مجله علمی و سلامت

کاهش ابتلا به آلزایمر با اسپری بینی حاوی اسیدهای چرب

کندوج/ خراسان رضوی تحقیقات جدید نشان می دهد که اسپری بینی حاوی اسیدهای چرب خاص می تواند راه حلی برای پیشگیری از بیماری آلزایمر باشد.

به گفته محققان، این درمان توانست از دست دادن حافظه و انحطاط در مدل تجربی آلزایمر (شایع ترین شکل زوال عقل در افراد مسن) را متوقف کند.

تیمی از دانشمندان در سوئد می گویند که واسطه های چربی برای درمان مغز در برابر زوال شناختی استفاده می شود. این لیپیدها اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توانند التهاب را کاهش دهند. این گزینه بسیار مهمی است زیرا نوریت یکی از علائم کلیدی بیماری های عصبی مانند زوال عقل است.

یکی از محققان این مطالعه، دکتر. نیکلاس بازان، کشف کرد که نوروپروتکتین D1 یا NPD1 یک واسطه چربی است که از مغز محافظت می کند.

مطالعات گروهی قبلی نشان داده است که NPD1 همچنین در برابر آسیب شبکیه و اثرات سکته مغزی محافظت می کند.

محققان گفتند: بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر دارای سطوح بسیار پایین NPD1 در ناحیه حافظه مغز هستند.

آنها توضیح دادند که از بین بردن التهاب آسان نیست. انجام این کار مستلزم واسطه ها، تقسیمات سلولی و کانال های ارتباطی است. به ویژه، حمل و نقل سلولی، که سیستم دفاعی بدن را به سمت مشتعل شدن هدایت می کند، برای مسدود کردن سیگنال های ضد التهابی در بدن ضروری است. این گروه اشاره می کند که NPD1 یکی از مولکول های سیگنال دهنده اصلی در این فرآیند است.

تیم دکتر بازان معتقد است که نتایج آنها نشان می دهد که یک درمان غیرتهاجمی است که می تواند نه تنها از آلزایمر بلکه از سایر بیماری هایی که با التهاب مغز شروع می شود نیز جلوگیری کند.

وی در بیانیه ای از دانشگاه گفت: بیماری آلزایمر هیچ گونه پیشگیری و درمانی ندارد و به دلیل پیشرفت فلج کننده و عوارض جانبی ویرانگر، مشکلات وحشتناکی را برای بیماران و خانواده های آنها ایجاد می کند. میلیون ها آمریکایی در حال حاضر از بیماری آلزایمر رنج می برند و انتظار می رود این تعداد در سال های آینده به سرعت افزایش یابد.

طبق گزارش انجمن آلزایمر، از هر سه سالمند یک نفر بر اثر آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل جان خود را از دست می دهد. این تعداد بیشتر از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان سینه و پروستات است.

نتایج این مطالعه در مجله Communications Biology منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا