مجله عمومی

گلدسته‌های مسجد یزد و خانم‌های بخت بسته!

یک بار در صحن مسجد با اصغر آقا، خادم کوچک مسجد صحبت کردیم. وی لهجه غلیظ یزدی داشت و ارتفاع و رشد مسجد را با تأکید بر «ق» تعریف می کرد. پس از گپ و گفتی کوتاه درباره وضعیت کلی مسجد، با ما تماس نزدیکی برقرار کرد. مخصوصاً وقتی متوجه شد که محمد آقا پسر آقای صدوقی امام جمعه یزد که خواهرزاده خاتمی هم هست با ماست.

اصغر آقا توضیح داد که یکی از مسائل وقت گیر ما رفت و آمد مداوم خانم ها بود که به گفته خودش بدشانس بودند. وی گفت: گلدسته های این مسجد 57 متر طول و 147 پله است. در این منطقه معلوم است که اگر زن بختی در شب جمعه این 147 قدم را برود و در طول راه 41 گردو را به تناوب بشکند و بالای سرش سوره یاسین بگوید و همچنین شعری که مخصوص این کار و همه چیز است. زنان وقتی می آیند اینطور فکر می کنند، قطعاً خوش شانس خواهند بود.

خوشحال بود که این محرم و صفر است و در این دو ماه زنان محلی برای صعود به قله گلدسته به مسجد نمی آیند.
باورش برایمان سخت بود، اما اصغر آقا که از کودکی در مسجد بزرگ شده بود و چندین سال در مسجد خدمت کرده بود، یکی از کارهای سخت و وقت گیر ما را جمع آوری گردوهای شکسته می گفت. پله های گلدسته ها

گلدسته دوم مسجد جامع یزد نردبان رفت و برگشتی دارد و گلدسته دیگر که توسط استاد محمد کدوک پس از گلدسته اول ساخته شده دو راه رفت و برگشت جداگانه دارد.
این سنت های محلی در سراسر ایران نیز داستان هایی هستند که می توانند بخش مهمی از تحقیقات میدانی در جامعه شناسی ایرلندی باشند.

عکاس: امیرحسین شعبانیان

مسجد گلدسته یزد و بانوان خوش شانس!

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا