مجله عمومی

وقتی ارزش پول می‌ریزد – کندوج

به نظر من بهتر است بگوییم چرا ارزش پول ملی در حال سقوط است و نه اینکه چرا سهام بورس به این حد رسیده یا چرا قیمت همه محصولات رو به افزایش است. در حقیقت ، دلار گران نیست ، اما کمترین آن است که پایین است.

استفاده از عبارت “کاهش ارزش پول ملی” نشانگر واقعیت تاریخ است؛ برخی از تقویت دلار خوشحال هستند. نقدینگی بالا در کشور و بیش از 40 درصد تورم گزارش شده از سوی بانک مرکزی و رشد منفی بیش از 5 درصد از اقتصاد نشانگر کاهش ارزش پول ملی است. به جای این کاهش ارزش ، هر کالا ، خدمات و ارز گران می شود و طبیعی است.

سال گذشته و در آن زمان دلار حدود 14 و 15 هزار تومان بود. بانک مرکزی تورم سالانه 41 درصد را در کشور اعلام کرده و هم اکنون دلار بیش از 17 هزار تومان است. از این رو می توان گفت که حتی قیمت های فعلی به اندازه کافی رشد نکرده اند ، اما ارزش پول ملی کاهش یافته است.

قول دولت برای کنترل اوضاع ، از وظیفه دولت برای کنترل اوضاع ناشی می شود. دولت باید کنترل اوضاع اجتماعی و سیاسی کشور را کنترل کند ، اما زیرساخت کافی برای کنترل تورم ندارد. یکی از جنبه های اقتصاد کشور درآمد دولت است. براساس بودجه 99 ، تمام جریانهای درآمدی دولت ، از فروش نفت گرفته تا مالیات ، درنهایت 50 درصد تحقق می یابد ، بنابراین دولت نمی تواند توانایی کاهش نرخ ارز کشور را داشته باشد.

در حال حاضر چشم انداز تورم وجود دارد و کشور با کمبود ارز و منابع روبرو است که البته این امر به کاهش ارزش پول ملی منجر می شود و به تدریج قیمت کالاها و خدمات مختلف افزایش می یابد. با توجه به این شرایط ، مهمترین سیاست تدوین یک استراتژی عملی کنترل تورم است.

* رئیس شورای تجارت ایران و چین

223225

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا