آغاز به کار نمایشگاه نانو و میکرو با رشد ۱۱۰ درصدی صادرات و رشد ۱۰۴ درصدی فروش محصولات/۹ شرکت صادراتی تقدیر می شوند

در حالی کشور به استقبال پانزدهمین نمایشگاه نانو از امروز یکشنبه ۱۳ آبان می رود که در کارنامه خود رشد ۱۰۴ درصدی در فروش محصولات مبتنی بر نانو و رشد ۱۱۰ درصدی در صادرات این محصولات را به ثبت رسانده و توانسته است ۴۹ کشور از ۵ قاره دنیا را به عنوان مقاصد صادراتی خود تبدیل کند.

آغاز به کار نمایشگاه نانو و میکرو با رشد ۱۱۰ درصدی در صادرات و ۱۰۴ درصدی در فروش محصولات/۹ شرکت صادراتی تقدیر می‌شوند

به گزارش کندوج از امروز یکشنبه ۱۳ آبان پانزدهمین نمایشگاه نانو و میکرو در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار می کند و در آن ۱۷۰ نهاد و شرکت در حوزه فناوری نانو حضور خواهند داشت و ۹۸ طرح نوآورانه به سرمایه گذاران ارائه می شود.

همچنین ۱۴ مرکز تحقیقاتی به ارائه دستاوردهای خود می پردازند. در بخش میکرو نیز ۶۰ شرکت و نهاد حضور خواهند داشت و بیش از ۲۰ طرح فناورانه برای سرمایه گذاران ارائه می شود. در بخش نشست های تخصصی نیز ۳۲ نشست در زمینه روندهای آینده فناوری و نوآوری برگزار خواهد شد. همچنین نخستین بار ۱۲ شرکت در حوزه باتری نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

نمایش ۱۰ طرح نوآورانه با موضوع جهانی از بخش های جنبی این رویداد است که در این بخش از میان ۹۹ طرح نوآورانه ۱۰ طرح دارای نوآوری جهانی انتخاب شده است؛ این محصولات شامل محصولاتی با پیچیدگی های فناورانه خاص یا ثبت اختراع در مجامع بین المللی است.

همچنین در این نمایشگاه به ۹ شرکت صادراتی محصولات نانو تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

معرفی طرح های برتر این حوزه برپایی کارگاه های آموزشی و پنل های تخصصی برگزاری رویدادهای بهم رسانی بین هلدینگ های بزرگ صنعتی و هیات های تجاری و فناوری از کشورهای مختلف از دیگر برنامه های این نمایشگاه است. همچنین اولین نمایشگاه میکروالکترونیک و صنایع وابسته با عنوان «ایران ترونیکس ۱۴۰۳» به طور همزمان با پانزدهمین نمایشگاه بین المللی فناوری نانو و میکرو در سالن ملل برگزار می شود. در این نمایشگاه شرکت هایی از حوزه های میکروالکترونیک اندازه گیری و تجهیزات خودروسازی POCT و باتری حضور خواهند داشت.

برپایی این نمایشگاه حاصل سه دوره اجرای برنامه های راهبردی از سوی ستاد نانو است که اکنون حوزه میکرو نیز به وظایف این ستاد اضافه شده است. 

راهبردهای اصلی نانو در سند سوم ستاد نانو

رویکرد اصلی برنامه راهبردی سوم ستاد نانو و میکرو مرجعیت علمی و فناوری صنعتی سازی اثرگذاری حداکثری فناوری نانو در حوزه های اولویت دار صنعتی ورود محصولات نانو به بازارهای جهانی و نقش آفرینی این فناوری در زندگی مردم است. بر اساس این رویکردها چشم انداز و پنج هدف کلان برای ۱۰ ساله سوم توسعه نانو در کشور معین شد.

مطابق با چشم انداز تعیین شده پیشرفت های فناوری نانو در ایران تا سال ۱۴۱۲ با تأثیرگذاری در آبادانی کشور و تولید ثروت موجب بهبود کیفیت زندگی و اثرگذاری اجتماعی می شود.

در این سال کشور با تولید محصـولات با ارزش افزوده بالا بر پایه فناوری های بدیع ضمن حضور پایدار در بازار سایر کشورها حرکت به سمت مرجعیت جهانی در علم و فناوری نانو را ادامه می دهد.

پنج هدف کلان با حرکت در راستای این چشم انداز به این شرح است:

* حفظ جایگاه علمی و ارتقای اقتدار کشور در علم و فناوری نانو
* ارتقای نوآوری بر پایه فناوری های بدیع با اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی بالا
* ارتقای صنایع موجود با بهره گیری از فناوری نانو
* صادرات پایدار و ارتقای نشان ساخت ایران محصولات نانو در بازارهای منطقه ای و جهانی
* ارتقای اثرگذاری فناوری نانو در بهبود کیفیت زندگی و اثرگذاری اجتماعی

در این راستا ستاد نانو و میکرو اقدام به تعریف و حمایت از پروژه های توسعه فناوری و محصول مبتنی بر نانو کرده است که در سال گذشته این ستاد از تولید ۳۲۹ محصول حمایت کرده که این میزان در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۸۹ محصول و در سال ۱۴۰۰ ۲۴۲ محصول بوده است.

تعداد پروژه های توسعه فناوری و محصول

طرح های حمایت شده از سوی این ستاد در حوزه های «نانو مواد» «آرایشی و بهداشتی» «الکترونیک» «پلیمر و پتروشیمی» «تجهیزات» «خودروسازی» «انرژی تجدیدپذیر» «غذایی و بسته بندی» «آب و محیط زیست» «ساخت و ساز» «رنگ و پوشش» «نفت و گاز» و «سلامت» بوده است.

بیشترین تمرکز صنعتی پروژه های مورد حمایت این ستاد بر حوزه های سلامت و نفت و گاز بوده به گونه ای که در حوزه سلامت ۵۰ میلیارد تومان و در حوزه نفت و گاز ۱۸ میلیارد تومان در قالب تسهیلات و حمایت مالی بلاعوض اعطا شده است.

آغاز به کار نمایشگاه نانو و میکرو با رشد ۱۱۰ درصدی در صادرات و ۱۰۴ درصدی در فروش محصولات/۹ شرکت صادراتی تقدیر می شوند

در سال ۱۴۰۲ برای ۱۵۷۷ محصول ساخت ایران از سوی ستاد نانو تاییدیه نانو مقیاس صادر شد. این میزان در سال ۱۴۰۱ برای ۱۴۲۸ محصول و در سال ۱۴۰۰ برای ۱۱۱۱ محصول و در سال ۱۳۹۸ برای ۷۵۰ محصول بوده است.

تولید محصولات سلامت محور نانویی

بر اساس آمارها حجم بازار سلامت کشور ۱۰۵۰ میلیارد تومان می شود که این محصولات شامل انواع مکمل های تغذیه ماسک های تنفسی کرم های مراقبت پوست و محلول های ضدعفونی بیمارستانی انواع کیت های تشخیص سریع بارداری عفونی بیومارکرها و انواع نانوداروها و کامپوزیت دندانی می شود.

نانوداروی ضد سرطان از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ یکی از دستاوردهای فناوران در بخش سلامت است که حجم فروش این دارو ۸۷۰۰ میلیارد ریال و حجم صادرات آن ۱۲ میلیون دلار بوده است و تولید این محصول صرفه جویی ۱۲۶ میلیون دلاری را برای کشور به ارمغان آورده است.

آغاز به کار نمایشگاه نانو و میکرو با رشد ۱۱۰ درصدی در صادرات و ۱۰۴ درصدی در فروش محصولات/۹ شرکت صادراتی تقدیر می شوند
محصولات ساخت ایران دارای تاییدیه نانومقیاس

فروش محصولات مبتنی بر نانو

این حمایت ها موجب شد که حجم فروش محصولات مبتنی بر نانو از سوی شرکت ها در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۲ میلیارد تومان (معادل ۱۶۲۰ میلیون دلار) شود که از این میزان ۹۰.۸ درصد مربوط به بازار داخلی و ۹.۲ درصد مربوط به بازار صادراتی می شود. به طور کلی میزان فروش محصولات مبتنی بر نانو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۱۰۴ درصدی داشته است:

آغاز به کار نمایشگاه نانو و میکرو با رشد ۱۱۰ درصدی در صادرات و ۱۰۴ درصدی در فروش محصولات/۹ شرکت صادراتی تقدیر می شوند
حجم فروش محصولات نانو ساخت ایران (میلیارد ریال)

بر اساس برآوردها ۷۲ درصد از نیاز بازار حوزه های عمران حمل و نقل مواد شیمیایی و نانو مواد از محصولات نانویی ایرانی تامین می شود و از میان همه محصولات مبتنی بر نانو که از سوی فناوران کشور به تولید رسیده است نانو پوشش ها ۴۱ درصد از بازار نانو کامپوزیت ها ۲۷ درصد بازار و نانو کاتالیست ها ۱۲ درصد بازار را به خود اختصاص داده اند و به طور کلی ۸۰ درصد بازار داخلی وابسته به این سه نانو مواد یعنی نانو پوشش ها نانو کامپوزیت ها و نانو کاتالیست ها است.

فروش شرکت ها نیز از دیگر موارد قابل توجه است به گونه ای که در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۱ شرکت بیش از هزار میلیارد تومان و ۸۲ شرکت بین ۱۰۰ تا هزار میلیارد تومان فروش داشته اند و به طور کلی ۹۰ درصد کل بازار داخلی وابسته به محصولات این ۹۳ شرکت است:

آغاز به کار نمایشگاه نانو و میکرو با رشد ۱۱۰ درصدی در صادرات و ۱۰۴ درصدی در فروش محصولات/۹ شرکت صادراتی تقدیر می شوند
تفکیک رده های فروش در شرکت های نانو در سال ۱۴۰۲

صادرات محصولات نانویی

حجم صادرات محصولات نانو در سال ۹۴ بالغ بر ۳۱ میلیون دلار بوده که این میزان در سال ۹۵ حدود ۳۶ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۱ میلیون دلار بوده است. حجم صادرات محصولات نانویی ایران در سال ۱۴۰۲ به ۱۴۵ میلیون دلار رسید که رشد ۱۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

آغاز به کار نمایشگاه نانو و میکرو با رشد ۱۱۰ درصدی در صادرات و ۱۰۴ درصدی در فروش محصولات/۹ شرکت صادراتی تقدیر می شوند
مقدار و سهم صادرات از کل بازار نانو (۱۴۰۲-۱۳۹۴)

مقاصد صادراتی این محصولات به ۴۹ کشور در ۵ قاره دنیا بوده است به گونه ای که بیشترین میزان صادرات محصولات نانویی ایران به کشور عراق (۳۳.۵ درصد حجم کل صادرات محصولات نانویی) بوده است و بعد از آن کشورهای سوریه هند چین و ترکیه قرار دارند.

در رده های بعدی کشورهای افغانستان پاکستان روسیه امارات آذربایجان افریقای جنوبی ازبکستان گرجستان ترکمنستان و تاجیکستان قرار دارند.

آغاز به کار نمایشگاه نانو و میکرو با رشد ۱۱۰ درصدی در صادرات و ۱۰۴ درصدی در فروش محصولات/۹ شرکت صادراتی تقدیر می شوند

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا