کسب و کار ایرانیمجله عمومی

آیا ادکلن روزه را باطل میکند

بویی که از یک فرد به مشام می رسد، یکی از مؤثرترین چیزهایی است که می تواند آدم های اطراف او را تحت تاثیر قرار دهد، به طوری که اطرافیان همیشه در ذهن خود،ممکن است یک فرد را خوشبو و کاریزماتیک تصور کنند. عطر زدن امری است که در زمره نکات بهداشتی هر کسی باید آن را رعایت کند، عطر زدن نه تنها باعث می شود بوی بد و یا ناخوشایند از ما ساطع نشود بلکه باعث می شود که بوی عطری که استفاده می کنیم تبدیل به برند شخصیتی ما شود، یعنی کسی که در جایی بوی عطری به مشامش می رسد، به سرعت یاد ما می افتد که از این عطر استفاده می کردیم. قیمت ادکلن میلانو مردانه در مقایسه با نمونه خارجی بسیار ارزان است .

عطر زدن و روزه گرفتن؛ آیا عطر روزه را باطل می کند؟

ماه مبارک رمضان یکی از ماه های پربرکت برای مسلمانان است. ماهی که افراد در آن روزه می گیرند و به طاعت و عبادت پروردگار خود می پردازند، اما برخی مسائل باعث می شود روزه ی افراد باطل شود. به این دلیل بهتر است که همه افراد قبل از روزه گرفتن با تمامی مواردی که باعث باطل شدن روزه آنها می شود، آشنا شوند. عطر زدن جزو یکی از نکاتی است که هر فرد باید آن را انجام دهد، مخصوصا اگر در محیط های عمومی ظاهر می شود باید بوی خوب و خوشی داشته باشد. سوالی که برای هر فرد روزه داری در ماه رمضان ممکن است پیش بیاید این است که آیا استفاده از عطر روزه را باطل می کند؟ در جواب باید بگوییم که خیر عطر زدن باعث باطل شدن روزه نمی شود. اسپری بدن ویتابلا بیز سردرد می آورد آیا ؟

بیانات علمای دینی درباره ی سوال آیا عطر روزه را باطل می کند؟ استفاده از عطر و در اسلام جزو کارهای مستحبی می باشد که همیشه مورد سفارش و اهتمام نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بوده است و حتی به نمازگزاران سفارش شده است که در برابر عظمت و جلال حق تعالی و پیشگاه معبود یکتا با هیأتی نیکو و معطر وارد نماز شوید. با قطع نظر از استحباب آن، از نظر اجتماعی و در عصر حال حاضر و به لحاظ ازدحام جمعیت در اماکن و وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس و مترو، کار و کثرت فعالیت ها، گرما و تعرق زیاد بدن و … اهمیت و حتی ضرورت عطر زدن در حفظ حقوق عمومی و رعایت حرمت ها و پیش گیری از آزردن شامه های حساس را نمی تواند نادیده گرفت و از آن غافل بود.

استفاده از عطر و ادکلن در حال روزه داشتن از آن جهت که بوی آن معمولا از راه مجاری و منافذ سر وارد حلق می شود. جای سوال است که آیا از عطر استفاده کنیم یا نه؟ از نظر امام خمینی (ره) استفاده از ادکلن و عطر زدن نه تنها منافاتی با روزه ندارد، بلکه آن کار تحفه روزه دار است. لیکن موضوع عطر زدن در احکام روزه، امری متمایز از بوییدن ریاحین به شمار آمده است و برای آن حکم دیگری ذکر شده است. طبق نکاتی که در ت، ج ۱ ، ص ۲۷۲ ذکر شده است بدین گونه است که: بیز پلاس را در اینستاگرام دنبال کنید .

۱.از جمله مکروهات روزه، بوییدن ریاحین است. مخصوصا گل نرگس؛ مقصود از ریاحین هر گلی است که دارای عطر باشد.

۲.عطر زدن مانعی ندارد زیرا آن تحفه روزه دار است. لکن بهتر است که مشک به کار نرود. زیرا خوشبو شدن با مشک برای روزه دار مکروه است.

۳.بوییدن بوی غلیظ به طوری که به حلق برسد بهتر است که ترک شود. در ادامه مطلب به نکاتی که در توضیح المسائل امام ذکر شده است می پردازیم و آن را مرور می کنیم:

  1. رساندن غبار غلیظ به حلق روزه را باطل می کند. چه غباری باشد که خوردن آن حلال است، مانند آرد و چه غباری که خوردن آن حرام است.
  2. احتیاط واجب است که روزه دار دود سیگار و تنباکو و مانند این ها را هم به حلق نرساند، ولی بخار غلیظ روزه را باطل نمی کند. مگر اینکه در دهان به صورت آب درآید و فرو دهد.

اگر به واسطه باد غبار غلیظی پیدا شود و انسان با اینکه متوجه است، مواظبت نکند و به حلاغلب مسلمانانی که روزه میگیرند این سوال برایشان پیش می آید که آیا عطر روزه را باطل میکند یا نه؟ برای این مورد نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی از علمای دینی به این مورد معتقد هستند که استفاده از عطر روزه را باطل نمیکند. زیرا عطر به صورت مستقیم به سیستم دستگاه گوارش وارد نمیشود و بر اساس قواعد دینی هنگامی که چیزی وارد دستگاه گوارش شود، روزه را باطل میکند. ماه رمضان یکی از ماه های پربرکت و مبارک برای مسلمانان میباشد که افراد در این ماه روزه میگیرند و به عبادت خدا میپردازند. در این ماه، عطر زدن اصولی دارد که هنگام استفاده باید آن را رعایت نمود.

حکم عطر زدن در ماه رمضان برای روزه دار

در اسلام عطر زدن و خوشبو کردن یکی از مستحبات به شمار می آید و پیامبراکرم (ص) در این مورد بسیار تاکید نموده است و همواره به نمازگزاران سفارش میکرد که دربرابر خدا همیشه خوشبو باشید. اما سوال این است که در ماه رمضان حکم عطر زدن چگونه است؟ بوییدن گل های معطر در اسلام هنگام روزه مکروه بوده ولی عطر زدن هیچ مانعی ندارد و روزه داران میتوانند با اطمینان کامل، از عطر در ماه مبارک رمضان استفاده نمایند. اما نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که روزه داران تنها در حال اعتکاف نمیتوانند از عطر استفاده کنند. قوانین اعتکاف سه روزه است ولی بهترین زمان برای اعتکاف در ماه مبارک رمضان دهه سوم آن است. در کشور ایران روزهای 3 تا 15 ماه رجب در بیشتر مساجد این مراسم برگزار میگردد.

در زیر نظر برخی از مراجع تقلید در مورد عطر زدن هنگام روزه

  1. آیا عطر روزه را باطل میکند مکارم آیا عطر روزه را باطل میکند؟ از دیدگاه مکارم شیرازی باید بگوییم این مورد مستحب است اما بوییدن گیاهان عطری کراهت دارد و باید این نکته را درنظر داشته باشید که عطر زدن خانم ها در محیط های خارج از منزل از دیدگاه اسلام نهی شده است. اما در صورتی که جهت از بین بردن بوی عرق استفاده گردد مانعی ندارد. به طور کلی بوییدن بوهای مختلفی همچون بوی مواد غذایی، عطر، ادکلن و هر گونه مواد گازدار و شوینده روزه را باطل نمیکند.
  2. آیا عطر روزه را باطل میکند خامنه ای آیا عطر روزه را باطل میکند؟ از آقای خامنه ای در جواب باید بگوییم که استعمال عطر برای روزه دار مستحب بوده اما در صورت بوکردن گیاهان معطر مکروه میباشد.
  3. آیا عطر روزه را باطل میکند سیستانی آیا عطر روزه را باطل میکند از دیدگاه آیت الله سیستانی باید بگوییم که استفاده عطر به هیچ عنوان مانعی ندارد.
  4. استفاده از عطر در ماه رمضان از نظر امام خمینی استفاده از عطر در ماه رمضان از نظر امام خمینی، نه تنها موردی ندارد بلکه مستحب نیز میباشد.

چه زمانی اسپری و عطر زدن روزه را باطل میکند؟

اگر از اسپری معطر و خوشبو کننده استفاده میکنید. هنگام افشانه کردن، مایعی که در هوا پخش میشود را تنفس کنید. در صورتی که این مایع به گلو و حلق شما وارد شود روزه را باطل میکند. نتیجه گیری با توجه به نظرات مراجع اسلامی استفاده از عطر در ماه مبارک رمضان به هیچ عنوان منعی ندارد و میتوانید استفاده کنید اما نکته ای که باید به آن توجه نمایید این است که عطر استفاده شده نباید گرد آن به داخل ریه برود زیرا سبب باطل شدن روزه میشود. امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را برایتان ارائه دهیم. با توجه به تعاریف بالا میتوان نتیجه گرفت که:

  • از مکروهات بوییدن میتوان به گل نرگس اشاره نمود و هر گیاهی که بوی خوشی دارد.

عطر زدن به هیچ عنوان مشکلی ندارد ولی در صورتی که از مشک استفاده نکنید زیرا خوشبو شدن با مشک برای روزه دار مکروه استیکی از مهم‌ترین موارد که افراد در ماه مبارک رمضان به آن توجه بیشتری دارند و همواره برایشان سوالاتی پیش می آید، در مورد مبطلات روزه یا همان مواردی است که روزه شخص را باطل می کند. امروز قصد داریم در رابطه با عطر زدن و به طور کلی بوییدن و حکم آن با شما صحبت کنیم و به سوال مهمی که خیلی از افراد برایشان مبهم است، یعنی «آیا عطر زدن روزه را باطل میکند؟» پاسخ دهیم و نظرات علما و مراجع تقلید را با هم بررسی نماییم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا