مجله علمی و سلامت

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

به گزارش شفافاو گفت: «ما در ایران هستیم. بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار. ایران نام بزرگی است و وقتی نام ایران در سطح بین المللی مطرح می شود همه با احترام به این نام نگاه می کنند. زیرا ایران به معنای امام و ولی فقیه و …. امروز نام ایران نامی گرانبهاست و بر تن ابرقدرتها و ظالمان می لرزد. ما ایران قدرتمند و قدرتمندی داریم. در واقع ما تاریخ می سازیم. اگر الان به هشت سال دفاع مقدس برگردیم، می بینیم که در این تاریخ هشت ساله چه کردیم. داستان برگشت ناپذیر است و نقش همه در داستان به طور همزمان ایفا می شود.

وی افزود: اقدامات جامعه پزشکی را می توان به بیماری های پیش عروق بیماری کرونا، بیماری های عروق بیماری کرونا قلب و پس از بیماری عروق بیماری کرونا تقسیم کرد. برای کرونا دوران باشکوهی از دفاع مقدس در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ جهانی دوم بی سابقه بود. در چه جنگی نیروهای بهداری در خط مقدم بودند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم و زیر آتش و حمله شیمیایی دشمن، مجروح و شهید بودند. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما جامعه ای مرفه در دنیاست. نگین درخشان علم و دانش کشورمان در جامعه پزشکی است. ما نه تنها در کشورمان به درمان بیماری ها می پردازیم، بلکه کشورهای همسایه نیز برای درمان به ایران می آیند. با افتخار می توان گفت که علوم پزشکی ما مجهز به پیشرفته ترین دانش بشری است. اما دشمن ترسو به جامعه پزشکی حمله کرد. متأسفانه برای کرونا در بسیاری از نشریات، دنیای آنلاین و … دیدیم که تیم پزشکی مورد حمله قرار گرفت. ما حتی این حمله را از یک خودی دیدیم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ در کرونا شکوفا شد. در کرونا، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا که به امکانات خود بسیار افتخار می‌کنند، اما در کرونا شکست خوردند و در رسانه‌ها دیدیم که چه تعداد از بیماران روی زمین رها شدند یا در بیمارستان بستری نشدند و چه تعداد پرستار و امدادگر از بیماران فرار کردند، اما کرونا نقطه عطف و افتخار ما در تاریخ است چرا که جامعه پزشکی و پرستاری از خودگذشتگی و عزت نفس خود را نشان دادند و شهدای گرانقدری را تقدیم کردند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. این درس تاریخ بود.

عین اللهی گفت: با تشخیص بیماری عروق بیماری کرونا قلب، شاهد فداکاری تیم پزشکی با 70 درصد ریه در بیمارستان مسیح دانشوری بودم. در عین حال به عنوان رئیس بیمارستان کرونا به ویژه در اوج وحشتناک مرداد که روزانه نزدیک به 50 هزار مورد، 700 فوت و 15 هزار بستری و 7 تا 8 هزار بستری در بخش مراقبت های ویژه داشتیم، شاهد بودیم. پرستاران نمی توانستیم یک لحظه استراحت کنیم. این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جانشان را فدا کردند.

او گفت: ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم این فداکاری ها را برای مردم به نمایش بگذارند. سریال پرستاران استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. کاری که جامعه پزشکی و پرستاری ما انجام داده است در هیچ کجا دیده نمی شود. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار کوشا هستند. نکته ای که امروزه باید مورد توجه قرار گیرد تخصص پرستاری و حرفه ای بودن است. پرستاری که در ECU شرکت می کند باید حرفه ای و دارای مهارت های ECU باشد. پرستاران باید قبل از ورود به یک رشته آموزش ببینند. موضوع دیگر وجود دانشکده پرستاری در حوزه درمان است.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است که پرستاری به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه مراقبت کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متأسفانه الان شرکت هایی هستند که اصلاً پرستار ندارند، اما به نام پرستار، افراد را به خانه می فرستند تا برای مردم مشکل ایجاد کنند. این موضوع و شرایط باید برنامه ریزی شود. ما در کرونا توانستیم در برخی موارد از این طریق خدمات ارائه دهیم.

وی درباره تعرفه های پرستاران نیز اظهار داشت: در ابتدای کار به این موضوع اعتقاد کامل داشتم. از معاونت توسعه و پرستاری خواستم این موضوع را پیگیری و به نتیجه برسانند. با توجه به اینکه دستور مقام معظم رهبری برای ما حجت است و یک تصمیم شرعی است، موظف به رعایت آن هستیم. از نظر تغییر شرایط، افرادی هم آمدند و در شرایط تاج از دنیا رفتند و حالا که تاج سبک شده است، باید خاص شوند. در بحث شهدای سلامت، کار نباید در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک باشد.

وی با اشاره به ضرورت یادگیری مادام العمر گفت: از سازمان نظام پرستاری می خواهیم که این کار را بر عهده بگیرد. آموزش باید به روز شود. موضوع دیگر بحث سلامت روان است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما اصلا از سلامت روان استفاده نمی کنیم. باید از سلامت روان برای درمان استفاده کنیم.

وی گفت: بحث پرستاری سخت افزار و نرم افزار نیز مهم است. بنابراین اطلاعات از طریق نرم افزار و سخت افزار ثبت می شود و پرستار می تواند به دست بیمار برسد.

وزیر بهداشت افزود: باید نظارت خود را در بازار کار عمومی تقویت کنیم، اگر اصلاً افرادی که پرستار نیستند در این اداره به کار گرفته شوند، تحمل نمی کنیم. اعتبار بخشی نیز باید واقعی باشد.

وی گفت: دوستان در این مدت 100 روزه واکسینه شدند و حدود 110 میلیون دوز واکسن دریافت کردیم که بی نظیر بود. هشتاد و شش درصد از جمعیت واکسینه شده بودند. در تهران 89 درصد دوز اول را مصرف کردند. تلاش همه بوده و باعث افتخار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا