مجله عمومی

ویروس تکنولوژی و اخلاق پزشکی

در دوران باستان ، طاعون و وبا شایع ترین قربانیان بودند. در طول جنگ جهانی دوم (سال 2) ، تیفوس به تهران آمد و هزاران نفر جان خود را از دست دادند. این بیماریها قبلاً به وجود می آمدند و باعث بروز بلایا می شدند ، اما اکنون ویروس های SARS ، مرس و کرونا ناگهان و ناخواسته ظاهر می شوند و مردم و جان آنها را می کشند.

آنها به کشتن بسنده نمی کنند ، اما جان خود را از دست می دهند ، و هر کجا که باشند ، نه کاری وجود دارد و نه سرگرمی. تولید ، تجارت ، فرهنگ ، سینما ، ورزش ، مدرسه ، کالج و شاید تفکر نیز متوقف شده است. اما تصور نکنید که ویروس کرونا صرفاً ضد سرمایه داری است ، کرونا هیچ ارتباطی با سوسیالیسم ندارد ، بلکه این ویروس ویروس فناوری است و مانند بیل گیتس ، یکی از طرفداران فناوری مدرن ، فناوری نمی تواند. ایران وابستگی فاسدی به ویروس بیماری کرونا قلب دارد که محصولات بهداشتی را پنهان می کند تا افراد بیشتری را آلوده کند و آنها را در بازار سیاه می فروشند).

به نظر می رسد برخورد با فناوری آسان تر از بلایای طبیعی است. تمدن تکنولوژیکی آنقدر از خشم طبیعت نمی ترسد که از نیروهای مخرب درون خود می ترسد. اما می توان و باید بر این ترس غلبه کرد.
اکنون تنها گروهی که در این زمینه باقی مانده است ، گروهی از پزشکان ، پرستاران و متخصصان مراقبت های بهداشتی هستند که از فناوری نیز سود می برند ، اما چیزی که آنها را در این زمینه حفظ می کند ، قدرت اخلاقی است که همواره با پزشکی مرتبط بوده است. بنابراین بیایید به نشانه احترام بایستیم و به مراقبان فروتن خود سلام کنیم.

* فیلسوف و رئیس فرهنگستان علوم ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا