مجله عمومی

ماجراهای ۴۲۰۰ تومانی لعنتی – کندوج

آن روزها «4200 تومان جهنمی» را «ارز جهانی» می نامیدند و امروز این غول سه ساله با نام «ارز منتخب» به یکی از چالش های جدی بودجه 1401 بین دولت و مجلس تبدیل شده است.
موافقان حذف ارز بر این باورند که این نوع ارز – حتی با این نرخ ارز در بازار آزاد – در کانون رانت خواری و فساد قرار دارد و آثار آن برای مردم قابل مشاهده نیست.

با این حال، مخالفان معتقدند که حذف ارز منتخب بدون در نظر گرفتن اقدامات تورمی آن باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و تورم نگران‌کننده می‌شود.
حدود 300 هزار تومان گوشت، مرغ 100 هزار تومان، بنزین 20 هزار تومان و … را گزارش می دهند. اگر ارز انتخاب شده حذف شود.

اگر به دقت نظر موافقان و مخالفان لغو ارز را بررسی کنیم، معتقدیم که هر دو طرف به نوعی حق دارند. ارز ترجیحی در سه سال گذشته منبع فساد بزرگی بوده است، که برای برخی از قدرتمندترین و ثروتمندترین و همچنین با نفوذترین افراد دارای امضاهای طلایی، ثروت فراوان، هرچند هرگز بهترین – که 4200 است، به ارمغان آورده است. یک «جهنم تومنی» قورت دادند و یک لیوان آب سرد روی آن خوردند و آب تکان نخورد – رها نشد و در هیچ دادگاهی محکوم و مجازات نشدند. عملیاتی می شود و بازار ارز از «تک نرخی ارز» خارج می شود. برای افراد فاسد و مستاجران ناامن، آنها برنامه های قانونی ارائه نمی دهند و مشخص نمی کنند. چه تضمینی وجود دارد که ارز چند ارزی دوباره مثل اژدها در اقتصاد ایران بالا نرود!

از سوی دیگر، مخالفان لغو ارز ترجیحی معتقدند اگرچه فساد در این حوزه غیرقابل انکار است، اما به هر حال بخشی از ارزش 4200 تومانی وارد چرخه اقتصاد کشور شده است وگرنه باید شاهد جهش کالایی بودیم. قیمت. به عنوان مثال اگر چه قیمت مرغ با ارز انتخابی باید 10 هزار تومان باشد، اما اکنون 30 هزار تومان است، اما با حذف کامل ارز، فرض بر این است که مرغ 70 تا 100 هزار تومان شود. در نتیجه با توجه به اینکه بخشی از ارز ترجیحی در چرخه اصلی قرار دارد، قیمت ها نسبتاً کنترل شده است، بنابراین حذف ارز ترجیحی باید با اقدامات جدی برای جلوگیری از تاثیر منفی آن بر اقتصاد کشور همراه باشد.

شکی نیست که مخالفان و موافقان لغو ارز – هر دو – دلسوزانه صحبت می کنند و نگران پیامدهای منفی این اقدام هستند. بدیهی است که هم حفظ ارز ترجیحی و هم حذف آن عواقب جدی دارد، بنابراین این نکته را یادآور می شوم:

1- از تصمیم گیری های عجولانه در این زمینه پرهیز کنید و برای یافتن راهکارهایی از اقتصاددانان و کارشناسان وفادار کمک بگیرید تا این اقدام عمیق اقتصادی حداقل به معیشت مردم آسیب برساند.

2- پیامدهای تورمی حذف ارز اولویت دار در صورت عدم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از گرانی ناشی از آن، نه تنها اقشار آسیب پذیر و ذی نفعان را با مشکل مواجه می کند، بلکه عملکرد اقشار متوسط ​​و سقوط آنها را در دهه فقیرتر نیز با مشکل مواجه می کند. جامعه اجتناب ناپذیر

برخی قیمت‌های تخمینی حاکی از آن است که خط فقر واقعاً می‌تواند از 10 میلیون تومان فعلی – جدای از شوخی رسانه‌ای معاون وزیر کار مبنی بر حفظ خط فقر 4 یا 5 میلیون تومانی – به بالای 20 میلیون تومان برسد. پیش بینی می شود حداقل 8 دهم شرکت نیاز به حمایت داشته باشد و اقداماتی مانند افزایش ذی نفعان کفایت نکند، بلکه باید چند ده شرکت دیگر به لیست ذی نفعان اضافه شود یا اقدامی قطعی و قابل اعتماد در نظر گرفته شود. برای مهار اثرات تورمی این اقدام اقتصادی.
انتظار مردم این است که در تقابل دولت مردم و مجلس انقلاب، ماجراهای «4200 تومانی جهنمی» به پایان برسد تا بن بست دیگری به اقتصاد کشور اضافه نشود و سفره مردم کم و کاسته نشود. .

* چاپ شده در تحریریه روزنامه خراسان 1400/10/28

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا