مجله بانوان

غربالگری باید از حالت اجباری به اختیاری تبدیل شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

مهدی مختاری ، کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرنگار آنلاین ، با توضیحات هوم حاشیه های اخیر بساز در مورد سندرم غربالگری پایین وی با بیان اینکه غربالگری اجباری است ، گفت: “تا همین اواخر بیش از 90 درصد زنان باردار برای آزمایش غربالگری به آزمایشگاه ها فرستاده می شدند.” حتی نماینده دفتر خانواده وزارت بهداشت تأیید کرد که خواسته شده است پزشکان حقوقی برای غربالگری به مادران ارجاع نشوند.

وی افزود: در کشورهای دیگر این غربالگری برای زنان باردار بالای 35 سال است که در معرض خطر این سندرم هستند. پایین این تست است ، در اکثر کشورها اجباری نیست و برای زنان زیر 35 سال انجام نمی شود.

مختاری با اشاره به برنامه غربالگری مجلس گفت: نظر مجلس این است که طرح اجباری باید پزشکان و مادران را حذف کند و این آزمایشات باید وضعیت اجبار را تغییر دهد. علاوه بر این ، به دلیل عدم مراجعه شما برای غربالگری ، نباید از پزشک شکایت شود.

وی افزود: “هیچ کس به دنبال حذف غربالگری نیست.” بنابراین ، این موضوع باید از نزدیک کنترل شود.

این کارشناس بهداشت با تأکید بر لزوم ایجاد سیستمی برای نظارت بر نسخه های پزشکان ، گفت: “یکی دیگر از آفت های بخش بهداشت و درمان ما تولید تقاضا است که در هنگام غربالگری نیز باید این مسئله را در نظر داشته باشید.” سیستم جلوگیری از تقاضای ناشی از آن و تحمیل هزینه های زیاد و فشار روانی بر خانواده ها. علاوه بر این ، باید نظارت آزمایشگاهی افزایش یابد تا فشارهای روحی و مالی غیرضروری بر خانواده ها کاهش یابد.

مختاری از میزان خطاهای غربالگری کاذب خبر داد: علاوه بر این ، باید توجه داشت که خطاهای آزمایش غربالگری در کشور ما بالاتر از حد استاندارد است و این اصل غربالگری زیر سوال خواهد رفت. در کشورهای دیگر خطای غربالگری زیر 5٪ و در کشور ما در تحقیقات 16٪ تخمین زده شده است. برای جلوگیری از سو abuse استفاده مالی احتمالی و خطاهای غیرضروری ، آزمایشگاه های الکترونیکی باید نظارت دقیق تری داشته باشند. در کشورهایی که از سیستم بهداشتی درمانی خوبی برخوردار هستند ، کلیه مراحل پزشکی در سیستم بایگانی الکترونیکی ثبت شده و به طور کامل کنترل می شوند.

وی گفت: در تمام کشورهای پیشرفته جهان ، نسخه های پزشکان به صورت الکترونیکی ثبت می شود ، اما ما فقط می خواهیم همین مورد را به صورت الکترونیکی ثبت کنیم و از این دستگاه برای بهبود کیفیت بهداشت و درمان استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این س ofال که آیا تصمیم مجلس در اجباری بودن غربالگری صرفاً براساس این بند پارلمان بوده است یا خیر؟

مختاری مهمترین هدف مجلس را بیان کرد هوم وی با بیان اینکه “این قانون حذف زور است” ، گفت: باید گفت این نوع غربالگری که در حال حاضر مورد بحث است ، فقط برای تشخیص سندرم داون است و نباید آن را با سایر غربالگری اشتباه گرفت. گزارش های خبری در برخی رسانه ها حاکی از آن است که علی رغم نگرانی های اساسی ، برخی از کارشناسان از جزئیات علمی و تخصصی این پرونده آگاهی ندارند.

وی گفت: این غربالگری نباید با غربالگری سایر بیماری ها اشتباه شود. غربالگری سایر بیماری ها ، چه قبلاً انجام شده باشد یا انجام نشود ، تغییری نخواهد کرد و مانند گذشته انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیشتر موارد سندرم داون در ایران مربوط به تولدهای زیر 35 سال است ، گفت: این گفته کاملاً نادرست است و با هیچ مدرک علمی و غربالگری افراد بالای 35 سال موافق نیست سراسر دنیا. انجام شده. تردید در مورد نتایج نخبگان پزشکی در کشور کمکی به حل مشکل نمی کند.

مختاری با توضیح هوم اعتبار این دو پایان نامه در این زمینه بیان شد: این پایان نامه ها در دو دانشگاه معتبر و بزرگ علوم پزشکی در سطح پزشکی و پس از تأیید قضات متشکل از اساتید این دو دانشگاه و بازجویی تصویب و نگاشته شده اند. این دو کار ارزشمند به معنای زیر سوال بردن وضعیت این دو دانشگاه علوم پزشکی است.

وی افزود: سرانجام باید توجه داشت که طرح تعالی مردم یک هدف والا و طرحی والا است که می تواند نعمتی بزرگ برای کشور باشد و دغدغه های رهبران معظم انقلاب را در این زمینه برطرف کند. از جمعیت. “بنابراین ، باید در نظر داشت که به حاشیه راندن این طرح ممکن است فرصت هایی برای آسیب رساندن ایجاد کند و ممکن است طرح اصلی را به حاشیه براند. به همین دلیل ، باید دقت شود تا نظرات و تلاش های مغرضانه نمایندگان معتبر خدشه دار نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا