مجله علمی و سلامت

آیا مصرف خوراکی‌های چرب باعث کاهش تمرکز می‌شوند؟

طبق این گزارش شفافاین مطالعه که در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است ، شواهد بیشتری در مورد ارتباطات دستگاه گوارش و مغز ارائه می دهد. این مطالعه همچنین دلیل دیگری برای کاهش مصرف چربی اشباع در رژیم غذایی ارائه می دهد.

چربی های اشباع شده

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده به مردم توصیه می کند که میزان مصرف چربی های اشباع حیوانات مانند گوشت گاو ، مرغ و لبنیات را کاهش دهند.

یک مطالعه سال 2018 که در ژورنال BMJ در مورد نقش چربی در سلامت انسان منتشر شد ، نشان داد که با جایگزینی چربی اشباع شده با چربی اشباع نشده (از جمله روغن های گیاهی) می توان خطر بیماری عروق کرونا ویروس قلب را کاهش داد.

بعلاوه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ارتباطی بین دستگاه گوارش فرد – خصوصاً معده و روده – و مغز فرد (و عملکردهای شناختی) وجود دارد. چیزی که دانشمندان آن را محوری در روده و مغز می نامند.

غذاهای غنی از چربی

در این مطالعه ، محققان به بررسی تأثیر چربی اشباع بر غلظت کوتاه مدت شخص پرداختند. محققان برای مطالعه این مطالعه به داده های جمع آوری شده از یک مطالعه دیگر در مورد اثرات رژیم غذایی حاوی چربی اشباع زیاد بر التهاب و خستگی در زنان مبتلا به سرطان پرداختند.

در روز ارزیابی ، هر 51 شرکت کننده تحت آزمایش آزمایش عملکرد مداوم برای شناسایی قدرت غلظت بود. در این آزمایش ، سطح تمرکز ، توجه پایدار و زمان پاسخ اندازه گیری شد.

شرکت کنندگان در این مطالعه یکی از دو غذا ، سوسیس بوقلمون و آبگوشت را خوردند. هر دو غذای حاوی 60 گرم (گرم) چربی هستند – یکی حاوی چربی اشباع شده بالا و دیگری حاوی روغن آفتابگردان ، که چربی اشباع کم است. بعد از پنج ساعت ، شرکت کنندگان تست عملکرد مداوم دیگری را انجام دادند ، اما یک تا چهار هفته بعد ، شرکت کنندگان دوباره به آزمایش بازگشتند ، اما این بار مصرف غذایی خود را تغییر دادند.

قبل از تاریخ شام ، شرکت کنندگان سه وعده غذایی استاندارد را خوردند و 12 ساعت قبل از خوردن یک وعده غذایی پرچرب چیزی نخوردند. محققان همچنین عوامل مزاحم را که ممکن است بر کار نسبی فکری فرد تأثیر بگذارد ، بررسی کردند.

اختلال عملکرد شناختی

محققان دریافتند که افرادی که غذاهای پر چربی اشباع می خورند ، از نظر تست عملکرد معمولی بدتر هستند. طبق مطالعه مادیسون ، نویسنده اصلی این پژوهشگر و دانشجوی فارغ التحصیل روانشناسی بالینی در دانشگاه ایالتی اوهایو ، این مطالعه نشان داد که خوردن زیاد چربی اشباع شده بر فعالیتهای شناختی بیشتر از خوردن یک رژیم غذایی کم چربی است. محققان همچنین تأثیر مشکل روده را بر غلظت افراد بعد از خوردن غذاهای چرب بررسی کردند.

برای این کار ، آنها به سطح نشانگرهای سمیت در خون شرکت کنندگان نگاه کردند. به نظر می رسد این نشانه ها وقتی خون فرد در معرض خطر است در خون وجود دارند. در حالی که این مطالعه توضیح نمی دهد که چرا غذاهای پر چربی اشباع بر عملکرد شناختی تأثیر منفی می گذارند ، مادیسون پیشنهاد می کند که مصرف این مواد غذایی می تواند التهاب را افزایش دهد ، این امر همچنین بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. به گفته مدیسون ، اسیدهای چرب به طور مستقیم با مغز تعامل دارند.

منبع: اخبار پزشکی امروز

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا