مجله فرهنگ

واکنش فرزند جمشید مشایخی به تندیس جدیدی از پدرش

تندیس زنده یاد جمشید مشایخی که مورد تایید فرزندش – نادر مشایخی – نیز هست، به زودی در فیلمخانه قرار می گیرد.

به گزارش کندوج، ششم آذرماه سالروز تولد جمشید مشایخی یکی از سرشناس ترین بازیگران سینمای ایران است که در سال 1313 متولد شد و در فروردین دو سال پیش درگذشت.

به تازگی تندیس با تصویری از نقش او در فیلم «کمال الملک» علی حاتمی ساخته شده که در مراحل پایانی آماده سازی قرار دارد و با تکمیل در موزه فیلم رونمایی می شود.

نادر مشایخی – رهبر ارکستر و پسر این بازیگر قدیمی – که متولد 14 آذرماه است، چندی پیش از مرحله آماده سازی این تندیس بازدید کرد و در ویدئویی که توسط موزه فیلم منتشر شد، گفت: این نماد همان چیزی است که پدرم دوست داشت. از بازی کردن خوشحال بود قبل از اینکه این نقش را بازی کند نقاشی هم می کرد و حالا این مجسمه خیلی خوب است و چیزی که من می بینم تغییر خواهد کرد.

وی گفت: کمال الملک را نمی شناختم و این شخصیت با فیلم «کمال الملک» برای من و بسیاری از جوانان آن دوران تبدیل به یک مفهوم شد. پدرم کتاب های زیادی درباره کمال الملک و تاریخ آن زمان داشت و می خواند و در آن زمان مسلط بود.

وی با اشاره به اکران این فیلم در وین در اوایل دهه 80 و استقبال مخاطبان از فیلمی که نماد ایران بود و انسجام جامعه را نشان می داد، گفت: ما خیلی دور بوده ایم. این احساس تنهایی و فردیت خیلی زیاد شده در حالی که ما به اتحاد و با هم بودن نیاز داریم. بهترین چیزی که مردم را متحد می کند داستان است.

نادر مشایخی درباره علاقه مردم به جمشید مشایخی افزود: به نظر می رسید مردم چیزی در او کشف کرده اند که شبیه تخت است. البته او هم همینطور بود، یعنی نماد و شخصیتی را که در ایدئولوژی ایرانی می دید بر تخت سلطنت یافته بود. او می خواست مثل او باشد و حتی یک بار چند مرد از پدرم خواستند امضا کنند، یکی از آنها وقتی پدرم اشتباه کرد به پدرم گفت از آقای تختی خداحافظی کرد و این اشتباه او را بسیار خوشحال کرد.

زنده یاد جمشید مشایخی در دوران فعالیت هنری خود به ترتیب برای فیلم های «کمال الملک» و «گل داوودی» جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. او همچنین برای بازی در فیلم «بانوی من» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم خانه هفتم شد و نامزد بهترین بازیگر مرد از سومین جشنواره سینما و بهترین بازیگر مرد برای بازی در این فیلم شد. «پدربزرگ» برنده جشنواره بین المللی پیونگ یانگ شد.

این هنرمند در ژانرهای مختلف سینما و تلویزیون نقش‌های متفاوت و ماندگاری را ایفا کرد و با کارگردانان سرشناسی همکاری داشت. از جمله آثاری که بزرگان در آن بازی کرده اند می توان به فیلم های «گاو»، «قیصر»، «شاهزاده احتجاب»، «سوثدلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال الملک»، «گل داوودی»، «رسل» اشاره کرد. «»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوسه کوچک»، «جنایت» و «سیزده 59» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «قصه‌های مولانا». «»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی (ع)»، «قهرمانان نمی میرند» و «ستایش» ذکر شده است.

مشایخی در عرصه بازیگری نیز تأثیرگذار بود و برای اولین بار در سال 1339 در تئاتر از راه دور «پس از سی سال» به کارگردانی علی نصیریان بازی کرد. عباس جوانمرد و رکن الدین خسروی با هم کار می کردند.

سخنان نادر مشایخی را در این ویدئو مشاهده می کنید:

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا