مجله فرهنگ

ملاک اصلی اعطای نوبل ادبیات چیست؟

آندرس اولسن ، رئیس جایزه نوبل در ادبیات ، در مورد تعهد موسسه ادبی به گسترش افق جوایز و همچنین معیارهای اصلی برای انتخاب مهمترین جوایز ادبی جهان صحبت کرد.

فردا (پنجشنبه 7 اکتبر) ، جایزه نوبل ادبیات برای 188 بار و برای چهارمین بار از زمان تعلیق این جایزه در سال 2017 به دلیل رسوایی های مربوط به تجاوز و قمار در آکادمی سوئد ، اهدا می شود. ارائه می شود.

از سال 2017 و درگیری بین آکادمی سوئد ، که مسئول انتخاب برنده جایزه نوبل در ادبیات است ، و رسوایی اخلاقی ، تغییرات زیادی وعده داده شده است. از 18 عضو فعلی کمیته نوبل ادبیات در آکادمی سوئد ، هفت نفر در سه سال گذشته به این کمیته پیوسته اند.

این جایزه هنوز بحث برانگیز است ، فقط 16 زن برنده نوبل ادبیات در تاریخ شده اند و هیچ نویسنده سیاه پوست آفریقایی از سال 1986 این جایزه معتبر ادبی را دریافت نکرده است. تصمیم برای اهدای جایزه پیتر هندکه برای سال 2019 ، که متهم به نفی نسل کشی بود ، همچنین مورد انتقادات زیادی قرار گرفته است و اگرچه همیشه وعده داده شده است که چشم انداز آکادمی پس از بیش از یک قرن اروپامحوری بین المللی تر خواهد بود ، اما هفت نفر از 10 برنده برتر از اروپا هستند.

اندرس اولسن ، نویسنده و منتقد ادبی سوئدی که در حال حاضر ریاست جایزه نوبل ادبیات را بر عهده دارد ، در مورد تغییراتی که موسسه ادبیات در سالهای اخیر ایجاد کرده است ، و همچنین اهمیت جهانی شدن جوایز صحبت کرد.

اولسن در مورد اروپایی شدن جایزه نوبل ادبیات و اینکه نویسندگان سیاهپوست در 34 سال گذشته این جایزه را دریافت نکرده اند ، اولسن گفت: و زنان ، مردم از سراسر جهان احتمالاً می توانند برنده شوند. من فکر می کنم این جایزه واقعا در دهه هشتاد به این رویکرد بین المللی رسید و ما نویسندگانی از قاره های دیگر به غیر از اروپا ، به ویژه آفریقا و آسیا داشتیم. اما جایزه نوبل ادبیات در آغاز قرن بیستم بسیار اروپایی بود و تعداد کمی از زنان برنده شدند. اما اکنون ، در زمان های اخیر ، تغییر قابل توجهی رخ داده است و در 20 سال گذشته ، هفت زن این جایزه را دریافت کرده اند. ما در حال حرکت رو به جلو و در مسیر درست هستیم. من همچنین فکر می کنم همه چیز در سطح جهان تغییر می کند. تنها راهی که می توانیم به آن برسیم این است که زنان در آکادمی حضور داشته باشیم و واقعاً مطالعه آثار نامزدها را بدون دیدگاه جنسیتی افزایش دهیم. ثانیاً ، ما در حال حاضر متخصصانی از سراسر جهان داریم. از ژانویه سال آینده ، این کارشناسان گزارش های زبانی را در اختیار ما قرار می دهند که در مورد آنها اطلاعات دقیقی در داخل آکادمی نداریم ، از جمله زبان های آسیایی و آفریقایی. این یک تغییر بسیار جالب خواهد بود که دانش و جهت گیری ما را در ادبیات جهان افزایش می دهد.

در سال های اخیر ، به نظر می رسد که آکادمی دامنه تعاریف ادبی را گسترش داده است ، از جمله این که سوتلانا الکسیویچ در سال 2015 جایزه ترکیبی ادبیات داستانی و داستانی و به ویژه جایزه 2016 باب دیلن برای ترانه سرایی را دریافت کرد. اولسن در مورد رویکرد آکادمی گفت: “جایزه باب دیلن تلاشی برای گسترش دامنه جایزه بود ، اما نباید آن را به عنوان تغییر در ایدئولوژی یا هر چیزی شبیه آن تفسیر کرد.” این موضوع مربوط به آکادمی است زیرا افراد مختلف با سلایق و شیوه های مختلف برای تفسیر سوالات مانند “ادبیات چیست؟” و “ایجاد یک اثر هنری به چه معناست؟ آنها در آن حضور دارند و این کار آسانی نیست. ژانرهای ادبی عامه پسند به اندازه هر نوع ادبیات مهم هستند و در واقع طیف وسیعی برای روبرو شدن و تلاش برای درک آنچه در حال حاضر در ادبیات جهان اتفاق می افتد. »اکنون برای ما بسیار مهم است که افق های خود را گسترش دهیم. “سواد: تنها استاندارد مطلق ما در دانشگاه است.”به

رئیس ادبیات کمیته نوبل همچنین گفت: “ما مورد انتقاد قرار می گیریم ، ما باید به این انتقادات و سوء تفاهم ها گوش دهیم و این برای جایزه ای مانند نوبل اجتناب ناپذیر است. این جایزه آنقدر در جهان اعتبار و نفوذ دارد که ما نیز باید منتظر این انتقاد باشیم. مواجهه با این واکنش های متفاوت برای ما دشوار است. همانطور که اشاره کردم ، یکی از جالب ترین انتقاداتی که به ما شده است جهانی بودن آن است. سایر جوایز نوبل از نظر جغرافیایی جهانی نیستند ، اما داستان جایزه ادبیات متفاوت است زیرا هر کشوری در جهان می تواند ادبیات عالی تولید کند. اگر جایزه را هر سال به اندازه کافی افزایش ندهیم ، تحت عنوان هافبک قرار خواهیم گرفت. اما عموم مردم نه تنها به محدوده جغرافیایی ، بلکه به امکاناتی نیز می رسند که امکانات و قدرت ادبیات برای دسترسی به همه خوانندگان در سراسر جهان است. این بدان معنا نیست که شما باید تجربه خود را در کار خود به اشتراک بگذارید ، بلکه قدرت دسترسی به تمام بشریت از طریق آثار ادبی است ، که جنبه ای غیر معمول از ادبیات است و ما باید به آن افتخار کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا