مجله علمی و سلامت

وزارت بهداشت دنبال راه‌اندازی دانشگاه‌های علوم پزشکی اجتماعی است

کندوج/ خراسان رضوی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت به دنبال ایجاد دانشگاهی در حوزه علوم اجتماعی است تا نیازهای جامعه را رصد و پاسخگو باشد.

یونس پناهی امروز در نشست سفرا و دیپلمات های آسیایی و اروپایی که در جمع مسئولان اکو، یونسکو، یونیسف، سازمان بهداشت جهانی و چند نهاد بین المللی دیگر در سالن شهید سلیمانی مجتمع شهدای سلامت مشهد حضور داشتند، اعلام کرد: علمی و به رتبه منطقه و رتبه شانزدهم جهان از سال 2010 که جایگاه قابل قبولی است.

وی با بیان اینکه در گذشته تحقیقات در جمهوری اسلامی ایران بر اساس نیاز کشور و همگام با دانشگاه های نسل اول و دوم انجام شده است، افزود: حوزه سلامت اجتماعی نیز محسوب می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در اجرای طرح های تحقیق و توسعه، مسئولیت پذیری، حل مسئله و تاکید بر نیازها مدنظر قرار می گیرد. بر این اساس، تمام تحقیقات بهداشتی باید یک کاربر داشته باشد.

پناهی با بیان اینکه کشور در کنترل بیماری های عروق بیماری کرونا قلب در جهان جایگاه خوبی دارد، گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا 6 نوع واکسن با سطوح مختلف توسط دانشمندان کشور تولید شد. کرونا نشان داد که کشورهای مختلف باید در حوزه سلامت با یکدیگر همکاری کنند و در این راستا لازم است شبکه تحقیقاتی با همکاری کشورهای مختلف ایجاد شود.

وی ادامه داد: در صورت عدم همکاری در زمینه پیشگیری از بیماری های عروق بیماری کرونا، کشورها همچنان درگیر این بیماری خواهند بود. بنابراین همه کشورها باید از ظرفیت های یکدیگر در زمینه تحقیقاتی استفاده کنند و برای مقابله با ویروس کرونا با یکدیگر همکاری و ارتباط داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: بیماری عروق بیماری کرونا نشان داد که تحقیقات سلامت باید جامعه محور باشد و کشورهای مختلف بتوانند از استعدادهای یکدیگر استفاده کنند. خوشبختانه ایران ظرفیت همکاری با سایر کشورها در زمینه آموزشی و پژوهشی را دارد و آمادگی کامل برای همکاری با کشورهای مختلف را دارد.

پناهی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از بزرگترین و قدرتمندترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و همواره از توانمندی های این دانشگاه در سیاست های کلان اقتصادی کشور استفاده می شود، گفت: ارتباط با این دانشگاه برقرار شده است. توسط سفرای کشورهای مختلف ، بسیار موثر و مهم خواهد بود. وزارت بهداشت از تمامی امکانات کشور برای توسعه روابط بین الملل در حوزه آموزشی، درمانی و تحقیقاتی استفاده خواهد کرد.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده نیماد در کشور گفت: در این پژوهشکده شرایطی برای اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک با سایر کشورهای علاقه مند و دانشمندان و صاحب نظران فراهم شده است. خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خوبی از این توانایی استفاده می کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: استفاده از روش های نوین مانند سلول درمانی، داروهای ترمیمی و داروهای نوترکیب مواردی است که آینده درمان را رقم خواهد زد و کشورمان آمادگی اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک را دارد. با کشورهای دیگر.”

محمدعلی کیانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش گفت: ارتباط کشورها در حوزه علم و فناوری یکی از نیازهای امروز کشورهاست.

وی افزود: کرونا به افزایش دیپلماسی فرامرزی برای حل بسیاری از مشکلات کمک کرده و نشان داده است که کشورها می توانند در زمینه مدیریت بیماری، درمان، تشخیص، پیشگیری و واکسیناسیون با یکدیگر همکاری کنند زیرا این یک دیپلماسی علمی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: همکاری کشورها برای غلبه بر این بیماری بین المللی نشان دهنده ظرفیت همکاری های فرامرزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با جایگاه علمی و ظرفیت عالی برای انجام تحقیقات مشترک با سایر دانشگاه ها و کشورهاست. این مشارکت را توسعه دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا