منظور از منبع باز بودن سرور اختصاصی لینوکس چیست؟

یکی از فاکتورهای مهمی که در خرید سرور باید به آن توجه کرد، سیستم عامل است. استفاده از سیستم عامل لینوکس به دلایل مختلف می تواند یک گزینه ی بسیار مناسب برای سرورها باشد. اگر در مورد این سیستم عامل تحقیق کرده باشید، حتماً می دانید که منبع باز بودن این سیستم عامل، یکی از مزایای مهم آن است. در این مقاله قصد دارید تا در مورد منبع باز بودن سرور اختصاصی لینوکس با شما صحبت کرده و نکاتی را که در این مورد نیاز دارید، به شما یادآور شویم.

نرم افزار منبع باز دقیقاً یعنی چه؟

لینوکس یک نرم افزار متن باز و رایگان است. در واقع لینوکس به عنوان بزرگ ترین پروژه ی متن باز شناخته می شود. یک تعریف ساده و البته کامل در مورد نرم افزار متن باز وجود دارد: «نرم افزار متن باز به نرم افزاری کامپیوتری گفته می شود که به تمامی کاربران این اجازه را می دهد تا با هر هدفی به کُدهای برنامه دسترسی پیدا کنند، بتوانند آن را بخوانند و حتی آن را برای مقاصد مختلف تغییر دهند.»

همانطور که در مقاله ی چرا خرید سرور اختصاصی لینوکس در اغلب مواقع بهترین گزینه برای میزبانی است؟ گفتیم، لینوکس هم یک نرم افزار متن باز است و شما به راحتی می توانید کُدهای این سیستم عامل را از سایت گیت هاب دریافت کنید. اما چرا یک نرم افزار به صورت متن باز طراحی می شود؟ اصولاً استفاده از یک نرم افزار متن باز مانند لینوکس برایِ ما چه ویژگی هایی را به همراه دارد؟ در قسمتِ بعدی، به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

چرا نرم افزارها به صورت منبع باز طراحی می شوند؟

شاید با خود بپرسید چرا باید تمام زمان و هزینه ای که برایِ ساخت یک نرم افزار صرف می کنیم را نادیده گرفته و سورس کُدهای آن را برای عموم منتشر کنیم؟ واقعیت این است که این یک موضوعِ فرهنگی بین توسعه دهندگان و اندیشمندانِ علوم IT است.

موضوع ساده است؛ امروز من از کُد شما استفاده می کنم و فردا ممکن است شما به کُدی که من نوشته ام در قسمت از نرم افزار خود نیاز داشته باشید! دنیای امروز، دنیایی است که همه ی ما ارزش زمان را کاملاً می دانیم. حالا چرا باید زمانِ خود را نوشتن کُدی کنیم که قبلاً نوشته شده است؟

از طرفِ دیگر وقتی ما نرم افزار خود را به صورت منبع باز منتشر می کنیم، بسیاری از توسعه دهندگان حرفه ای تمایل پیدا می کنند تا آن را برای مقاصد خود هم که شده توسعه دهند. این یعنی تیم توسعه ی نرم افزار، به وسعت جهان خواهد بود و خود صاحب نرم افزار هم از این موضوع منتفع خواهد شد.

3 دلیل مهم برایِ استفاده از لینوکس به عنوان یک نرم افزار متن باز

تا این قسمت در مورد تفکرِ توسعه دهندگان صحبت کردیم. اما استفاده از نرم افزارهای منبع باز مانند لینوکس، احتمالاً برایِ ما جذابیت های زیادی داشته باشد. مثلاً:

1-     رایگان بودن نرم افزار

چون مشخصاً در مورد سرور صحبت می کنیم، مثالِ ما هم باید در این زمینه باشد. استفاده از لینوکس در سرورها، به عنوان نمونه سرور اختصاصی، با توجه به رایگان بودن آن باعث می شود که شما هزینه ای را برایِ سیستم عامل پرداخت نکنید. توجه داشته باشید که اگر بخواهید از سرور با دیتاسنتر خارج از کشور استفاده کنید، برای استفاده از سیستم عامل ویندوز بر رویِ سرور خود، به دلیل الزام به خرید لایسنس قانونی آن، باید هزینه ی بیشتری نسبت به لینوکس بپردازید.

2-    توسعه ی سریع تر

با توجه به اینکه هر توسعه دهنده ای می تواند یک نرم افزار متن باز را ارتقا دهد، معمولاً این نوع از نرم افزارها نسبت به نوعِ بسته، سریع تر توسعه داده می شوند.

3-    امنیت بالاتر

تفکری در دنیای برنامه نویسی متن باز وجود دارد که به آن Eye-Balls گفته می شود. بر اساس این تفکر، هر چه کُد یک برنامه بیشتر خوانده شود، باگ های امنیتی آن هم سریع تر پیدا و در نتیجه رفع خواهد شد.

جمع بندی

سرورهای اختصاصی جزء پرقدرت ترین سرورهایی هستند که می توان از آنها استفاده کرد. یکی از متداول ترین سیستم عامل ها برای استفاده بر روی سرور، لینوکس است. لینوکس یک نرم افزار متن باز است و به همین دلیل محبوبیت فراوانی دارد. در این مقاله در مورد همین مسئله صحبت کردیم، به این موضوع پرداختیم که منظور از یک نرم افزا منبع باز چیست و چرا انتخاب لینوکس برای استفاده بر روی یک سرور اختصاصی می تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد.

سوالات متداول

1-    نرم افزار منبع باز چه نرم افزاری است؟

نرم افزارهای منبع باز (Open Source) به نرم افزارهایی گفته می شود که تمامی افراد قابلیت دسترسی به کُدها و تغییر آنها را دارند.

2-    آیا لینوکس منبع باز است؟

بله. بزرگ ترین پروژه ی منبع باز، لینوکس است که به صورت رایگان می توانید از آن استفاده کنید.

3-    آیا استفاده از یک نرم افازر منبع باز ایمن است؟

بله. اتفاقاً امنیت نرم افزارهای متن باز با توجه به این نکته که کُدهای آنها همیشه در حال خوانده شدن است، از مابقی نرم افزارها بیشتر است.

دکمه بازگشت به بالا