مجله عمومی

شهـاب زودگـذر! – کندوج

شهاب‌الدین عزیزی احتمالاً اولین رئیس فدراسیون فوتبال خواهد بود، اما رئیس‌جمهور او بر سر ساختمان اول فوتبال کمتر از یک سال دیگر خواهد بود.

به گزارش کندوج، این روزنامه جام جم او نوشت: «در مارس 1999، هنگامی که در خیابان مجاور تالار کنگره اتحادیه قدم می زد، خود را برنده می دید. اکنون قرار است عزیزی خادم امروز، کمتر از یک سال بعد، ساختمان فدرال را ترک کند تا «غم برکناری» جای شادی و عروسی را بگیرد. شواهد این را نشان می دهد.

هفت

این هفت نفر متحدان قوی برای اخراج شهاب الدین عزیزی هستند. مهرداد سراجی، احسان اصولی، شهره موسوی، میرشاد ماجدی، خداداد افشاریان، بهرام رضاییان و احمد براتی. آنها او را یک فرمانده یکنواخت و بی‌سازمان می‌دانند، برخلاف آنچه که بنده عزیزش او را خطاب کرده بود. عزیزی خادم در این دوره با ایدئولوژی مشورت سعی در نشان دادن رهبران آوانگارد داشت. اما به دلیل ضعف هایی که در این امور داشت، با دوستان خود دشمنان شدیدی پیدا کرد. چند ساعت مانده به یکی از مهم ترین جلسات هیات مدیره فدراسیون فوتبال، به نظر می رسد دعا و دعای این بنده عزیز هیچ تاثیری در عملکرد او در فوتبال نداشته باشد. جای تعجب است که او دیگر هیچ یک از نزدیکترین همکاران خود را در هیئت مدیره ندارد. از افشاریان گرفته تا رضایی‌ها که با آمدن نامه‌شان در فهرست مخالفانشان، در امت حج جا مانده‌اند. عزیزی خادم برای از دست دادن چنین نفوذی در فوتبال چه کرده است؟ چطور شد که هیئت روزنامه او در این مدت کوتاه به خاطر مصاحبه هایی که البته از سوی اعضای هیئت مدیره «اغراق آمیز» شده بود، گم شد؟

هشت

ظاهراً جایی برای مخالفت وجود ندارد و عزیزی خادم باید از تصمیم هیئت مدیره تبعیت کند. در این مورد، ما به تمام دلایل سلسله مراتبی برای خاتمه احتمالی نگاه می کنیم:

یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین دلایل، توافق بحث‌برانگیز با یک شرکت تحت کنترل سازمان اشغالگر در اورشلیم برای ورود VAR به تهران بود. گروهی که بعد از ورود به فرودگاه تهران نتوانستند مستقیم به اتحادیه بروند. افشاریان، رئیس هیئت داوران بعداً گفت: «این یک مانع بود و آنها چندین ساعت در فرودگاه بودند. بحث هایی شد و بررسی شد.» آن روزها رسانه ها به شدت از این قرارداد همکاری سطحی و بدون فکر انتقاد کردند. بنده عزیز اما انتقاد را قبول نکرد. او هرگز نمی دانست که این همکاری می تواند برای او مشکل ایجاد کند.

اعضای هیات مدیره در مواجهه با تصمیمات مختلف شخص اول رئیس فدراسیون فوتبال از یکدیگر سوال مشترکی پرسیدند: آیا با شما مشورت کرده اند؟ در بیشتر موارد، پاسخ منفی بود.

در مورد توافق عزیزی خادم با قطر برای ساخت کمپ اسپایر در ایران، اعضای هیئت مدیره حضور نداشتند و شاید این گلوله به نوعی شلیک شده باشد. آن شرکا انتظار داشتند عزیزی خادم به عنوان مشاور و تصمیم گیرنده برای این معامله مهم عمل کند که البته تاج پیش از این نیز انجام داده بود.

عزیزی خادم در خصوص انتخاب کادر فنی از چند تیم ملی مختلف از جمله تیم ملی بزرگسالان بدون مشورت ادامه داد. یکی از عجیب ترین و جنجالی ترین تصمیمات او انتخاب مجتبی خورشیدی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال بود که انتقادهای بی سابقه ای را به دنبال داشت. همچنین اختلاف نظر سرمربی با اسکوچیچ به عنوان یک مربی موفق باعث ایجاد حواشی زیادی پس از صعود از سطح اول شد. شکل تصمیم پاداش های تیم ملی و تاکید بر عدد مشخصی نیز انتقاداتی را برانگیخت.

هزینه های بی رویه یکی دیگر از مسائلی بود که دولت را در مقابل عزیزی خادم قرار داد. اگرچه او مدعی است با صعود به جام جهانی بیش از 400 میلیارد دلار درآمد داشته است، اما برای اعضای هیئت مدیره چنین اظهاراتی به عنوان ثبت موفقیت به نام او محسوب می شود.

یکی از بحث برانگیزترین موضوعات سفر 31430 یورویی عزیزی خادم و همکارانش به لیتوانی و اروپا بود. وقتی DHF نامه ای به اتحادیه نوشت و درخواست هزینه سفر کرد، همه گیج شدند. اسناد مالی لو رفت و رسانه ها به شدت از رئیس اتحادیه انتقاد کردند و گفتند: «نمی گویید پول نیست؟ چرا باید سفرهای خارج از کشور اینقدر گران باشد؟

فدراسیون عزیزی خادم در روزهای پایانی ریاست جمهوری روحانی موفق شد حدود 55 میلیارد تومان از شبکه محمدرضا نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه وام بگیرد. افزایش بی سابقه پاداش ها، پرداخت کمک هزینه سفر به همه اولیای دم و اطرافیان تیم ملی، بودجه را با وجود نابسامانی ها به صفر رساند تا به محل مناقشه تبدیل شود. دولت معتقد است که این پول در روزهای بد مالی اتحادیه هزینه های زیادی کرده است.

موضوع بحث برانگیز دیگر شکایت یک شرکت از اتحادیه بر سر یک کنوانسیون ملی بود. سایت پرو بعدا به سندی روی آورد و رئیس این شرکت را دوست عزیز خادم خواند. با وجود اینکه اتحادیه به صورت علنی واکنش نشان داد، آب به جو برگشت.

ماجرای جنجالی جادوگر معروف فوتبال AA و شایعه ارتباط او با رئیس اتحادیه و همچنین مهرعلی معاون اولش در ابتدا شوخی به نظر می رسید اما یک شب عزیزی خادم توپ برتر . برنامه، رسما این اتصال را تایید کرد! سخنان عجیب رئیس فدراسیون فوتبال در مصاحبه های خود نیز بر مفهوم «حق نفس کشیدن دارند» تاکید کرد و مجلس را نیز آرام کرد. زمانی که عزیزی خادم منکر تماس با آ.ا نشد و حتی گفت از افرادی استفاده خواهد کرد که روحیه مناسبی داشته باشند و بتوانند به تیم ملی کمک کنند، این ماجرا طولانی به نظر می رسید.

یکی

مرد اول اتحادیه اکنون با یک رئیس موقت جایگزین شده است. اگر امروز عزل قطعی شود این ناظر جدید کی خواهد بود، بنده عزیز؟ دو سه مرد هستند. مهرداد سراجی، احسان اصولی و میرشاد ماجدی. هیات مدیره هنوز در این مورد به نتیجه نرسیده است.

سه

با برکناری عزیزی خادم، سه تن از اعضای ارشد فدراسیون فوتبال نیز اخراج خواهند شد. نفر اول حیدر بهاروند است که رئیس این اداره محسوب می شود. در اصلاح جدید، انجمن قصد دارد جای خود را بدهد و جای خود را به ساختار بخش بدهد. بنابراین جایی برای مهرعلی، اولین جایگزین عزیزی خادم نخواهد بود. حسن کامرانی فر سخنگوی فدراسیون فوتبال نیز باید خداحافظی کند.

رئیس بعدی کیست؟

وی پس از انتخاب رئیس جمهور موقت، سه تا چهار ماه در این سمت خواهد بود. در سال 1401، بین قرعه کشی جام جهانی و شروع مسابقات، کنگره انتخاباتی اتحادیه فوتبال برگزار می شود تا رئیس جدید به قدرت برسد. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. آیا یک فوتبالیست می تواند سرمربی بعدی باشد؟ یکی مثل میرشاد مجیدی؟

هشدار به دبیرکل اتحادیه

در حالی که امروز به جلسه مهم هیات مدیره فدراسیون فوتبال نزدیک می شویم، برخی اخبار در روزهای اخیر حاکی از بیکار نبودن رئیس فدراسیون است. خادم عزیز در روزهای اخیر سعی کرده جلسه امروز برگزار نشود. در واکنش به این اقدامات احسان اصولی، یکی از اعضای هیئت مدیره و مخالف جدی عزیزی خادم در نامه ای به حسن کامرانی فر، مدیرعامل فدراسیون فوتبال نسبت به این اقدامات هشدار داد.

اصولی در این نامه عنوان می کند که درخواست تشکیل جلسه در 28 بهمن بر اساس بند دوم بوده است. ماده 34 اساسنامه که شرایط آن بدون توجه به دستور جلسه مستقیماً در اساسنامه مشخص شده بود و مسئول. دعوت نامه دبیرکل اتحادیه در تاریخ 12 بهمن ماه در کارت رسمی اتحادیه برای اعضا ارسال شده است.

در قسمت دوم این نامه آمده است: طبق قانون، هرگونه اقدام رئیس اتحادیه مبنی بر ابطال، تعلیق و هرگونه تخلف صریح دیگر از مقررات قانونی در موارد تعارض منافع که مستحق آن است، استوار است. در مورد تعهدات بین المللی و داخلی شما اساسنامه مندرج در اساسنامه از هرگونه اقدام مغایر با اساسنامه جلوگیری می کند تا خدای ناکرده عواقب فردی و مشترک ناشی از تخلف از اصول و اساسنامه متوجه افراد مرتبط با آن نشود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا