مجله فرهنگ

«خوانش حکومت اسلامی در ساحت نظریه سیاسی» منتشر شد

کتاب “قرائت حکومت اسلامی در زمینه نظریه سیاسی” نوشته حبیب عشایری منتشر شد.

به گزارش کندوج ، به نقل از روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی ، این کتاب در شش فصل پیاپی تحلیلی و در چارچوب شرح تاریخی موضوعات مختلف و موضوعات مرتبط با قانون سیاسی شیعه و همچنین مقایسه انتقادی نظریه سیاسی دو متفکر مدرن است. آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و آیت الله دکتر. مهدی حائری یزدی در مورد تحقیقات و تحقیقات سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی تحقیق کرده است.

در مقدمه کتاب آمده است: در ابتدای کتاب ضمن اشاره به موقعیت دولت مبتنی بر فقه سیاسی شیعه ، نظرات دانشمندان درباره دو دوره حضور و عدم تصادف (ع) روشن و تحقیق می شود. مراجعه به نوشته های حقوقی متون شیعه و بیان کلمات گذشته و همچنین مورد اخیر ، توضیح پرونده های وکلا در حالی که غیبت ها مصون از خطا است و سپس تحلیل قلمرو منطقه و منطقه نفوذ بر اساس فقه شیعه از دیگر نکات مهم برجسته در این فصل است.

فصل اول این کتاب با عنوان “تکامل تاریخی فقه سیاسی شیعی” در تلاش است تا با تمرکز بر تصویری روشن از تفاوت های معرفتی اخباری ها و اصولی و طبقه بندی مکاتب حقوقی شیعه به دو شکل سنتی و مدرن ، نتیجه گیری های محققان و حقوقدانان را اثبات کند. استدلال های حقوقی گذشته و حال از بسیاری جهات شایسته حل مشکلات سیاست شیعی فعلی است.

فصل دوم کتاب با عنوان “سیاست و قاعده حقوقی در زمینه عقاید” است. مراقبه در این باره که انتشار اندیشه سیاسی ارتباط مستقیمی با دخالت اندیشمندان در مسائل سیاسی-اجتماعی دارد و دانشمندان منطقه نیز از این موضوع مستثنی نیستند ، یکی از مهمترین مباحث این فصل است. با توجه به داده های وکلای بزرگ ، کاشف الغطا ، ملا احمد نراقی ، میرزا قمی ، شیخ فضل الله نوری ، محمد حسین نائینی و به ویژه امام خمینی ، روشن است که به دلیل درگیری در امور سیاسی در این زمینه. نظام سیاسی یا مبانی آن مستقیماً آن را مورد توجه قرار داده اند و در مقابل ، فقهای دیگری مانند شیخ انصاری ، صاحب جواهر ، صاحب الشریعه و شیخ طوسی به روشی بسیار محدود و ضروری به آن پرداخته اند.

تأکید اصلی فصل های سوم ، چهارم و پنجم کتاب ، تبیین ابعاد مختلف نظریه های سیاسی دو متفکر معاصر ، یعنی آیت الله دکتر است. مهدی حائری یزدی و آیت الله محمدتقی مصباح یزدی. تبیین و مقایسه فلسفه سیاسی دولت ، مسئولیتهای اساسی دولت ، رابطه دولت با شهروندان ، نظریه مالكیت شخصی مشاع ، دولت از دیدگاه دین و فقه مطلق ، تفكیك ناحیه با نیابت ، مقایسه آنها با ادله منطقی و روایی بخشی از این فصل ها

فصل آخر کتاب با عنوان “نتیجه گیری” غالباً به نقد دو نظریه سیاسی اختصاص دارد. هنگام مرور نظریه سیاسی آیت الله حائری یزدی ، می توان گفت که تفکر وی به اصل حاکمیت انسان بر سرنوشت انسان در حالت تفسیر ، ابعاد انسان شناختی و کلامی اشاره دارد. از سوی دیگر ، نظریه آیت الله مصباح یزدی نیز تحت تأثیر عوامل مهم و تأثیرگذاری است که باید هنگام درک گفتمان قرآنی مورد توجه قرار گیرد: الف) بعد زبان (ب) ، ب) بعد توپولوژیک ، ج) بعد نمونه ، د) ب intellectualعد فکری – منطقی ، ه) بعد تاریخی ، و) بعد نشانه شناختی و ز) بعد نشانه شناختی. از دیدگاه دیگر ، نظریه سیاسی آیت الله مصباح یزدی تلاشی قانونی برای پاسخ به س questionsالات مختلف است ، از جمله اینکه آیا هوش می تواند انسان را به سعادت و کمال او برساند و آیا دانش به دست آمده از هوش کافی است یا خیر؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا