کسب و کار ایرانیمجله عمومی

آب مغناطیسی در استخر پرورش ماهی – اتیه انرژی

بهینه سازی تولید در استخرهای پرورش آبزیان

همه می دانند:

  • جلبک ها ،خزه ها و بار میکروبی در آبهای سخت و قلیایی رشد می کنند.
  • با افزایش اکسیژن در دسترس ماهی سریعتر رشد میکنند!
  • میکروبها و پاتوژنها شنا نمیکنند ولی بر روی ذرات معلق شناور شده و ماهی با نوشیدن آب حاوی ذرات معلق مریض میشود.
  • ماهی آزاد به آب سرد، زلال، اشباع از اکسیژن و کمی اسیدی احتیاج دارد.
  • آبزیان بیشترین نرخ مصرف آب را در بین محصولات کشاورزی دارند.
  • در آب سرد تر اکسیژن محلول بالاتر و جذب پروتئین خوراک بیشتر است.
  • در صورت باز چرخش آب تراکم بالا و بار آلودگی دمای آب استخر افزایش می یابد.
  • با افزایش ظرفیت تولید ماهی هزینه تمام شده هر کیلو کاهش و سودآوری افزایش می یابد.

ولی همه نمی دانند!

  1. با اعمال امواج کوتاه مغناطیسی به آب، آب پاستوریزه می شود.
  2. با استقرار یک دستگاه اسپلش و با مغناطیسی کردن آب ، آب میکرونیزه شده و دمای آب ۵ درجه سانتیگراد خنک تر می شود.
  3. با مغناطیسی شدن آب طبق پدیده دانه برفی ، ذرات معلق بهم چسبیده ، درشت شده و آب زلال و شفاف میشود.
  4. با مغناطیسی شدن خوراک ضریب جذب خوراک ۷ درصد افزایش می یابد.
  5. با اسپری شربت تقویتی و ارگانیک فولیک بر روی خوراک مصرفی، به کمک فناوری نانو عفونت ویروسی باکتریایی و قارچی کنترل می شود
  6. در آب اسیدی ناشی از مغناطیسی شدن آب، اسپورهای قارچ قادر به شکوفایی نبوده و بیماری های قارچی کنترل می شود.
  7. با استفاده از کودهای زیستی em و انواع محصولات آن شامل EMA و E5 و گلوله EM، حجم لجن کمتر و شفافیت آب بیشتر می شود.
  8. دوره پرورش ماهی به کمک شربت فولیک به دو ماه کاهش می یابد.

آب مغناطیسی در استخر پرورش ماهی

آب مغناطیسی در پرورش ماهی

آب مناسب برای پرورش ماهی

پرورش ماهی قزل آلا در استخر کشاورزی

تصفیه آب استخر ماهی

تصفیه آب ماهی قزل الا

تصفیه پساب پرورش ماهی

دستگاه تصفیه آب استخر پرورش ماهی

با پالایش آب آبخوری طیور تلفات جوجه‌ها کاهش یافته درصد تولید گوشت لخت به وزن زنده افزایش یافته و بار میکروبی آب کاهش قابل توجه می‌یابد. اکسیژن محلول در استخرهای پرورش ماهی افزایش می‌یابد. کاربرد اصلی دیگر آن در تصفیه پالایش آب گلخانه‌ها و سیستم‌های هیدروپونیک می‌باشد.

مزایای استفاده از تکنولوژی مغناطیسی در کشاورزی:

* افزایش آب شوئی خاکهای شور تا ۳۰۰%

* کاهش مصرف بذر تا ۵۰%

* افزایش مقدار محصولات تا ۴۰%

* کاهش مصرف آب آبیاری تا ۳۰%

* کاهش مصف کودهای شیمیایی تا ۳۰%

* کاهش دوره رشد گیاه به مدت ۱۵ تا ۲۰ روز

* افزایش اکسیژن آب تا ۱۰%

آب مغناطیسی در پرورش دام و طیور :

* کاهش دوره رشد برای رسیدن به وزن مطلوب

* افزایش شیردهی روزانه

* افزایش کیفیت تخم مرغها

* کاهش بیماریها و مرگ حیوانات همراه با افزایش فعالیت به صورت چشمگیر

آب مغناطیسی حلقه گمشده صنعت طیور :

بهینه سازی آب در محیط پرورش طیور، سهم به سزایی در ارتقاء بهره وری این واحدها دارند. به این ترتیب می توان باکتریها و ویروسها را کنترل نموده، سلامت و بهداشت آنها را به بهترین نحو تامین نمود. اخیراً نهضتی در کشورهای پیشرفته شروع شده که در آن به کمک فن آوری الکترومغناطیسی می توان به طرز شگفت آوری به اهداف فوق دست یافت. اختراع دستگاه رسوب زدای الکترونیکی به شماره ۳۵۰۳۳ دفتر ثبت اختراع ایران، افتخاری برای صنعت طیور در ایران می باشد.

مبانی عملکرد رسوب زدای الکترومغناطیسی بر روی آب :

در چند دهه اخیر تکنولوژی رسوب زدای الکترومغناطیسی در صنایع مختلف جایگاه مناسبی پیدا کرده است. به طوری که در بسیاری از موارد جایگزین روشهای دیگر – عمدتاً شیمیایی – شده است. در صنعت نیز به علت عدم استفاده از مواد شیمیایی یا افزودنی به آب به این روش فن آوری تصفیه فیزیکی آب نیز گفته می شود. با تصفیه فیزیکی آب به روشهای مغناطیسی و الکترونیکی، ساختار سیال و رفتار مولکولی آن تغییر کرده و آب به اصطلاح نرم تری تولید می شود. با اصلاح آب، سختی آب تعدیل شده و خواص فیزیکی شدن  کشش سطحی کم می شود و قابلیت انحلال آن افزایش می یابد.

این روش با برخورداری از مزایایی چون کاهش آثار نامطلوب سختی و رسوب، جلوگیری از تشکیل رسوب های چسبناک، حذف رسوبهای پیشین، نصب و نگهداری آسان، عدم نیاز به مراقبت و نگهداری و هزینه های مرتبط، به یکی از کاربردی ترین راههای مقابله با سختی و رسوب تبدیل شده است. در این فن آوری از امواج الکترومغناطیسی با پهنای باند و انرژی مناسب می توان شرایطی را ایجاد کرد که فرایند تشکیل بلورهای رسوب در داخل آب رخ داده و از چسبیدن آنها به دیواره ها جلوگیری شود. در این حالت اصطلاحاً در آب پدیده دانه برفی رخ داده و بلورهای رسوب در داخل آب تشکیل می گردد. با گذشت زمان به حجم هسته های اولیه افزوده شده و بلورهای نرم خنثی در آب که خاصیت چسبندگی خود را از دست داده اند ظاهر می شوند. همزمان موجبات تغییردر آرایش بلورین کربناتهای کلسیم فراهم شده و املاح کلسیتی که خاصیت چسبندگی فراوان دارند به آرگونیت که قدرت چسبندگی ندارند تبدیل می شوند. از طرفی میدان مغناطیسی القا شده در آب نیروی شدیدی به پیوند هیدروژنی وارد ساخته و با غلبه بر ابن پیوند تعداد مولکولهای آزاد آب به شدت افزایش می یابد که بالا رفتن حلالیت آب را به دنبال دارد.

اثرات استفاده از تکنولوژی الکترومغناطیسی و مغناطیسی در صنعت طیور:

بسته به میزان سختی، آلودگی آب مصرفی ونوع پرورش ، سختی گیر و رسوب زدای الکترونیکی saba(poul) و مغناطیسی magnetic water و magnetic seed استفاده می شود. آب مغناطیس شده نه تنها در طول مسیر آب خوریها، به خصوص آبخوری های نیپل، رسوب نمی بندد، بلکه موجب انحلال و جدا شدن رسوبات قبلی نیز می گردد.

همچنین به دلیل بالا رفتن حلالیت آب، داروها و مکملهای مورد استفاده بیشتر در آب حل شده و دیگر شاهد تشکیل رسوبات در داخل منابع دارو و انسداد مسیر آبخوریها نخواهیم بود.

ویروسها، باکتریها و قارچها در حد میکرون  و دارای بار منفی می باشند. این ریز جانداران جهت ادامه بقاء به کاتیونها وابسته بوده و به علت بار مخالف به کاتیونها جذب شده و رشد و نمو می کنند. با اصلاح آب و عبور آن از میدان به صورت غیرفعال در می آیند و بیوفیلم ها که محل تشکیل و تجمع میکرو ارگانیسم ها و فرآورده های جانبی آنها هستند، در جدار داخلی لوله ها و مخازن نگهداری آب از بین می روند. پایین آمدن بار میکروبی آب و اثربخشی دو چندان داروها و واکسنها موجب بالا رفتن استقامت بدن مرغ در برابر بیماریها می گردد که کاهش تلفات را به دنبال دارد .

دستاوردهای  استفاده از تکنولوژی رسوب زدای آب :

۱- کاهش محسوس بیو فیلم ها

۲- کاهش حجم رسوبات درآبخوری ها

۳- کاهش بار میکروبی آب

۴- افزایش اثربخشی داروها و واکسن ها

اعمال حیاتی آب در بدن طیور :

۱- حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش بدون وجود آب امکان پذیر نیست.

۲- هضم و جذب مواد غذایی نیاز به حضور آب دارد .

۳- آب به عنوان یکی از اجزاء مهم خون در انتقال مواد مغذی به ارگانهای مختلف بدن می باشد.

۴- آب برای تکمیل بسیاری از واکنشهای شیمیایی بدن که برای تشکیل گوشت و تخم مرغ لازم هستند دخالت می نماید.

۵- وجود آب برای دفع مواد زائد و سمی از کلیه ها ضروری است.

۶- آب برای لغزنده کردن مفاصل لازم است.

۷- آب برای حفظ درجه حرارت بدن به خصوص در آب و هوای گرم ، بسیار مهم است.

اهمیت و لزوم توجه به آب در صنعت مرغداری :

علی رغم اهمیت آب به عنوان یک ماده مغذی برای طیور، غالباً پرورش دهندگان نسبت به اهمیت آن غفلت  می ورزند و به مواردی مانند مصرف دان، میزان تولید تخم مرغ، درجه حرارت، تهویه، شدت نور و .. توجه می نمایند. در بسیاری از موارد علت ضعیف بودن بازدهی گله ها، مصرف آبی است که به مقدار زیادی آلوده به باکتری (به خصوص کلی فرمها) ، عوامل مسمومیت زا و عناصر آلی و غیرآلی است.  برخی از شرکت ها یا افراد بدون توجه به شناسایی آب منطقه و یا عدم اصلاح به موقع آن تاسیسات عظیم مرغداری بنا کرده اند و در دوره های پرورش و نگهداری با مشکلات و تلفات فراوان به ویژه بروز عوارض کلیوی و نقرس و سنگ مجاری ادرار روبه رو هستند. پس از بررسی های زیاد علت همه آن مشکلات و تلفات ، نامناسب بودن آب مصرفی به ویژه از لحاظ فیزیکی و شیمیایی تشخیص داده شده است.

تجربه نشان می دهد که در بسیاری از فارمهای با راندمان ضعیف، تغییردادن منبع آب آشامیدنی و اصلاح نمودن کیفیت آن باعث گشته بازدهی گله به حدود مورد انتظار برسد . استفاده از آب آشامیدنی یک روش سریع و موثر جهت تجویز دارو برای گله های طیور است، این امر از آن جهت حائز اهمیت است که به هنگام بیماری پرندگان از غذا خوردن امتناع می کنند، اما همچنان به مصرف آب ادامه می دهند. اطمینان از کیفیت مناسب آب آشامیدنی پیش از شروع درمان بسیار حائز اهمیت است زیرا برخی از داروها در آب سخت (دارای املاح فراوان) به خوبی حل نمی شوند.

کاربرد آب مغناطیسی در استخرهای پرورش ماهی:

ساختار ملکولی – که شامل پروتیئن ها نیز می باشد – بستگی به کیفیت  آبی دارد  که سلول را احاطه کرده است آب مغناطیسی دارای خواص بیولوژپکی منحصر به فردی است  تجربیات  علمی  بر روی غشاهای  مختلف  مصنوعی و بیولوژیکی نشان دهنده افزایش نفوذ پذیری آب مغناطیسی در غشاءهای سلولی می باشد .

مدارک و شواهد  نشان میدهد با مصرف آب مغناطیسی تغییرات زیربنایی در ساختار سلولی به وجود  می آید . لذا ضروریست  آب و غذای مصرفی بچه ماهیان در مجاورت میدان مغناطیسی قرار گیرد . 

مزایای استفاده از آب مغناطیسی :

  • اکسیژن  محلول به میزان قابل توجهی افزایش می یابد چون حلالیت آب مغناطیسی افزایش خواهد یافت .
  • میدان مغناطیسی و الکترومغناطیسی موجب غیر فعال شدن  باکتریهای موجود در آب می شود که خود  باعث کاهش بیماری و بالطبع کاهش مرگ و میر  ماهیان می گردد .
  • وقتی غذای بچه ماهیان  در معرض میدان مغناطیسی قرار گیرد وزن آنها با جذب بیشتر مواد غذایی افزایش می یابد . در ضمن موجب بهبود طعم و مزه گوشت آنها نیز می گردد .

* افزایش فعالیت بیولوژیک آب و آثار مثبت در رشد ماهیها

* میانگین افزایش وزن ماهیها (روزانه) نسبت به حالت عادی ۴۰ تا ۶۰% افزوده می شود

* کاهش بیماری ها و مرگ ماهیها به صورت چشمگیر

مزایای استفاده از آب مغناطیسی در دامداریها:

  • مصرف این آب برای دام موجب جذب پروتیین بیشتری شده ،بطوری که وزن بدست آمده در گوساله ها و بره ها افزایش می یابد.در ضمن کیفیت و مزه گوشت را نیز بهبود می بخشد.
  • موجب می گردد تا گاوها راحتتر شیر بدهند که این باعث سلامتی بیشتر دام می گردد. بخصوص در دامهایی که از ورم پستان رنج می برند،موجب از بین رفتن این بیماری به مرور زمان می گردد،درمان پستان گاو تاثیر بسیاری در مقدار باکتری موجود در شیر دارد . در ضمن باعث افزایش شیر دهی گاو می گردد.چربی موجود در شیر گاو را از ۱۳ . ۰ % تا ۱۵ . ۰ % افزایش می دهد .(استانداردچربی مورد نیاز برای شیر ۲ . ۳ % است).

توجه : نه تنها نصب این تجهیزات بر روی خط آب باعث افزایش شیردهی گاو می گردد بلکه نصب ان بر روی خط شیر زمان ذخیره سازی شیر را نیز بطور چشمگیری افزایش می دهد.

۳-باعث کاهش بیماری ها و نیز مرگ و میر دام می گردد.

نکته:میزان تاثیر استفاده از این تجهیزات بر روی مسیر آب برای مناطقی که آب مصرفی آنها از کیفیت پایین تری برخوردار می باشد به مراتب چشمگیر تر است.

تاثیر آب مغناطیسی در صنعت زنبورداری :

سلامتی کلنی زنبور مستقیماً بر روی کیفیت عسل تولید شده آنها تاثیر گذار است.با آلوده شدن محیط زیست مرض های مختلفی در زنبور عسل به وجود آمده که این مسئله باعث کم شدن کمیت و کیفیت عسل تولیدی و بدنبال آن مرگ کلنی زنبورها می گردد.

تحقیقات دانشمندان ثابت می کند که یک رابطه مستقیم بین آب مغناطیسی و سلامت زنبور عسل وجود دارد.

به همین جهت پیشنهاد می گردد:

۱-علفها و گیاهان مختلفی را که زنبور روی آنان می نشینند با آب مغناطیسی آبیاری گردد.

 

۲-یک ظرف کوچک از آب مغناطیسی ،کنار کندوی عسل قرار گیرد.

 

۳-وقتی که در زمستان شربت تقویتی (معمولاٌ آب و شکر) تهیه می شود حتماٌ این محلول از آب مغناطیسی تهیه شود.

 

۴-شربت تهیه شده از این تجهیزات عبور داده شود.

 

توجه: اگر عسل تهیه شده نیز در معرض این تجهیزات قرار گیرد کیفیت ،طعم،مزه،رنگ و بوی عسل بهبود یافته وآنرا میتوان در وضعیت مطلوبتری نگه داری نمو

 

سایر کاربردهای تکنولوژی مغناطیسی :

* رسوب زدایی پمپها و لوله های آبیاری

* پاک کردن مخازن طبیعی و مصنوعی آب

رسوب گیر آب ( مغناطیسی و الکترو مغناطیسی )

تعریف :

دستگاهی است مغناطیسی جهت جلوگیری از ایجاد رسوب و از بین بردن رسوبات قبلی در لوله های آب و تمام سیستم های خانگی و صنعتی که با آب کار میکنند در دو نوع ۱- مغناطیسی : که منبع انرژی آن یک مگنت مغناطیسی دائمی میباشد و هزینه تامین انرژی ندارد. ۲- الکترومغناطیسی : در این مدل برای تامین انرژی از برق استفاده میشود و نسبت به مدل اول تخصصی تر و میزان اثر گذاری بیشتری دارد .هردومدل بدون نیاز به هزینه نگهداری و اپراتوری میباشندوحجمی کوچکتر و قیمت مناسبتر نسبت به رسوبگیرهای دیگر دارند .

مکانیسم عملکرد رسوبگیر مغناطیسی و الکترومغاطیسی :

به زبان ساده با اعمال یک میدان مغناطیسی متغیر در مسیر جریان آب، املاح رسوب گذار موجود در آب ( که عمدتا بی کربنات ها هستند) از حالت یونی خارج شده و به حالت مولکولی تبدیل می شوند. که ماحصل آن تبدیل کریستال یونی (کلسیت که ساختار آن چسبنده و سخت است) به کریستال مولکولی (آراگونیت که ساختار آن نرم و غیر چسبان است) می باشد. که این مولکولها به هم ملحق شده و پدیده دانه برفی را بوجود می آورند که به صورت شناور در آب قرار دارند به طوری که نه تنها دیگر رسوب نمی کنند بلکه امکان حذف این دانه های درشت با فیلترهای نسبتا ساده امکان پذیر است. این عمل باعث آزاد شدن آب می شود که نتیجه آن کاهش کشش سطحی و افزایش حلالیت آب است. نکته دیگر اینکه آب مغناطیسی توانایی کندن رسوبات قبل موجود در لوله ها را دارد. این دستگاه ها هیچ ماده ای به آب اضافه یا از آن کم نمیکنند در واقع با تغییرات فیزیکی توضیح داده شده مانع از تشکیل رسوب آب میشوند بنابرین روی کیفیت آب آشامیدنی تاثیر منفی نمی گذارند و علاوه بر صنعت در محل هایی که از آب برای مصارف آشامیدنی استفاده میشود مانند ساختمانهای مسکونی بدون نگرانی قابل استفاده است.

مورد مصرف رسوبگیر مغناطیسی و الکترومغناطیسی :

یکی از مشکلات دستگاههای صنعتی و خانگی که با آب کار می کنند ناشی از جرمی است که درون لوله ها و مخازن این دستگاهها بسته می شود و باعث مشکلات زیادی که در ذیل کاملا ذکر شده مانند : ضخیم شدن جداره مخازن حرارتی و مصرف انرژی بیشتر جهت گرم کردن آب و در نتیجه سوختن جداره مخزن ، پایین آمدن راندمان دستگاه، کاهش سرعت انتقال آب و اتلاف انرژی در مسیر، کاهش عمر دستگاه ها و لوله ها می شود که سالانه کارخانه جات و خانه دارها مجبورند هزینه و وقتی را صرف تعویض یا تمیز نمودن قطعات و دستگاهها نمایند. کارایی دستگاه رفع مشکلات فوق الذکر و بصورت دقیقتر مشکلات ذکر شده درذیل میباشد :

۱- سیستم شوفاژ ، موتور خانه ها و مبدل های حرارتی .

۲ – برج های خنک کننده و پکیج یونیت .

۳- چیلرها ، ایرواشرها و تهویه مطبوع .

۴- بویلرهای آب ، منابع کویلی .

۵- استخر ، سونا ، جکوزی و کارواش .

۶- صنایع غذایی و لبنی ، خطوط تولید نوشابه و آب معدنی .

۷- هتل ها ، رستوران ها ، بیمارستان ها و مراکز دندان پزشکی .

۸- سیستم های خنک کننده نورد دستگاههای چاپ .

۹- دستگاههای تزریق پلاستیک .

۱۰- خطوط نورد فلزات .

۱۱- کوره های القایی ، خطوط و قالبهای ریخته گری ، پرس هیدرولیک .

۱۲- کارخانجات نساجی ( شستشو ی الیاف ) .

۱۳- کشاورزی ( آبیاری بارانی و قطره ای) .

۱۴- سیستم های خانگی نظیر کولر آبی ، ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی ، قهوه جوش و شیر آب گرمکن و آب سرد کن .

۱۵- کارگاههای تولید و تکثیر ماهیان خاص و پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی .

۱۶- کارگاهای پرورش ماکیان اعم از مرغداری های تخم گذار و گوشتی .

۱۷- دامداریها وگاوداریهای شیری .

آثار مخرب رسوبات :

۱ – ایجاد خردگی و پوسیدگی از طریق الکترولیز بین لایه رسوب و فلز بدنه در تمام سیستم هایی که با آب کار میکنند.

۲ – تجمع رسوب در لوله ها باعث کند شدن حرکت آب گرم در لوله شده در نتیجه آب گرم قبل از رسیدن به محل مصرف دوباره خنک میشود.

۳- ضخیم شدن جداره مخازن حرارتی، درنتیجه مصرف حرارت بیشتر برای گرم کردن آب که باعث سوختن و فرسوده شدن جداره مخازن حرارتی میشود.

۴- مسدود شدن لوله ها و شیرها که باعث کاهش جریان آب و کوتاه شدن عمر آنها میشود.

۵- کاهش راندمان کار مبدل ها و موتور خانه ها.

۶- سوراخ شدن لوله ها در اثر استفاده از مواد شیمیایی و جرم گیرها برای رسوب زدایی.

۷- رسوب ایجاد شده بر منافذ آبپاش ها و قطره چکانها و کاهش دبی و ایجاد اخلال در آبیاری مناسب .

۸- کاهش راندمان کار لوازم حرارتی و برودتی ماند آب گرمکن ، پکیج ، برج های خنک کننده و کندانسور ها.

۹- رسوب ایجاد شده بر روی سطوح المنت ها ماند عایقی قوی در برابر انتقال حرارت عمل نموده و در نتیجه در اینگونه لوازم از قبیل انواع لوازم خانگی ، پکیج ها و … بواسطه ایجاد رسوب شاهد اتلاف انرژی زیادی هستیم .

۱۰- ترکیدن لوله ها بر اثر فشار بیش از حدی که به دلیل گرفتگی بر آنها وارد می گردد .

۱۱- رسوب ایجاد شده در سیستم های آب خوری طیور نظیر نیپل که در پایان دوره با مصرف مبالغ هنگفتی با مواد شیمیایی رسوب زدایی می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا