مجله علمی و سلامت

از اسرار جدید سیاره مشتری چه می‌دانید؟

مشتری مکانی آرام نیست. این سیاره بزرگ دارای فضای بزرگتر از زمین با طوفان های بزرگ و جریان های ابری بزرگ است که کل کره زمین را احاطه کرده است. آب و هوا و آب و هوای خشن آب و هوای آن با زمین بسیار متفاوت است و بسیاری از ستاره شناسان سعی در درک آن داشته اند. اما بار دیگر دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه قدرتمند جمینی توانستند قطعه دیگری از معما مرموز را کشف کنند.

درباره اسرار جدید مشتری چه می دانید؟

تصویری مادون قرمز از مشتری نشان می دهد که گرما در ابرهای کره زمین قرار دارد. وقتی این تصاویر را با تصاویری از تلسکوپ فضایی هابل تلفیق می کنیم ، می توانیم اطلاعات زیادی در مورد فعالیت های داخل و خارج از کره زمین بدست آوریم. مقایسه تصاویر مادون قرمز هابل و جمینی ، منطقه ای از درخشش تاریک هابل را در مادون قرمز نشان می دهد.

مایکل فون ، اخترشناس در دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی گفت: “نور مادون قرمز از مناطقی بدون ابر ایجاد می شود که در صورت عدم وجود نور مادون قرمز در مکانهایی که ابر وجود دارد”.

به گفته گلن اورتن ، مشاهدات نور مرئی نمی توانند تفاوت بین پوشش ابر تاریک و پوشش ابر نازک را تشخیص دهند. بنابراین ماهیت آنها هنوز یک راز است.

درباره اسرار جدید مشتری چه می دانید؟

هنگامی که این دو تصویر با یکدیگر مطابقت داشتند ، منحنی مادون قرمز با سایه ای مطابقت داشت که نشانگر درخشش عمیقی در ابرهای طوفان بود. اما جالبتر شد وقتی که نتایج چرخش ناسا در مدار جونو با این نتایج ادغام شد. داده ها سیگنال های رادیویی را در جو به نام های Sferic و Whistlers نشان می دهند و از رعد و برق قدرتمند ساخته شده اند. در هشت دور اول خود ، Juno 377 یک رعد و برق اشعه ایکس را که در قطب رخ داده بود ، تشخیص داد. این دقیقا برعکس زمین است و اکثر چنین رعد و برقها نزدیک به استوا نزدیک می شوند.

درباره اسرار جدید مشتری چه می دانید؟

دانشمندان بر این باورند که این مربوط به نحوه گرم شدن این دو سیاره توسط خورشید است. در هر دو سیاره ، استوا توسط خورشید گرم می شود و جریان همگرا روی زمین ایجاد می کند و باعث رعد و برق می شود.

در مشتری که خیلی دورتر از خورشید قرار دارد ، گرم شدن استوا خفیف تر و جو ثابت بالاتر است ، اما این درجه دما به قطب نرسیده است ، به همین دلیل این طوفان ها بسیار زیاد هستند. این تیم دریافتند که برخورد شدید رعد و برق در مناطق روشن به دلیل جاری شدن همگرا هوا به سمت ابرها در اثر آب و یخ رخ داده و در مناطقی که در اطراف آن وجود دارد چنین طوفان هایی به احتمال زیاد به دلیل رطوبت کم و هوای خشک است. دیده نشده است

پروژه احاطه جونو در ژوئن سال آینده به اتمام می رسد و نتایج آن واقعیت های بیشتری را درمورد آب و هوای عجیب مشتری نشان می دهد.

sciencealert.com

2121

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا