فرق کنترل کشش و کنترل پایداری
در بیشتر خودروهای امروزی با لیست بلندی از تجهیزات کمکی راننده روبرو هستیم.در ابتدا یاداوری کنیم که و سیستم کنترل کشش، دو عملکرد کاملا جدا از هم دارند، برای آشنایی با عملکرد سیستم کنترل کشش میتوانید این ویدیو را تماشا نمایید:ترکشن کنترل طراحی شده تا هنگام از دست رفتن چسبندگی چرخ های محرک خودرو، به بازگشت این چسبندگی و سهولت کنترل خودرو کمک کند.
در واقع این سیستم هر زمانی که چرخها اصطکاک کافی با زمین، برای انتقال گشتاور موتور خودرو به جاده را نداشته باشند، وارد عمل میشود.به بیان ساده تر، اگر نیرویی که از موتور به لاستیک اعمال می شود، از میزانی که لاستیک می تواند به زمین انتقال دهد بیشتر باشد،لاستیک چسبندگی خود را از دست می دهد و چرخ ها دچار هرزگردی میشوند. این وضعیت معمولا در حین شتاب گرفتن، یا در شرایط جوی نامناسب(برفی-بارانی)، یا در شرایط رانندگی خارج جاده و بر روی زمینی سنگلاخی، گلی و… پیشمیآید. این شرایط میتواند به واماندگی خودرو و ناتوانی در جابجایی، یا از دست رفتن کنترل خودرو و خروج از مسیر امن (کم یا بیش فرمانی) منجر شود.
در خودروهای دیفرانسیل جلو، هرزگردی چرخ ها عموما باعث پیش آمدن کم فرمانی و حرکت خودرو به سمت خارج پیچ میشود، در خودروهای دیفرانسیل عقب نیز، هرزگردی موجب بروز بیشفرمانی و حرکت خودرو به سمت داخل پیچ، یا حتی اسپین شدن خودرو(پیچش به دور خود) میشود.برای جلوگیری از این شرایط، ترکشن کنترل یا همان سیستم کنترل کشش برای خودروها استفاده میشود.در این شرایط عملکرد سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری بسیار شبیه به هم خواهد بود با این تفاوت که کنترل کشش سعی در جلوگیری از وقوع بیش یا کم فرمانی دارد تا خودرو از مسیر خود خارج نشود، اما سیستم کنترل پایداری، در صورتی که خودرو از مسیر خارج شود، برای بازگرداندن آن به مسیر اصلی تلاش خواهد کرد.
ترمز و کلاچ مغناطیسی چیست و چرا باید استفاده نماییم:
ترمز و کلاچ مغناطیسی پودری در طیف وسیعی از صنایع مختلف کاربرد دارند. در تمام پروسه هایی که تغذیه خطوط و دستگاه به صورت رول انجام می شود. که میتوان به دستگاههای چاپ روتوگراور و فلکسوگراور دستگاههای لمینت و کوتینگ و دستگاهای برش و تولید انواع فیلم اشاره کرد.
اجزای اصلی پودر ترمز مغناطیسی: بخش ثابت استاتور ، حاوی سیم پیچ که وظیفه اش تولید میدان الکترو مغناطیس میباشد. قسمت شفت ورودی ترمز و کلاچ که همان روتور اتلاق میگردد. و بخش خروجی که شفت روتور خروجی می باشد. فضای استوانه بین استاتور و روتور با ذرات مغناطیسی خشک پر شده است. در اعمال ولتاژ به دو سر سیم پیچ شار مغناطیسی از مسیر پودر مغناطیسی مدار خود را بسته و در جهت کاهش رلوکتانس مغناطیسی لقی بین استاتور و روتور را کاهش می دهد.
سیستم های کنترل کشش فیلم به چه منظور استفاده میشوند ؟
سیستم های کنترل کشش فیلم به منظور کنترل درست گشتاور در قسمت های مختلف ماشین آلات صنایع چاپ و تولید پلاستیک استفاده میگردند. از عمده ماشین آلات صنایع چاپ میتوان به دستگاههای : چاپ روتوگراور و فلکسوگراور _ لمینت _ کلدسیل _ کوتینگ و تولید انواع فیلم اشاره کرد.با سیستم های کنترل تنشن در قسمت های بازکن و جمع کن در ماشین آلات یاد شده کیفیت و راندمان خروجی فرآیند تولید به مراتب افزایش پیدا خواهد کرد.
رایجترین سناریوهای از دست دادن کنترل خودرو عبارتند از:
قفل چرخ: در خودروهای بدون ABS، چرخها با ترمز قفل میشوند و باعث میشوند که خودرو بدون توجه به مسیر فرمان، سر بخورد. سیستم ترمز ABS مانع از این میشود که چرخها قفل شوند تا کنترل فرمان را حفظ کند.در حین دور زدن، چرخهای جلو خودرو بهجای چرخش تند، میلغزند. ESC چرخ عقب داخلی را از حرکت نگه میدارد و اینگونه مانع از لغزش میشود.ترکیبهای مختلفی از این سناریوها ممکن است رخ دهد.گاهی اوقات ABS تمام راهکاری است که برای جلوگیری از لغزش ترمز لازم داریم و گاهی اوقات ESC نیز باید برای حفظ ثبات وارد عمل شود.
این سیستمها به طور یکپارچه کار میکنند تا خودرو را ثابت نگه دارند.سیستمهای سادهتر ESC تنها ترمزها را کنترل میکنند و سیستمهای پیشرفتهتر میتوانند گشتاور موتور را کاهش داده تا نیروی اضافی را از چرخهای محرک دور کنند.
کنترل پایداری و کنترل کشش
شاید نام سیستم کنترل کشش (TCS) را شنیده باشید و به اشتباه فکر کنید که همان کنترل پایداری است.در این مقایسه TCS سیستم بسیار سادهتری است. اما TCS در خودرو چیست و چه کاری میکند؟کنترل کشش از سیستم ABS به صورت معکوس استفاده میکند تا بررسی کند که آیا یک چرخ محرک میچرخد و باعث از بین رفتن کشش شتاب میشود.اگر یک چرخ در حال حرکت را شناسایی کند، آن چرخ را از حرکت نگه میدارد تا کشش آن را بازیابی کند. همانطور که ESC میتواند، تنها چرخش چرخ را تشخیص دهد.از آنجایی که سیستم ابتداییتری است، بسیاری از خودروهای قدیمی آن را در خود جای دادهاند، حتی اگر ESC نداشته باشند.برعکس این موضوع صادق نیست. اگر خودرویی ESC داشته باشد، کنترل کشش نیز وجود خواهد داشت.
در اینجا چند نمونه که در این سالها آورده شده را ذکر میکنیم:
- ESC به معنای کنترل پایداری الکترونیکی (اصطلاح عمومی)
- ESP به معنای برنامه پایداری الکترونیکی است (در بیشتر موارد، نه همیشه)
- DSC به معنای کنترل پایداری پویا
- VSA به معنای دستیار پایداری خودرو (هوندا)
- VSC به معنای کنترل پایداری خودرو (تویوتا/لکسوس)
- VDC به معنای کنترل دینامیک خودرو (آلفا رومئو، اینفینیتی) است.
- DSTC به معنای پایداری دینامیک و کنترل کشش (Volvo) است.
- MSP به معنای برنامه پایداری مازراتی
- PSM به معنای مدیریت پایداری پورشه
مزایا و معایب TCS و ESC
مزایای TCS و ESC به شرح زیر است:
- حفظ کنترل خودرو
- پیشگیری از حادثهها
- کاهش شدت تصادفات
- تصادفات کمتر و خسارت مالی کمتر
- نجات جان عابرین و دوچرخه سواران
- کاهش ساییدگی و پارگی لاستیک
این سیستمها معایب کمی دارند:
- گاهی اوقات میتوانند در آفرود اختلال ایجاد کنند.
- قیمت خودروهای جدید را افزایش میدهند.
سیستم های کنترل کشش فیلم در صنایع چاپ و بستهبندی عبارتند از:
- پودر ترمز مغناطیسی
- لودسل سیستم تنشن کنترل(کنترل کشش)
- ترمز پنوماتیک( بادی) رول بازکن
- ترمز مغناطیسی (پودری) رول بازکن
- درایو کنترل ترمز مغناطیسی رول بازکن برند UNITY ترکیه
- سیستم کنترل کشش فیلم برند UNITY ترکیه
شما میتوانید سیستم های کنترل کشش فیلم را در فروشگاه مل سفارش دهید.