مجله فرهنگ

داوری جایزه داستان کوتاه سیمرغ در مراحل پایانی

کندوج / خراسان رضوی بنیانگذار جایزه داستان کوتاه سیمرغ گفت: حکم پنجمین جایزه داستان کوتاه سیمرغ در مراحل پایانی است و از 450 داستان 48 داستان به مراحل نهایی داوری رسیده است.

مصطفی بیان درباره داوران این جشنواره گفت: در این دوره سه داور در کمیته انتخاب و سه داور در هیئت داوران حضور دارند. همه دوستانی که در این دوره با ما هستند نویسندگان و متخصصان داستان نویسی و نقد ادبی هستند. داوران چندین جایزه ادبی برنده شده اند و کتاب های آنها برای جوایز معتبر ادبی انتخاب شده اند. بدون شک حضور این دوستان به عنوان داور سیمرغ جایزه ادبیات را اهدا می کند و علاوه بر نظر ، می توان از تجربه داوری ، نقد و داستان پردازی آنها بهره برد.

وی ادامه داد: هدف از جایزه ادبیات سیمرغ از ابتدا فقط انتخاب و جایزه دادن به چند نویسنده نبوده است ، علاوه بر این جوایز ، برگزاری سایر رویدادهای ادبی در نیشابور نیز بوده است.

بیان در پاسخ به داوری آثار گفت: قضاوت در مراحل پایانی است. 450 نویسنده در ایسلند و خارج از کشور داستان منتشر کردند. 48 داستان به دادگاه رسیده است. به منظور اطمینان از عدالت در قضاوت های اصلی و نهایی و رفع کلیه نقص ها ، آثار به صورت رمزنگاری به قضات تحویل داده شده اند و تا زمان قضاوت نهایی هیچ کس نمی داند نویسندگان آثار عالیه چه کسانی هستند.

بیان درباره جوایز کرونا گفت: “ما کارهای زیادی برای انجام داریم و مشخص نیست که تا چه زمانی کرونا حضوری پر رنگ و تأثیرگذار در زندگی ما خواهد داشت.” به دلیل کرونا نمی توانیم سرعت برنامه های خود را کاهش دهیم. همه جوایز معتبر در ایسلند و خارج از کشور اکنون بصورت آنلاین برگزار می شوند. ما همچنین تمام تلاش خود را برای تقویت برنامه های خود انجام می دهیم.

بنیانگذار جایزه داستان کوتاه سیمرغ گفت: برگزاری تمرین برای برندگان در نیمه اول سال آینده با حضور داوران از اولویت ها است. همچنین انتشار داستان های منتخب و منتخب در کتابخانه یکی از ناشران معتبر کشور ، معرفی نویسندگان منتخب به ناشران و انتشار کتاب های آنها از اقداماتی است که در این مدت برنامه ریزی کرده ایم.

وی ادامه داد: در کشور ما جوایز مختلف ادبی در ژانرهای مختلف ادبی از جمله رمان و داستان کوتاه که منتشر شده و منتشر نشده برگزار می شود. در این پنج دوره ، جایزه ادبیات سیمرغ فقط برای داستان های کوتاه بود ، اما نیشابور این فرصت را دارد که جایزه ادبی خود را افزایش دهد و به برخی از آثار منتشر شده خود (مجموعه رمان و داستان) اضافه کند. برای انجام این کار ، برنامه ریزی و انجام فعالیت ها را آغاز کرده ایم. امیدواریم با حمایت بخش خصوصی از سال 1401 جایزه کتاب داشته باشیم.

بیان بیان کرد: جایزه ادبیات سیمرغ همچنین برای همه سال های فعالیت حرفه ای و مستمر و با رویکرد پرهیز از مسائل حاشیه ای – که در جامعه چندان معمول نیست – با هدف ترویج داستان و معرفی داستان نویسان جوان نیویورکی به رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر این شهر است. . نیشابور تأثیرگذار بوده است.

وی گفت: “در کشورهای غربی ، شناخت ادبی ، هنری و علمی به طور مداوم توسط شرکت ها ، کارخانه ها ، صنعتگران ، دانشگاه ها ، NGO ها ، دانشمندان و هنرمندان برجسته پشتیبانی می شود. جایزه ادبیات سیمرغ تنها جایزه مستقل و خصوصی در شرق کشور است که از سال 1994 با حمایت سه داروساز برجسته در نیشابور آغاز شد و سپس صاحبان صنایع و کارخانه ها در حمایت از آنها مشارکت کردند. بودجه ای از دولت یا شرکت های وابسته به آن دریافت نکرده و به عنوان یک انجمن ادبی مستقل فعالیت کرده است.

بیان افزود: هدف من از ابتدا ورود بخش خصوصی به فرهنگ و هنر بود. زیرا اگر به لیست حامیان جوایز خصوصی در کشورهای غربی مانند جایزه ادبیات من بوکر نگاه کنیم ، با تعدادی از افراد در مشاغل مختلف جامعه روبرو می شویم. همه با حمایت مالی خود در تلاشند تا رونق برنامه های فرهنگی ، هنری ، ادبی و علمی در رشته های مختلف را ارتقا دهند و اینها همه نشانه های پویایی و نشاط و ارتباطات عمیق بین اقشار مختلف اجتماعی است. در کشور ما ، اداره فرهنگ و ارشاد و دستگاه های دولتی می توانند در خدمت انجمن ها و سازمان های مردم نهاد باشند و منجر به رشد و توسعه ادبیات ، علوم ، فرهنگ و هنر شهر و منطقه و به تبع آن کشور شوند.

وی گفت: جایزه ادبیات سیمرغ با برگزاری پنج دوره تجربه بسیار مفیدی را کسب کرده و یکی از معتبرترین و فعالترین جوایز کشور محسوب می شود. برای پیشرفت به کمک نیاز داریم. آژانس های شهری می توانند از تجربه سازمان های غیردولتی و NGO ها برای رشد ادبیات ، فرهنگ و هنر در مناطق نیشابور و خراسان رضوی استفاده کنند.

وی در ادامه به معرفی داوران این جوایز ادبی پرداخت و اظهار داشت: مجید نصرآبادی ، هادی خورشاهیان و لیلا صبوحی به عنوان “کمیته انتخابات” و شیوا مقانلو ، منصور علیمرادی و جواد پویان به عنوان “کمیته انتخابات” انتخاب و معرفی شدند.

بیان افزود: شیوا مقانلو داستان نویس ، مترجم و مدرس داستان است و چندین جایزه ادبی در کارنامه خود دارد. در سال 1992 ، وی برنده جایزه ادبیات مهرگان برای موزه تاریخ شد “آنها چیزی بیش یا چیزی کمتر از ماهی نداشتند”. برخی از داستان های کوتاه شیوا مقانلو به انگلیسی ، لهستانی ، استانبولی ، ترکی و کردی ترجمه و در مجلات منتشر شده است. منصور علیمرادی همچنین نویسنده ، محقق و روزنامه نگار ، چهار كتاب تحقیق در زمینه فرهنگ عامه در جنوب كرمان و دو موزه تاریخ و پنج رمان در كارنامه ادبی خود است. رمان “ماه تاریک” و مجموعه داستان “هلیل زیبا” نوشته منصور علیمرادی برای جایزه ادبیات هفت اقلیم انتخاب شدند. وی به عنوان داور در جوایز مختلف ملی شرکت کرده است. جواد پویان همچنین دو رمان “مرد ناتمام” و “فراموشی” را در سال های 1994 و 1995 توسط انتشارات نیلوفر منتشر کرد و چهار رمان دیگر وی در انتظار انتشار است. رمان “فراموشی” وی برای جایزه ادبیات مهرگان در سال 1997 انتخاب شد. او یک معلم داستان است و اکنون به عنوان “قاضی” در هیئت منصفه جایزه ادبیات مهرگان فعالیت می کند.

بنیانگذار جایزه داستان کوتاه سیمرغ افزود: مجید نصرآبادی نویسنده ، منتقد و مدرس تاریخ و از بنیانگذاران جوامع ادبی دهه هفتاد در نیشابور است. هادی خورشاهیان ده ها کتاب در زمینه های مختلف ادبیات درباره کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان منتشر کرده و مدرس تاریخ و داور چندین جایزه معتبر ادبی مانند جایزه جلال آل احمد بوده است. لیلا صبوحی همچنین در دانشگاه تهران و فردوسی مشهد در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرد. رمان “سیاوش اسم بهتری بود” نوشته لیلا صبوحی سال گذشته نامزد جایزه ادبیات واو شده بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا