مجله علمی و سلامت

۳.۸ میلیون دوز واکسن دپو شده در گمرک ترخیص شد

بر اساس اطلاعات گمرک، وزارت بهداشت امروز (جمعه 26 فروردین) محموله های واکسن های انبار شده در گمرک فرودگاه امام را پردازش کرد و در مجموع 3.8 میلیون دوز واکسن استرازنکا از گمرک ترخیص و تحویل نمایندگان شد. این وزارتخانه

به گفته سلیمانی، رئیس گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به کندوج امروز بیست و ششم فروردین ماه طی مکاتبه ای بین وزارت بهداشت و گمرک، محموله های واکسن های وارداتی باقی مانده در انبارهای امام (ره) ترخیص و به عنوان نماینده وزارت بهداشت در اختیار هیات امنا قرار گرفت.

وی در خصوص تعداد و نوع واکسن های فرآوری شده، از فرآوری سه میلیون و 818 هزار و 400 دوز واکسن که در 4 مرحله در گمرک و انبار باقی مانده بود از 20 فروردین تا 28 فروردین خبر داد. 2 میلیون و 830 هزار و 400 دوز وارد شده است. از بلغارستان، 700 هزار دوز دوز از ژاپن و 288 هزار دوز از کرواسی.

وی با بیان اینکه تحویل و حمل فوری عروق کرونا به ویژه واکسن های وارداتی در دستور کار گمرک است و متوقف نشده است، گفت: تا زمانی که مجوز به گمرک ابلاغ نشود، امکان تحویل وجود ندارد.

ماجرا از این قرار است که دیروز (پنجشنبه 25 فروردین) استعلام از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) همراه با این توضیحات به کندوج بود سه محموله وارداتی از این واکسن در گمرک مانده و از 20 فروردین ماه در انبار مانده است – هرچند امروز (جمعه) یک محموله اضافه شد – در حالی که وزارت بهداشت درخواستی برای فرآوری و تحویل نداده است. این اتفاق در ابتدای فرآیند واردات واکسن در اواسط بهمن ماه 1395 و تا پایان اسفندماه سال گذشته، طبق هماهنگی های انجام شده، قطعات تاج از جمله واکسن به طور کامل بدون ترخیص از گمرک فرآوری و بلافاصله فرآوری شد. .

اما پس از اخبار مبنی بر عدم قطعیت در مورد محموله واکسن در گمرک، اینالو – مدیر دارو و مواد تحت پوشش سازمان غذا و دارو – این محموله‌های واکسن کرونا مشکلی ندارند و باید یک فرآیند مدیریتی را طی کنند، گاهی اوقات محموله‌های عمومی تا یک هفته طول می‌کشد تا کار مدیریتی خود را تکمیل کند و پردازش می‌شود. سه محموله واکسن کرونا امروز (پنجشنبه) وارد شده است. “او گفت.”

این اطلاعیه وزارت بهداشت مشکوک بود زیرا قبل از رسیدن محموله ها در 19 آوریل، به استثنای محموله ای که از لهستان برگشت داده شده بود، اما اصل آن پذیرفته نشد – واکسن های وارداتی همیشه توسط گمرک با کمترین تشریفات گمرکی تهیه می شد و در عرض 15 دقیقه از پرواز آزاد شد و در گمرک نماند. در عین حال برخلاف اعلام وزارت بهداشت، همه این محموله ها روز پنجشنبه دریافت نشد و حداقل یک هفته پیش به تدریج به ایران ارسال و در انبارهای گمرک نگهداری می شد. به گفته مدیر فرودگاه امام، این اولین بار بود که محموله ای از واکسن کرونا به دلیل نداشتن مجوز (به استثنای محموله ای که به لهستان بازگردانده شده بود) ذخیره می شد. با این حال می توان تصور کرد که روند اداری و تشریفاتی که از شب گذشته تا امروز مطرح شده بود، حل شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا