جانبی ناشی از استرس مفید باشد.
  5. افزایش تمرکز و توجه: مصرف مریم گلی می‌تواند به افزایش تمرکز و توجه کمک کند و برای بهبود عملکرد شناختی مفید باشد.

به هر حال، قبل از استفاده از هر گونه داروی گیاهی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید

3- خواص مریم گلی برای کاهش فشار خون بالا:

مریم گلی یک گیاه طبیعی است که ممکن است به‌عنوان یک درمان ازدیاد فشار خون استفاده شود. برخی از خواص مریم گلی برای کاهش فشار خون عبارتند از:

  1. اثر آرامبخشی: مریم گلی دارای خاصیت آرامبخش است و مصرف آن می‌تواند باعث کاهش استرس و اضطراب شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به کاهش فشار خون گردد.
  2. تأثیرات قلبی: مریم گلی می‌تواند به عنوان یک داروی تقویت کننده قلب عمل کند و علاوه بر این، می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب شود، که باعث کاهش فشار خون می‌شود.
  3. اثرات روی رگ‌ها: مریم گلی می‌تواند باعث گشاد شدن رگ‌ها شود که این امر می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود.
  4. اثر ضد التهابی: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مریم گلی قابلیت کاهش التهاب را دارد، که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
  5. اثر آنتی‌اکسیدانی: مریم گلی دارای خصوصیات آنتی‌اکسیدانی است و مصرف آن می‌تواند به جلوگیری از آسیب سلولی در بدن کمک کند، که ممکن است باعث کاهش فشار خون شود.

با این حال، همانطور که همیشه پیشنهاد می‌شود، بهتر است قبل از استفاده از هر نوع داروی گیاهی یا تغذیه‌ای با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید

4- خواص مریم گلی برای درمان عفونت‌های ریه و سینه:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی ضد التهاب و ضدعفونی کننده شناخته می‌شود و می‌تواند در درمان بسیاری از عفونت‌های ریه و سینه مؤثر باشد. ترکیبات فعال موجود در این گیاه، از جمله فلاونوئیدها، تانن‌ها، سالیسیلات‌های طبیعی و روغن‌های اسانسی، می‌توانند به کاهش التهابات ریه و سینه کمک کنند و علائمی مانند سرفه، گلودرد، برونشیت و التهاب ریه را کاهش دهند.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مریم گلی می‌تواند به درمان عفونت‌های ریه و سینه کمک کند، زیرا این گیاه دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است. همچنین، مصرف مریم گلی می‌تواند به کاهش سطح اکسیداسیون در بدن کمک کرده و بهبود عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند.

لازم به ذکر است که برای درمان عفونت‌های ریه و سینه با استفاده از مریم گلی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، زیرا نیاز به استفاده از داروهای دیگر، مثلاً آنتی‌بیوتیک‌ها، همچنان وجود دارد. همچنین، مصرف مریم گلی ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد و عوارض جانبی را افزایش دهد.

5- خواص مریم گلی برای قاعدگی در زنان:

در مورد خواص مریم گلی برای قاعدگی در زنان، باید اشاره کرد که برخی افراد باور دارند که این گیاه می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی برای تنظیم موعد قاعدگی و کاهش درد قاعدگی در زنان مؤثر باشد. با این حال، به دلیل کمبود مطالعات کافی در این زمینه، این خواص هنوز به طور علمی تأیید نشده است.

بعضی از منابع معتقدند که مریم گلی می‌تواند به عنوان یک گیاه ضد التهاب و تسکین دهنده دردهای قاعدگی عمل کند. برای استفاده از مریم گلی به عنوان یک روش درمانی برای قاعدگی، معمولاً از عصاره‌ها و گرده گل‌های آن استفاده می‌شود. برخی از تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که مصرف عصاره مریم گلی ممکن است به کاهش درد قاعدگی کمک کند، اما برای تأیید علمی این خواص نیاز به بررسی‌های بیشتر داریم.

بنابراین، اگر شما به دنبال روش‌های طبیعی برای کاهش درد و تنظیم موعد قاعدگی هستید، با پزشک خود مشورت کنید و در مورد استفاده از مریم گلی و سایر گیاهان و روش‌های طب سنتی دیگر صحبت کنید

6- خواص مریم گلی برای درمان التهاب مفاصل:

مریم گلی از دیرباز به‌عنوان یک گیاه دارویی درمانی برای التهاب مفاصل شناخته شده است. این گیاه حاوی ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند به برطرف کردن التهاب و درد مفاصل کمک کند.

بعضی از تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که عصاره مریم گلی باعث بهبود علائم التهاب مفاصل می‌شود. برای مثال، یک مطالعه کوچک بر روی افرادی که شامل التهاب مفاصل بودند نشان داد که مصرف عصاره مریم گلی ممکن است بهبود علائم مربوط به التهاب مفاصل شامل درد، احتقان و سختی مفاصل را ایجاد کند.

هرچند که خواص دارویی مریم گلی برای درمان التهاب مفاصل از طریق تحقیقاتی تأیید شده است، اما باید توجه داشت که درمان التهاب مفاصل به دنبال تشخیص و علت‌یابی دقیق این حالت و همچنین با رعایت دستورالعمل‌های پزشکی صورت می‌گیرد.

پیش از شروع هرگونه روش درمانی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و در مورد استفاده از مریم گلی و سایر روش‌های درمانی صحبت کنید.

7- خواص مریم گلی برای افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها:

مریم گلی دارای ترکیباتی است که می‌توانند به عنوان ضدعفونی کننده‌های طبیعی عمل کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مریم گلی می‌تواند به افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی کمک کند، اما هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

مریم گلی حاوی ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچی است که می‌تواند در مقابله با عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک کند. همچنین، این گیاه دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند در مبارزه با آسیب‌های اکسیداتیو و التهابی در بدن کمک کند.

به طور کلی، مصرف مریم گلی به عنوان یک روش طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، همچنان نیاز به بررسی‌های بیشتری در این زمینه وجود دارد و برای استفاده از مریم گلی به عنوان یک روش پیشگیری یا درمانی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

8- خواص مریم گلی برای بیماری‌های قلبی و کاهش چربی خون:

مریم گلی یک گیاه دارویی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از خواص این گیاه عبارتند از:

  1. افزایش تولید اکسید نیتریک: این گیاه می‌تواند با افزایش تولید اکسید نیتریک، که یک ماده مهم در تنظیم فشار خون است، به کاهش فشار خون کمک کند.
  2. اثر ضد التهابی: مریم‌گلی می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند، که می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
  3. کاهش سطح کلسترول: بررسی‌ها نشان داده‌اند که مریم گلی می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند. این خاصیت می‌تواند به تدریج باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی شود.
  4. اثر ضداکسیدانی: مریم گلی می‌تواند به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی در بدن عمل کند و با تخلیص بدن از رادیکال‌های آزاد، سلول‌های بدن را در برابر خطرات بیماری‌های قلبی محافظت کند.
  5. پایین آوردن فشار خون: مصرف مریم گلی می‌تواند باعث پایین آوردن فشار خون شود، که می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.

آلو به دلیل داشتن ویتامین‌ها، کاروتنوئیدها و عناصر معدنی یکی از مهمترین میوه‌های پرطرفدار می‌باشد. خواص آلو منجر شده تا همه ازآن در …

9- خواص مریم گلی برای کاهش علائم آسم و آلرزی:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص ضد التهابی و ضد حساسیتی دارد که می‌تواند در کاهش علائم آسم و آلرژی به کار رود. برخی از خواص این گیاه برای کاهش علائم آسم و آلرژی عبارتند از:

  1. ضد التهابی: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مریم گلی می‌تواند با کاهش التهاب در بدن به کاهش علائم آسم و آلرژی کمک کند.
  2. ضد حساسیتی: مریم گلی می‌تواند با کاهش واکنش‌های حساسیتی در بدن، به کاهش علائم آسم و آلرژی کمک کند.
  3. تقویت سیستم ایمنی: مریم گلی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، به کاهش علائم آسم و آلرژی کمک کند.
  4. ضد اسپاسم: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مریم گلی می‌تواند با کاهش اسپاسم در عضلات صاف برونش، به کاهش علائم آسم کمک کند.
  5. ضد پریشانی: مصرف مریم گلی می‌تواند به کاهش پریشانی و استرس کمک کند، که می‌تواند برای بیماران آلرژیک و آسمی مفید باشد.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید

10- خواص مریم گلی برای درمان عفونت‌های ادراری:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد که می‌تواند در درمان عفونت‌های ادراری به کار رود. برخی از خواص این گیاه برای درمان عفونت‌های ادراری عبارتند از:

  1. ضد التهابی: خواص ضد التهابی مریم گلی می‌تواند به کاهش التهاب در سیستم ادراری کمک کند.
  2. ضد باکتریایی: مریم گلی می‌تواند با تثبیت و کاهش فعالیت باکتری‌های مختلف، در درمان عفونت‌های ادراری مؤثر باشد.
  3. آرامش بخش: مریم گلی می‌تواند به عنوان یک مسکن طبیعی عمل کند و به کاهش دردهای ناشی از عفونت ادراری کمک کند.
  4. دفع سموم: خواص ادرار آور مریم گلی می‌تواند به دفع سموم و باکتری‌های اضافی در سیستم ادراری کمک کند.
  5. تقویت سیستم ایمنی: مریم گلی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، در پیشگیری از عفونت‌های ادراری و کاهش آنها مؤثر باشد.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دچار عفونت ادراری شده‌اید و نیاز به درمان دارید

11- خواص مریم گلی برای کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین در بیماران دیابتی:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص ضد دیابتی و تنظیم قند خون دارد که می‌تواند در کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین در بیماران دیابتی به کار رود. برخی از خواص این گیاه برای کاهش سطح قند خون و افزایش حساسیت به انسولین عبارتند از:

  1. کاهش سطح قند خون: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مریم گلی می‌تواند با کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی، به کنترل بیشتر بیماری کمک کند.
  2. تنظیم قند خون: خواص تنظیم‌کننده قند خون مریم گلی می‌تواند به کاهش نیاز به داروهای ضد دیابتی در بیماران کمک کند.
  3. تحریک حرکت انسولین: مصرف مریم گلی می‌تواند به تحریک حرکت انسولین در بدن، و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند.
  4. ضد اکسیدانی: خواص ضد اکسیدانی مریم گلی می‌تواند با دفع رادیکال‌های آزاد در بدن، به بهبود سلامت قند خون کمک کند.
  5. کاهش التهاب: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که خواص ضد التهابی مریم گلی می‌تواند در کاهش علائم بیماری‌های دیابتی کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دچار بیماری دیابتی شده‌اید و نیاز به درمان دارید.

12- خواص مریم گلی برای کاهش سطح کلسترول بالا در خون:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص ضد چربی و کاهش سطح کلسترول بالا در خون را دارد که می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر باشد. برخی از خواص این گیاه برای کاهش سطح کلسترول بالا در خون عبارتند از:

  1. کاهش جذب چربی: خواص کاهش‌دهنده جذب چربی در مریم گلی می‌تواند با کاهش نفوذ چربی به خون، به کاهش سطح کلسترول کمک کند.
  2. کاهش سطح کلسترول LDL: تحقیقات نشان داده‌اند که مریم گلی می‌تواند با کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن، به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.
  3. افزایش سطح کلسترول HDL: خواص افزایش دهنده سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) در مریم گلی می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.
  4. ضد اکسیدانی: خواص ضد اکسیدانی مریم گلی می‌تواند با دفع رادیکال‌های آزاد در بدن، به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند.
  5. تنظیم قند خون: مصرف مریم گلی می‌تواند به تنظیم سطح قند خون در بدن کمک کند، که می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که سطح کلسترول شما بالا است و نیاز به درمان دارید.

آلوئه ورا و خواص آلوئه ورا را شاید کمتر کسی نشنیده باشد. این گیاه معجزه گر خواص مفید بسیاری برای سلامتی انسان دارد. آلوئه ورا دارای …

13- خواص مریم گلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

است و در آمریکای شمالی و مرکزی رشد می‌کند. این گیاه به عنوان یک تقویت کنندهٔ سیستم ایمنی بدن شناخته شده است و در بسیاری از محصولات دارویی و مکمل‌های غذایی به کار می‌رود.

مطالعات نشان داده است که مریم گلی می‌تواند فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی را افزایش دهد، از جمله فعالیت سلول‌های T و B، سلول‌های نیرویی طبیعی (NK) و سلول‌های فاگوسیتیک. این یعنی مصرف مریم گلی می‌تواند باعث افزایش تعداد سلول‌های سیستم ایمنی شود و بهبود عملکرد آن‌ها در مقابل حملات ویروسی و باکتریایی شود.

علاوه بر افزایش فعالیت سلول‌های سیستم ایمنی، مریم گلی می‌تواند به عنوان یک ضد التهاب طبیعی نیز عمل کند. این یعنی مصرف آن می‌تواند در کاهش التهاب‌های بدن و بهبود علائم مربوط به عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مؤثر باشد.

در کل، مریم گلی یک گیاه دارویی قدرتمند است که می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود و به حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های عفونی کمک کند. با این حال، همیشه قبل از شروع مصرف مریم گلی یا هر گونه مکمل دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید

14- خواص مریم گلی برای درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی را داراست که می‌تواند در درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی مؤثر باشد. برخی از خواص این گیاه برای درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی عبارتند از:

  1. ضد باکتریایی: خواص ضد باکتریایی مریم گلی می‌تواند با کاهش تعداد باکتری‌ها در بدن، به درمان عفونت‌های باکتریایی کمک کند.
  2. ضد قارچی: خواص ضد قارچی مریم گلی می‌تواند با کاهش تعداد قارچ‌ها در بدن، به درمان عفونت‌های قارچی کمک کند.
  3. آنتی‌ویروسی: خواص آنتی‌ویروسی مریم گلی می‌تواند با کاهش تعداد ویروس‌ها در بدن، به درمان برخی از عفونت‌های ویروسی کمک کند.
  4. ضد التهابی: خواص ضد التهابی مریم گلی می‌تواند با کاهش التهاب در بدن، به بهبود سلامت عمومی بدن و سرعت بهبودی در درمان عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک کند.
  5. تقویت سیستم ایمنی: خواص تقویت کننده سیستم ایمنی مریم گلی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، به پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای عفونت خاصی هستید و نیاز به درمان دارید.

15- خواص مریم گلی برای کاهش اضطراب و استرس:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص آرام بخش و تسکین دهنده را دارد که می‌تواند در کاهش اضطراب و استرس مؤثر باشد. برخی از خواص این گیاه برای کاهش اضطراب و استرس عبارتند از:

  1. ضد اضطراب: خواص ضد اضطراب مریم گلی می‌تواند با کاهش اعتیاد به نوشیدن الکل و سایر مواد مخدر، به کاهش اضطراب کمک کند.
  2. آرام بخش: خواص آرام بخش مریم گلی می‌تواند با وارد شدن به مغز و کاهش فعالیت سیستم عصبی، به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.
  3. کاهش تنش عصبی: خواص کاهش دهنده تنش عصبی مریم گلی می‌تواند با کاهش فعالیت سیستم عصبی، به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.
  4. بهبود خواب: خواص بهبود دهنده خواب مریم گلی می‌تواند با کاهش بیداری شبانه و بهبود کیفیت خواب، به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.
  5. تسکین دهنده: خواص تسکین دهنده مریم گلی می‌تواند با کاهش درد و تسکین روانی، به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای اضطراب خاصی هستید و نیاز به درمان دارید.

16- خواص مریم گلی برای افسردگی و تقویت حالت روحی:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص ضدافسردگی و تقویت کننده حالت روحی را دارد که می‌تواند در درمان افسردگی و بهبود حالت روحی مؤثر باشد. برخی از خواص این گیاه برای افزایش حالت روحی و کاهش افسردگی عبارتند از:

  1. آرام بخش: خواص آرام بخش مریم گلی می‌تواند با وارد شدن به مغز و کاهش فعالیت سیستم عصبی، به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند.
  2. ضد افسردگی: خواص ضد افسردگی مریم گلی می‌تواند با کاهش علائم افسردگی و بهبود حالت روحی، به کاهش افسردگی کمک کند.
  3. تنظیم کننده سیستم عصبی: خواص تنظیم کننده سیستم عصبی مریم گلی می‌تواند با تنظیم فعالیت سیستم عصبی، به حفظ تعادل در بدن و کاهش افسردگی کمک کند.
  4. بهبود خواب: خواص بهبود دهنده خواب مریم گلی می‌تواند با بهبود کیفیت و مدت زمان خواب، به بهبود حالت روحی و کاهش افسردگی کمک کند.
  5. تسکین دهنده: خواص تسکین دهنده مریم گلی می‌تواند با کاهش تنش روانی و بهبود حالت روحی، به کاهش افسردگی کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای افسردگی خاصی هستید و نیاز به درمان دارید.

17- خواص مریم گلی برای دردهای سر، شانه و گردن:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص تسکین دهنده و ضد التهابی را داراست که می‌تواند در درمان دردهای سر، شانه و گردن مؤثر باشد. برخی از خواص این گیاه برای دردهای سر، شانه و گردن عبارتند از:

  1. تسکین دهنده: خواص تسکین دهنده مریم گلی می‌تواند با کاهش درد و تسکین روانی، به درمان دردهای سر، شانه و گردن کمک کند.
  2. ضد التهابی: خواص ضد التهابی مریم گلی می‌تواند با کاهش التهاب و درد، به درمان دردهای سر، شانه و گردن کمک کند.
  3. آرام بخش: خواص آرام بخش مریم گلی می‌تواند با کاهش تنش عضلانی و عصبی، به درمان دردهای سر، شانه و گردن کمک کند.
  4. تقویت کننده عضلات: خواص تقویت کننده عضلات مریم گلی می‌تواند با تقویت عضلات، به پیشگیری از دردهای سر، شانه و گردن کمک کند.
  5. بهبود خواب: خواص بهبود دهنده خواب مریم گلی می‌تواند با بهبود کیفیت و مدت زمان خواب، به بهبود دردهای سر، شانه و گردن کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای درد خاصی هستید و نیاز به درمان دارید.

خواص انار به قدری مهم است که از آن برای درمان انواع بیماری‌های انسان به صورت دارویی استفاده می‌شود. انار دارای ترکیبات بسیار مفیدی برای سلامتی انسان است …

18- خواص مریم گلی برای کاهش علایم پس از سکته مغزی و بهبودی عملکرد مغزی:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص ضد التهابی و تقویت کننده سیستم عصبی را دارد که می‌تواند در کاهش علایم پس از سکته مغزی و بهبودی عملکرد مغزی مؤثر باشد. برخی از خواص این گیاه برای کاهش علایم پس از سکته مغزی و بهبودی عملکرد مغزی عبارتند از:

  1. ضد التهابی: خواص ضد التهابی مریم گلی می‌تواند با کاهش التهاب در مغز، به کاهش علائم پس از سکته مغزی کمک کند.
  2. تقویت کننده سیستم عصبی: خواص تقویت کننده سیستم عصبی مریم گلی می‌تواند با تقویت سیستم عصبی، به بهبود عملکرد مغزی و جلوگیری از ایجاد آسیب در اطراف سکته کمک کند.
  3. آرام بخش: خواص آرام بخش مریم گلی می‌تواند با کاهش استرس و اضطراب، به کاهش علائم پس از سکته مغزی کمک کند.
  4. تقویت حافظه: خواص تقویت کننده حافظه مریم گلی می‌تواند با تقویت قدرت حافظه، به بهبود عملکرد مغزی کمک کند.
  5. بهبود تمرکز: خواص بهبود دهنده تمرکز مریم گلی می‌تواند با بهبود تمرکز، به بهبود عملکرد مغزی کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای سابقه سکته مغزی هستید و نیاز به درمان دارید

19- خواص مریم گلی برای رحم در زنان:

استفاده از مریم گلی در بسیاری از موارد به عنوان دارویی سنتی و طب سنتی، از جمله درمان بیماری‌های رحم در زنان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از خواص مریم گلی برای رحم در زنان شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تقویت کننده رحم: خواص تقویت کننده رحم مریم گلی می‌تواند با تقویت عضلات رحم، به بهبود عملکرد رحم کمک کند.
  2. ضد التهابی: خواص ضد التهابی مریم گلی می‌تواند با کاهش التهاب در رحم، به کاهش درد و بیماری‌های رحم کمک کند.
  3. تعدیل کننده هورمونی: خواص تعدیل کننده هورمونی مریم گلی می‌تواند با تنظیم سطح هورمون‌ها در بدن، به بهبود عملکرد رحم کمک کند.
  4. تقویت کننده سیستم ایمنی: خواص تقویت کننده سیستم ایمنی مریم گلی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های رحم کمک کند.
  5. آرام بخش: خواص آرام بخش مریم گلی می‌تواند با کاهش استرس و اضطراب، به بهبود عملکرد رحم کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای بیماری‌های رحم خاصی هستید و نیاز به درمان دارید.

20- خواص مریم گلی برای تنظیم هورمون‌های بدن:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص تعدیل کننده هورمونی را داراست که می‌تواند در تنظیم هورمون‌های بدن مؤثر باشد. برخی از خواص مریم گلی برای تنظیم هورمون‌های بدن شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تنظیم هورمون استروژن: خواص تنظیم کننده هورمون استروژن مریم گلی می‌تواند با تنظیم سطح هورمون استروژن در بدن، به بهبود عملکرد سیستم تناسلی و حفظ تعادل هورمونی کمک کند.
  2. تنظیم هورمون پروژسترون: خواص تنظیم کننده هورمون پروژسترون مریم گلی می‌تواند با تنظیم سطح هورمون پروژسترون در بدن، به بهبود عملکرد سیستم تناسلی و حفظ تعادل هورمونی کمک کند.
  3. تنظیم هورمون تستوسترون: خواص تنظیم کننده هورمون تستوسترون مریم گلی می‌تواند با تنظیم سطح هورمون تستوسترون در بدن، به بهبود عملکرد سیستم تناسلی و حفظ تعادل هورمونی کمک کند.
  4. تقویت کننده سیستم ایمنی: خواص تقویت کننده سیستم ایمنی مریم گلی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، به جلوگیری از اختلالات هورمونی کمک کند.
  5. ضد استرس: خواص ضد استرس مریم گلی می‌تواند با کاهش استرس و اضطراب، به بهبود تعادل هورمونی بدن کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای بیماری‌های خاصی هستید و نیاز به درمان دارید

21- خواص مریم گلی برای کیست تخمدان:

مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی، خواص ضد التهابی و تعدیل کننده هورمونی را داراست که می‌تواند در درمان کیست تخمدان مؤثر باشد. برخی از خواص مریم گلی برای کیست تخمدان شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ضد التهابی: خواص ضد التهابی مریم گلی می‌تواند با کاهش التهاب در منطقه تخمدان، به کاهش درد و سایر علائم کیست تخمدان کمک کند.
  2. تعدیل کننده هورمونی: خواص تعدیل کننده هورمونی مریم گلی می‌تواند با تنظیم سطح هورمون‌های پروژسترون و استروژن در بدن، به بهبود عملکرد سیستم تناسلی و حفظ تعادل هورمونی کمک کند.
  3. تنظیم دوره قاعدگی: خواص تنظیم کننده دوره قاعدگی مریم گلی می‌تواند با تنظیم دوره قاعدگی و جلوگیری از تشدید علائم کیست تخمدان کمک کند.
  4. ضد استرس: خواص ضد استرس مریم گلی می‌تواند با کاهش استرس و اضطراب، به بهبود علائم کیست تخمدان کمک کند.
  5. تقویت کننده سیستم ایمنی: خواص تقویت کننده سیستم ایمنی مریم گلی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، به جلوگیری از تشدید علائم کیست تخمدان کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای کیست تخمدان هستید و نیاز به درمان دارید.

خواص نسترن به عنوان یک گیاه دارویی مؤثر شناخته شده است. خواص نسترن مخصوصاً گل نسترن برای سلامتی انسان و بهبود عملکرد …

22- خواص مریم گلی برای مردان:

استفاده از مریم گلی در بسیاری از موارد به عنوان دارویی سنتی و طب سنتی، بهره‌مندی مردان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از خواص مریم گلی برای مردان شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تقویت کننده سیستم ایمنی: خواص تقویت کننده سیستم ایمنی مریم گلی می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی بدن، به جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف کمک کند.
  2. تنظیم هورمون‌ها: خواص تعدیل کننده هورمونی مریم گلی می‌تواند با تنظیم سطح هورمون‌ها در بدن، به بهبود عملکرد سیستم تناسلی و حفظ تعادل هورمونی کمک کند.
  3. افزایش تولید تستوسترون: خواص افزایش دهنده تولید تستوسترون مریم گلی می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم تناسلی و افزایش نشاط جنسی در مردان کمک کند.
  4. ضد التهابی: خواص ضد التهابی مریم گلی می‌تواند با کاهش التهاب در بدن، به کاهش درد و التهاب‌های مختلف کمک کند.
  5. ضد استرس: خواص ضد استرس مریم گلی می‌تواند با کاهش استرس و اضطراب، به بهبود روحیه و سلامتی روانی مردان کمک کند.
  6. تقویت کننده عملکرد قلب: خواص تقویت کننده عملکرد قلب مریم گلی می‌تواند با حفظ سلامت قلب و عروق، به بهبود عملکرد قلبی و عروقی مردان کمک کند.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای بیماری‌های خاصی هستید و نیاز به درمان دارید

مضرات مریم گلی:

استفاده از مریم گلی در مقدار مناسب برای بسیاری از افراد به عنوان یک گیاه دارویی مفید است، اما در بعضی از موارد ممکن است باعث بروز مشکلات و عوارض جانبی شود. برخی از مضرات محتمل مریم گلی عبارتند از:

  1. افزایش خطر عفونت‌های قارچی: مصرف طولانی مدت مریم گلی می‌تواند باعث افزایش خطر عفونت‌های قارچی در بدن شود.
  2. تداخل با داروهای خاص: مصرف همزمان مریم گلی با برخی از داروهای خاص مانند داروهای لووتیروکسین (برای درمان هیپوتیروئیدیسم)، ممکن است منجر به تداخل دارویی شود.
  3. افزایش خطر خونریزی: مصرف مریم گلی ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی در صورت مصرف همزمان با داروهای خاص مانند آنتی‌کوآگولانت‌ها شود.
  4. تحریک گوارش: مصرف مریم گلی به صورت بیش از حد ممکن است باعث تحریک گوارش و عوارضی مانند نفخ، دل درد و اسهال شود.
  5. افزایش خطر تشکیل سنگ کلیه: مصرف مریم گلی به صورت بیش از حد ممکن است باعث افزایش خطر تشکیل سنگ کلیه شود.

به هر حال، قبل از شروع به مصرف مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای بیماری‌های خاصی هستید و نیاز به درمان دارید. همچنین، بیشتر محصولات گیاهی در دسترس دارای مقادیر و دوزهای خاص مصرف شده و معمولاً محصولات گیاهی به عنوان جایگزین داروهای مصنوعی نباید به تنهایی استفاده شوند

بهترین روش مصرف مریم گلی برای سلامتی انسان:

مریم گلی یک گیاه دارویی است که برای بهبود سلامتی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، بهترین روش مصرف مریم گلی برای سلامتی انسان، به ویژگی‌های شخصی هر فرد و نیازهای آنان وابسته است. در صورتی که تصمیم به استفاده از مریم گلی برای بهبود سلامت خود گرفته‌اید، پیشنهاد می‌شود که روش‌های مختلف مصرف مریم گلی را مطالعه کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

  1. مصرف به صورت دارو: مریم گلی ممکن است به عنوان یک دارو به صورت قرص، کپسول یا عصاره موجود باشد که به عنوان درمان برای بیماری‌های مختلف مانند کیست تخمدان، اضطراب، افسردگی، اختلالات قاعدگی و… استفاده می‌شود. در این مورد، بهتر است با پزشک خود درباره مصرف مریم گلی به عنوان دارو و بهترین روش مصرف آن برای بیماری خود صحبت کنید.
  2. استفاده از عصاره مریم‌گلی: عصاره مریم‌گلی، یکی از معروف‌ترین تولیدات گیاهی است که با استفاده از آن می‌توانید از خواص گیاه استفاده کنید. در این مورد، بهتر است دستورالعمل تهیه و استفاده از عصاره مریم‌گلی را رعایت کنید و در صورت نیاز با پزشک خود مشورت کنید.
  3. مصرف به صورت چای: برخی افراد مریم گلی را به صورت چای مصرف می‌کنند. برای تهیه چای مریم گلی، شما می‌توانید از برگ و گل‌های خشک گیاه استفاده کنید. اما در این حالت بهتر است دقت کنید که چای مریم گلی را در مقادیر مناسب مصرف کنید و استفاده از مقدار زیاد، ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود.
  4. دم کردن مریم گلی به صورت خشک: برخی از افراد مریم گلی را به صورت خشک و آسیاب شده استفاده می‌کنند و آن را نصف قاشق چایخوری در آب جوش حل کرده و پس از چند دقیقه میل می‌کنند. در این حالت نیز بهتر است به مقدار استفاده شده توجه کنید

فوائد دمنوش مریم گلی:

دمنوش مریم گلی، یکی از محصولات گیاهی است که در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دمنوش به دلیل خواص دارویی و تغذیه‌ای خود، می‌تواند برای بهبود سلامت بسیاری از افراد مفید باشد. برخی از فوائد مریم گلی عبارتند از:

  1. بهبود سیستم ایمنی: مریم گلی شامل آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند باعث بهبود سیستم ایمنی بدن شود.
  2. کاهش التهاب‌ها: مریم گلی به عنوان یک تسکین دهنده طبیعی درمانی استفاده می‌شود که می‌تواند به کاهش التهاب‌های مختلف از جمله التهاب مفاصل، التهاب روده و…
  3. تقویت سیستم گوارش: مریم گلی می‌تواند با افزایش ترشح صفرا و همچنین بهبود عملکرد کبد به تقویت سیستم گوارش کمک کند.
  4. کاهش استرس و اضطراب: مریم گلی شامل ترکیبات آرامبخشی مانند فلاونوئیدها و نمک‌های آلی است که می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.
  5. کاهش قند خون: مریم گلی می‌تواند با کاهش قند خون به بهبود سلامتی افراد مبتلا به دیابت کمک کند.
  6. بهبود عملکرد تنفسی: مریم گلی می‌تواند با بهبود عملکرد تنفسی بدن، به بهبود عملکرد ریه و جلوگیری از بروز بیماری‌های جدی مرتبط با تنفس کمک کند.
  7. تنظیم هورمون‌ها: مریم گلی شامل ترکیباتی است که می‌تواند به تنظیم سطح هورمون‌ها در بدن مانند استروژن و تستوسترون کمک کند.

نعناع را شاید همه ما با خواص نعناع و ویژگی‌های مهمی که دارد می‌شناسیم. خواص نعناع سبب شده که این گیاه دارویی مهم در رژیم غذایی …

به هر حال، قبل از شروع به مصرف دمنوش مریم گلی یا هر گونه دارویی دیگر، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص در صورتی که دارای بیماری‌های خاصی هستید.

درمانی مریم گلی

خواص مریم گلی بی‌شمار است و برای سلامت بدن بسیار مفید است. از جمله خواص مریم‌گلی این است که جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و موثر خواهد بود.

از دیگر خواص مریم گلی می‌توان به خواص مریم گلی برای حفظ سلامت پوست مانند خاصیت ضد پیری، درمان آکنه و سایر بیماری های پوست و تونر پوست چرب اشاره کرد.درمان ریزش مو، درمان عرق کردن بیش از حد، درمان سوءهاضمه، سلامت دندان، درمان آسم، سلامت قلب، تسکین علائم یائسگی و تنظیم سطح کلسترول از دیگر خواص مریم گلی هستند. خواص مریم گلی بیشمار است و برای سلامتی بدن بسیار مفید است. در اینجا به بررسی برخی از خواص مریم گلی می‌پردازیم.

خواص مریم گلی برای کبد چرب

یکی از خواص مریم گلی ادرار آوردن بودن این گیاه دارویی است. ادرار آور بودن باعث می‌شود سموم و مواد زائد بدن از طریق ادرار دفع و بدن پاکسازی شود. مریم گلی غدد لنفاوی و کلیه‌ها را نیز  علاوه بر کبد پاکسازی و محافظت می‌کند. دمنوش مریم گلی با افزایش تعریق می‌تواند به سم‌زدایی از بدن از طریق پوست نیز کمک کند.

از دیگر روش‌های مفید درمان کبد چرب کاهش وزن است. دمنوش لاغری مریم گلی در لاغری و کاهش وزن نیز نقش داشته و این این طریق هم به درمان کمک می‌کند.

خواص مریم گلی برای دیابت

مریم گلی از گذشته به عنوان یکی از گیاهان دارویی برای کنترل دیابت و قند خون شناخته می‌شود. عصاره و ترکیبات شیمیایی خاص موجود در این گیاه تاثیر و عملکردی نشابه با دارو‌های ضد دیابت دارد. مصرف مریم گلی موجب تنظیم و مهار انتشار گلوکزی که در کبد ذخیره شده می‌شود. گیاه مریم گلی از نوسانات سطوح قند خون در بدن جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد و هچنین این داروی گیاهی به کاهش علائم دیابت نوع ۲ نیز کمک می‌کند. نوشیدن چای یا عصاره برگ‌های مریم گلی می‌تواتد برای کاهش سطوح کلسترول و تری گلیسیریدها در خون به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مفید باشد. از دیگر خواص مریم گلی این است که این گیاه  حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و موجب کاهش التهاب در بدن افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

خواص مریم گلی برای سرفه

چای مریم گلی به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان سرفه کاربرد دارد، چون مریم گلی دارای خاصیت خلط آوری و ضد التهابی است. برای از بین بردن سرفه، گلودرد و یا شرایط مشابه با استفاده از چای مریم گلی می‌توانید به درمان این مشکلات بپردازید. چای مریم گلی را به صورت مرتب مصرف کنید تا سرفه و گلو درد خود را تسکین دهید. همچنین غرغره کردن چای مریم گلی از متد قدیمی برای کمک به درمان سرفه و گلو درد است.

دو قاشق سوپ خوری برگ‌های مریم گلی تازه یا یک قاشق سوپ خوری برگ مریم گلی خشک شده را به یک لیوان اضافه کنید. آب جوش را نیز به لیوان اضافه کنید و روی آن را بپوشانید. چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد و یپس از صافی عبور دهید.

خواص مریم گلی برای اعصاب

طبق بررسی‌های محققان اسانس مریم گلی می‌تواند درمان موثری برای افراد مبتلا به افسردگی باشد. همچنین تاثیر این داروی گیاهی با هورمون دوپامین که باعث احساس خوب در فرد می‌شود مرتبط است. استشمام اسانس این گیاه روش موثری برای تقویت آرامش فرد است. مریم گلی آرام بخش و مقوی اعصاب است. دمنوش مریم گلی به کاهش استرس و آرامش اعصاب کمک می‌کند.

خواص مریم گلی برای حافظه

یکی دیگر از خواص مریم گلی این است که از اکسایش مواد چرب در سیستم عصبی پیشگیری می‌کند و روند تخریب سلول‌های عصبی را به تعویق می‌اندازد در نتیجه باعث تقویت و بهبود حافظه می‌شود. این گیاه دارویی در مقابله با آلزایمر نقش مفید و موثری دارد. آلزایمر در نتیجه‌ی کاهش سطح یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی بروز می‌کند که گیاه مریم گلی این روند را کاهش می‌دهد؛بدین صورت که مریم گلی می‌تواند از ترشح آنزیم مسئول این تخریب جلوگیری کند.

بر اساس یکسری تحقیقات و مطالعات مشخص شده است که روغن مریم گلی اسپانیایی به تقویت حافظه کمک می‌کند و علائم بیماری زوال عقل و آلزایمر را بهبود می‌بخشد. همچنین عصاره مریم گلی اسپانیایی به تقویت حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند و سرعت یادآوری را در این بیماران افزایش می‌دهد. مصرف عصاره مریم گلی معمولی به مدت ۴ ماه یادگیری، حافظه و پردازش اطلاعات را در افراد مبتلا به آلزایمر خفیف و متوسط بهبود می‌بخشد.

خاصیت مریم گلی برای عفونت

مریم گلی دارای خواص ضدعفونی کنندگی است و می‌تواند از گسترش عوامل عفونی جلوگیری کند. یکی از خواص مریم گلی داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش عوامل التهاب‌زا می‌شود. مریم گلی دارای خواص ضدمیکروبی است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. با استفاده موضعی از این گیاه دارویی می‌توان مانع ورود عفونت‌های باکتریایی و ویروسی شد که ازطریق پوست به بدن حمله می‌کنند. با استفاده از کرم‌های موضعی یا شوینده‌های ضدباکتری که دارای گیاه مریم گلی هستند، می‌توان باعث تقویت خط دفاعی در برابر این قبیل عفونت‌ها و عوامل ایجاد بیماری‌های عفونی ایجاد کرد. مریم گلی علاوه بر باکتری و ویروس‌ها رشد و گسترش عفونت‌های قارچی را نیز مهار می کند. مریم گلی می‌تواند اثرات خطرناک باکتری‌هایی را که از طریق آب یا غذا وارد بدن ما می‌شوند را متوقف کند. این خواص مریم گلی از کولون، روده، دستگاه ادراری و سیستم دفع کننده محافظت می‌کند. روغن مریم گلی خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد بنابراین هنگام استفاده از این روغن زخم ها به میکروب آلوده نمی‌شوند.

روغن مریم گلی دارای فعالیت ضد عفونی کننده قوی در برابر سویه های بالینی جدا شده از زخم‌های عفونی است.  روغن این گیاه در برابر سویه‌هایی از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس و استافیلوکوکوس گزیلوز فعال است. از آن‌جایی که مریم گلی خواض ضد عفونی کننده و ضد میکروبی قوی دارد یک ساعت سوزاندن این گیاه باکتری‌های هوا را تا ۹۴ درصد کاهش می‌دهد.

خواص مریم گلی برای عفونت رحم

از آن‌جایی که گیاه مریم گلی دارای خواص ضد عفونی است برای درمان عفونت زنان مفید و موثر است. این گیاه می‌تواند باعث افزایش تولید گلبول‌های سفید شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند از این طریق به مقابله با عفونت کمک می‌کند. یکی از مهم ترین خواص مریم گلی برای زنان این است که مریم گلی دارای فتواستروژن طبیعی است. این ماده سطح استروژن در بدن را تنظیم می‌کند و باعث سلامت طولانی مدت رحم می شود. نوشیدن چای یا دمنوش مریم گلی می‌تواند به طور قابل توجهی از ابتلا به سرطان رحم پیشگیری کند.

خواصیت مریم گلی برای دهان

مریم گلی دارای اثرات ضد میکروبی است که می تواند میکروب هایی را که باعث افزایش پلاک دندانی می شوند خنثی کند.در یک مطالعه، نشان داده شد که یک دهانشویه مبتنی بر مریم گلی به طور موثر باکتری استرپتوکوک موتانس را که به دلیل ایجاد حفره های دندانی بدنام است، از بین می برد.در یک مطالعه لوله آزمایشی، نشان داده شد که یک اسانس مریم گلی می تواند باعث از بین رفتن و جلوگیری از گسترش قارچ کاندیدا آلبیکنس شود، قارچی که ممکن است باعث ایجاد حفره شود.یک بررسی اشاره کرد که مریم گلی ممکن است عفونت های گلو، آبسه های دندانی، لثه های عفونی و زخم های دهان را درمان کند. با این حال، تحقیقات انسانی بیشتری برای ارائه توصیه های جامع مورد نیاز است.

خواص مریم گلی برای مغز

خواص مریم گلی برای لاغری

خواص مریم گلی برای لاغری بدین شکل است که عصاره مریم گلی جذب چربی در پانکراس را مهار می‌کند و باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. مریم گلی همچنین به هضم غذا کمک می‌کند.

برای لاغری با مریم گلی از دمنوش مریم گلی استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه دمنوش شامل یک لیتر آب، یک قاشق غذاخوری عسل، یک عدد لیمو ترش و ۱۵ گرم مریم گلی تازه یا خشک

مریم گلی و عسل را به آب جوش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم ۲۰ دقیقه بجوشد، سپس ۱۵ دقیقه صبر می‌کنیم تا دم بکشد. بعد از اینکه دم کشید، دمنوش را صاف کنید و آب لیمو ترش را به آن اضافه کنید.  این دمنوش را در طول روز بنوشید. ابتدا ۵ روز از این دمنوش استفادهکنید و سپس ۵ روز مصرف نکنید و این روند را چند هفته ادامه دهید تا تاثیر فدق العاده دمنوش مریم گلی را بر کاهش وزن و لاغری خود ببینید. مریم گلی همراه با ورزش و یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به لاغری کمک کند.

با وجود آنکه خواص مریم گلی برای لاغری به چربی سوزی کمک می‌کند، اما نمی‌تواند شما را به تنهایی به وزن دلخواه برساند. برای رسیدن به وزن دلخواه و داشتن تناسب اندام، لازم است از یک رژیم غذایی اصولی، همچون رژیم های بهاره غفاری پیروی کنید. این رژیم‌ها ویژگی‌هایی همچون ارائه یک رژیم غذایی اصولی، ارائه ورزش در صورت درخواست، تغییر سبک زندگی، شخصی‌سازی شده، پیگیری مداوم و… را دارا هستند و به شما کمک می‌کنند تناسب اندام و سلامتی را در کنار یکدیگر داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی و برای دریافت رژیم غذایی خود، بر روی کلیک نمایید.

 

 

دکمه بازگشت به بالا