مجله عمومی

ارتباط دیابت نوع ۲ و مشکلات ادراری

بیماری های دستگاه ادراری در مبتلایان به دیابت نوع 2 شایع است و از تکرار و فوریت ادرار تا فعالیت جنسی و سلامت کلیه بر همه تأثیر می گذارد. مهمترین علل این بیماریها آسیب عصبی (نوروپاتی اتونوم) است که از توسعه دستگاه ادراری و اثر گلوکز (قند) بالا در خون حمایت می کند.

به گزارش کندوج ، به نقل از Warri Well Health ، “به دلیل آناتومی متفاوت ، روش هایی که دیابت نوع 2 بر دستگاه ادراری تأثیر می گذارد می تواند در زنان و مردان متفاوت باشد ، اما بدون توجه به جنسیت به مشکلات ادراری مربوط می شود.” با دیابت می تواند تأثیر بسزایی در کیفیت زندگی روزمره افراد داشته باشد.

علاوه بر این ، دامنه عوارض احتمالی دستگاه ادراری مرتبط با دیابت می تواند پیچیده باشد. از نظر علل و علائم می تواند همپوشانی های زیادی داشته باشد. یک روش برای درک بهتر بیماریهای دستگاه ادراری مرتبط با دیابت ، طبقه بندی آنها در چهار دسته است: اختلال مثانه ، عفونت دستگاه ادراری ، بیماری وریدی و بیماری کلیوی.

اختلال کیست

بیش از نیمی از بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 دارای مشکلات مثانه هستند. مطالعات نشان داده اند که متداول ترین ، که اغلب به یکدیگر مربوط می شوند ، شامل موارد زیر است:

مثانه بیش فعال – هنگامی اتفاق می افتد که اسپاسم یا انقباض عضلات مثانه حتی در صورت ادرار کم وجود داشته باشد. این امر منجر به نیاز فوری به ادرار می شود.

پلی موریا یا افت فشار خون – تولید بیش از حد ادرار است که معمولاً بیش از 2.5 تا 3 لیتر در روز است.

شب ادراری – بیداری شبانه و تکرر ادرار.

بی اختیاری – بی اختیاری نامیده می شود.

دو علت اصلی اختلالات مثانه ناشی از دیابت وجود دارد. آسیب عصبی یکی از آنها نه تنها در مثانه بلکه در عضلات مجرای ادرار است. عضله مجرای ادرار از دو عضله تشکیل شده است ، یک باز و بسته می تواند ادرار را از مثانه خارج کرده و به داخل مجرای ادرار بلغزد. وقتی این عضله به درستی کار نکند ، ادرار می تواند خود به خود نشت کند.

سطح بالای قند خون همچنین می تواند مسئول مشکلاتی باشد که در نهایت منجر به بی اختیاری ادرار می شود. هنگامی که قند اضافی در خون وجود دارد ، بدن مایعات را از بافت های بدن خارج می کند تا به دفع آن کمک کند. قند اضافی توسط کلیه ها تصفیه شده و از طریق ادرار دفع می شود و منجر به بی اختیاری ادرار می شود.

درمان اختلالات مثانه شامل داروها ، روش های آموزش مثانه مانند تمرینات کگل و جراحی است. گزینه دیگر سرنگ های بوتاکس است که اغلب برای درمان مثانه بیش فعال در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده تجویز می شود و برای افرادی که مشکلات مثانه ناشی از دیابت دارند مفید است.

عفونت های دستگاه ادراری

عفونت های دستگاه ادراری دیابتی می توانند مجرای ادرار ، مثانه یا کلیه ها را تحت تأثیر قرار دهند. مطالعات نشان می دهد که این عفونت ها در افراد دیابتی نوع 2 جدی تر ، شایع تر و بدتر هستند.عفونت دستگاه ادراری همچنین می تواند توسط باکتری هایی ایجاد شود که به درمان مقاوم هستند.

علائم این عفونت ها شامل ادرار ، درد یا دامنه ادرار و ادرار قرمز یا کدر است. زنان ممکن است فشار روی استخوان شرمگاهی و مردان احساس سیری در راست روده داشته باشند. در مورد کلیه ها ، علائم اضافی مانند حالت تهوع ، درد پشت یا پهلو و تب ممکن است ایجاد شود.

نوروپاتی خودکار می تواند در عفونت های دستگاه ادراری دیابتی نقش داشته باشد. فلج مثانه یکی از علائم رایج این نوع نوروپاتی است. با بروز این شرایط ، دیگر اعصاب دستگاه ادراری به طور طبیعی هنگام فشار بدن ، به فشار پاسخ نمی دهند. بنابراین ادرار در مثانه باقی مانده و می تواند منجر به عفونت ادراری شود.

سطح بالای قند خون همچنین می تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری و عفونت های دستگاه ادراری شود. برای درمان عفونت ادراری آنتی بیوتیک لازم است.

بی نظمی جنسی

دستگاه ادراری و اندام ها و ساختارهایی که از جنسیت و تمایل حمایت می کنند به هم پیوسته اند ، به طوری که وقتی دیابت بر اولی تأثیر می گذارد ، غالباً بر دومی تأثیر می گذارد.

طبق آژانس دیابت و بیماری های دستگاه گوارش ایالات متحده ، این مشکلات مربوط به آسیب به اعصاب و عروق خونی است که از اندام های تولید مثل و یا محیط حمایت می کنند.

درمان اختلال عملکرد ناشی از دیابت نوع 2 تا حد زیادی به ماهیت مشکل بستگی دارد. به عنوان مثال ، زنی که در حین رابطه جنسی احساس درد می کند ممکن است با استفاده از مواد روان کننده تسکین یابد ، یا مردی که دچار اختلال در نعوظ است نیاز به دارو دارد.

بیماری کلیه (بیماری کلیه در دیابت)

همراه با فشار خون ، دیابت یکی از دلایل اصلی بیماری مزمن کلیه است. بیماری کلیه دیابتی که به آن بیماری دیابتی کلیه نیز گفته می شود ، به دلیل آسیب تدریجی ساختار کلیه به نام نفرون ، در مدت زمان طولانی رخ می دهد. در هر کلیه بیش از یک میلیون نفرون وجود دارد که هر یک از آنها دارای خوشه ای از رگهای خونی به نام گلومرول است که در آن خون جریان می یابد و مواد زائد و مایعات تصفیه می شوند. هنگامی که سلول های کلیه نمی توانند به درستی کار کنند ، مواد زائد و مایعات به جای دفع از بدن در خون جمع می شوند.

بیماری مزمن کلیه علائم قابل توجهی را ایجاد می کند یا علائمی قابل توجه ندارد تا زمانی که به مرحله ای برسد که نزدیک به نارسایی کلیه باشد. نارسایی کلیه یک پیامد بالقوه مرگبار است. طبق بنیاد ملی کلیه ، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا از دلایل اصلی نارسایی کلیه در ایسلند است.

به همین دلیل ، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید مرتباً از نظر علائم نارسایی کلیه معاینه کنند. آزمایشات استفاده شده شامل نسبت آلبومین و کراتینین (ACR) و میزان فیلتراسیون گلومرولی (GFR) است. ACR سطح آلبومین (نوعی پروتئین) در ادرار را کنترل می کند. مقادیر بالای آن نشانه اولیه آسیب کلیه است. GFR عملکرد کلیه را بر اساس آزمایش خون اندازه گیری می کند. این آزمایش پنج مرحله بیماری کلیوی فرد را تعیین می کند.

درمان نفروپاتی دیابتی با کنترل بیماری زمینه ای آغاز می شود. این شامل کنترل قند خون و فشار خون ، کاهش مقدار پروتئین در رژیم غذایی و مصرف داروهایی است که توسط پزشک تجویز شده است. در واقع ، انجام این مراحل ، و همچنین تغییرات اساسی در سبک زندگی مانند کاهش وزن ، افزایش فعالیت بدنی و ترک سیگار ، می تواند به جلوگیری و یا درمان مشکلات دستگاه ادراری که می تواند ناشی از دیابت باشد کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا