مجله علمی و سلامت

کشف درمانی موثر و جدید برای آسم شدید

آسم یک بیماری بسیار شایع است و اگرچه قابل درمان است، اما همیشه به روش‌های جدیدی برای درمان آن نیاز است. محققان کالج ترینیتی دوبلین اکنون کشف کرده اند که یک مولکول ضد التهابی می تواند به درمان آسم شدید کمک کند.

آسم که از کلمه یونانی به معنای “تنگی نفس” گرفته شده است، یک بیماری التهابی مزمن روده است که با علائم عود کننده، انسداد برگشت پذیر راه هوایی و برونکواسپاسم مشخص می شود. علائم شایع عبارتند از خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس که به عنوان آسم شناخته می شود.

تصور می شود که آسم به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می شود. تشخیص معمولاً بر اساس الگوهای علائم، پاسخ به درمان در طول زمان و «دمومتری» یا «اسپیرومتری» است.

علائم آسم حاد معمولاً با داروهای استنشاقی کوتاه اثر درمان می شوند. در موارد بسیار شدید، ممکن است به کورتیکواستروئیدهای داخل وریدی، سولفات منیزیم نیاز باشد و بیمار در بیمارستان بستری شود.

با اجتناب از آلرژن ها یا آلرژن ها و محرک ها و با استفاده از کورتیکواستروئیدهای استنشاقی می توان از علائم آسم پیشگیری کرد.

شیوع آسم از دهه 1970 به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در سال 2011، بین 235 تا 300 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا شدند.

تنگی نفس از علائم آسم ناشی از التهاب مجاری تنفسی است. آسم اساساً یک سیستم ایمنی بیش فعال در پاسخ به عوامل حساسیت زا مانند گرد و غبار، دود، آلودگی یا سایر محرک ها است.

مطالعات قبلی پروتئینی به نام «JAK1» را پیشنهاد کرده‌اند که با ارسال سیگنال به سلول‌های ایمنی به نام «فاگوسیت‌ها» برای شناسایی اجسام خارجی، نقش کلیدی در تحریک پاسخ ایمنی دارد. به همان اندازه که این پروتئین مهم است، گاهی اوقات می تواند کمی بیش از حد تحریک شود، فاگوسیت ها را بیش از حد تحریک کند و باعث التهاب شود. این بیماری می‌تواند در بیماری‌های مختلفی مانند بیماری کرون، آرتریت روماتوئید و آسم رخ دهد و مهارکننده‌های آن به عنوان درمان‌های ممکن برای این بیماری‌ها در حال ظهور هستند.

اکنون محققان کالج ترینیتی در یک مطالعه جدید، مهارکننده های JAK را که بدن تولید می کند، شناسایی کرده اند. این مولکول که با نام “ایتاکونات” شناخته می شود، قبلاً نشان داده شده بود که فاگوسیت های غیرفعال را مهار می کند و به عنوان نوعی کلید خاموش برای التهاب عمل می کند.

اکنون مشخص شده است که این مولکول بر پروتئین “JAK1” نیز تأثیر می گذارد و به نظر می رسد که این وضعیت ضد التهابی به مبارزه با آسم کمک می کند.

محققان مشتقی از itaconate به نام 4-OI را روی مدل‌هایی از موش‌های مبتلا به آسم شدید که به درمان‌های استروئیدی ضد التهابی رایج پاسخ نمی‌دادند، آزمایش کردند و دریافتند که این مولکول باعث کاهش فعال‌سازی پروتئین JAK1 و کاهش شدت آسم در موش‌ها می‌شود.

دکتر دکتر، سرپرست تیم تحقیق، گفت: “ما امیدواریم که داروهای جدید مبتنی بر Itaconate پتانسیل یک روش درمانی کاملاً جدید برای درمان آسم شدید را داشته باشند، زیرا درمان‌های جدید به فوریت مورد نیاز است.” مارا رانتش.

این مطالعه در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا