چگونه کارت گرافیک خود را ارتقا دهیم

کارت‌های گرافیک، همراه با حافظه رم و پردازنده‌ها، اغلب یکی از اجزای اصلی رایانه هستند و برای اجرای نرم‌افزار یا انجام عملیات سنگین‌تر، نیاز به به‌روزرسانی و ارتقاء در طول زمان دارند. برای اجرای بازی های سنگین گرافیکی یا عملیات رندر، به کارت گرافیک یا GPU با ویژگی های جدید پشتیبانی شده توسط پردازنده اصلی سیستم یا سازگار با سایر اجزا مانند حافظه رم و هارد دیسک نیاز دارید.

اما سوال بعدی این است که چگونه می توان کارت گرافیک کامپیوتر را ارتقا داد؟ آیا این کار به تخصص و ابزار خاصی نیاز دارد؟ هنگام ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر یا لپ تاپ خود چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرید؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ داده خواهد شد. اگر می خواهید یک کارت گرافیک جدید بخرید و دنبال قیمت کارت گرافیک rtx 4090 هستید و کامپیوتر یا لپ تاپ خود را ارتقا دهید، تا پایان این آموزش با ما همراه باشید. شکی نیست که هر چه دانش و تجربه بیشتری در مورد کامپیوتر و سخت افزار آنها کسب کنید، در هنگام تعویض کارت گرافیک یا سایر سخت افزارهای کامپیوتری با مشکلات کمتری مواجه خواهید شد.

چرا کارت گرافیک خود را ارتقا دهید؟

پاسخ به این سوال بیشتر به برنامه ها و نرم افزارهای در حال اجرا بر روی کامپیوتر شما مربوط می شود تا سخت افزار سیستم.در نهایت باید بدانید که عمر کارت گرافیک پس از چند سال به پایان می رسد و باید به فکر خرید کارت گرافیک جدید باشید. هنگام اجرای یک برنامه یا تماشای یک فیلم در نتفلیکس، ممکن است با افت کیفیت تصویر دریافتی یا پرش تصادفی فریم مواجه شوید. در این صورت هیجان تماشای فیلمی با کیفیت تصویر عالی را از دست خواهید داد.

یا در حین اجرای برنامه رندر زمان زیادی صرف رندر می شود که در نهایت رزولوشن و کیفیت تصویر خروجی کمتر از حد مطلوب است. حتی ممکن است پیام هایی مبنی بر کند بودن پردازنده گرافیکی سیستم یا پر بودن حافظه کارت گرافیک (VRAM) هنگام پردازش تصاویر دریافت کنید. به عنوان اولین قدم در آزمایش عملکرد سیستم کامپیوتری خود، می توانید ویدیوهای با کیفیت بالا را به صورت آفلاین در رایانه خود پخش کنید. اگر مشکل تاخیر تصویر حل شد، مشکل از اتصال اینترنت شما است، اما اگر نه، ممکن است زمان ارتقاء کارت گرافیکتان فرا رسیده باشد.

کارت گرافیک کامپیوتر خود را ارتقا دهید

اما قبل از آن باید مشکلات کارت گرافیک قبلی خود را بررسی کرده و آن را تست کنید. به عبارت دیگر، شما باید از روش های خاصی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر شما ضروری است.گیمرها اغلب برای مشاهده بصری کندی بازی یا مشکلات نمایش بازی نیازی به تست نرم افزاری ندارند که دلیل آن وابستگی سرعت اجرای کامپیوتر و کیفیت تصویر به کارت گرافیک در هنگام اجرای بازی است.

اما دیگران می توانند با کمک نرم افزار خاصی که برای تست عملکرد کارت های گرافیک طراحی شده است، آن را بررسی کنند. در این نرم افزارها معیارهایی مانند نرخ فریم، بیت های پردازش شده در واحد زمان، زمان پاسخگویی و … بررسی می شود و در صورت پایین آمدن از حد مشخصی، عملکرد پردازنده گرافیکی ضعیف تلقی می شود. یکی از ابزارهای کارآمد برای تست کارت گرافیک 3DMark نام دارد که نسخه دمو آن رایگان است در حالی که نسخه پریمیوم نیاز به پرداخت دارد.

چگونه کارت گرافیک کامپیوتر را ارتقا دهیم؟

اگر تا به حال یک کارت گرافیک را در رایانه خود تعویض کرده باشید، می دانید که فقط توجه به بست ها و پیچ ها برای جلوگیری از بروز مشکل کافی نیست. در زیر مراحل لازم برای ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر را توضیح خواهیم داد.

مرحله 1: قابلیت ها و سازگاری سیستم خود را بررسی کنید
قبل از خرید یک کارت گرافیک جدید، باید بررسی کنید که سیستم شما با کدام کارت گرافیک ها و مشخصات سازگار است.اگر رایانه شما دارای اسلات PCI-Express و منبع تغذیه مناسب باشد، احتمالاً می تواند اکثر مدل های کارت گرافیک مدرن را اجرا کند. ابتدا بررسی کنید که آیا اسلات مربوطه در مادربرد رایانه شما برای اتصال کارت گرافیک استفاده می شود یا خیر. کارت های گرافیک امروزی از استاندارد PCI-E برای اتصال به مادربرد کامپیوتر استفاده می کنند.

این اسلات استاندارد دسترسی پرسرعت به پردازنده و رم رایانه شما را تضمین می کند و قرار گرفتن آن روی مادربرد امکان دسترسی آسان به پشت کیس را فراهم می کند و به شما امکان می دهد یک یا چند نمایشگر را مستقیماً به خود کارت متصل کنید. نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که بسیاری از کارت‌های گرافیکی با قدرت بالاتر عریض‌تر هستند و دو یا سه اسلات را اشغال می‌کنند. در واقع هر چه قدرت پردازشی پردازنده گرافیکی بیشتر باشد، سیستم خنک کننده مورد نیاز کارت گرافیک بیشتر می شود که باعث افزایش عرض کارت گرافیک می شود.

بنابراین، هنگام انتخاب کارت گرافیک مناسب، باید محدودیت های تعداد و عرض اسلات ها و حتی فضای اشغال شده درون کیس را در نظر بگیرید. موضوع بعدی پشتیبانی از سیستم قدرت کارت گرافیک است.کارت های گرافیک پیشرفته انرژی بیشتری مصرف می کنند، بنابراین برق باید از منبع تغذیه کامپیوتر تامین شود. اگر منبع تغذیه نتواند قدرت بیشتری را که کارت گرافیک نیاز دارد تامین کند، عملکرد آن آسیب خواهد دید.

مرحله 2: کارت گرافیک مناسب را انتخاب کنید
در این مرحله باید کارت گرافیک مناسب برنامه خود را تعیین کنید. هنگام انتخاب کارت گرافیک مناسب باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید. اولین مسئله، بودجه مورد نیاز برای دریافت کارت گرافیکی مناسب برای برنامه شما است. البته، صرف پول بیشتر به معنای دریافت یک کارت گرافیک قدرتمندتر است که برای برنامه های گرافیکی سنگین مانند بازی یا رندر مناسب است. حافظه رم ویدیویی یا VRAM یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کارت گرافیک است که به حافظه کارت گرافیک نیز معروف است. فاکتورهای دیگری نیز در هنگام انتخاب کارت گرافیک یا GPU باید در نظر گرفته شوند، مانند گذرگاه، سرعت حافظه و سرعت هسته، tomshardware و TMU.

مرحله 3: کارت گرافیک را تعویض کنید
برای ارتقای کارت گرافیک کامپیوتر خود ابتدا باید کارت گرافیک قدیمی را از مادربرد جدا کنید.برای این کار ابتدا کامپیوتر خود را خاموش کرده و تمام اتصالات آن را قطع کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن اجزای آن هنگام باز کردن کیس کامپیوتر، ایده خوبی است که از سیم زمین برای اتصال شوک های الکتریکی و تخلیه شارژ از سخت افزار رایانه خود استفاده کنید. سپس کیس کامپیوتر را صاف قرار دهید و مراحل کار را در محیطی انجام دهید که نور کافی را تامین کند. کیس کامپیوتر را باز کنید و کانکتور برق PCI-e را از کارت گرافیک موجود جدا کنید.

سپس کارت گرافیک را از اسلات PCI-e جدا کنید. توجه داشته باشید که اکثر کارت های گرافیک از پیچ برای اتصال به بدنه مادربرد برای امنیت بیشتر استفاده می کنند و شما باید آن پیچ ها را نیز باز کنید. این کار کارت را آزاد می کند و به شما امکان می دهد با فشار دادن گیره های نگهدارنده آن را از شکاف خارج کنید.

سپس کارت گرافیک جدید را در اسلات مربوطه قرار دهید و بست ها و پیچ های آن را ببندید. در نهایت فرآیند فعال سازی کارت گرافیک با اتصال کانکتور msi به پایان می رسد. حالا می توانید کیس کامپیوتر را ببندید و سیم ها و کابل های آن را وصل کنید.کارت گرافیک جدید شما وقتی کامپیوتر روشن است کار می کند. معمولا کارت گرافیک های جدید درایورهای مخصوص به خود را دارند که باید از وب سایت رسمی سازنده آن ها را دانلود و نصب کنید. لطفاً مراقب باشید پس از نصب درایور گرافیک سیستم خود را مجدداً راه اندازی کنید تا تغییرات اعمال شوند.

آیا می توان کارت گرافیک لپ تاپ را ارتقا داد؟

نحوه ارتقاء کارت گرافیک کامپیوتر خود را در قسمت قبل بررسی کردیم. اما آیا می توان کارت گرافیک لپ تاپ را ارتقا داد؟ پاسخ به این سوال کمی ناامید کننده است و باید گفت که در اکثر مواقع کارت گرافیک در لپ تاپ قابل ارتقا نیست. در اکثر مدل‌های لپ‌تاپ موجود در بازار، کارت گرافیک به جای اینکه یک جزء جداگانه باشد، در مدار مادربرد یکپارچه شده است. بنابراین در این صورت خرید یک لپ تاپ جدید با عملکرد گرافیکی بالاتر بهترین راه حل خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا