مجله فرهنگ

قلبم از سنگ و گوش‌هایم از پوشال است اگر موسیقی ایران جذبم نکند

یواخیم هاینز، آهنگساز معاصر آلمانی، در اجرای خود با گروه موسیقی فابریک، آثاری را برای سازهای عود و الکتریک خلق کرده است که به گفته او به صورت دونوازی عود توسط یاسمین شاه حسینی و موسیقی زنده الکترونیکی ساخته خواهد شد.

به گزارش کندوج به نقل از روابط عمومی این اجرا، گروه موسیقی آلمانی «موزیک فابریک» در پروژه جدید خود که آذرماه سال جاری برگزار می شود، آثاری از سه آهنگساز ایرانی همچون کارن کیهانی، سارا اباذری و ارشیا صمصامینیا را در بر می گیرد. و همچنین آثاری از آهنگساز معاصر یواخیم هاینز. آلمانی با یاسمین شاه حسینی برای عود روستایی و ساز می نوازد.

یواخیم هاینز، آهنگساز معاصر آلمانی و رئیس انجمن موسیقی معاصر هانوفر (HGNM) در مورد استفاده از موسیقی شرقی در آهنگسازی آثارش برای پروژه موسیقی پارچه: تفسیر و اجرا صحبت کرد. در واقع «کار من» «کار ما» است و در دونوازی عود توسط یاسمین شاه حسینی و لایو الکترونیکس فیلمبرداری می شود. از آنجایی که یاسمین ریشه قوی در موسیقی سنتی ایرلندی دارد، انتظار می رود صداهای شرقی در اجرای ما شنیده شود.

این آهنگساز در پاسخ به این سوال که موسیقی خاورمیانه و به خصوص ایران چقدر و به چه میزان او را جذب می کند، گفت: موسیقی واقعاً من را به عنوان یک دوست و به دلیل وجود دوستان زیادی در ایران جذب می کند. باید دلی از سنگ و گوشه ای خالی داشته باشم تا موسیقی ایرانی مرا مجذوب نکند.

قلبم از سنگ و شاخم از کاه است اگر موسیقی ایرانی برایم جذابیت نداشته باشد

یاسمین شاه حسینی، نوازنده تک نواز عود برای آهنگسازان ایرانی و اثری از یواخیم هاینز آهنگساز آلمانی در پروژه Music Fabric درباره این اجرا گفت: اگرچه امروزه عود در اروپا بیش از دهه های اخیر مطرح است، اما بسیاری از نوازندگان در حال ضبط هستند. و در مورد این ساز اتفاقات زیادی می افتد، من معتقدم پروژه هایی مانند Fabric Music در شناخت این ساز به خصوص در موسیقی معاصر موفق خواهند بود. اجرای آثار این آهنگسازان با توجه به شناختی که هر یک از این سازها دارند، امکان انتقال متنوعی را برای ساز عود ارائه می دهد. از آنجایی که ساز عود چه به صورت تکی و چه گروهی بیشتر با موسیقی دستگاهی، مقامی و … همراه است، اجرای موسیقی مدرن با این ساز نه تنها برای نوازنده بلکه برای نوازنده نیز جذاب می شود. آهنگساز

وی در ادامه درباره شناخت فابریک از موسیقی ایرانی با شکل گیری این اجرا گفت: بخشی از این شناخت با فعالیت های گسترده نوازندگان سابق دنیا شکل گرفته است. با این حال فکر می کنم آشنایی گروه با موسیقی ایرانی به زمانی برمی گردد که از نوازندگان ایرانی برای برگزاری دوره های موسیقی ایرانی و تربچه دعوت کردند.

شاه حسینی درباره اجرای آثار آهنگسازان معاصر ایرانی و همچنین آثار آهنگسازان آلمانی به عنوان تک نواز عود بیان کرد: در هر یک از این آثار عود ویژگی خاصی برای آن اثر دارد. شاید بتوان همین ارتباط را با در نظر گرفتن ویژگی هایی مانند رنگ صدا یا گاهی تکنیکی که برای ساز در اشیا به کار می رود، ایجاد کرد.

وی با اشاره به اهمیت موسیقی مادی برای تاکید بر نقش عود در کارنامه موسیقی ایرلندی، افزود: این اهمیت را نه تنها در ارتباط با موسیقی ایرانی بلکه در شناخت این ساز و قابلیت انتقال آن در موسیقی معاصر می توان دید. «البته آشنایی یک نوازنده با این موسیقی و همچنین تکنیک اجرای ساز در اجرای دیگر انواع موسیقی بی تاثیر نیست و توانایی های اجرایی زیادی به او می دهد.

این نوازنده در پایان درباره اجرای ساز عود در موسیقی معاصر گفت: کشف و شناخت ساز عود در موسیقی معاصر در سال های اخیر و در این سال ها با همکاری نوازندگان و گروه های مختلف برایم اهمیت زیادی داشته است. در نمایش های مختلف این موضوع را برای من برجسته تر کرده است. هر چه بیشتر با موسیقی معاصر آشنا می شدم، امکانات نواختن این موسیقی با ساز عود بیشتر می شد. تکنیکی که قبلاً بلد نبودم و این مرا از روال عادی خود خارج کرد و برای رسیدن به آن باید زمان بیشتری را برای تمرین صرف می کردم و در عین حال متوجه شدم که امکانات اجرا برای سازها چقدر متنوع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا