آیا دندانپزشک‌ها پول پارو می‌کنند؟

آیا دندانپزشک‌ها پول پارو می‌کنند؟

“دندانپزشکی کار خوبی است ، بابا.” اکنون دست شما در دهان مردم است ، اما در عوض آنها پول خوبی می گیرند. “هیچ یک از آنها با تعرفه دولت موافق نیستند ، همه نرخ خاص خود را دارند و کشیدن دندان برای 10 دقیقه 500000 تومان هزینه دارد.” این تصور بسیاری از حرفه دندانپزشکی است. این ایده با گفته خود دندانپزشکان متفاوت است.

به گفته بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته ، به دلیل نوسانات قیمت ، افتتاح یک عمل دندانپزشکی دست نیافتنی ترین است. کمبود شغل ، عدم پشتیبانی مالی ، نداشتن بیمه و دستمزد کافی ، مجازات و کمبود مواد اولیه در بازار بسیاری از دندانپزشکان جوان را به فکر تغییر مکان پس از فارغ التحصیلی سوق داده است.

بثورات بیماری کرونا ویروس قلب میزان کار آنها و احتمال ابتلا به ویروس را افزایش داده است و تاکنون هیچ واکسینی گزارش نشده است.

آنچه در زیر می خوانید نتیجه گفتگوی کندوج با سه دندانپزشک در مورد نگرانی آنها از کار است که به مناسبت روز دندانپزشکان (13 آوریل) انجام شد. از آنجا که آنها تمایلی به درج نام خود در گزارش ندارند ، اطلاعات شخصی این دندانپزشکان توسط کندوج محافظت می شود.

***

وی 6 سال است که فارغ التحصیل شده و اکنون در یکی از کلینیک های دندان پزشکی کار می کند. برای دستیابی به این امر کار بسیار سختی لازم بوده است: ”ورود دندانپزشک به بازار کار به اندازه سایر مشاغل دشوار است. گذشته از مسئله “طرح” ، پس از فارغ التحصیلی برای گرفتن مجوز دفتر باید امتیاز کسب کنیم. طبق قانون ، یک دندانپزشک برای کار به دو مجوز احتیاج دارد. یکی “اجازه کار” و دیگری “اجازه دفتر”. اول مجوزی است که وزارت بهداشت پس از فارغ التحصیلی به هر دندانپزشک می دهد و دوم مجوزی است که پس از دریافت امتیازات لازم برای هر شهر به فرد داده می شود. به عنوان مثال ، شهرهایی مانند مراکز برخی مناطق نمرات بالاتری دارند و گرفتن مجوز اداری این شهرها کار آسانی نیست ، اما ابتدا باید با گرفتن مجوزهای اداری شهرهای کم برخوردار امتیازات را بالا ببرید و سپس نمرات لازم را کسب کنید. در آن منطقه برخی از این امتیازات در طول دوره طرح جامع و مابقی باید با افتتاح دفتر در یکی از شهرهای ذکر شده یا کار در کلینیک های مختلف بدست آورید ، که در بیشتر موارد ، اگر کلینیک به ارگان یا سازمان خاصی وابسته نباشد ، هیچ حقوق اساسی و طبق توافق با آن نمی تواند به عنوان یک درصد برای هر بیمار انجام شود. این نسبت به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد که مهمترین آنها داشتن مجوز از متخصص یا دندانپزشک عمومی است. اگر دندانپزشکی بدون مجوز مطب وارد بازار کار شود و در هنگام کار بیمار مشکلاتی برای وی بوجود آید ، از نظر حقوقی دچار مشکل خواهد شد. برای گذراندن دوره طرح جامع پس از فارغ التحصیلی ، کار در مراکز بهداشتی مانند مراکز بهداشتی در شهر که مشکلات خاص خود را دارند نیز ضروری است. بیایید بگوییم یک دندانپزشک می خواهد بعد از دوره طراحی در یک کلینیک کار کند. “مانند سایر مشاغل ، اولین سوالی که از او می شود” سابقه کار “است.”

او با هزار امید و امید در دندانپزشکی پذیرفته شد و اکنون 13 سال است که به آرزوی خود رسیده است. او خودش عاشق این حرفه است و با وجود همه سختی هایی که دارد ، نمی تواند از آن دست بکشد. به همین دلیل ، وی به دیگران توصیه می کند ، اگر آنها واقعاً عاشق این حرفه هستند ، آن را دنبال کنند و تمام تلاش خود را بکنند زیرا ورود به بازار کار برای آنها بسیار دشوار بوده است: «راه اندازی دفتر کار هزینه زیادی دارد و همه توانایی پرداخت آن را ندارند. بنابراین بسیاری از دندانپزشکان پس از گذراندن دوره های طراحی و فارغ التحصیلی مجبور به کار در کلینیک ها می شوند. توافق نامه کتبی هرگز بین دندانپزشک و صاحب کلینیک منعقد نمی شود و کلیه توافق نامه ها شفاهی است و صاحب کلینیک آزاد است هر وقت بخواهد به قول های خود خیانت کند. به خاطر نمی آورم که بعد از 10 سال تجربه در کلینیک کار کرده باشم. مدیر کلینیک همچنین گفت که چون کلینیک با بیمه قرارداد دارد ، وی می تواند بعد از سه ماه حقوق مرا پرداخت کند اما بعد از سه ماه فقط اولین حقوق ماهانه من را پرداخت می کند. وقتی اعتراض کردم ، مدیر بیمارستان پاسخ داد: “من سه ماه بعد به شما پول می دهم.” مسئله دیگر بیمه مسئولیت دندانپزشکان است. شاید جالب باشد که بدانید دندانپزشک موظف است خود را بیمه کند حتی اگر در یک کلینیک یا مطب که متعلق به خود او نیست کار کند. بر خلاف تصور عمومی ، دندانپزشکان تحت پوشش هیچ م institutionسسه ای نیستند و اگر بخواهند باید خود بیمه شوند. »

وی گفت: “مانند بسیاری از دندانپزشکان ، او دیگر توانایی اداره مطب را ندارد.” “همه فکر می کنند ما در حال درآمدزایی هستیم. اما آنها نمی دانند که اگر دندانپزشک بخواهد درآمد خوبی داشته باشد و مطب را با شرایط موجود باز کند و قیمت های نجومی ، برای خرید ملک ، تجهیزات و ابزار ، و اینکه آیا او دارای سطح مالی ویژه ای است و قادر به خرید ملک و افتتاح دفتر است ، بله ، حداقل 3 سال طول می کشد تا کار تمام شود. با توجه به وضعیت اقتصادی ، برآورد سرمایه اولیه مطب هنوز امکان پذیر نیست. از طرف دیگر ، تحریم ها ، مانند هر چیز دیگری ، تأثیر زیادی بر روی دندانپزشکی داشته است و وارد کردن بسیاری از مواد اولیه و ابزار دشوار است. به عنوان مثال ، زمانی آمریکایی ها ضد زنگ بودند پوشش های فولادی در بازار وجود دارد اما اکنون آنها کاملاً یافت نمی شوند و برخلاف روکش های پرسلن ، که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. برخی از مواد مانند داروهای بیهوشی که در کشور خط تولید دارند ، به دلیل کمبود مواد اولیه. به عنوان مثال ، در سال 2009 ما مجبور شدیم هر 15 روز یک بار به انجمن دندانپزشکان مراجعه کنیم تا بتوانیم دو بسته 50 بیهوشی تهیه کنیم. حتی افرادی که در کلینیک ها کار می کردند به دلیل کمبود این مواد مجبور شدند با درخواست مدیر کلینیک این کارت را با کارت سیستم پزشکی خودشان تحویل و تحویل دهند. برخی از افراد نیز از این مزیت استفاده کرده و این مواد را گرفته و در بازار آزاد فروختند. هم اکنون نیز این دوزها گاهاً بر روی سایر مواد مانند فرمولاسیون هایی که واحد پول دولتی به آنها تعلق دارد ، اعمال می شود و اینگونه نیست که هرچه بخواهیم در دسترس باشد. این نیز تأثیر بسزایی در کیفیت کار دارد. “همه موارد فوق علاوه بر تأثیر بر تعرفه های درمان ، منجر به افزایش هزینه های نیروی کار مانند هزینه های آزمایشگاه شده است.”

شرایط جهانی تاج نیز تأثیر جدی در کار این گروه داشت و در روزهای اوج تاج به سختی می توان دستکش و ماسک تهیه کرد. یک دندانپزشک به کندوج گفت: “اگر کار ما از پرستاری که در بخش عروق کرونا ویروس کار می کند دشوارتر نباشد ، کار آسانی نیست.” هنگامی که ما نمی دانیم بیمار در زیر ما به ویروس کرونا آلوده است یا خیر ، باید تمام اقدامات احتیاطی لازم انجام شود. هسته اصلی کار ما تولید ذرات معلق است. هر بار که توربین می چرخد ​​و آب پاشیده می شود ، این ذرات تولید می شوند و باعث تشکیل ذراتی در هوا می شوند که به راحتی ویروس کرونا ویروس یا ویروس های تنفسی دیگر را بلند می کنند. فرض کنیم دندانپزشک ساعتها در یک محیط بسته با ماسک استاندارد سه لایه کار می کند. در این مدت ، بسیاری از همکاران ما به بیماری کرونا ویروس قلب مبتلا شده اند ، اما خدا را شکر کلینیکی که در آن کار می کنم به دلیل بیماری دندان از دنیا نرفته است. ما حتی از تزریق واکسن اطلاعی نداشتیم تا اینکه 4 آوریل که از سیستم پزشکی پیامکی دریافت کردم مبنی بر اینکه آخرین مهلت ثبت واکسن کرونا تا 4 آوریل است و برای ثبت نام و دریافت واکسن باید به صفحه مربوطه بروم. این واقعاً باعث تعجب من شد زیرا هیچ کس قبل از این اولین تزریق را به ما اطلاع نداده بود. وقتی برای ثبت نام به سایت مراجعه کردم ، با این احتمال روبرو شدم که اگر مجبور به پرداخت هزینه واکسن هستم ، باز هم داوطلب می شوم؟! زمان انتظار یا نوع واکسن اصلاً مشخص نیست. مسئله دیگری که این روزها با آن روبرو هستیم بیماری کرونا ویروس قلب است. به پزشکان گفته شد که در سیستم ثبت نام کنند تا جریمه نشوند. وقتی شروع به ثبت نام کردم ، در صفحه نوشته شده بود که ماشین باید به نام شخص یا همسرش باشد. “پس وظیفه دختری که ازدواج نکرده و از ماشین والدین خود استفاده می کند کیست؟”

پزشک دیگری که با او صحبت می کنم 10 سال سابقه کار دارد. وی دندانپزشک کودکان است و حتی در اردوگاه های جهادی در مناطق محروم خدمت کرده است: «مشکل اصلی در این مناطق عدم آموزش بهداشت دهان و دندان است. از آنجا که نوع غذای کودکان در مناطق محروم با مناطق پایتخت متفاوت است و بر خلاف شهرها ، مصرف نان تست ، شکلات و شیرینی کمتر است. هرچه غذا سخت تر و جویدن بیشتری داشته باشد ، بزاق ترشح می شود که در نهایت باعث افزایش سطح پوسیدگی دندان و کاهش پوسیدگی دندان می شود. اگر دچار پوسیدگی شوند ، بعداً به سطح آبسه می رسد. علیرغم این واقعیت که در سالهای اخیر گروههای بسیار خوبی از جهادگران با تأکید بر کار پزشکی تشکیل شده اند ، با این وجود اعتقاد بر این است که برخی از گروههای جهادی برای تبلیغات خود ، گروه دندانپزشکی را بیشتر در فعالیتهای خود مشغول کرده اند. من در یکی از اردوهای جهادی شرکت کردم که کاملاً سرمایه گذار خصوصی بود و به هیچ ارگان یا م orسسه ای ارتباط نداشت. ما با مواردی روبرو شدیم که کودک با سه دندان پوسیده و یک دندان کشیده وارد شد ، اما مسئول گفت شما فقط می توانید یک دندان را درمان کنید. این برای من بسیار عجیب بود زیرا به نظر من این روش درمانی اصلا مفید نبود. وی افزود: من حتی پیشنهاد كردم كه به بچه ها مسواك و خمیردندان بدهم و به آنها مسواك زدن صحیح را بیاموزم ، اما مسئول پیشنهادی من خندید.

وی یکی از جدی ترین مشکلات این حرفه را مشکلات فرهنگی و بهداشتی می داند: “من فکر می کنم بهترین گروهی که می تواند برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان آموزش ببیند دانش آموزان دبیرستانی هستند زیرا آنها می توانند نخ دندان و مسواک را به درستی یاد بگیرند. به سایر اعضای خانواده آموزش دهید. .. از طرف دیگر ، این افراد والدین آینده جامعه هستند و آنها باید بدانند که در بدو تولد فرزند خود قبل از بچه دار شدن باید چه سلامتی داشته باشند. از آنجا که دهان کودک بدون باکتری است ، کودک نمی پوسد برای مدت طولانی. همچنین بیماری عفونی و اگر یک دندان پوسیده باشد ، احتمالاً روی دندانهای دیگر نیز تأثیر می گذارد. والدین می توانند با بوسیدن فرزندان خود ، باکتری را در دهان خود حمل کنند. بنابراین والدین قبل از تصمیم گیری باید از پوسیدگی دندان خود خلاص شوند. یک نوزاد داشته باشید. “از آنجا که یک زن باردار در سه ماهه اول و آخر بارداری نمی تواند درد دندان داشته باشد ، لازم است قبل از بارداری مشکلات دندانی خود را برطرف کند. بارداری. “

وی ادامه می دهد: «یک مشکل آزار دهنده بی توجهی والدین به توضیحات پزشک است. گاهی اوقات والدین کودک خود را در ساعت 9 شب با دندانهای خراب به کلینیک می آورند و بسیار طاقت فرسا با او رفتار می کنند ، گویا ما مسئول پوسیدگی دندان کودک هستیم. آنها حتی فکر نمی کنند دندانپزشک همزمان کار خاصی داشته باشد. بعضی از والدین بلافاصله از فرزندشان در مورد این مسئله س askال می كنند و وقتی می گویم كه به عصب احتیاج دارند ، از من می خواهند كه دندان های فرزندشان را مسواك بزنم! بعد از یک توضیح کلی مبنی بر اینکه این دندان کودک 8 ساله قابل جابجایی نیست و دندان جایگزین 12 ساله خواهد شد ، آنها هنوز حرف های خودشان را می خواهند! این امر لزوماً به دلیل مشکلات اقتصادی اتفاق نمی افتد و گاهی مشتریان تحت پوشش بیمه رفتار یکسانی از خود نشان می دهند. متأسفانه بعضی از والدین خیلی راحت دروغ می گویند. به عنوان مثال ، من یک مشتری داشتم که 8 دندانش شکسته بود. از مادرش پرسیدم: “آیا او مسواک نمی زند؟” مادر جلوی کودک گفت که آنها مرتبا مسواک می زنند در حالی که من به عنوان پزشک مسواک می زنم یا نه و اگر چنین س questionالی را می پرسم تشخیص بهتر و بهتر هنگام مراقبت از بیمار است. و والدین شاید اگر او مرتبا مسواک می زند و دندان هایش در وضعیت خوبی نیست ، فاقد ویتامین D یا کلسیم است. به نظر می رسد مادر می خواهد در برابر من از حیثیت او و کودک محافظت کند ، اما او این کار را اشتباه انجام داده است. اگر کودک مسواک نزند ، گفتن حقیقت به پزشک چه اشکالی دارد؟ آیا این رفتار به کودک دروغ گفتن را یاد نمی دهد؟ دندانپزشکی بخشی از شغل است و آن را مادام العمر درمان نمی کند. حتی اگر دندان های کودک ترمیم شده باشد و او مانند گذشته نمی خواهد از آنها مراقبت کند ، مجبور است تمام مراحل انجام شده را طی سه ماه دیگر طی کند ، با این تفاوت که این بار اعتبار بیشتری کسب می کند و می گوید ، “دکتر ، همان دندان تدریس شماست.” او دوباره شکسته است. “چه کاری می توانم انجام دهم که از پدر و مادر بیمار خود در صداقت صداقت نگیرم و حتی به حرف دکتر گوش ندهم؟ تمام تلاش من فرهنگ سازی و همچنین درمان است. اما من استعدادهایی نیز دارم.” گاهی اوقات حتی به والدین بیماران من بگویید که اگر فکر می کنید نمی توانید فرزندان خود را برای نخ دندان و مسواک متقاعد کنید ، هزینه ای اضافه نکنید. “

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا