کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

فایل دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

فایل دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از حیاتی ترین ابزارهای حرفه ای دندانپزشکی به نام فایل های دندانپزشکی معرفی می شود که کاربردهای وسیعی در این حوزه دارد. این فایل ها انواع و دسته بندی های گوناگونی دارند که باید با هر یک و ویژگی ها و مشخصه ها و شماره های آن ها آشنایی داشته باشید. به این ترتیب استفاده بهتر از این تجهیزات در محیط آزمایشگاه خواهید داشت. در این زمینه آشنایی با نظام شماره گذاری در فایل های دندان پزشکی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

آشنایی کلی با فایل دندانپزشکی

در راستای آشنایی با کاربری بیشتر این تجهیزات، باید با ساختار کلی آن ها آشنایی بیشتری داشته باشیم. انواع این فایل ها برای ریشه کنی و تنظیم کانال های دندانی مورد استفاده قرار می گیرند و مهمترین کاربرد آن ها در حوزه های دندانی در این بخش خلاصه می شود. در ساخت آن ها از متریال فلزی یا نیتی فلکس استفاده می کنند که کارایی قابل توجهی برای ساخت تجهیزات دندان پزشکی دارند. سطوح برشی و نوک تیز به کار رفته در هر یک از این تجهیزات نیز از مهمترین ویژگی های آن ها به شمار می رود.

با استفاده از آن ها دقت عمل دندان پزشکان برای دستیابی به کانال های عفونی، باکتری ها و… بیشتر شده و حذف و از بین بردن آن ها ساده تر خواهد شد. با این روش روند درمان انواع بیماری ها نیز ساده تر خواهد شد. این ابزارهای کاربردی سلامت کانال های دندانی را تضمین خواهند کرد و وجود آن ها در همه مراکز دندان پزشکی حرفه ای در دنیای امروز ضرورت دارد.

آشنایی با رنگ های فایل های دندان پزشکی

فایل های دندان پزشکی دسته بندی های گسترده ای دارد که هر یک از آن ها با نام و شماره و یا رنگ به خصوصی معرفی می شوند. آشنایی با شماره ها و رنگ های به کار رفته در هر یک از این فایل ها برای استفاده بهتر از آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. هر یک از کدها و شماره های درج شده بر روی فایل ها نشان دهنده ویژگی ها و خصوصیات تجهیزات مورد نظر هستند. به همین خاطر باید به آن ها دقت داشته باشید.

این رنگ های متفاوت، دسته بندی و تفکیک کاربری هر یک از این محصولات را ساده تر می کند. به همین خاطر با شناسایی آن ها فرایند درمان با سرعت بیشتری انجام می گیرد. هر یک از این رنگ ها به یکی از فایل ها با قطر و ویژگی های به خصوصی اختصاص داده می شوند. در ادامه برخی از رنگ های فایل های دندان پزشکی و کاربری آن ها را بررسی می کنیم:

فایل طلایی دندان پزشکی

فایل هایی با رنگ طلایی اغلب با قطر کوچکتری تولید می شوند و برای انجام فرایندهای درمانی در بخش هایی از کانال های دندانی که ظریف تر هستند مورد استفاده قرار می گیرند. اندازه محدود این کانال ها اجازه ورود قطر بیشتر فایل را نمی دهد. به همین خاطر باید از فایل طلایی در این زمینه استفاده شود.

فایل نقره ای دندان پزشکی

این فایل ها اندازه و قطر متوسطی دارند و توسعه و تنظیم کانال های دندانی را که ابعاد و اندازه متوسطی دارند ساده تر می سازند. به همین خاطر استفاده از آن ها در اغلب پروسه های درمانی رایج است.

فایل آبی دندان پزشکی

فایل های آبی رنگ نیز برای برخی از فرایندهای درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. کارایی آن ها بیشتر برای ریشه ها و کانال هایی با اندازه بزرگتر است. قطر آن ها بیشتر از سایر رنگ های فایل دندان پزشکی است و به همین خاطر با این کاربردها شناسایی می شوند.

فایل سبزرنگ دندان پزشکی

یکی دیگر از مهمترین فایل های دندان پزشکی، فایل ها سبز هستند که برای کانال های پیچیده دندانی به کار برده می شوند. این فایل ها نیز با قطر بزرگی شناسایی شده و از مهمترین ابزارهای دندان پزشکی به شمار می روند.

انواع فایل های دندان پزشکی

هر یک از فایل های دندان پزشکی با کد و رنگ به خصوصی در یکی از دسته بندی های این محصولات قرار می گیرند. این دسته بندی ها نیز تعیین کننده ویژگی ها و عملکرد فایل انتخابی خواهد بود. برخی از مهمترین آن ها را در ادامه معرفی می کنیم:

فایل های بازسازی

فایل های دسته بازسازی برای حذف مواد ترمیمی و بازسازی کانال های ریشه دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. این فایل های خاص و مهم شامل فایل روتاری و مدل های فایل ریمووال می شوند.

فایل های اندوکاپر

این فایل ها برای انجام فرایندهای اولیه در کانال های دندانی به کار می روند. جنس آن ها از فلز است و وظیفه تمیز کاری و توسعه کانال ها را بر عهده دارند. به همین خاطر در انجام اغلب درمان های دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.

فایل های فینیشینگ و پولیشینگ

این فایل دستی نیز تمیزکاری روند درمان را بر عهده دارند و برای تسکین سطحی در این پروسه مورد استفاده قرار می گیرند. از آن ها برای تمیز کاری کانال های ریشه دندان نیز استفاده می کنند.

فایل های ادغامی

این دسته از فایل های دندان پزشکی نیز کارایی خاص خود را دارند. از آن ها بیشتر برای اندازه گیری کانال ها استفاده می کنند. در میان آن ها می توان به فایل های نیکل تایتانیوم اشاره کرد که در مدل های روغنی و خمیده تولید می شوند. از این تجهیزات نیز برای تمیز کردن کانال های دندانی استفاده می کنند.

فایل های کنداکتوری

انواع فایل های هند و متحرک در این دسته بندی جای می گیرند و وظیفه کنترل و توسعه کانال های ریشه را بر عهده دارند.

جمع بندی

در این بخش با برخی از دسته بندی های مهم و ضروری فایل های دندان پزشکی آشنا شدیم که در کلینیک های امروزی جایگاه مهمی دارند. این فایل ها بسیار متنوع بوده و شناخت همه دسته بندی های آن ها در این مطلب نمی گنجد. به طور کلی انجام فرایندهای درمانی مرتبط با کانال ها و ریشه ها بیشتر با استفاده از این ابزارها صورت می گیرد. به همین خاطر آشنایی با آن ها برای همه دستیاران دندان پزشک نیز حائز اهمیت است.

دکمه بازگشت به بالا