چرا برنج به پلوپز میچسبد؟

یکی از رایج ترین مشکلاتی که ممکن است کاربران هنگام پخت برنج در پلوپز با آن مواجه شوند، چسبیدن برنج به ته دستگاه است. اگر حوصله این سوال را ندارید در این مقاله آی پی امداد می خواهیم به غیر از توضیح دلایل گیرکردن برج به تمام نکات مهم در مورد گیرکردن برنج در دستگاه برنج اشاره کنیم. پلوپز همانطور که در ادامه به نحوه حل این مشکل و پیشگیری از آن اشاره خواهیم کرد. همچنین می توانید از فیلم آموزشی ارائه شده در این مطلب کمک بگیرید تا علت چسبندگی برنج ته پلوپز را از بین ببرید و مشکل را حل کنید. با ما بمان.

فیلم آموزشی علت چسباندن برنج به پلوپز

اگر شما هم با مشکل چسبیدن برنج به کف پلوپز مواجه هستید، ابتدا باید علت مشکل را بررسی کنید و سپس نسبت به رفع آن اقدام کنید. تکنسین های متخصص IP ایمداد در ویدئوی زیر تمامی عوامل موثر در ایجاد این موضوع را توضیح می دهند.

چرا برنج در پلوپز می چسبد؟ 6 دلیل + راه حل

چسبیدن به برنج یک تجربه ناخوشایند و رایج برای کاربران این دستگاه است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در اینجا، ما 6 دلیل برای چسبیدن برنج به کف پلوپز را بررسی می کنیم:

چربی کافی نیست

استفاده از آب زیاد یا خیلی کم

استفاده از برنج نامناسب

پختن برنج کثیف است

مسئله حرارتی تهیه برنج

از پلوپز با روکش نچسب استفاده نکنید

1. مقدار ناکافی روغن

روغن کافی نمی تواند باعث چسبیدن برنج به پلوپز شود. برنج حاوی نشاسته چسبنده است. اما بدون روغن کافی، این چسبندگی ایجاد می شود و دانه های برنج به هم و به ته پلوپز می چسبند. بنابراین وقتی برنج پخته شد نشاسته آزاد می شود و باعث می شود برنج به هم بچسبد. لازم به ذکر است که روغن به ایجاد یک لایه نازک بین برنج و قابلمه کمک می کند و از چسبیدن نشاسته به قابلمه جلوگیری می کند. همچنین به برنج کمک می‌کند تا برنج جدا بپزد و دانه‌دارتر شود.

از روغن کافی استفاده کنید تا برنج به کف پلوپز نچسبد.

مقدار واقعی روغن بستگی به نوع برنج و ظرفیت پلوپز دارد. به طور کلی یک قاشق غذاخوری روغن برای پختن یک فنجان برنج کافی است.

می توانید از انواع روغن ها مانند روغن نباتی، روغن کلزا یا روغن زیتون استفاده کنید.

2. استفاده بیش از حد یا کم آب

آب زیاد یا کم باعث چسبندگی برنج به هم می شود. وقتی برنج پخته شد نشاسته آزاد می شود و برنج به هم می چسبد. آب زیاد نیز برنج را نرم و چسبناک می کند. آب کم برنج را خشک و شکننده می کند.

برای طبخ صحیح برنج، باید از نسبت مناسب برنج به آب استفاده کنید.

نسبت کلیشه ای یک پیمانه برنج و یک سوم پیمانه آب است.

برای پخت برنج ابتدا برنج را بشویید تا نشاسته اضافی آن گرفته شود.

سپس برنج را در قابلمه ای با آب جوش بریزید. تابه را روی حرارت زیاد بگذارید تا بجوشد.

سپس حرارت را کم کنید، درب ظرف را ببندید و به مدت 15 دقیقه در تابه را بجوشانید.

بعد از 15 دقیقه حرارت را خاموش کنید و بگذارید 5 دقیقه درب بسته بماند.

بعد از 5 دقیقه درب آن را بردارید و برنج را با چنگال هم بزنید.

3. از برنج نامناسب استفاده کنید

به طور کلی برنج بسته به نوع آن مقادیر مختلفی نشاسته دارد. برخی از انواع برنج، مانند برنج باسماتی، به طور طبیعی چسبنده تر از سایرین هستند. زیرا اکثر کربوهیدرات های موجود در آن هنگام پختن آزاد می شود. در زیر به دو نوع برنج اشاره شده است که به طور طبیعی چسبنده هستند و کمتر به پلوپز می چسبند:

برنج سفید

برنج قهوه ای

اگر مطمئن نیستید از چه نوع برنجی استفاده کنید، همیشه بهتر است از نوعی برنج استفاده کنید که به طور طبیعی نچسب باشد. با این کار احتمال چسبیدن برنج به پلوپز کاهش می یابد.

4. پلوپز کثیف

چربی، نشاسته و سایر رسوبات غذایی می توانند در پلوپز جمع شوند و یک لایه چسبناک تشکیل دهند. این لایه چسبناک می تواند باعث چسبیدن برنج به آرام پز شود و جدا کردن آن را دشوار کند.

برای جلوگیری از چسبیدن برنج به پلوپز، باید پلوپز را مرتب تمیز کنید.

می توانید پلوپز را با آب گرم و صابون بشویید.

برای تمیز کردن داخل پلوپز نیز می توان از یک برس کوچک استفاده کرد.

5. مشکل دما در پلوپز

برنج به روش های مختلف و در دماهای مختلف پخته می شود. اگر دمای پلوپز خیلی زیاد باشد، آب داخل قابلمه به سرعت تبخیر می شود و برنج قبل از پخته شدن کامل به ته قابلمه می چسبد. اگر دمای پلوپز خیلی کم باشد، آب قابلمه کاملا تبخیر نمی شود و برنج بیش از حد پخته و شکسته می شود. این باعث می شود که برنج به ته دیگ و دیواره های پلوپز بچسبد. بنابراین خرابی هر قسمت از ترموستات، تایمر، پنل و المنت پلوپز می تواند باعث ایجاد مشکل در تنظیمات دمای دستگاه و چسبیدن برنج به پلوپز شود.

در صورت خرابی هر یک از قطعات فوق، برای رفع مشکل، قطعه معیوب باید تعویض شود.

تعویض قطعات آشپزخانه نیاز به تجربه دارد و بهتر است توسط تعمیرکار ماهر انجام شود. برای تعویض و یا خرید درب پلوپز ٤ نفره پارس خزر به فروشگاه آنلاین قطعات لوازم خانگی رترو پارت مراجعه نمایید.

6. از برنج پخته با ماسک نچسب استفاده نکنید

استفاده از ریشه برنج با پوشش نچسب نیز می تواند باعث چسبیدن برنج به ریشه برنج شود. بدون پوشش نچسب، ذرات برنج به راحتی به کف پلوپز می چسبند. این چسبندگی در اثر اصطکاک بین ذرات برنج و سطح فلزی پلوپز ایجاد می شود. همچنین در این شرایط حرارت به طور یکنواخت در کف پلوپز پخش نمی شود. این باعث می شود که برنج به طور یکنواخت پخته نشود و برخی از قسمت ها بیش از حد بپزند و به کف پلوپز بچسبند. پوشش نچسب می تواند به مرور زمان خراب شود و ترک بخورد. این ترک ها باعث می شود نشاسته برنج به پلوپز بچسبد.

می توانید از پلوپز با سطح نچسب استفاده کنید.

به جای پلوپز می توانید از تابه نچسب هم استفاده کنید.

برای ته دیگ بهتر می توانید قبل از پختن برنج، کمی روغن یا کره به کف پلوپز اضافه کنید.

دکمه بازگشت به بالا