سرمایه‌گذاری در کانادا: تاثیرات اقتصادی و مزایای مالیاتی

سیستم مالیاتی کشور کانادا

کشور کانادا جزو پیشرفته ترین کشورها در زمینه پیشرفت اقتصادی است. این کشور دارای سیستم مالیاتی جامعی است که تمام افراد ساکن در این کشور را شامل می شود. ممکن است اطلاع داشته باشید که میزان مالیات دریافتی در کشور کانادا نسبت به آمریکا و سایر کشورهای دیگر پایین تر است. خرید بن‌ها، شرکت در پروژه‌های ساخت و ساز یا تأسیس شرکت در کشور مقصد از جمله روش های سرمایه گذاری برای مهاجرت محسوب می‌شوند . اما اگر توجه داشته باشید، کشور کانادا نسبت به کشورهای فرانسه، آلمان، نیوزلند، انگلیس و دیگر کشورها مالیات کمتری دریافت می کند.

کشور کانادا هم مانند سایر کشورهای جهان، خدماتی را به ساکنان کشور خود ارائه می دهد. به همین دلیل افراد ساکن در این کشور مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. در این کشور به غیر از مالیاتی که از طریق دولت فدرال مشخص شده است، در هر یک از ایالات ها و استان ها هم برای ساکنان مالیات هایی را تعیین می کنند. اگر توجه کرده باشید سطح درآمد مردم در کانادا بالا است، همچنین خدماتی که توسط این کشور ارائه می شوند، از کیفیت بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل مالیاتی که در کانادا از ساکنان دریافت می شود، رفاه و آسایش را از مردم سلب نمی کند.

انواع مالیات های موجود در کشور کانادا

معمولا در کانادا انواع مالیات های گوناگون مانند مالیات بر درآمد، فروش، دارایی و غیره به افراد تعلق می گیرد. بنابراین بیشترین مقدار درآمد دولت فدرال، از مالیات این کشور ناشی می شود. افراد مقیم کشور کانادا نیز باید هر سال از ابتدا ماه فوریه تا اواخر ماه آوریل فرم اظهار نامه را تکمیل کنند. در این فرم، مالیات‌ هایی که فرد در طول سال باید پرداخت کند و مواردی را که میزان مالیات را کم می کند، باید به طور دقیق یادداشت شده باشد. تمام این مالیات ها و هزینه ها توسط دولت محاسبه می شود و کاملا دقیق هستند. برخی از مالیات های مهم موجود در این کشور عبارت است از:

  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر فروش
  • مالیات ملک
  • مالیات بین المللی
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات شرکت ‌های موجود در کانادا
  • مالیات خود اشتغالی
  • مالیات بر ارث
  • مالیات بیت کوین
  • مالیات فارکس
  • مالیات دانشجویان در کانادا

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد که به مالیات حقوق هم معروف است، در کشور کانادا جزو منابعی است که اکثر درآمد دولت فدرال کانادا را به خود اختصاص می دهد. به همین دلیل اکثر مالیات هایی که باید توسط ساکنان کانادا پرداخت شود، مربوط به مالیات بر درآمد افراد است. این نوع مالیات در سال 1917 به عنوان کمک برای امور مالی تعیین شد. همه افرادی که در هر شغلی چه به صورت تمام وقت و چه نیمه وقت مشغول به فعالیت هستند، مشمول پرداخت این مالیات خواهند شد. اشخاصی که در کانادا به صورت قراردادی به کسب و کار مشغول هستند، بایستی تا پایان ماه آوریل اظهارنامه مالیاتی مربوطه را به دولت ارائه دهند. در این صورت بر اساس میزان درآمد و کسب و کار، مالیات مشخص تعلق می گیرد یا مالیات ها حذف می شوند.

مالیات بر فروش

زمانی که در کشور کانادا کالا و خدماتی را خریداری می کنید، میزان مشخصی از مالیات به قیمت نهایی خرید اضافه می شود. افراد بعد از خرید خود باید این نوع مالیات را به عنوان هزینه پرداخت کنند. معمولا مالیات را همراه با قیمت محاسبه می کنند و بر روی محصول نمایش داده نمی شود. PST نوعی مالیات ویژه در کشور کانادا است که به صورت جداگانه از مالیات کالا و خدمات GST پرداخت خواهد شد. HST همان مالیات بر فروش هماهنگ است که در استان ‌هایی مشخص در کشور کانادا دریافت می شود. این مالیات یک حالت ترکیبی از مالیات GST و مالیات بر فروش استانی است. دولت فدرال این مالیات را وضع کرد و با آن موافقت کردند، اما در نهایت تعدادی از استان ها با این نوع مالیات مخالفت داشتند. استان‌ هایی مانند نیوفاندلند و لابرادور، نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، جزیره پرنس ادوارد و انتاریو با این مالیات مخالفت کردند.

مالیات ملک در کانادا

افرادی که به کشور کانادا مهاجرت و در این کشور زندگی می کنند، مشمول پرداخت مالیات می شوند. به همین دلیل افراد باید با قوانین و مقررات پرداخت مالیات ملک آشنایی داشته باشند. افرادی که در کشور کانادا خانه ای را خریداری کرده اند، باید به صورت سالانه مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنند. این افراد مبلغ مالیات را باید به شهرداری پرداخت نمایند‌. البته مقدار این مالیات ثابت نیست و با توجه به موارد زیادی متغیر خواهد بود. مقدار مالیات ملک به متراژ، ناحیه مکان مورد نظر، امکانات خانه و امتیازات آن بستگی دارد. افراد می توانند مالیات ملک خود را در دو قسط مجزا پرداخت کنند. قسمتی از آن در نیمه اول سال و مانده آن در نیمه دوم سال پرداخت می شود. در صورتی که مالیات ملک خود را به شهرداری پرداخت نکنید، دولت می تواند خانه شما را مصادره نماید.

مالیات بین المللی چیست؟

به منظور پیشگیری از پرداخت مالیات اضافی، کشور کانادا با بعضی کشورها و مقامات قضایی، معاهدات مالیاتی بین المللی را تعیین می کند. مالیاتی که به هر شخص تعلق می گیرد نباید از میزانی که دولت کانادا تعیین کرده است، بیشتر باشد. اعتبارات مالیاتی خارجی برای هر کشوری به طور جداگانه محاسبه شده و به تصویب می رسد. مطابق توافقات مالیاتی کانادا و ایالات متحده، برای افرادی که مالیات ایالات متحده به آن ها تعلق می گیرد، شامل تخفیفاتی می شوند. البته این مالیات برای افراد دارای گرین کارت ایالات متحده که مقیم کانادا هستند، لحاظ نمی شود. معمولا مالیات بر ارزش افزوده در فدرال کانادا ۵٪ در نظر گرفته می شود.

در حالت کلی برای بیشتر محصولات و خدمات که عرضه می شوند، نرخ پنج درصد را لحاظ می کنند. گاهی اوقات در مراکز خرید و هایپر مارکت های ویژه، ممکن است که مالیات بر ارزش افزوده حذف شود. افراد هنگام خرید این گونه کالاها مشمول پرداخت مالیات نمی شوند. کشور کانادا مالیات بر ارزش افزوده را به گونه تعیین می کند که بر اساس مالیات بر کالاها و خدمات فدرال (GST) باشد. به همین دلیل این گونه مالیات ها با توجه به قانون فدرالی تعیین می شود و با نرخ ۵% برای اکثر کالاها و خدمات عرضه شده در کشور اعمال می گردد. به همین دلیل در هر مجموعه تولید و بازاریابی می توانید این نوع مالیات را مشاهده کنید.

مالیات شرکت ‌های موجود در کانادا

افرادی که قصد سرمایه گذاری در کانادا را دارند، در ابتدا باید توجه داشته باشند که این فعالیت منجر به پرداخت مالیات می شود. هر درآمدی که از شرکت حاصل می شود، قبل از تقسیم بین سهامداران، شامل مالیات خواهد شد. این نوع مالیات از تمام شرکت ها و واحدهای کسب و کار دریافت می شود، با این تفاوت که نسبت به اندازه و وسعت شرکت، میزان آن متفاوت است.

مالیات خود اشتغالی

ممکن است اکثر افراد تصور کنند که مالیات خود اشتغالی و مالیات بر درآمد یکی باشند. اما باید توجه داشته باشید که این دو نوع مالیات تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. میزان مالیات خود اشتغالی، توسط فرم T2125 کسب و کارهای تجاری که در اظهارنامه وجود دارد، محاسبه می شود. میزان مالیات برای کسب و کارهای آزاد ۱۵.۳ درصد سود خالص مد نظر است. این میزان در کل ۱۲.۴ درصد مالیات تأمین اجتماعی و ۲.۹ درصد مالیات بر درآمد خالص را شامل می شود. این نوع مالیات برای هر نوع واحد و درآمد به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد. در واقع قانون مالیات بر ارث در کشور کانادا شبیه به ایالات متحده است. هنگامی که شخصی از دنیا می رود، مالیات آن هنگام انتقال دارایی صورت می گیرد. اما هنگامی که فرد در طول حیات خود تمام مالیات های مربوط به دارایی خود را پرداخت کرده باشد، هنگام فوت از پرداخت مالیات بر ارث معاف خواهد شد.

مالیات بیت کوین

افرادی که در کشور کانادا زندگی می کردند، تا قبل از سال های ۲۰۲۱ لازم نبود که برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هیچ گونه مالیاتی را بپردازند. اما امروزه برای خرید و فروش این ارزهای دیجیتالی قوانین پرداخت مالیاتی در نظر گرفته می شود. درصد سودی که به این مالیات تعلق می گیرد به این موارد بستگی دارد که سود حاصل از این کار، سود سرمایه است یا یک درآمد تجاری محسوب می شود. کشور کانادا با ارزهای دیجیتال مثل یک کالا برخورد می کند؛ یعنی اگر یک شخص از طریق ارز دیجیتال سود را کسب کند که به حالت پول به حساب آن شخص واریز شود، باید مالیات بر درآمد را پرداخت نماید.

در غیر این صورت هنگامی که یک شخص بیت کوین یا ارز دیجیتالی را خریداری کرده باشد و آن را نگهداری کند، در این زمان لازم نیست که هیچ گونه مالیاتی را پرداخت نماید. در حالت کلی باید توجه کرد که هیچ گونه راهی برای پیشگیری از پرداخت مالیات در زمینه ارزهای دیجیتال وجود ندارد. تمام واریزی هایی که بیشتر از ۱۰ هزار دلار باشد، توسط هر یک از صرافی ها اعلام می شود و به آن ها مالیات تعلق می گیرد.

مالیات فارکس

در صورتی که یک شخص در زمینه تجارت های فارکس هیچ گونه مهارتی نداشته باشد، باید در این زمینه مالیات هایی را بپردازد. در این زمینه افراد مشمول پرداخت مالیات سرمایه خواهند بود. این مالیات یک مزیت دارد آن هم این است که فقط تا حد ۵۰ درصد از مالیات پایانی را باید پرداخت کنند. در حالت کلی تجارت در زمینه فارکس در کشور کانادا مانند هر یک از درآمدهای دیگری که در این کشور وجود دارد، مشمول پرداخت مالیات خواهد بود. میزان مالیاتی که در این زمینه وجود دارد، به میزان درآمدهای افراد از این راه بستگی دارد و درصدهای خاص برای آن در نظر گرفته می شود.

مالیات دانشجویان در کانادا

دانشجویانی که در کانادا به ادامه تحصیلات و کسب و کار مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات می شوند. در حالت کلی تمام درآمدهایی که در این کشور به دست می آید، در نهایت به آن ها مالیات تعلق می گیرد. در صورتی که دانشجو در داخل یا خارج از دانشگا مشغول به فعالیت باشد، باید اظهارنامه مالیاتی را  تکمیل کند. در این صورت موظف به پرداخت مالیات خواهد شد.

افراد در ابتدا باید نحوه اقامت خود در کانادا را تعیین کنند تا بتوانند از مالیات های پرداختی خود مطلع شوند. همچنین دانشجویانی که در دانشگاه کانادا مشغول به فعالیت هستند اما در کشور محل تولد خود در آمد دارند و آن درآمد را در کانادا صرف می کنند، نیز باید مالیات بپردازند. اما در صورتی که از قبل مالیاتی را کشور مورد نظر خود پرداخت کرده اند، دیگر لازم نیست مجدد آن را پرداخت نمایند. معمولا Corporations Canada که تاسیس شده اند، نسبت به شرکت های موجود در ایالات متحده، میزان مالیات کمتری را پرداخت می کنند. معمولا شرکت های خصوصی که در کانادا راه اندازی شده اند، درصد کمتری از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت می کنند. در پایان پرداخت مالیات، اعتبار مالیاتی به اشخاص تعلق می گیرد تا پرداخت مالیات از سوی افراد مشخص باشد.

سخن پایانی

کشور کانادا جزو کشورهایی محسوب می‌ شود که قوانین مالیاتی ویژه ‌ای را دارد. در این صورت تمامی اشخاصی که در این کشور زندگی می کنند یا به این کشور مهاجرت کرده‌ اند، در طول سال با توجه به قوانین خاص باید مالیات هایی را به صورت سالیانه پرداخت کنند. میزان مالیات ها با توجه به نوع درآمدهای افراد متفاوت خواهد بود. معمولا میزان این مالیات ها چندان بالا نیست و هر یک از اشخاصی که در این کشور زندگی می کند، قادر به پرداخت آن خواهد بود. رنامه ها و سیاست هایی را برای جذب سرمایه گذاری و ایجاد فرصت های تجاری ارائه می کند. این برنامه ها شامل تجهیزات مالی، کمک های تحقیق و توسعه، آموزش و سازماندهی نیروی کار و سایر دستگاه های کمکی است.

دکمه بازگشت به بالا