کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

آیا کود شیمیایی تاریخ انقضا دارد?

اوره ماده اولیه ای است که در ساخت بسیاری از مواد شیمیایی مانند پلاستیک های مختلف ، رزین های اوره فرمالدئید و چسب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای تهیه مواد اولیه ، چسب ، کود ، محصولات تجاری و همچنین در تولید رزین ضروری است.

اوره، (NH 2 ) 2 CO.، یک ترکیب شیمیایی آلی بی رنگ نیز توسط بین المللی نام غیر (RINN) شناخته شده است اوره ، که توسط سازمان بهداشت جهانی است. در آب بسیار محلول است و pKa نزدیک به صفر دارد. اوره در اصل ضایعات تولید شده در هنگام سوخت و ساز بدن پروتئین است. نه تنها توسط انسان بلکه توسط بسیاری از پستانداران دیگر و همچنین دوزیستان و برخی ماهی ها نیز تولید می شود.

اوره اولین ترکیب طبیعی بود که با استفاده از ترکیبات معدنی سنتز مصنوعی شد.ماده اولیه که برای تولید اوره مورد استفاده قرار می گیرد گاز طبیعی است که هزینه ها را مستقیماً با قیمت گاز پیوند می دهد. در نتیجه ، کارخانه های جدید فقط در مناطقی با ذخایر بزرگ گاز طبیعی که قیمت ها پایین تر هستند ساخته می شوند.

محصول نهایی در محموله های بزرگی به 30،000 تن در سراسر جهان حمل می شود. قیمت بازار اوره ارتباط مستقیمی با قیمت جهانی گاز طبیعی و تقاضای محصولات کشاورزی دارد. قیمت ها می تواند بسیار بی ثبات و در بعضی مواقع غیرقابل پیش بینی باشد. TCC موقعیتی است که بازارهای جهانی را می شناسد و قیمت های شما را رقابتی نگه می دارد.

بیش از 90 درصد از تولید جهانی این ماده برای محصولات مرتبط با کود استفاده می شود. هنگامی که از این روش استفاده می شود ، معمولاً به شکل گرانول ، لکه دار یا کریستال در می آید. کشاورزان به صورت دستی این ماده را با کمک تجهیزات کشاورزی توزیع می کنند و به شکل مناسب پراکنده می شوند. اوره یک خوراک مؤثر محسوب می شود ، زیرا حاوی نیتروژن است ، که می تواند به رشد حیوانات کمک کند. قیمت نسبتاً ارزان محصولات تولید شده با این ماده همچنین باعث می شود این خوراک از محبوبیت بسیاری از کشاورزان به عنوان محبوب انتخاب شود.

برای خرید نهال بادام دیر گل و پربار می توانید با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

درباره کود اوره

اوره کود نیتروژن با نسبت ان پی کا است. فرمول شیمیایی اوره از نظر ترکیب تقریباً با فرمولاسیون آلی اوره است ، همچنین در استفاده انبوه برای تغذیه محصولات زراعی تعدادی از مزایای آن را ارائه می دهد. اگرچه اوره به طور طبیعی در انسان و حیوانات تولید می شود ، اما اوره مصنوعی با آمونیاک بی آب تولید می شود.

کوداوره یکی از غنی‌ترین کودهای شیمیایی است که با ورود به عرضه کشاورزی زمینه ساز تحولات بزرگی در زراعت و باغبانی گردیده است. ایران به واسطه حضور پتروشیمی های بزرگ همواره تولید کننده و صادرکننده بهترین کودهای شیمیایی اوره بوده است.

کوداوره اصلی ترین تأمین کننده عنصر ماکرو و مهم نیتروژن در گیاهان است. این کود با ارزش با داشتن 46 درصد نیتروژن یکی از غنی ترین کود های شیمیایی محسوب می گردد، اوره نیتروژن مورد نیاز گیاهان را در نهایت به صورت نیترات به گیاهان اضافه خواهد کرد.

از آنجایی که در کود دهی اوره هدررفت مصرف نیترات برای زمین های زراعی در ایران به میزان بالایی است، توجه به زمان استفاده از کوداوره موجب کاهش هزینه های مربوط به خرید کوداوره می شود و در نهایت باعث بهبود کیفیت خاک زمین های زراعی می گردد. نکات مهمی که در این مقاله به اهم آن ها اشاره خواهیم کرد.

نام دیگر این کود (Carbamide) یک ترکیب ارگانیک با فرمول شیمیایی NH2COONH4 است و به عنوان یکی از پرمصرف ترین و البته ارزان ترین کودهای شیمیایی که را به سایر نقاط جهان عرضه می کند مورد استفاده قرار می گیرد.
اوره نه اسیدی است و نه قلیایی ، بسیار محلول در آب و نسبتاً غیر سمی است و اوره به طور گسترده در کودهای شیمیایی به عنوان منبع غنی و مناسب ازت مورد استفاده قرار می گیرد. اوره همچنین یکی از مهمترین مواد اولیه در صنایع شیمیایی است.
اوره در خاک هیدرولیز می شود و به آمونیاک و دی اکسید تبدیل می شود. حلالیت اوره در آب بسیار زیاد است ، که برای کاربرد کود و اسپری روی گیاه استفاده می شود. 46 درصد اوره از نیتروژن تشکیل شده است.اوره کود نیتروژن با نسبت ان پی کا نیتروژن-فسفر-پتاسیم با است. فرمول شیمیایی اوره از نظر ترکیب تقریباً با فرمولاسیون آلی اوره است ، همچنین در استفاده انبوه برای تغذیه محصولات زراعی تعدادی از مزایای آن را ارائه می دهد.
اگرچه اوره به طور طبیعی در انسان و حیوانات تولید می شود ، اما اوره مصنوعی با آمونیاک بی آب تولید می شود.نامهای دیگر کود اوره : آمید اسید کربنیک ، کاربامید ، اسید کاربامید ، کربونیل دی آمید ، کربونیل دی آمید ، کربونیل دی آمین ، ایزورا به شرحی که بیان شد می باشد.

یکی از بزگترین تولیدکنندگان نهال در کشور نهالستان میاندواب در اذربایجان غربی می باشد.

تاریخچه کود اوره

شیمیدان فرانسوی ، هیلیر روئل در سال 1773 اوره را کشف کرد. در سال 1828 ، تنها 55 سال پس از کشف آن ، اوره اولین ترکیب آلی بود که به صورت مصنوعی فرموله شد ، این بار توسط یک شیمیدان آلمانی به نام فردریش وهلر ، یکی از پیشگامان شیمی آلی. وولر با استفاده از ایزوسیانات نقره با کلرید آمونیوم اوره اوره را در تلاش ناموفق برای تهیه سیانات آمونیوم به دست آورد.

اوره مصنوعی از آمونیاک مصنوعی و دی اکسید کربن ایجاد می شود و می تواند به صورت مایع یا جامد تولید شود. فرایند دهیدراته کردن کاربامات آمونیوم در شرایط گرما و فشار زیاد برای تولید اوره برای اولین بار در سال 1870 انجام شد و امروز نیز در حال استفاده است. استفاده از اوره مصنوعی متعدد است و بنابراین تولید آن زیاد است.
تقریباً یک میلیون پوند اوره هر سال فقط در ایالات متحده تولید می شود که بیشتر آن در کودها استفاده می شود. نیتروژن موجود در اوره آن را به محلول در آب تبدیل می کند ، یک ویژگی بسیار مطلوب در این نرم افزار است.

به نظر می رسد اوره برای کاربردهای تجاری و صنعتی در تولید برخی انواع پلاستیک ، خوراک حیوانات ، چسب ها ، پاک کننده های کاسه توالت ، مواد شوینده ماشین لباسشویی ظرف ، محصولات رنگ آمیزی مو ، سموم دفع آفات و قارچ کش ها مفید است. از نظر دارویی ، در ساخت باربیتوراتها ، محصولات پوستی که باعث آبرسانی مجدد پوست و مجاری ادرارآور می شوند ، گنجانیده شده است.

اوره به طور طبیعی وقتی كبد پروتئین یا اسیدهای آمینه و آمونیاك را تجزیه می كند تولید می شود. کلیه ها سپس اوره را از خون به ادرار منتقل می کنند. نیتروژن اضافی از طریق اوره از بدن خارج می شود و چون بسیار محلول است ، فرایندی بسیار کارآمد است. یک فرد متوسط روزانه حدود 30 گرم اوره دفع می کند ، بیشتر از طریق ادرار ، اما مقدار کمی نیز در تعریق ترشح می شود.

پزشکان دریافتند که از میزان اوره می توان برای تشخیص بیماری ها و اختلالات موثر بر کلیه ها ، مانند نارسایی حاد کلیه یا بیماری کلیوی مرحله نهایی (ESRD) استفاده کرد. آزمایشات نیتروژن اوره خون (BUN) و نیتروژن اوره ادرار (UUN) ، که میزان نیتروژن اوره را در خون و ادرار اندازه گیری می کند.

اغلب برای ارزیابی عملکرد کلیه های بیمار استفاده می شود. با این حال ، افزایش یا کاهش سطح اوره ، همیشه نشان دهنده مشکلات کلیوی نیست ، اما درعوض ممکن است نشان دهنده کمبود آب بدن یا افزایش مصرف پروتئین باشد.

اگر به فکر کاشت درخت و احداث باغ هستید، نهالستان ارغوان با سابقه چندین ساله در فروش نهال گردو می تواند به شما کمک کند.

عوارض بهداشتی استفاده کود شیمیایی اوره

تماس ماده شیمایی با پوست، چشم و سیستم تنفسی موجب ایجاد عوارض بهداشتی می گردد. از جمله شایع ترین عوارض سوزش و سرخ شدگی چشمان بعد از تماس با کود شیمیایی اوره است، همچنین خارش پوست و احساس تهوع و استفراغ از دیگر عوارض تماس با کود های شیمیایی اوره است لذا توصیه های هنگام مصرف و کوددهی در پایین آمدن این عوارض انسانی کمک خواهد کرد.

کوداوره یکی از بهترین و موثر ترین کودهای شیمیایی موجود در بازار ایران است ترکیب این کود با مواد مغذی و یا کوداوره تولیدی با پوشش گوگردی موجب بهبود کیفیت محصولات زراعی و باغی و تولید بیشتر محصولات می گردد. توجه به زمان استفاده و توصیه های مندرج بر روی بسته بندی کود از اتلاف این ماده موثر شیمیایی جلوگیری به عمل خواهد آورد.غلظت بالای آن در خون باعث آسیب به اندام های بدن می شود.
آن را بالای نقطه ذوب گرم کنید و باعث تجزیه آن شده و بخارات سمی ایجاد می کند. به طور معمول قابل اشتعال نیست ، اما مخلوط شدن آن با اکسیدان های قوی مانند نیترید باعث انفجار می شود.
کود نیتروژن
نیتروژن (نیتروژن) یکی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز گیاهان و انواع متداول کودهای شیمیایی است. مواد شیمیایی برای تسریع در رشد و افزایش بازده محصولات کشاورزی خود از کودهای N استفاده می کنند.
عمده ترین انواع کودهای ازت کود کود اوره ، نیترات آمونیوم ، سولفات آمونیوم است. نیتروژن را می توان در اشکال مختلف و از منابع مختلف موجود در جدول یافت. در بین این منابع اوره تمایل به کود غلیظ نیتروژن مورد استفاده در کشاورزی است.

***مصرف کودهای تاریخ گذشته

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مصرف بی رویه سموم و استفاده از سموم تاریخ مصرف گذشته و غیرمجاز سبب شده تا رد پای این سموم در منابع آب و خاک کشور دیده شود.

معصومه ابتکار با اشاره به نامه نگاری سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سموم دفع آفات، گفت: مصرف بی رویه سموم، استفاده از سموم تاریخ گذشته و غیرمجازسبب شده تا متاسفانه در منابع آب و خاک کشو رد پای این سموم دیده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مصرف بی‌رویه کودهای کشاورزی نیز آسیب جدی به خاک رسانده است، این کودها که میزان زیادی نیترات در خود دارد عامل خطرناکی است که بقایای آن در خاک، آب و فرآورده غذایی نفوذ می کند.

وی افزود: نیترات موجود از خاک و آب به گیاه می‌رسد و از گیاه به سفره غذایی مردم و نهایتا سلامت انسان را با خطر مواجه می‌کند، متاسفانه گزارش‌هایی به سازمان رسیده مبنی بر اینکه مواد سمی غیرمجاز و خطرناک در داخل این چرخه به سلامت انسان‌ها آسیب رسانده است.

ابتکار یادآور شد: این موارد از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است، در واقع این سموم از چرخه محصولات کشاورزی دنیا کنار گذاشته شده و به دلیل عوارضی که دارد سازمان محیط زیست تاکید کرده تا وزارت کشاورزی نیز این سموم را از رده خارج سازد.

معاون رئیس جمهور در دولت یازدهم گفت: علاوه بر عوارض ذکر شده، این سموم سبب از بین رفتن حشرات مفیدی که بخشی از اکوسیستم هستند نیز شده است، در حقیقت 70 درصد گرده افشانی  محصولات کشاورزی توسط انواع زنبورها انجام می گیرد، متاسفانه ثابت شده که سموم تولید شده ریشه حشرات مفید از جمله زنبورها را از بین برده است.

مبع treeseedlings.com

وی ادامه داد: سموم سبب متوقف سازی زاد وولد حشرات مفید شده از این رو در همه جای دنیا متولیان محیط زیست روی مصرف سموم اقدامات سخت گیرانه صورت داده اند، سازمان حفاظت محیط زیست هم از همین جهت بر این مورد ورود پیدا کرده است.

ابتکار تصریح کرد: اخیرا در کمیسیون کلانشهرهای دولت این موضوع پیگیری شده است در واقع درخواست شده تا میادین میوه و تره بار در تمامی شهرهای کشور به اندازه گیری بقایای سموم در فرآورده های غذایی دقت کنند چرا که با ورود سموم، مواد غذایی آسیب زا خواهد شد؛ حتی این سموم می تواند اختلالاتی در سیستم ایمنی و گوارش، مغز و اعصاب ایجاد کند.

وی افزود:  وزارت بهداشت و شورای شهر سوم تهران اندازه گیری‌هایی را روی بقایای سم و کود در فراورده‌های غذایی انجام داده اند بنابراین تاکید می شود این مسئله به طور جدی و منظم رصد شود.

معاون رئیس جمهور در دولت یازدهم با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر بررسی میزان سموم در آب و خاک است، یادآور شد: وزارت بهداشت بررسی سلامت فرآورده‌های غذایی را در دستور کار داشته و وزارت جهاد کشاورزی هم به سمت کاهش مصرف سموم و حذف واز رده خارج کردن آن و آموزش کشاورزی پایدار را دنبال و رصد می کند به این معنی که روش هایی کشاورزی بدون نیاز به سم و کود به کشاورزان آموزش داده شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: البته باید توجه داشت که می توان از کودهایی طبیعی بیشتر استفاده کرد، همانگونه که در گذشته حدود 50 سال پیش کشاورزی های گسترده بدون سموم و کود شیمیایی انجام می شد./

*** کودهای شیمیایی نامناسب وآلودگی خاک

درهیمن راستا یک عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت و کشاورزی را سه ضلع اصلی حفاظت از خاک خواند وگفت: متاسفانه این سه ضلع نظارت کافی بر پاک بودن خاک و جلوگیری از آلودگی آن ندارند.

احمد آریایی‌نژاد ، با اشاره به موضوع آلودگی خاک، گفت: سال‌هاست که موضوع آلودگی خاک مطرح شده در این راستا اولین و موثرترین قدم، افزایش آگاهی مردم است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آموزش به مردم در خصوص زباله هایی که سبب آلودگی خاک می‌شوند و اعلام آسیب‌های سوزاندن درختان و مراتع برای خاک، می تواند از جمله اقداماتی باشد که مانع آلودگی خاک شود.

وی افزود: استفاده از کودهای شیمیایی نامناسب و انوع آلاینده ها و سم پاشی های بی رویه  سبب آلودگی خاک شده، واقعیت آن است که آلودگی خاک در بلندمدت آسیب جدی به مواد غذایی و محصولات کشاورزی وارد می کند، در واقع خاک همان چیزی است که در عین داشتن خاصیت پاک کنندگی، می تواند آلوده و مخرب شود.

آریایی نژاد گفت: بهره وری های نامناسب از خاک، استفاده از سموم و کودهای شیمیایی هم آلودگی خاک را رقم زده است، همچنین کمبود غذا دلیلی برای سودجویان شده تا به روش های غیراستاندارد مواد غذایی را پرورش دهند، بنابراین این اقدامات سبب شده تا از میزان خاک های غنی کاسته شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: در حقیقت، با انجام روش های مصنوعی تولید محصولات غذایی، علاوه بر کاهش کیفیت محصولات غذایی، خاک های غنی نیز نابود شده اند، در واقع با به کارگیری پلاستیک برای پوشش محصولات غذایی و رها سازی این پلاستیک ها در زمین های کشاورزی آسیب جدی به خاک وارد شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس، جاری شدن مواد روغنی و نفتی خودروها روی خاک  را هم از دیگر عوامل آلودگی خاک خواند.

آریایی نژاد با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی حفاظت از خاک است، گفت: وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشاورزی نیز به عنوان بازوی های حفاظت از خاک محسوب می شوند، اما  متاسفانه این سه ضلع دستگاه متولی نظارت کافی بر پاک بودن خاک و جلوگیری از آلودگی آن ندارند، در حالی که با آموزش به مردم می توان همکاری گسترده ای در سلامت خاک و انسان ها را رقم زد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه آلودگی خاک، سلامت انسان ها را به خطر می اندازد، یادآور شد: لایحه حفاظت از خاک نیز در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان کمیسیون فرعی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دکمه بازگشت به بالا