مجله علمی و سلامت

عادت‌های رایجی که پیرتان می‌کند

آنچه می خوریم، میزان ورزش، خلق و خو و شخصیت ما بر سرعت پیری ما تأثیر می گذارد. حتی هر تصمیمی که به صورت روزانه می گیریم می تواند سن بیولوژیکی بدن ما را کاهش یا افزایش دهد، اما بسیاری از ما این را نادیده می گیریم.

مشکلات حافظه، چین و چروک، تحلیل عضلانی، سفت شدن پوست و کبودی برخی از علائم پیری هستند. طبیعی است که با دیدن این علائم نگران کننده احساس ناامیدی کنید و به محصولات بهداشتی ضد پیری روی بیاورید تا بتوانید این روند را معکوس کنید.

پیروی از برنامه های روزمره می تواند روند پیری را تا حدودی کند کند و زندگی ما را افزایش دهد. قبل از تمرکز روی چیزهایی که می توانند روند پیری شما را کند کنند، سعی کنید آنها را حذف کنید.

کم تحرکی یکی از عوامل موثر در کاهش امید به زندگی و داشتن عمر کوتاه است. در اینجا 10 روشی وجود دارد که می تواند روند پیری را بهبود بخشد:

1- تمام روز نشستن

خطر نشستن در طول روز و همچنان نشستن در واقع انسان را می کشد. از افزایش خطر بیماری های مزمن گرفته تا سایر بیماری ها، یک فرد در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان ها، فشار خون بالا، چاقی، افسردگی و اضطراب است. شکی نیست که این عادات سمی باعث می شود ما سریعتر پیر شویم.

بشین

2- غذاهای ناسالم بخورید

غذاهای سرشار از چربی اشباع شده، کلسترول بد، قند و سدیم می توانند التهاب را در بدن افزایش دهند. پیری به عنوان یک بیماری التهابی مزمن در نظر گرفته می شود که می تواند با خوردن غذاهای ناسالم تسریع شود.

3- نخندید

اگر به اندازه کافی نمی خندید، سعی کنید یک برنامه خنده دار یا برنامه کمدی تماشا کنید. زیرا خندیدن کافی منجر به تجمع استرس می شود و می تواند توانایی سلول های بدن را برای مبارزه با عفونت ها کاهش دهد. خنده باعث ترشح هورمون های شادی می شود و بهزیستی را افزایش می دهد.

4- در خانه بمانید

یکی دیگر از عواملی که روند پیری را سرعت می بخشد، حضور در خانه است. پس وقت آن است که او را رها کنید و ادامه دهید. دانستن اینکه ماندن منظم در خانه و همچنین تسریع روند پیری می تواند بر سلامت روان شما نیز تأثیر بگذارد.

5- کم خوابی

به قیمت بالا رفتن سن، برای تماشای فیلم یا کار تا نیمه شب بیدار نمانید. طبق یک مطالعه، تنها یک شب با نخوابیدن مناسب سلول‌های بدن بزرگسالان سریع‌تر پیر می‌شوند. پس خوب بخوابید تا جوان باشید.

6- بی هدفی در زندگی

فقدان جهت یا هدف و انگیزه برای برقراری تماس یکی دیگر از عواملی است که می تواند باعث افسردگی و عاملی در تسریع پیری شود.

7- سیگار و الکل

مصرف الکل یا سیگار از دیگر عواملی هستند که پیری را تسریع می کنند. در حالی که این ممکن است به شما شادی یا هیجان موقتی بدهد، باید بدانید که آنها در واقع سال های عمر شما را می دزدند و کوتاه می کنند.

8- نور مصنوعی

طبق تحقیقات انجام شده، نورهای مصنوعی گوشی های هوشمند و مانیتورها (مانند تلویزیون، مانیتور و …) پیری را تسریع کرده و طول عمر را کاهش می دهند. بر اساس یک مطالعه، “نور آبی” در صفحه نمایش کامپیوتر و گوشی های هوشمند باعث پیری زودرس می شود.

نور آبی

9 – میدان الکترومغناطیسی

گفته می شود تابش میدان الکترومغناطیسی از نسل پنجم تلفن های همراه (5G) بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

10- آلودگی محیط زیست

آلودگی محیط زیست و قرار گرفتن در معرض برخی مواد یکی دیگر از عوامل پیری است.

منبع: انجمن خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا