مجله بانوان

معیار تقسیم ارث در اسلام جنسیتی نیست – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، سومین نشست، سلسله نشست های علمی با محوریت مسائل، فرصت ها و تهدیدهای زنان برای پرداختن به آن و با موضوع «زنان در مکتب اهل بیت» رشته زنان در دانشگاه بین خواهد بود. بین المللی اهل بیت (ع) بازداشت شد. در این نشست حشمت الله قنبری همدانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام به بررسی موضوع ارث و دیه بر اساس خطبه 80 امیرالمؤمنین در کتاب مقدس پرداخت. نهج البلاغه پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: عدم انجام تحقیقات دقیق و دقیق در این زمینه باعث شده تا جریانات ضد اسلامی و اهل بیت علیهم السلام نابرابری در سهم ارث و دیه زن و مرد را افشا کنند. از مبناي نادرست و نتيجه سوء تفسير آيه 11 سوره نساء كه مي گويد: عیسی خدا قیمت ْوْلَادِکُمْ ۖ لِلذَّکَرِ پسندیدن شادی الُأُنْثَیَیْنِ سرگرم کننده شما انجام داده اید فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ .لُثَا مَا تَرَکَ و آن کَانَتْ وَاحِدَةً فلاش النِّصْفُ وَلِأَبَوَیْهِ لِکُلِّ واحد مِنْهُما السُّدُسُ«در این آیه صحبت از جدایی ارث زن و مرد نیست، بلکه نصیحت الهی بین خواهر و برادر است، زیرا در ادامه آیه 1/6 ارث برای هر یک از والدین در نظر گرفته شده است».

قنبری افزود: اگر جنسیت ملاک تقسیم ارث و ارث بود ، پس ارث دو پدر باید باشد. برار این میراث مادر بود.

این استاد دانشگاه در خصوص پرونده دیه نیز گفت: قربانی (اعم از زن و مرد) در دریافت و پرداخت دیه نقشی ندارد و در واقع با ورثه اختلاف وجود دارد. در دیه مهم استفاده از آن است; این بدان معناست که در صورت کشته شدن یک زن ، خانواده وی آسیب جدی اقتصادی نخواهند دید (اگرچه این ضربه عاطفی جدی است) ، اما هنگامی که یک مرد کشته می شود ، خانواده تحت فشار شدید اقتصادی قرار می گیرد.

قنبری در پایان این دیدار گفت: در تبلیغ 80 دقت کنید نهج البلاغه واضح است که این خطبه در شرایط بسیار خاص تاریخی ایراد شده است و قصد امام این است که به زنان از نوع زنان در جنگ داخلی اشاره کند که به مرور نقش (منفی) ایفا خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از سخنان اهل بیت علیهم السلام را باید با توجه به پیشینه تاریخی آن ها تفسیر کرد، گفت: وقایع جمله در برخی از ابعاد داستان. پشت بام تلخ و پیچیده تر در نظر گرفته می شود. زنی قضاوت را که در خانه پیامبر بود بر عهده داشت.

از دیدگاه این پژوهشگر تاریخ اسلام، امیرالمؤمنین قطعاً هدف زنان مسلمان نیست، زیرا بیش از هرکس دیگری با حضور و نقش مؤثر زنان با فضیلتی همچون فاطمه زهرا، خدیجه کبری (س) است. ، فاطمه. خم شد اسد و زنان تحصیل کرده و مقدس در ادیان دیگر مانند مریم ، آسیا و … در طول تاریخ شناخته شده بودند.

قنبری این حکم مربوط به الزام به مشورت با زنان در نامه 31 بوده است نهج البلاغهاِیّاکَ و مُشاوَرَةَ النِّساءِ سرگرم کننده رَأْیَهُنَّ به اَفْن، و عَزْمَهُنَّ به ودر حدیث دیگری از حضرت بحار آمده است الانوار تعبیر کرد که فرمود: سلام و مُشاوَرَةَ النِّساءِ نما من جُرِّبَتْ بکَمالِ عَقلٍ; سرگرم کننده رَأيَهُنَّ یَجُرُّ به صفحه، و عَزمَهُنَّ به و.

مطالب نامه 31 را ترجمه کرد نهج البلاغه او گفت: “از مشورت با زنان خودداری کنید مگر اینکه زنی به طور کامل آزمایش شود. وی افزود: “زیرا نظر زنان منجر به کاستی ها و تعیین آنها در ضعف می شود.” لازم به ذکر است که امام حسن (ع) نه تنها فرزند امیرالم Muمنین (ع) بود ، بلکه این وصیت نامه نیز به این معناست که وصی خطاب به وی خطاب به امام خواهد بود و جامعه مسلمانان را رهبری خواهد کرد. لذا امام به گونه ای تاکید می کند که حاکم جامعه اسلامی در مقام حکومت باید از دخالت و سوء استفاده نابجای خانواده و خانواده جلوگیری کند. اش درگیر سیاست باشید.

لازم به ذکر است که جلسه اول این جلسه به بررسی جایگاه زن در ادیان مختلف و مقایسه آن با اسلام اختصاص داشت و جلسه دوم به بحث شهادت زن و دین پرداخت. این سلسه این نشست در چهار نوبت برگزار و در پایان از شرکت کنندگان در این دوره تقدیر به عمل خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا