مجله علمی و سلامت

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

این جذابیت از اولین روزی که مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و شاهد معجزه ای معجزه آسا بود ، وجود داشت. تأثیرات این دانش بر اعماق اندیشه و اندیشه انسان اعمال شده است ، بنابراین نجوم به جای بازتاب او و آنچه از آسمان می بیند و دانشی که در دانش بر آنها دارد ، به بخشی از دانش تبدیل شده است.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها ، با توهمات و تخیلات زیادی ترکیب شده و به یک نیمه علمی به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که نجوم با این فانتزی علمی تخیلی همراه است که تأثیر عمیقی بر ذهن انسان و جامعه داشته است. تاریخ نجوم و اکتشافات آن به طور گسترده نوشته شده است ، و شاید یکی از سریع ترین آنها کتاب خوابگردان باشد که زندگی انسان را با دانش های نجومی از قدیم تا به امروز همراه کرده است.
شخصاً ، من روی این اثر کوستلر تأثیر گذاشته ام و این علاقه در عشق من به بهشت ​​ریشه دارد ، زیرا مادرم تخت مرا در هوای آزاد پهن کرده است و در عشق و ترس من بر سرم ، گاهی اوقات به آسمان نگاه می کنم و کمی بعد از ترس روی صورتم کشیدم.
چگونگی تغییر نجوم علم در قرن های پانزدهم و شانزدهم به بعد ، و همچنین تاریخ تکامل انقلابی که در این قرن در نجوم رخ داد ، موضوعی است که در بسیاری از کتاب ها و مجلات مورد بحث قرار گرفته است.
در ایران ، مجله نجوم این دانش را عاقلانه به متقاضیان ایرانی ، هم از نظر سابقه و هم از نظر تحقیق و توسعه فعلی ارائه کرده است. پیشخدمت ، من به طور عمومی به این مجله مانند هر ایرانی علاقمند به این حوزه دانش نگاه کردم. اما سالهاست و متاسفانه به دلیل مشکلاتم آن را می بینم. این بار ، با مرور مسائل مختلف آن ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم از نظر انتشار علم در بین مردم برای تقویت دیدگاه های آن و هم برای اهداف دیگر ، که به آنها اشاره می کنم.

داستان از این قرار است که من فکر می کنم بسیاری از اشتباهات کنونی مردم ریشه در تصورات غلط درباره بهشت ​​دارد. این بر اساس وجود دانش مصنوعی در بین انسانها است ، که هزاران سال افراد غیرمسئول علمی آن را برای مردم بیان کرده و زندگی آنها را بر اساس آن بنا کرده اند. در واقع ، دو چیز در اینجا وجود دارد ، به ویژه نجوم به طور خاص: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر زیاد این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر تصمیمی در جامعه بشری وجود دارد ، باید توجه داشت که بخش مهمی از شکست و البته عقب ماندگی مربوط به همان تصور غلطی است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از مسائل دیگر وجود دارد. در مورد دارو هم همینطور است. انواع نادرستی های علمی غلط مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط کلامی هستند؛ به عنوان مثال ، در نجوم و پزشکی ، این اعتقاد وجود دارد که ما از این واقعیت که ما به پزشک نیاز نداریم و همه کسانی که درد داده اند تحت درمان قرار می گیرند ، دست می کشیم. یا در نجوم ، به نام قصه گویی ، دلیلی وجود ندارد که درباره بدبختی های آن روزهایی که بسیاری از متکلمان معتبر نمی دانند ، بگوییم؛ اما این امر قرن ها در قالب کتابهای زندگی وجود داشته و در اختیار مردم قرار گرفته است. اما بخش دیگری از عدم دقت مربوط به امور داخلی خود این دانش است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و باعث به قدرت رسیدن قبیله ای یا سقوط از قدرت می شوند ، یا اینکه سرنوشت انسان را می توان از طریق فال آنها به دست آورد. در این راستا ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی قدیم در میان مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به نام علم به طور منظم تکرار و توزیع شده است. به این ترتیب می بینیم که چگونه نیمه علمی می تواند ذهنیتی غیرعلمی برای ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به اعتقاد عمیق ما به آن و نقش عمیق این دانش در زندگی بشر ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر ما داستان اثرات غلط طالع بینی مصنوعی و ویرانی هایی را که پس از جنگ و غیره به جای گذاشت ، مرور کنیم ، در این صورت چند کتاب کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی است که می تواند دانش غلط و اشتباه را از ذهن مردم دور کند و این تنها با ترویج علم در بین مردم در طول قرن ها به گونه ای که بتواند بر ذهن های سخت جامعه تأثیر بگذارد ، امکان پذیر است. شاید بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که آگاهی عمومی در آن تأثیر بسزایی دارد.
متأسفانه به دلیل بی توجهی به این جنبه از پرونده ، گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشف علمی مهم در این زمینه یا مواد مخدر ، احساس می کنیم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن مردم را درگیر کرده و اجازه حرکت آنها را گرفته است. از این نظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که بر طبقه متوسط ​​جامعه نیز تمرکز دارد ، و به همین دلیل می خواهم از کسانی که در طول دهه ها تلاش کرده اند تشکر کنم. زیرا من این را نه تنها از نظر تاریخ علم یا تبلیغات آن ، بلکه نوعی اصلاح می دانم.

* چاپ شده در شماره ویژه سی ساله مجله نجوم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا