کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

آیا شکم بند بارداری ضرر دارد؟

در میان دوران‌ مختلفی که یک زن در زندگی خود پشت سر می‌گذارد، بارداری یکی از هیجان‌انگیزترین روزهایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. تغییرات جسمی قابل توجهی که در این دوران اتفاق می‌افتد، گاهی فرصت لذت‌بردن از این روزها را از مادران گرفته و ایام سختی را برای آن‌ها رقم می‌زند. در این مقاله قصد داریم شما را با شکم‌بند بارداری که نقش بسیار مهمی در دوران بارداری دارد آشنا کنیم و همه‌چیز را در رابطه با مزایا و نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از آن توضیح دهیم. مطالعه‌ی این مقاله به تمامی سوالات شما در رابطه با شکم‌بند، کمربند و گن بارداری پاسخ داده و اطلاعات لازم را برای خرید بهترین شکم‌بند مناسب در اختیارتان قرار می‌دهد.

آیا به شکم‌بند بارداری نیاز دارم؟

باید بدانید که استفاده از شکم‌بند بارداری و گن شکمی آرتان برای هر بارداری لازم و ضروری نیست. اینکه آیا شما به این شکم‌بند نیاز دارید به وضعیت بدنی، شلی رباط، قدرت مرکزی بدن، نحوه نشستن کودک و عوامل دیگر بستگی دارد. استفاده از شکم‌بند بارداری می‌تواند درد یا فشار در پشت را کمتر کند. بعضی از زنان ممکن است با استفاده از آن لذت ببرند و متوجه شوند که شکم‌بند، فعالیت‌های روزانه، پیاده‌روی یا ورزش را در دوران بارداری آسان‌ می‌کند.

شکم‌بند بارداری چیست؟

شکم‌بندهای بارداری، ‌کمربند انعطاف‌پذیری هستند که زنان باردار در اطراف شکم می‌پوشند تا با پوشاندن دکمه‌های شلوار بسته یا بازشده، مشکلات بارداری کاهش دهد. آنها همچنین به‌عنوان یک لایه برای کمک به پوشاندن مناطقی از پوست که با بزرگ شدن شکم در معرض دید قرار می‌گیرند، عمل می‌کنند. از نوارهای شکمی نیز برای تثبیت لگن و ایجاد تعادل استفاده می‌شود و در نتیجه وزن کودک را به‌طور مساوی در قسمت پایین کمر و شکم توزیع می‌شود.

شکم‌بند‌های بارداری در بین زنان باردار بسیار محبوب هست و در اندازه‌ها، شکل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلف وجود دارند. شکم‌بند اغلب دارای مقداری الاستیک یا روکش لاستیکی هست تا از جمع شدن آنها جلوگیری شود. طراحی شکم‌بند بارداری، به گونه‌ای است که قسمت پایین شکم را نیز می‌پوشاند. از ماه سوم بارداری می‌توان از شکم‌بند بارداری استفاده کرد. در ادامه به فواید استفاده از شکم‌بند بارداری اشاره می‌شود.

نکات مهمی که باید در مورد بستن شکم‌بند بدانید؟

تحقیقات کافی برای تعیین کامل مزایا و معایب اکثر لباس‌های حمایت بارداری وجود ندارد. با این حال، یکی از نکات کلیدی که باید در مورد همه لباس‌ها در نظر گرفت این است که بهتر است هیچ یک از آنها را خیلی زیاد یا برای مدت طولانی در یک زمان نپوشید.

  • برای جلوگیری از وابستگی بیش از حد، هر بار بیش از دو تا سه ساعت از گن اسلیپ آرتان استفاده نکنید.
  • تمرینات برای تقویت شکم عرضی باید همراه با استفاده از شکم‌بند برای تقویت عضلات مرکزی در دوران بارداری و بعد از آن انجام شود.
  • همیشه قبل از استفاده از هرگونه لباس فشرده با پزشک خود مشورت کنید. زنانی که دارای گردش خون ضعیف یا فشار خون غیرطبیعی هستند ممکن است از استفاده از شکم‌بند منع شوند.
  •  شکم‌بندها برای استفاده موقت هستند و راه‌حل دائمی نیستند. مهم است که به اختلال اساسی رسیدگی شود. مراجعه به فیزیوتراپی برای رفع درد مداوم در دوران بارداری و بعد از آن توصیه می‌شود.
  • با پزشک خود صحبت کنید. همیشه قبل از انجام هر کاری در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید. پزشک معالج شما می‌تواند در مورد استفاده از شکم‌بند بارداری با شما صحبت کند و تعیین کند که آیا شکم‌بند برای شما مناسب است.
  • اندازه مناسب را انتخاب کنید. اگرچه کمربندهای ساپورت می‌توانند با بزرگ شدن شکم‌تان برای شما کشیده شوند، اما همچنان می‌خواهید با اندازه مناسب شروع کنید. اکثر شکم‌بندها نمودارهای اندازه را بر اساس اندازه قبل از بارداری شما برای یافتن تناسب مناسب دارند. شکم‌بند خیلی تنگ می‌تواند برای کودک در حال رشد شما مضر باشد.
  • دستورالعمل‌های استفاده از شکم‌بند را دنبال کنید. برخی از شکم‌بندها در جلو بسته می‌شوند و برخی دیگر در پهلوها یا پشت بسته می‌شوند. سعی نکنید از شکم‌بند بارداری خود به روشی متفاوت از طراحی شده استفاده کنید.
  • هر بار بیش از دو یا سه ساعت از شکم‌بند استفاده نکنید. پوشیدن آن برای مدت طولانی می‌تواند ماهیچه‌های شما را ضعیف کند و منجر به اثرات منفی طولانی مدت شود.
  • اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار از پوشیدن لباس‌های تنگ در دوره‌های طولانی یا در محیط‌های گرم یا مرطوب اجتناب کنند. زنان باردار مستعد گرمازدگی هستند و لباس‌های تنگ می‌توانند این احتمال را با موارد زیر افزایش دهند:
  • محدود کردن جریان هوا
  • تشدید گرمای بدن
  • تنفس مشکل

آیا شکم‌بند در دوران بارداری بی‌خطر است؟

مادر شدن فرآیندی است که در عین‌حال هم فوق‌العاده چالش‌برانگیز و هم پاداش دهنده است. موحودی بسیار الهام‌بخش در حال رشد است، دانستن اینکه کودکی در راه است، بسیار نوید‌بخش است. اما علیرغم چالش‌های زیادی که با رشد یک انسان جدید پیش می‌آید، کارهای زیادی وجود دارد که مادران باردار می‌توانند برای حمایت از بدن خود در طول این فرآیند انجام دهند. بنابراین از قدرت درونی خود استفاده کنید، به یاد داشته باشید که چقدر قدرتمند هستید.

استفاده از شکم‌بند بارداری دوران بارداری بی‌خطر است، اما همیشه بهتر است قبل از شروع استفاده از آنها از پزشک خود سوال کنید. از آنجایی که این نوارها اثر فشاری بر روی شکم شما دارند، باید مراقب باشید که آنها را از ۲ تا ۳ ساعت در هر بار بیشتر نپوشید. چون ممکن است بر ضربان قلب کودک تأثیر بگذارد و باعث ضعف عضلانی و حرکت یا بثورات پوستی به دلیل پوشیدن طولانی‌مدت شود. جهت اطلاع از قیمت شکم بند و قیمت گن لاغری آرتان زنانه میتوانید به سایت های معتبر مراجعه کنید.

آیا می‌توان از شکم‌بند بارداری بعد از سزارین استفاده کرد؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا پزشک شما ممکن است سزارین را انتخاب کند و در حالی که شما تحت یک سری استرس‌های منحصر به فرد از طریق زایمان سزارین قرار می‌گیرید. شکم‌بند همچنان می‌تواند به بهبودی شما کمک کند تا به حالت طبیعی خود بازگردد.  همیشه باید قبل از تصمیم به استفاده از شکم‌بند پس از زایمان از طریق سزارین با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است در صورت داشتن عوارض، مناسب نباشد.

با این‌حال، هنگامی که به درستی استفاده می‌شود، شکم‌بند می‌تواند در حین بهبودی پس از جراحی سزارین به حمایت از مغز شما کمک کند. بستن شکم می‌تواند باعث شود در موقعیت‌های خاص احساس راحتی بیشتری داشته باشید و همچنین می‌تواند عضلات شکم شما را در حین بهبودی حمایت کند.

مزایای پس از بارداری

برای حمایت از رشد کودک باید راه رفتن و وضعیت بدن خود را تغییر دهید. شکم‌بند تحتانی لگن شما را فشرده کرده و کودک را بلند می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا در وضعیت صحیح قرار بگیرید و صاف بنشینید. بنابراین، اگر از بند شکمی استفاده می‌کنید که کمر را پشتیبانی می‌کند، دیگر نگران وضعیت بدنی نامناسب خود نباشید. وضعیت نامناسب بدن می‌تواند باعث درد و بدن درد شود.

ضعیف شدن عضلات مرکزی بدن در چند هفته پس از تولد بسیار رایج است عضلات و رباط‌های شما در دوران بارداری کشیده و کشیده شده‌اند و اکنون برای بهبودی نیاز به زمان دارند. این ضعف اولیه به علاوه فشار اضافی حمل در اطراف نوزاد شما می‌تواند باعث ناراحتی اضافی یا آسیب شود. در حالی که بدن شما پس از تولد نوزاد در حال تنظیم است، شکم‌بند بارداری می‌تواند حمایت بیشتری را ارائه دهد. این کار همچنین می‌تواند در صورت تجربه جدا شدن ماهیچه‌های شکم کمک کند، شکم‌بند و تمرینات خاص می‌تواند برای شما بسیار ارزشمند باشند.

چگونه یک شکم‌بند مناسب انتخاب کنیم؟

بستن شکم‌بند باید راحت باشدو نباید خیلی سفت باشد. اگر اینطور باشد، اندام‌های داخلی شما را فشرده کرده و باعث سوء هاضمه، سوزش سر و مشکلات بیشتر می‌شود. همچنین شکم‌بند باید از مواد نرم و انعطاف‌پذیر ساخته شود تا بتواند در اطراف معده منبسط شود. قسمتی از شکم خود را که بزرگ‌ترین قسمت دور شکم شماست از روی ناف اندازه‌گیری کنید. شکم‌بند را با آن اندازه بخرید. اگر احساس می‌کنید اگر اندازه خیلی بزرگ است، فقط ۲-۳ اینچ از اندازه گیری کم کنید و با توجه به آن اندازه خرید کنید. قبل از خرید شکم بند، باید با پزشک خود مشورت کرده و پیشنهاد او را جویا شوید.

اگرچه استفاده از شکم‌بند فواید زیادی دارد، اما استفاده طولانی‌مدت آن برای سلامتی شما مفید نیست. همانطور که اشاره شد کارشناسان می‌گویند که نباید هر روز شکم‌بند خود را بپوشید زیرا ممکن است ماهیچه‌های مرکزی بدن شما را ضعیف کند. توصیه می‌شود که استفاده از شکم‌بند را به مدت ۲۰ هفته شروع کنید. از آنجایی که شکم‌بند بارداری  درد بدن شما را کاهش می‌دهند، می‌توانید شب‌ها با آرامش بخوابید. هنگام شیر دادن به نوزاد می‌توانید شکم‌بند خود را بپوشید. اما پزشکان به شما توصیه می‌کنند که هنگام غذا خوردن و خوابیدن از بستن شکم‌بند خودداری کنید. اما باید در نظر داشته باشید که شکم‌بند به کاهش وزن شما کمکی نمی‌کنند اما می‌توانند چربی‌ها را فشرده کنند.

دکمه بازگشت به بالا