کسب و کار ایرانیمجله عمومی

رسوب زدایی دیگ بخار و اصول تعمیر و نگهداری

از گذشته تاکنون تولید بخار در صنایع مختلف از دغدغه‌های اصلی عموم بوده و هر کسی به گونه‌ای آب را بصورت طبیعی به بخار تبدیل می‌کرد که کاری بسیار سخت و هزینه بر بود، امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع دیگ بخار به تولید رسیده که علاوه بر راندمان بالا در تولید بخار از هزینه تعمیر و نگهداری ناچیزی نیز برخوردار است، ما در این مقاله اصول نگهداری دیگ بخار را بطور مختصر شرح داده ایم تا با مفهوم کلی آن آشنا شوید.

نگه داری و تعمیرات دیگ بخار با توجه به کاربردی که در صنعت دارد و برای بهره برداری به موقع وصحیح از دیگ بخار, بایستی طبق برنامه ای منظم انجام شود.
دیگ های بخار نگه داری و تعمیرات دیگ بخار محفظه هایی دربسته هستند که فشار زیادی به درون آن ها وارد می شود افرادی که با دیگ های بخار کار می کنند بایستی ایمنی را رعایت کنند , به همین دلیل دیگ های بخار بایستی بازرسی ایمنی بشوند تا در صورت کشف مشکل و یا نقصی سریعا بر طرف شود.

تعمیرات دیگ بخار نیاز به تخصص ویژه ایی دارد دیگ بخار ها متناسب با طراحی و ویژگی های خود تعمیرات مربوط به خود را دارد ، به کلام دیگر تعمیرات دیگ بخار توسط تعمیرکاران متخصص دیگ بخار انجام می شود . در بازرسی دیگ بخار ، بازرسان مربوطه تمامی قسمت های مهم و حیاطی دیگ بخار را بررسی می کنند و در صورت پیدا کردن خوردگی یا ساییدگی در جایی از دیگ بخار ، تعمیرات دیگ بخار باید انجام شود .

رسوب زدایی دیگ بخار و اصول تعمیر و نگهداری

دريچه های دستگاه که در معرض نازك شدن ناشي از ساییدگی و ترك برداشتن قرار دارند و دهانه های مربوط به اتصالات ستون آب نما، لوله های خشك و شيرهای ايمنی دیگ بخار ، از نظر عاری بودن از هرگونه گل و لای و رسوب مورد بازرسی دیگ بخار قرار میگیرند.

دیگ بخار در کاهش هزینه‌ها نقش تاثیرگذاری دارد به همین دلیل در بازار رقابت بالایی را متحمل شده است و اگرچه نگهداری دیگ بخار بصورت تکامل یافته صورت گیرد از بروز انفجار و خطرات ناشی از آن جلوگیری می‌شود و مصرف کننده با امنیت و اطمینان بیشتری می‌تواند از دستگاه استفاده نماید.

اصول نگهداری دیگ بخار بطور بهینه از اصلی ترین مسئله جهت بهره گیری مطلوب تر از آن است، چرا که بیشتر اوقات پیش آمده که مصرف کننده در نگهداری دستگاه کوتاهی کرده و صدمات فراوانی به آن وارد شده که این صدمات شامل اتلاف انرژی و ساییدگی و پوسته پوسته آن است.

از اصول مهم در نگهداری دیگ بخار می‌توان به پیشگیری از ایجاد جرم در آن اشاره کرد، در واقع ایجاد رسوب و جرم سبب می‌شود با کاهش انتقال حرارت مواجه گردیم.

جهت جلوگیری از ایجاد جرم باید لوله‌های کاربردی روی دستگاه با مواد شیمیایی و یا بطور مکانیکی مورد شستشو قرار گیرد، در واقع سالیانه باید عملیات اسیدشویی یا پاکسازی دوده صورت گیرد.

اگرچه در نگهداری دیگ بخار دقت نگردد دچار معایب و پوسته می‌گردد که بطور چشمگیری در کاهش بازدهی دیگ تاثیرگذار است و امکان شکستن آن نیز افزایش می‌یابد.

بهتر است در زمان استفاده از دستگاه از تمامی سرویس دهی و نگهداری دیگ بخار از قبیل یادداشت فشار و دمای آب و گاز که از خروجی دودکش حاصل می‌گردد گزارش تهیه شود، چرا که مصرف کننده با این کار از کارکرد صحیح دستگاه اطمینان حاصل خواهد کرد. (بهتر است گزارشات در هر روز صورت گیرد تا در طی دوره تبخیر نوسانات و معایب موجود شناسایی گردند)

بهتر است از ورود مواد محلول به آب که بصورت جامد می‌باشند جلوگیری شود، چرا که این مواد در آب تبدیل به پوسته‌های رسوبی شده و بر روی دیگ کشیده می‌شوند در نتیجه منجر به افت کارکرد دستگاه و استهلاک و ایجاد درز در آن می‌شود.

نکته: در نگهداری دیگ بخار می‌بایست آب داخل دیگ به آرامی و بصورت مرتب تخلیه گردد، تخلیه منظم از ورود مواد جامد به آب پیشگیری می‌کند در نتیجه میزان ایجاد رسوب به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

از دیگر موارد مهم در نگهداری دیگ بخار توجه به کیفیت آب است، چرا که کیفیت آب در راندمان و عملکرد بهینه آن تاثیرگذار است، بدین ترتیب باید آب استفاده شده در دیگ را بصورت منظم کنترل نمود تا کمک شایانی به فشار کاری و تبخیر گردد.

نکات اصول نگهداری دیگ بخار

  1. جهت استفاده از می‌بایست شیر ورودی آب را بسته و شیر تخلیه باز گردد.
  2. بهتر است بخار با سرعت عمل بالایی از شیشه گذر کند (20 ثانیه زمان برای خروج بخار کافی است)، آنگاه اقدام به بستن شیر تخلیه آب نما نمایید و ورودی شیر را باز کنید تا آب به صورت فوری به شیشه آب نما راه یابد.
  3. دقت کنید که شیشه بازدید شعله کثیف نباشد و حتماً کم و زیاد بودن شعله را بررسی کنید تا مشکل ایجاد نگردد.
  4. در تمیز نگهداشتن مشعل کوشا باشید و زائدات نشتی آن را روزانه تمیز نموده و مکان نشت را آب بندی کنید؛ صافی پمپ تغذیه نیز باید مورد کنترل و ارزیابی قرار گیرد و در صورت نیاز تمیز شود، از صافی پمپ آب نیز غافل نشوید تا از ایجاد رسوب و گرفتگی جلوگیری گردد، گهگاهی صافی پمپ آب نسز نیاز به شستشو دارد.
  5. موتورهای الکتریکی دیگ بخار نیاز به روغن کاری دارند، تمامی اتصالات و شیرهای دیگر باید مورد کنترل قرار گیرند تا نشتی رخ ندهد و اگرچه معایبی مشاهده شد بهتر است در اولین فرصت اقدام به رفع آن نمایید. این موارد از نکات مهم اصول نگهداری دیگ بخار میباشد .

توجه: جهت افزایش طول عمر دستگاه و راندمان بالای دیگ بهتر است لوله‌ها و سایر تجهیزات در هر سه ماه یکبار شستشو گردند.

نگهداری برنامه ریزی شده:

در واقع تعمیر و نگهداری دیگ بخار در ایجاد تناسب دیگ بخار نقش تاثیرگذاری دارد و اگرچه نگهداری آن برطبق برنامه پیش برود شاهد راندمان چندین برابری نیز خواهیم بود، بدین وسیله مصرف کننده می‌بایست هر روز به بررسی پارامترهای عملیاتی بپردازد و در طی هر 7 روز حداقل یکبار به کنترل بخش‌های مکانیکی و برقی دیگ اقدام نماید.

پیشنهاد مطالعه :

کنترل‌های ویژه

تمامی قطعات دستگاه قبل از ورود به کارخانه توسط سازمان مدیریت کیفیت ارزیابی گردد تا استاندارد بودن قطعات به اثبات برسد، بهتر است اپراتور قبل از استفاده از دستگاه آموزش‌های لازم را فراگیرد تا با روند کاری دستگاه آشنا شود و از خطرات احتمالی مطلع گردد.

مصرف کننده می‌بایست در زمان استفاده از دستگاه کلیه شیرهای آن را مورد بررسی قرار دهد و از سالم بودن و روان بودن شیر آلات مطمئن گردد.

در نگهداری دیگ بخار باید سرویس‌های روزانه، هفتگی، سه ماهه، 6 ماهه و یکساله بصورت مرتب صورت گیرد که این موارد شامل بررسی قطعات، اسید شوئی و بررسی کاور آن جهت رفع رسوب می‌باشد.

سایر مطالب : دیگ بخار از سیستم‌های تولید بخار به صورت فشرده است که با گرم سازی آب و بخار سبب ایجاد رسوب در دیواره‌ها و لوله‌های دستگاه می‌باشد که به مرور امنیت دستگاه را به خطر می‌اندازد، بنابراین باید در نگهداری آن کوشا بود، یکی از موارد مهم در نگهداری دیگ بخار رسوب زدایی است، رسوب گیر دیگ بخار در افزایش طول عمر دستگاه نقش تاثیرگذاری دارد.

رسوبزدائی دستگاه می‌بایست برحسب اصولات علمی صورت گیرد تا مصرف کننده خسارتی متحمل نگردد، جهت رسوب زدایی باید به جنس مواد دقت کرد تا نشتی در دیگ بخار ایجاد نگردد.

این شرکت جهت رسوب زدایی تا حدامکان دستگاه را آنالیز می‌نماید و سپس ماده مخصوص آن را توصیه می‌کند تا میزان ساییدگی دیگ بخار به حداقل میزان ممکن (صفر) برسد.

مواد رسوب زدایی دیگ بخار

مواد رسوب زدایی دیگ بخار سبب می‌شود راندمان دستگاه بطور چشمگیری افزایش یابد بدین منظور از رسوب گیر دیگ بخار که حالت پودری و یا مایع دارد استفاده می‌شود، رسوب گیرهای پودری و مایع هر کدام کارایی ویژه ای دارند و هر کدام برحسب ظرفیت و نوع دیگ بخار، جهت رسوب گیری به بهره برداری می‌رسد.

همانطور که می‌دانید تشکیل رسوب در لوله‌ها از مقدار انتقال حرارت بشدت می‌کاهد که منجر به افزایش حرارت فلز می‌شود، این عامل سبب می‌شود روی لوله‌ها نقاط داغ ایجاد گردد، مواد رسوب گیرهای پودری دیگ بخار از ایجاد رسوب در لوله‌ها جلوگیری می‌کنند.

رسوب گیری دیگ بخار

یکی از روش‌های رسوب زدایی دیگ بخار نرم کردن و گرفتن سختی آب است، در واقع می‌توان مواد معدنی موجود در آب از قبیل کلسیم و منیزیم را از بین برد؛ بدین منظور از سختی گیرهای تبادل پونی استفاده می‌شود.

یکی دیگر از موادی که در رسوب گیری دیگ بخار تاثیر فراوانی دارد نرم کننده تبادل یونی (پرموتیت) می‌باشد، این نرم کننده از قابلیت نابودی ناخالصی‌های موجود در آب برخوردار است.

مواد ضد رسوب

از دسته موادی که در کاهش رسوب در دیگ بخار تاثیرگذار بوده و ضد رسوب است می‌توان به FB-DM اشاره کرد، این مواد تمامی ناخالصی‌ها و زائدات را لخته می‌نماید و آنها را بصورت لجن به بخش تحتانی دیگ انتقال می‌دهد تا به راحتی از دیگ دفع گردند، بدین ترتیب از ایجاد رسوب در دستگاه جلوگیری می‌شود.

در تزریق مواد ضدرسوب باید دقت لازم را بعمل آورد تا بتوان به خیالی راحت آب آشامیدنی را مصرف کرد، این ضدرسوب از لحاظ اقتصادی به نفع مصرف کننده است چرا که با استفاده مکرر از دستگاه، لوله‌های آن نیاز به تعویض نخواهند داشت و در هزینه‌های هنگفت و زودرس دیگ صرفه جویی می‌گردد.

مواد ضدرسوب در دیگ بخارهای صنعتی و خانگی قابل استفاده است و از  لحاظ ظاهری مایعی کاملاً بی رنگ می‌باشد.

نوع دیگری از مواد ضدرسوب حالت پودری دارند که دارای 40 درصد فسفات است و نام آن DM است، این ضد رسوب از خورندگی و فرستادن آب به مرکز تولید ممانعت به عمل می‌آورد.

اسید شویی دیگ بخار

همانطور که می‌دانید انتقال حرارتی رسوبات نسبت به فلزات بسیار ناچیز است که این عامل در افزایش حرارت فلز در بخش دیواره احتراق نقش دارد و سبب کاهش ضریب انتقال حرارت می‌گردد، به همین دلیل جهت نگهداری از دیگ بخار از روش اسیدشویی دیگ بخار استفاده می‌کنند.

آب یکی از بهترین سیالات دستگاه است و کیفیت و نگهداری آب نقش تاثیرگذاری در طول عمر دستگاه دارد. از طرفی دیگر وجود کلسیم، منیزیم و سیلیکا در آب سبب ایجاد رسوب در آن می‌گردد چرا که با چسبیدن  این سه عنصر باید دیگ بخار مورد اسیدشویی قرار گیرد.

به بیانی دیگر باید گفت اگرچه رسوبات با روش‌های مختلف از بین نرفت می‌بایست بصورت کاملاً  فنی و تخصصی از روش اسید شویی استفاده کرد.

دستورالعمل نگهداری دیگ بخار:

تعمیر و در تناسب دیگ بخار تاثیر مستقیمی دارد چرا که طول عمر و راندمان دستگاه به نحوه نگهداری آن بستگی دارد، بدین وسیله مصرف کننده می‌بایست هر روز پارامترهای عملیاتی آن را مورد ارزیابی قرار دهد و بهتر است هر هفته حداقل یکبار به بررسی و کنترل بخش‌های مکانیکی و برقی دیگ بخار بپردازد.

جهت حفاظت از دیگ بخار می‌بایست آن رو بطور مرتب بصورت روزانه، هفتگی، سه ماهه، 6 ماهه و یکساله بصورت مرتب کنترل نمودتشکیل رسوب :

تشکیل رسوب بر روی سطح حرارت خوار مجاور آب در دیگ بخار، بعلت تماس ناخالصی های موجود در آب دیگ بخار با سطوح داغ آن می باشد.

یک شکل مشهور آن به صورت سولفات منیزیم ₄موجود است. سیلیس که در ماسه و شیشه پیدا می شود تشکیل یک رسوب متراکم ، بی نهایت سخت و عملاً شیشه ای می دهد، آبی که تولید رسوب می کند در اصطلاح آب سخت نامیده می شود. این سختی موقتی یا دائم و یا هر دوی آنهاست، سختی موقت ممکن است با حرارت دادن آب تغذیه تا 212 درجه فارنهایت در یک گرمکن حذف شود. در این مورد، نمک هایی که باعث سختی موقت بوده ته نشین می گردند. سختی دائم بایستی با تصفیه آب توسط سختی گیرها و یا با تصفیه آب در خود دیگ کنترل شوند.

در زمینه رسوب بستن سطوح حرارتی دیگ بخار دو ایراد مشخص به شرح زیر ظاهر می گردد:

الف : رسوب یک عایق مؤثر حرارتی است، درجه هادی نبودن این رسوب تا مقداری با وزن مخصوص آن متغیر است. وجود رسوب با ضخامت قابل ملاحظه، به معنای جذب کمتر حرارت بوسیله آب می باشد که در نتیجه به افت بازدهی دیگ منجر می گردد.

ب: به علت این حقیقت که رسوب از نظر هدایت حرارتی ناتوان است، سطوح حرارتی که از یک طرف بدین طریق عایق شده و از طرف دیگر در معرض گازهای داغ قرار دارند ممکن است سریعاً به درجه حرارت بالای خطرآوری برسند که در این حالت، شکافتگی لوله ها و حتی پوسته دیگها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

تشکیل رسوب غالباً با میزان تبخیر ، ازدیاد می یابد. از این رو رسوبات در محل هایی که دمای دود مقدار حداکثر خود را دارد سنگین تر و متراکم تر است. رسوب در دیگهای بخار لوله دودی جدی تر و مسئله دارتر است و یک روکش از رسوب به ضخامت 5/1 میلی متر بر روی لوله های دیگهای بخار لوله آب که در معرض حرارت تابشی قرار دارند ممکن است منجر به نقص لوله شود، در حالی که رسوبات به مراتب سنگین تر بر روی لوله های دیگ های بخار لوله دودی باعث افت بازدهی می شود، لیکن موجب خطر نیستند. دلیل این تفاوت این است که لوله های نوع اخیر، حرارت خود را از طریق مکانیزم انتقال حرارتی جابجایی و نه بوسیله تابش کسب می کنند.

وجود رسوبات سنگین معمولاٌ نمایانگر بی توجهی می باشد، چون این رسوبات می توانند در اکثر موارد با تصفیه کامل اّب از بین بروند.در محل هایی که رسوب به ضخامت قابل ملاحظه ای تشکیل شده، بایستی اقداماتی جهت برداشتن آنهابه عمل آید و در حالتی که دیگ بخار تمیز است بایستی گامهای مناسبی جهت جلوگیری از تکار تشکیل رسوب برداشته شود. رسوب می تواند عمل صحیح سیستم های کنترل را مانع شده و یا در آنها ایجاد اختلال نماید و حتی در شیرهای اطمینان ار تباط های ضروری را سد کرده و باعث شود که شیر فوق و یا سیستم کنترل بچسبند. علت اولیه نقصهای شیر اصلی دیگ بخار اطمینان عبارتست از تشکیل رسوب در حول و حوش نشیمن، که باعث

چسبیدن شیر در وضعیت بسته می شود. یک برنامه منظم آزمایش شیرها نقصهایی از این قبیل را مانع خواهد شد. وجود روغن در دیگهای بخار ایجاد وضعیت خطرناک می نماید. روغن یک عایق حرارتی عالی است و حضور آن بر روی سطوح حرارتی که در معرض دماهای بالا هستند، ممکن است منجر به دمای زیاد فلز شده و به دیگ صدمه وارد نماید. جمع شدن روغن در دیگ بخار معمولاً در مواردیست که از بخار خروجی موتورهای سیلندر پیستونی استفاده شود و بخار خروجی از این موتورها را پس از مایع کردن دوباره بعنوان آب مصرفی وارد سیستم آب تغذیه دیگ نمایند.

روغن ممکن است از طریق منبع آب خام وارد سیستم دیگ بخار گردد. روغن را می توان با جوشاندن آن همراه با کربنات سدیم و سود سوزآور از سیستم آب دیگ حذف کرد. برای این کار یک پوند از هر یک از این ترکیبات را برای هر 1000 پوند آب بکار برده و دیگ بخار را در فشار 5pslتنظیم و به عمل جوشاندن به مدت 2 تا 3 روز ادامه   می دهند سپس دیگ را تخلیه و آن را با آب تازه به طور کامل شستشو داده و مجدداً سطوح داخلی را بررسی  می نمایند .

خوردگی :

مقدار PHآب معیاری جهت اسیدی یا قلیایی آن بوده و طبیعاً تأثیر مستقیمی بر خواص مواد خورنده دارد. تأثیر زیان آور خوردگی ناشی از سرعت نفوذ آن است. خوردگی هایی که بر نواحی زیادی از دیگ بخار تأثیر می گذارد احتمالاً سرعت زیادی نسبت به خوردگی موضعی در نواحی کم ندارد . خوردگی های نوع اول گاهی اوقات بسختی مشاهده میشوند و ممکن است تا مقدار خطرناکی گسترش یابد. خوردگی موضعی امکان دارد به یکی از اشکال چاله ای یا شیاری خود را نشان دهد. خوردگی چاله ای میتواند به شکل و اندازه سر سوزن و یا اندازه یک سکه 10 ریالی باشد. خوردگی شیاری در حقیقت ترکیبی از خوردگی موضعی و تمرکز تنش است. این نوع خوردگی معمولاً مجاور درزهای پرچ شده و یا نقاطی که دارای شیب ناگهانی در ضخامت هستند روی می دهد.

خوردگی ناشی از خاکستر سوخت مایع :

کنترل خوردگی

خوردگی در ناحیه دود ( در دیگهای بخار لوله دودی داخل لوله و در دیگهای لوله آب خارج لوله ) بندرت از همه جهت می تواند حذف شود. واضح است که اگر مواد قلیایی و گوگرد از ذغال سنگ و یا وانادیوم و گوگرد از سوختهای مایع قبل از احتراق  می توانستند خارج شوند، خوردنی در این ناحیه بمقدار عظیمی از بین می رفت. بهرحال، هر چند روشهای معینی جهت خروج این مواد از سوختهای فوق وجود دارند، معهذا این روشها گرانقیمت و نسبتاً بی اثر هستند. کاهش خوردگی در این ناحیه توسط یکی از شیوه های زیر می تواند انجام گیرد که بر حسب درجه مؤثر بودنشان مطرح گردیده :

انتخاب سوخت

کنترل احتراق

طراحی و ساخت دیگ بخار

خارج کردن متناوب خاکستر

استفاده از مواد افزودنی به سوخت

غالباً لازم است که چند مورد از موارد فوق به کار گرفته شود

1-    بدنه اصلی دیگ

ورق و ابعاد مورد نیاز بریده و جوشکاری می گردد. تیوپ پلیت  جلو و عقب در دو طرف،کوره در وسط بدنه و میله های مقاوم به تیوپ پلیتها جوش می شوند محل های جوشکاری شده توسط اشعه xمورد بازرسی صورت گیرد سپس عمل تنش گیری در کوره های مربوطه انجام می گیرد. دیگ های بخار دارای سه پاس لوله می باشد، سیستم پاسها جهت بالا بردن راندمان حرارتی دیگ در نظر گرفته شده است.

پاس اول شامل کوره بوده که به تیوپ پلیت جلو و عقب جوشکاری شده است. پاس دوم شامل لوله هایی از اطاقک احتراق به جعبه دود جلوی دیگ می باشد. پاس سوم شامل لوله هایی از جعبه دود جلو به جعبه دود عقب می باشد. شعله تشکیل شده در پاس اول بصورت مخلوط هوا و مواد حاصل از احتراق در درجه حرارت بالا از لوله های پاس دو و سه عبور و به جعبه دود عقب وارد شده و از آنجا از طریق دودکش خارج می شود. در طی این مسیر آب حداکثر حرارت ممکن را از سوخت محترق دریافت می کند.

در بدنه دیگ های بخار دریچه های هندهول، منهول و مدهول وجود دارد که هرکدام دارای درب متحرک بوده و توسط واشر گرافیتی آب بندی می گردند. دربهایی در جلو و عقب دیگ برای پاک نمودن دود و لوله ها پیش بینی شده است. بعد از کامل شدن مراحل فوق لوله های پاس دو و سه توسط اکسپند آب بندی می گردند .

بعد از اکسپند لوله ها، دیگ تحت تست هیدرولیک قرار می گیرد. بدین صورت که درب های منهول، هندهول و مدهول را باز کرده داخل دیگ را کاملاً شستشو می نمایند. بعد از بستن و آب بندی کردن درب ها ، دیگ را پر از آب نموده و تا 5/1 برابر فشار طراحی تحت آزمایش هیدرواستاتیک قرار می دهند و سپس تمام قسمت های دیگ را با دقت کامل کنترل کرده تا از عدم وجود نشتی در قسمت های مختلف دیگ بخصوص در محلهایی که لوله ها اکسپند شده است اطمینان حاصل نمایند .

2-   وسایل جانبی

در این مرحله دیگ برای نصب روی شاسی و همچنین نصب جعبه دود آماده گردیده است بعد از این عمل جهت جلوگیری از خوردگی ضد زنگ زده شده و سپس عایق کاری توسط پشم سنگ به ضخامت 50 میلیمتر انجام می پذیرد.

پس از اتمام این بخش رویه دیگ توسط ورق آلومینیمیا استیل  پوشش داده می شود ، در مراحل بعد مونتاژ شیرآلات و مشعل و سیستم برق و کنترل دیگ انجام می گردد و پس از تست و تنظیم نهایی ، دیگ تحویل مصرف کننده می گردد. با توجه به حساسیتی که دیگ خریداری شده دارد بایستی در نگهداری و تعمیر آن به مواردی که در قسمتهای بعد به آنها اشاره شده است دقت کامل بعمل آید.

محل و شرایط نصب دیگ

ابعاد دیگ خانه (BOILER HOUSE)باید با در نظر گرفتن ابعاد دیگ با دربهای باز و تجهیزات مورد نیاز مانند دستگاه سختی گیر- منبع تغذیه آب- نصب کلکتور و شیر آلات و غیره و هوای لازم جهت سیستم طراحی گردد. دیگ باید در محلی نصب گردد که فضای کافی جهت تمیز کردن لوله ها و نگهداری وسایل کنترل و تجهیزات جانبی را دارا باشد به همین جهت در دیگ خانه فوندانسیونی متناسب با وزن و ابعاد دیگ که در جدول شماره یک ذکر شده با متعلقات آن انتخاب گردد. فوندانسیون بایستی حداقل 30 سانتیمتر از طول و عرض دیگ بیشتر(از هر طرف 15 سانتیمتر) و 15 سانتیمتر از کف دیگ خانه بلندتر باشد. اطراف فوندانسیون کانالی جهت هدایت آب کف دیگ خانه به چاه فاضلاب در نظر گرفته شود. حوضچه ای در نزدیکی شیر تخلیه دیگ آماده گردد که همواره درون آب باشد و قسمت بالای آن به چاه یا کانال خروج آب را داشته باشد و لوله تخلیه دیگ جهت خفه شدن بخار بداخل حوضچه هدایت و       درب حوضچه بطور متحرک پوشانده گردد (شکل 1) اگر کابل کشی مورد نیاز داخل کانال انجام گرفته باشد جهت جلوگیری از هرگونه اشکال الکتریکی نکات ایمنی بطور کامل رعایت شود. پوشش روی کانال سبک و مقاوم در برابر وزن های سنگین احتمالی باشد. بهتر است دیگ روی فوندانسیون به نحوی قرار گیرد که جلو دیگ به سمت درب ورودی دیگ خانه باشد. حتما وسیله اطفاء حریق در دیگ خانه  پیش بینی گردد.

شرایط نصب دودکش

دیگ بدون دودکش میتواند کار کند ولی مواد حاصل از احتراق باید به نحوی از محل کار بیرون رانده شود. ارتفاع دودکش بستگی به مقررات محلی و مسیرهای فرعی دارد ولی شرایط محل نصب مانند ساختمان های بلند مجاور جهت باد و عوامل جغرافیایی نیز مؤثر خواهد بود. ارتفاع استاندارد دودکش حداقل 40 فوت یا تقریبا معادل 1220 سانتیمتر است که میتوان در بالای دیگ نصب نمود در صورت لزوم میتوان ارتفاع آن را تا 50 فوت یا تقریبا معادل 1530 سانتیمتر با محکم کردن محل اتصال آن به بدنه دیگ بالا برد در صورت وجود مسیرهای فرعی در مسیر دود و محصول احتراق باید دودکش طوری انتخاب شود که افت فشار ناشی از مسیرهای فرعی را جبران نماید. بنابراین در انتخاب دودکش باید قدرت الکتروموتور و میزان هوادهی پروانه فن دیگ را در نظر گرفت. دودکش باید بحالت آزاد ایستاده به قسمت خروجی دود دیگ متصل شود. لوله بایستی بطرف بالا باشد تا از خطری که از تراکم گاز ناشی میشود جلوگیری کند. شرایط و مقررات محلی قبلی از تصمیم درباره ارتفاع دودکش باید مطالعه شود. سطح مقطع دودکش نباید از سطح مقطع محل خروج دود از دیگ کمتر باشد.

سیستم هدایت سوخت در مشعل های معمولی روتاری

در مسیر سیستم هدایت سوخت باید شیری تعبیه گردد که در موقع آتش سوزی بتوان بموقع و سریع آنرا قطع نمود . و یک عدد شیر یکطرفه در مسیر رفت از مخزن به پمپ مونتاژ شود. پمپ سوخت باید دارای انرژی مثبت باشد. (انرژی پتانسیلی که در اثر ارتفاع بوجود میاید) در مورد منابع سوخت زیر زمینی، سوخت را باید با حداکثر 15 پوند بر اینچ به مشعل پمپاژ نمود قطر لوله نباید کمتر از 2 اینچ برای سوختهای 200 ثانیه و بالاتر باشد. از لوله های گالوانیزه نباید استفاده شود. بجای استفاده از زانوئی بهتر است لوله ها خم شوند پمپ سوخت دارای یک فیلتر می باشد. اگر فیلتر اضافی در مسیر لوله ها بکار رود بایستی از توری مدور استفاه شود. حجم مخزن سوخت باید به اندازه ای باشد که بتواند سوخت کافی را به راحتی تامین نماید. یک شیر تخلیه در پایین ترین نقطه مخزن برای خارج کردن آب که ممکن است در مخزن جمع شود مونتاژ گردد. مخزن باید دارای نقاط بررسی و آزمایش و خروج هوا باشد. لازم است که در اطراف مخازنی که در ارتفاعی از زمین قرار دارند پیشگیری و احتیاطات آتش نشانی را در نظر گرفت.

منبع آب تغذیه بویلر(دی اریتور )

منبع آب تغذیه باید هرچه که ممکن است به پمپ نزدیکتر و اتصالات لوله ای تا حد امکان مستقیم باشد مخزن آب بایستی بالاتر از پمپ قرار گرفته و محل خروج آب از مخزن بالاتر از ته مخزن باشد. اگر تزریق مواد شیمیایی برای تصفیه آب تنها از طریق شیر کنترل تغذیه ممکن باشد باید یک پمپ کوچک جداگانه برای این کار نصب و تزریق مواد شیمیایی در فواصل زمانی منظم انجام گردد. شیر نمونه برداری روی مخزن نصب و آب مخزن روزانه مورد آزمایش قرار گیرد ، دمای آب مورد استفاده بایستی بین 80 تا 100 درجه سانتیگراد تنظیم گردد. روی مخزن آب ترمومتر و شیشه آبنما نصب شده تا اوپراتور بتواند حجم آب و دمای موجود در مخزن را کنترل نماید.

شرایط آب تغذیه

آب طبیعی برای تغذیه دیگ مناسب نیست مگر آنکه بطور صحیح تصفیه و سختی آن گرفته و با افزودن مواد شیمیایی احیا کننده مانند محلول گرین پاور  از خاصیت اکسید کنندگی آن جلوگیری شده باشد. اکسیژن محلول در آب موجب زنگ زدگی سطوح فلزات داخلی بخصوص لوله های دود می شود. تشکیل رسوبات حاصل از املاح موجب خرابی کوره و لوله های دود و ناصافی تیوپ پیلت و همچنین کاهش میزان انتقال حرارت شده و بدین ترتیب حرارت فلز را بالا برده و راندمان دستگاه را پایین می آورد . ضمن اینکه سرعت خوردگی فلز را افزایش داده و موجب بروز لیک در تیوبها می گردد . تصفیه داخلی با افزودن دائمی مواد شیمیایی به مقدار کافی برای ته نشین کردن املاح آب دیگ و واکنش در برابر اکسیژن غیر محلول انجام می گردد. آب بایستی دارای حداقل  PH5/8 باشد . آزمایش روزانه بایستی بطور منظم برای اطمینان از صحیح بودن وضعیت شیمیایی  آب صورت گیرد. چون سنگینی آب دلیل بر تشکیل رسوبات املاح است بنابراین باید مواد شیمیایی به مقدار کافی باشد تا این حالت از بین برود.

لوله کشی عبور بخار

دستور العمل راه  اندازی

بعد از نصب دیگ روی فوندانسیون و انجام مراحل تاسیساتی عمل راه اندازی به شرح زیر صورت می گیرد:

وسط شیشه آبنما را علامت گذاشته از آنجا به اندازه

پمپ را با قرار دادن کلید روی حالت اتوماتیک روشن کرده و دیگ را آبگیری نمائید وقتی که سطح آب به حد خاموش شدن که قبلا تنظیم گردیده بود رسید باید پمپ بصورت اتوماتیک خاموش شود. شیر تخلیه را باز کرده و دو مرحله بعد را که سطح آب کم و سطح آب خیلی کم است کنترل نمائید در صورتیکه از این قسمت کار از دیگ جواب صحیح دریافت شد برای مرحله بعدی کار بشرح زیر عمل نمائید.

شیرهای مسیر رفت و برگشت سوخت را باز کرده و پمپ سوخت را هواگیری کنید باید بمقدار

هرگز نباید موتور برنر یا مشعل را قبل از هواگیری روشن نمود ولی برای تسریع کار می توانید موتور را بوسیله دست بچرخانید. کنترل کنید که فتوسل (چشم الکتریکی) در جای خود بطور صحیح قرار گرفته باشد. درب مشعل محکم باشد کلیه اتصالات از نظر اتصال و صحیح بودن کنترل شود بعد از اطمینان از اینکه کلیه فیوزها سالم میباشند آنها را در جای خود قرار داده و با یک لحظه استارت دور موتورها را کنترل کنید در صورتیکه دور آنها صحیح بود دیگ را روشن نمائید.

کلیه مراحل مورد نیاز برای روشن شدن دیگ در زمانهای معین و مشخص از تایمر که در داخل تابلو برق مونتاژ گردیده است فرمان می گیرند.

در این مرحله چون دیگ سرد است نبایستی با حرارت بالا یا شعله زیاد کار کند باید قبلا کنترل شده باشد که کلید تنظیم شعله روی حالت دستی و پتانسیومتر هم روی حالت کم باشد ( لازم به ذکر است که دستگاه پتانسیومتر روی دیگهای ده هزار پوند به بالا نصب گردیده است ) تا بدنه و آب دیگ با شعله کم گرم شود و بخار از شیر هواگیری بالای دیگ بیرون بیاید و فشار حداقل تا 30PSIبالا رود وقتی کاملا دیگ از هوا تخلیه شد می توان شیر هواگیری را بست بعدا اگر شعله به حالت زیاد برود اشکالی ندارد (توصیه می شود که برای بار اول دیگ با شعله زیاد کار نکند) در اثر گرم شده آب داخل دیگ حجم آب زیاد می شود که می توان با باز کردن شیر تخلیه آب دیگ را به حد نرمال نگه داشت .

جهت کنترل سطح آب با مشاهده در شیشه آبنما می توان سطح آب را ملاحظه و کنترل کرد . در صورتی که دیگ با شعله زیاد کار کند و فشار به (135 PSI) برسد سوئیچ فشاری مربوطه (IGH/LOW PRESSURE SWITCH) تنظیم شده که شعله را از حالت زیاد به شعله کم تبدیل می کند .

عملیاتی که باید در هر شیفت انجام گیرد (برنامه روزانه نگهداری بویلر )

شیر ورودی آب به داخل شیشه های آبنما را ببندید و شیر تخلیه آن را باز نمائید بخار باید به سرعت از شیشه ها عبور نماید . اجازه دهید برای چند ثانیه بخار خارج شود . شیر تخلیه آب نما را ببندید و شیر ورودی آن را باز کنید آب باید به سرعت داخل شیشه های آبنما گردد اگر این عمل به کندی انجام گرفت یکی از مجراها گرفته شده است که باید در اولین فرصت رفع اشکال شود.

شیر تخلیه دیگ بخار را باز کنید و اجازه دهید تخلیه برای مدت چند ثانیه انجام شود (این عمل جهت کاستن املاح موجود در آب می باشد ) طریقه استفاده از مواد شیمیایی که بوسیله دستگاه سختی گیر انجام می شود توسط سازندگان آن دستگاه ارائه می گردد.

شیشه بازدید شعله در عقب دیگ را باید در صورت کثیف بودن تمیز نمود.

(LOW) و شعله زیاد (HIGH) را بازدید کنید .

(CUP) مشعل را روزانه به وسیله پارافین یا گازوئیل و پارچه تمیز کنید.

تمیز کردن فنجانک یا پودر کننده سوخت توسط لبه ای تیز یا ابزار نوک تیز اکیدا ممنوع است و در صورت تکرار از بالانس خارج می شود و باید آن را تعویض نمود.

اجزاء مشعل را تمیز نگه دارید و روغن های نشتی را روزانه تمیز و محل نشت را آب بندی نمائید .

برنامه هفتگی نگهداری بهینه  دیگهای بخار

علائم خبری دیگ را از قبیل زنگ ها و لامپها کنترل نمائید.

اگر در مراحل فوق اشکالی مشاهده شد سریعاً جهت رفع آن اقدام کرده و در صورت عدم موفقیت از سرویس کار متخصص استفاده نمائید .

فیلتر سه راه صافی پمپ تغذیه را کنترل نموده و در صورت نیاز تمیز کنید .

وقتی که مشعل در حال کار می باشد چشم الکترونیکی را از جای خود خارج کنید باید بلافاصله شعله قطع و چراغ اخطار روشن آژیر شروع بکار نماید بدین ترتیب مدار کنترل شعله بررسی می گردد.

چشم الکتریکی را با پارچه ای نرم و تمیز پاک کرده و در جای خود قرار دهید.

(CUP) را کنترل کنید و در صورت مشاهده رسوب آنها را پاک نمائید.

اتصالات دمپر هوا و سوخت را کنترل کنید .

برنامه ماهانه نگهداری بهینه بویلر های بخار

یاطاقانهای پروانه را گریسکاری.

موتورهای الکتریکی را طبق دستورالعمل کارخانه سازنده روغنکاری کنید.

پمپ تغذیه را از نظر نشتی و ایجاد سر و صدا بررسی کنید .

صافی سوخت را بازدید کرده و در صورت نیاز با گازوئیل شستشوی نمائید.

صافی پمپ آب را باز کرده و در صورت نیاز رسوبات و گرفتگی احتمالی را رفع و صافی را کاملا تمیز نمائید .

کلیه اتصالات و شیر آلات را از نظر نشتی کنترل کرده و در صورت اشکال آنها را رفع عیب نمائید.

برنامه فصلی نگهداری دیگ بخار

مشعل را کاملا تمیز کرده و از نظر نشتی کنترل نمائید.

لوله های پاس دو و سه را توسط برس مخصوص ( در صورت وجود دوده در داخل لوله ها ) تمیز نمائید.

دریچه های آدم رو و دست رو را باز کرده داخل دیگ را کاملا از نظر رسوب و زنگ زدگی بازدید نمائید.

تذکر : موارد 2 و 3 را در اولین فصل کاری دیگ انجام دهید و بعد به میزان کاری که از دیگ استفاده می شود میتوان برنامه ریزی کرد یعنی میتوان تعیین کرد که باید درچه فاصله زمانی لوله ها ، و در چه فاصله زمانی داخل دیگ را بازدید کرد. ولی باید در نظر داشت که حداکثر زمان تمیز کاری لوله ها بیش از سه ماه نباشد چون با تمیز نگه داشتن لوله ها راندمان دیگ بیشتر خواهد بود چناچه سطوح لوله برای مدت طولانی تمیز نشود علاوه بر پایین آمدن ظرفیت اسمی تولید بخار دیگ ، عمر لوله ها نیز کاهش میابد.

روشهای تمیز کاری

با باز کردن دربهای جلو عقب دیگ می توان به تمام لوله ها دسترسی پیدا کرد از جلو دیگ با برس مخصوص داخل لوله ها را از رسوبات و دوده ها پاک کنید رسوبات و دوده ها در پشت دیگ جمع می شوند . دوده ها و رسوبات پاس دوم لوله ها در محفظه احتراق و دوده های پاس سوم لوله ها در جعبه دود عقبی جمع خواهد شد این رسوبات دوده ای را بسادگی میتوان از بین برد با برداشتن درب مدور محفظه احتراق میتوان به درون این محفظه راه یافت و دوده ها یا رسوبات دوده را آنجا جمع شده است پاک نمود و از داخل جعبه دود عقب میتوان دوده ها و رسوبات دوده ای را که در آن محل جمع شده اند بیرون آورده و کاملا پاک نمود.

برای نصب مجدد دربهای جلو و عقب به فیت بودن و آب بندی آنها باید توجه داشت و در هر بار که دربها را باز می کنید اگر به اتصالات صدمه ای رسید آنها را تعمیر و یا تعویض نمائید.

خاموش کردن دیگ برای مدت کوتاه

جهت خاموش کردن دیگ بخار برای مدت نسبتا کوتاه مثلا در شب میتوان به یکی از دو طربقه عمل نمود.

شیر بخار دیگ را بسته دیگ و پمپ را روی حالت اتومات بگذارید با این روش در تمام شب فشار داخل دیگ حفظ شده و آماده استفاده در صبح می باشد گرچه در این حالت کارکرد دیگ بخار بدون اپراتور و ناظر انجام می گیرد لیکن این قاعده را باید با شرکت بیمه در میان بگذارید تا آنها روش شما را تایید نمایند.

شیر بخار دیگ را ببندید پمپ را کنترل دستی گذاشته و سطح آب را تا نزدیکی بالای شیشه آبنما بالا ببرید . این عمل به منظور جبران انقباض حاصل از پایین آمدن دما و فشار می باشد پمپ را خاموش کرده بگذارید مشعل فشار (150 PSI) خاموش شود کلید پمپ تغذیه و کلید مشعل را روی حالت خاموش بگذارید ، وقتی مشعل متوقف شد باید آنرا باز کرده و در حالی که فنجانک سوخت (CUP) گرم است آنرا تمیز نمایید. اگر این کار در حالت گرم انجام نگیرد تشعشع و حرارت حاصله باعث خشک شدن و جمع شدن رسوب کربن روی فنجانک سوخت (CUP) خواهد شد .شیر تغذیه آب را ببندید چنانچه در طول شب فشار دیگ پایین بیاید این کار از پر شدن آب داخل دیگ جلوگیری   می کند در شروع بعدی قبل از روشن کردن دیگ حتما شیر تغذیه آب را باز نمایید. شیشه های    آبنما و سطح آب را کنترل کنید و چشم الکتریکی و شیشه دریچه دید شعله ور در عقب دیگ را تمیز نمایید.

خاموش کردن دیگ برای مدت طولانی

میتوان جهت خاموش کردن دیگ برای مدت طولانی به یکی از طریقه های زیر عمل نمود .

روش خشک کردن دیگ

وقتی دیگ را خاموش کردید لوله ها و صفحات لوله گیر (تیوپ پلیت) کوره و تمام سطوحی که با حرارت و گاز تماس دارند باید از دوده های احتراق تمیز شوند. بعد از تخلیه بخار و نیم گرم شدن دیگ، آب دیگ را تخلیه کرده و دریچه های مهنول و هندهول و مدهول را باز نموده و گل و لای و رسوبات و جرم ها را خارج نمایید و داخل دیگ را کاملا تمیز کنید. بایستی سعی شود که داخل دیگ کاملا خشک شود و رطوبت آن هرچه ممکن است گرفته شود.

شناورهای کنترل کننده سطح آب را بیرون آورده و محفظه های آنها را از رسوبات و پوسته های زنگ تمیز و خشک و دوباره مونتاژ نمایید. شیرهای خروج هوا و تخلیه دیگ و تخلیه بخار را باز کنید. در حال حاضر انواع مواد شیمیایی در بازار موجود است که با بکار بردن آنها می توان دیگ را در حالت خاموش نگهداری نمود. در طول مدت خاموشی دیگ بایستی در عرض هفته دو یا سه بار موتورها را بچرخانید تا محور موتورها به مدت طولانی در یک وضعیت باقی نماند.

روشی که دیگ آبگیری شده باشد.

(HIGH) کار کند .

عیوبی که ممکن است در سیستم کار مشعل و دیگ بخار به وجود آید

الف : دیگ آبگیری نمی کند .

1-    کلید پمپ رو حالت روشن نباشد .

2-    آب منبع تغذیه دیگ تخلیه شده باشد .

3-    شیر تغذیه آب که روی منبع نصب شده است بسته باشد.

4-    صافی آب رسوب گرفته یا کثیف شده باشد.

5-    پمپ آب هوا گرفته باشد.

6-     دور موتور پمپ برعکس باشد.

7-    اتصالات روی ترمینال پمپ صحیح یا محکم نباشد.

8-    شیر تغذیه ورودی آب به دیگ بسته یا اشکال داشته باشد .

9-    دستگاه کنترل کننده سطح آب اشکال داشته باشد.

10-اتصالات الکتریکی دستگاه کنترل کننده سطح آب صحیح یا محکم نباشد.

11- شناور گیر کرده باشد.

12- شیر زیر دستگاه کنترل کننده سطح آب اشکال داشته باشد.

13- کنتاکتور پمپ آب اشکال داشته باشد.

14- اتصالات صحیح نباشد.

15- رله بار اضافه مربوطه عمل کرده باشد.

16- فیوز مدار قدرت پمپ سوخته باشد.

ب: مشعل شروع به کار نمی کند

ممکن است اشکالات زیر به وجود آمده باشد جهت رفع آن اقدام نمایید.

1-    کلید مشعل روی حالت روشن نباشد.

2-    فیوز مدار سوخته باشد.

3-    کنتاکتور مربوطه اشکال داشته باشد.

4-    (LOCK OUT) باشد.

5-    چشم الکتریکی در معرض نور قرار گرفته باشد.

6-     رله اضافه بار مربوطه عمل کرده باشد.

7-    اتصالات بطور کلی محکم نباشند.

8-    درب مشعل محکم بسته نشده باشد.

9-    مدار الکتریکی اشکال داشته باشد.

ج : موتورهای مشعل و فن کار می کنند و شعله ایجاد نمی شود .

1-    اتصالات صحیح یا محکم نباشد.

2-    کلیدهای فشاری هوا عمل نکرده باشند.

3-    میکرو سوئیچ های مسیر دمپر هوا و سوخت عمل نکرده باشند.

4-    منبع سوخت تخلیه شده باشد.

5-    سوخت سرد است یا ترموستات خراب شده (در زمانی که دیگ با مازوت کار می کند)

6-     دور موتور مشعل یا پمپ سوخت یا موتور فن برعکس باشد.

7-    صافی سوخت کثیف شده باشد.

8-    شیرهای مسیر سوخت بسته باشد.

9-    جرقه تولید نمی شود .

10-الکترودهای جرقه کثیف است.

11- تنظیم الکترود جرقه شکسته است.

12- تنظیم الکترودها غلط است.

13- اتصالات کامل نیست.

14- ترانسفورماتور جرقه خراب است.

15- دمپر هواگیر کرده است.

16- نسبت هوا و سخت صحیح نیست .

د: مشعل روشن شده بالافاصله خاموش می شود.

1-    چشم الکتریکی کثیف است.

2-    مانع در مسیر نور شعله و چشم الکتریکی قرار دارد.

3-    اتصالات الکتریکی محکم نیست.

4-    اتصالات الکتریکی در مدار چشم الکتریکی بر عکس شده است.

5-    جریان دریافتی چشم الکتریکی کم است.

6-     نسبت سوخت و هوا مناسب نیست و شعله کامل ایجاد نمی شود.

ه : مشعل در حین کار خاموش می شود.

1-    سوخت تمام شده است.

2-    اشکالی در مسیر سوخت پیش آمده است.

3-    پمپ سوخت از کار افتاده است .

4-    آب داخل سوخت نفوذ کرده است.

5-    در صورت استفاده از مازوت سوخت سرد شده است.

6-     اتصالات الکتریکی شل شده است.

7-    پمپ سوخت کشیده است.

8-    برای سلونوئید سوخت اشکالی پیش آمده است.

9-    در تناسب سوخت و هما اشکالی پیش آمده است.

10- چشم الکتریکی دارای اشکال شده است .

11- برق قطع شده است.

12- فیوز کنترل کننده مدار فرمان سوخته است.

و: شعله دود می کند .

1-    تناسب سوخت و هوا صحیح نیست.

2-    در صورت استفاده از مازوت درجه حرارت سوخت کم است.

3-    فشار سوخت زیاد است.

4-    لوله های پاس دو و سه کثیف شده است.

5-    در مسیر دودکش اشکال پیش آمده است.

6-     هوای محفظه احتراق کم است.

ز: مشعل دائماً خاموش و روشن می شود.

1-    بار دیگ نسبت به اندازه و ظرفیت آن کم است.

2-    نشت لوله های مسی باعث اختلال کار در کلیدهای فشاری شده است.

3-    کلیدهای فشاری معیوب شده است.

4-    درب مشعل محکم بسته نشده است.

علل ایجاد عیوب در دیگهای بخار

انفجارهایی که در دیگ بخار روی می دهد به دلایل زیر می باشند:

1-    رسیدگی کمتر به کار و عمل سیستم اتوماتیک دیگهای بخار ، همراه با اعتماد کامل به سیستمهای کنترل اتوماتیک که جهت پیشگیری از ازدیاد فشار و غیره در نظر گرفته شده اند.

سیستمهای کنترل ممکن است به دلایل مختلف بد کار کنند از این رو نصب آنها می تواند منجر به یک حسن کاذب از نظر ایمنی دستگاه گردد.

2-    تعلل در آزمایش شیرهای اطمینان به طور منظم و استوار .

3-    تعلل در نگهداری دیگ بخار و وسایل کمکی به طرز صحیح . این مورد ، شامل دستگاه قطع کننده جریان سوخت برای حالت آب- پایین نیز می شود. غالباً در مورد دستگاههای تصفیه آب ، شستشو و رسیدگی به سیستمهای کنترل از نظر نگهداری اعمال می شود.

4-    با پیچیده تر شدن طرز قرار گیری سیستم کنترل در دیگهای بخار اتوماتیک ، ناخنک زدن و مداخله در این سیستم و یا سد کردن کنترل های ایمنی ممکن است منجر به ایجاد نقص در دیگ شود.

5-    سرعت بالاتر احتراق همراه با سوختی که در فضای کوره معلق مانده، در دیگهای بخار جمع و جور امروزه می تواند سریعا منجر به احتراق ناقص شده (از نظر نسبت سوخت به هوا ) که در قسمت دود دیگ بخار ایجاد انفجار می نماید. این مورد زمانی روی می دهد که سیستمهای کنترل ایمنی به اندازه کافی سریع عمل نکنند.

نکته ای که در زمینه انفجار دیگ بخار بایستی در نظر گرفته شود در این است که یک دیگ بخار کوچک به خاطر کوچکی ، بیشتر در معرض فقدان رسیدگی و توجه لازم هستند، در حالی که در دیگهای بخار بزرگ این امر صدق نمی کند. به هر حال پیروی دقیق از آئین نامه ها برای ساخت و بالا بردن بازدهی در امر نگهداری و بازرسی ، عملاً امکان وقایعی از این نوع را کاهش می دهد.

اسید شوئی، بررسی قطعات و بررسی کاور آن از دسته مواردی می‌باشند که از آنها جهت رسوب زدائی استفاده می‌شود که تاثیر مستقیمی در کیفیت و عملکرد دستگاه دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا