مجله عمومی

هتل و صنعت هتل داری + تاریخچه آن

آنچه که باید در مورد هتل ها بدانید

تاریخچه هتل ارتباط مستقیمی با تمدن ها دارد و هتل از طلوع تمدن بشری وجود داشته است، اگرچه اولین هتل کمی متفاوت از هتل امروز بود. در دوران اولیه کتاب مقدس، مسافران سرگردان اغلب در خانه های افراد محلی اقامت داشتند. اگرچه مهمانخانه های چند اتاقه وجود داشت (همانطور که در کتاب مقدس ذکر شده است)، اما بیشتر آنها اصطبل خود را فقط به رهگذران اجاره می دادند.

همچنین یک یا دو وعده غذایی به میهمانان ارائه می شد اما آنها معمولاً فقط یک شب می ماندند و صبح روز بعد به سفر خود ادامه می دادند. بیشتر فرمهای اولیه هتل استراحت مختصر در نظر گرفته می شد، زیرا اقامت طولانی مدت خارج از شهر بسیار نادر بود و فقط برای تجارت انجام می شد. در تمدن های اولیه یونان، بسیاری از روستاها امکاناتی مانند چشمه های آب گرم را برای مسافران فراهم می کردند تا بدن خود را آرام کنند.

مطالعه تاریخ نشان می دهد که یونانیان مکانهایی را برای استفاده از آبگرم‌ها و آرامش میهمانان اطراف خود ایجاد کرده اند. بعدها، رومی ها خانه های خود را وقف کردند تا محل اقامت مسافران را فراهم کنند. در عین حال می توان گفت ایرانی ها در ایجاد این صنعت نقش تأثیرگذاری داشته اند.

ساخت کاروانسراها و ساختمانهای مسکونی در امتداد جاده ابریشم و سایر جاده ها، توجه به این موضوع را نشان داده است. در قرون وسطی، صومعه ها و صخره ها اولین مکان هایی بودند که به طور منظم مسافران را پناه می دادند.

معنای لغوی هتل

ریشه کلمات هتل، هوتل یا هاست به الهه ی هستیها باز برمی گردد. قسمتی از اقامت گاه های گذشته که حس دعوت کنندگی و خوش آمدگویی را القا میکرد زئوس مرکز خانه بود، در مکانی دایره ای در مگارون باز (حیاط داخلی) که در آن آتش نیز وجود داشت. این تاریخچه ممکن است نشانگر این باشد که قدمت هتل باستان به یونان باستان باز می گردد، اما عنوان هتل خود فرانسوی است.

در ژاپن اقامتگاههایی به نام ریوکان Ryukans وجود داشت كه به دلایل امنیتی در خود شهر قرار داشت و در مصر، چین و بین النهرین، چادرها و پناهگاههای ثابت در مناطقی خاص فقط در دسترس مسافران اشراف و سفیران بود و بقیه مجاز به سفر نبودند.

انواع هتل

هتل ها از نظر کیفیت به سه گروه هتل اقتصادی برای افرادی با بودجه محدود، هتل های تجاری و هتل های لوکس با معماری خاص و تزئینات گاه اغراق آمیز تقسیم می شوند. هتل ها از نظر کیفیت به سه گروه هتل اقتصادی برای افرادی با بودجه محدود، هتل های تجاری و هتل های لوکس با معماری خاص و تزئینات گاه اغراق آمیز تقسیم می شوند.

انواع هتل از نظر میزان استفاده و اندازه به دسته های هتل های زنجیره ای، هتل آپارتمان، هتل اقامتگاه، هتل فرودگاهی، هتل خاص یا غیر متعارف (هتل درختی) هتل هلی کپسولی در ژاپن (برای اقامت های چند ساعته) هتل های بومی و متلها تقسیم بندی می شوند. هتل ها از نظر موقعیت مکانی به هتل های شهری و ییلاقی تفریحی تقسیم می شوند.

تعریف هتل هااز یک ستاره تا پنج ستاره متفاوت است. هتل هایی که گاهی اوقات دارای 1000 اتاق هستند و علاوه بر فضای خصوصی مجهز به استخرهای روباز و پوشیده، سونا، جکوزی، سالن بدن سازی و ماساژ، سالن های کنفرانس، کنفرانس های تلفنی، اتاق های جلسات خصوصی، خدمات تلفنی، سینما، اینترنت می باشند دارای درجه نسبتاً بالاتری هستند و با کاهش خدمات و رسیدن به توالت عمومی و 10 تخت در یک اتاق، درجه آن نیز کاهش می یابد.

قرن بیستم، آغاز ورود به دروه جدید هتل داری

قرن بیستم دوره ای را آغاز کرد که در آن هتل های جدید و معتبر به سرعت در حال ظهور بودند. پس از آن، به دلیل وجود طلای سیاه در کشورهای خاورمیانه بود که تجار از سراسر جهان را به خود جلب کرد و این منجر به توسعه هتل در شهرهایی مانند دبی، ابوظبی، ریاض، جده و … شد.. در این دوره، هتل زنجیره ای از وجود داشت.

از سال 1980، دوره جدیدی در هتل با بازاریابی خلاقانه و مبتکرانه آغاز شده و هتل رشد چشمگیری داشته است. این حرکت منجر به ساخت هتل در نزدیکی فرودگاهها، هتل‌هایی برای اجلاس، هتل‌های بیمارستانی، هتل‌های تفریحی، هتلداری روستایی و غیره شد. اولین سیستم های مدرن مدیریت هتل در بازار مدیریت هتل ظاهر و اولین سیستم مدیریت هتل راه اندازی شد. صنعت هتل رقابتی شده و بازار هدف صاحبان هتل به سمت مسافران تفریحی و بازنشستگان سوق یافته است.

بازارهای نوظهوری مانند چین، کره جنوبی، تایلند و ژاپن به خوبی شناخته شده اند و هتل دارای زنجیره ای در این بازارها است. اکنون صنعت هتلداری بسیار پیشرفت کرده است و هتل‌های زنجیره‌ای افزایش یافته‌اند. برندهای معروفی نیز در صنعت هتلداری مانند حیات، هیلتون، ماریوت، استاروود، ریتز و…، به وجود آمده اند که بسیار حرفه ای عمل می کنند.

آشنایی با قدیمی‌ترین هتل ها در ایران

بحث هتل های قدیمی در ایران می تواند کمی پیچیده باشد. بدون شک، کشور ما دارای هتلی به عنوان قدیمی ترین هتل یا اولین هتل ساخته شده در کشور است. البته اگر بخواهیم به سراغ تاریخچه این هتل ها یا کاروانسراها برویم، ممکن است به دوران هخامنشی برسیم. اما ما خیلی عقب نمی رویم. ما می توانیم سه دسته بندی را به قدیمی ترین هتلهای ایران باستان اختصاص دهیم:

بحث هتل های قدیمی در ایران می تواند کمی پیچیده باشد. بدون شک، کشور ما دارای هتلی به عنوان قدیمی ترین هتل یا اولین هتل ساخته شده در کشور است. البته اگر بخواهیم به سراغ تاریخچه این هتل ها یا کاروانسراها برویم، ممکن است به دوران هخامنشی برسیم. اما ما خیلی عقب نمی رویم. ما می توانیم سه دسته بندی را به قدیمی ترین هتلهای ایران باستان اختصاص دهیم:

اولین قدیمی‌ترین هتل ایران؛ دومین هتل است که اگرچه قدیمی ترین نیست، بلکه جزو کهن ترین هتلهایی است است که هنوز هم به مسافران خدمات می دهد و سومین ساختمان بسیار قدیمی است که سالها پیش کاربری خود را تغییر داده و به هتل تبدیل شده است. اگرچه سالهایی که میزبان مسافران بوده طولانی نیستند. اما طول عمر این بنا آن را به قدیمی ترین هتل در جهان نیز تبدیل کرده است. با این توضیحات، ما به قدیمی ترین هتل در ایران می پردازیم:

  • گراند هتل؛ قدیمی‌ترین هتل ایران
  • هتل عباسی؛ قدیمی‌ترین هتل جهان
  • هتل پارس مشهد؛ قدیمی‌ترین هتل فعال ایران
  • هتل استقلال تهران یا رویال هیلتون سابق

منبع استفاده شده:

https://118work.ir/subcategory/سفروگردشگری/هتل

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا