مجله عمومی

سنت شب های رمضان در نجف اشرف

یک روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان ، ماه عید خدا ، مرحوم حاجی شیخ تقی ایزدی معروف به شیخ تقی موزدا ، با صدای زیبا و تزئینی خود ، بعد از نماز در نیمه شب که معمولاً سالهای زیادی ادامه دارد. وی از تماس صبحگاهی به نماز ، نیم ساعت از مناره های دربار نماز می خواند و در پایان نیز او را با صدای زیبای خود دعای صبح می خواند.

یک یا دو شب قبل از آغاز ماه مبارک رمضان و آغاز ماه عبادت ، مرحوم موذن با این آیات زیبا که در این فیلم می شنوید ، ماه مبارک رمضان را سلام می کند.

خدا با این صدا و عشق. شهر باری یا رمضان. شهری مطیع و آرامش

خوش آمدید ، خوش آمدید یا شهر مطیع اطاعت هستید. خوش آمدید ، خوش آمدید یا شهر مهربانی و خوبی است.

خوش آمدید ، خوش آمدید ، یا شهر الطبا و الجفران.

به رمضان المبارک خوش آمدید.

لازم به ذکر است که مرحوم حاج تقی مؤذن ، در ماه مبارک رمضان ، چند دقیقه قبل از تماس با صبح برای نماز ، چندین بار صدای ندای زیبا (“شرب الما ‘هانیه …) را فریاد می زد ، سپس – لحظاتی قبل از فراخواندن نماز ، تماس (لا تاشیب). : لا تاشرب. خدا او ندای دعا از مناره های دربار در آسمان نجف را رد کرد.

فضای شهر ، پناهگاه و حیاط مقدس در این ماه مقدس تغییر کرده و همه با ورود این ماه مبارک به یکدیگر تبریک می گویند.

لازم به ذکر است که شبهای رمضان در نجف همیشه مثل روز سحر همه مردم از نقاط مختلف شهر بوده است ، در سحرگاه ، از روحانیت ، تجار ، دانشمندان و دانشمندان این شهر و غیره ، همه در سحرگاه ، در خانه و خارج از آن نماز می خوانند. در مجامع علمی اسرار حوزه علمیه ونیز خانه های معروف اجتماعی نجف کمتر به خانواده های مشهور نجف شباهت دارد ، که بعضی اوقات ریشه در دویست سال پیش دارند. به خانواده اصلی و همچنین رهبران و بزرگان عشایر نجف ، این اتحادیه ها را جمع کرده اند ، بازدید کرده و از آنها بازدید کرده اند. فهمیدم که این دوران زیبا هنوز محبوب است و مردم از افطار به نماز شب می خوانند. من در این اجتماعات زیبا علمی ، تاریخی ، ادبی و علمی شرکت کردم و زمان زیادی را برای بازدید از این شخصیت ها سپری کردم.

لازم به ذکر است که در این دوره زیبا به ((لیالی رمضان)) معروف است و ریشه های آن در چند قرن اخیر وجود دارد. هوزیان در حین بازدید و بازدید از دربار علوی و سایر ساکنان دربار علوی ، ساعات زیبایی از این شبهای پر برکت ماه مبارک رمضان را با مزایای گسترده سپری می کند.

* در کانال شخصی منتشر شده است

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا