مجله علمی و سلامت

افراد بلندقامت در معرض ریسک بالاتر سرطان روده بزرگ

اگرچه ارتباط بین ارتفاع بالاتر و سرطان روده بزرگ قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته بود، محققان می گویند این مطالعات نتایج متناقضی را نشان می دهد، معیارهای متناقضی را برای قد نشان می دهد و خطر ابتلا به تومورهای غده را افزایش می دهد. حاوی ضایعات پیش سرطانی در روده بزرگ نیست.

جرارد مولین، رئیس تحقیقات دانشگاه جان هاپکینز در مریلند گفت: «این بزرگترین مطالعه در نوع خود تا به امروز است. “نتایج بر اساس نشانه هایی است که ارتفاع بالاتر یک عامل خطر است که نادیده گرفته می شود و باید هنگام ارزیابی و توصیه به بیماران در مورد غربالگری سرطان روده بزرگ مورد توجه قرار گیرد.

او می‌گوید: «یکی از دلایل احتمالی این ارتباط این است که قد بزرگسالان به اندازه بدن مرتبط است. “تکثیر فعال تر در اندام های انتهایی افراد مسن تر می تواند خطر جهش هایی را که منجر به متاستازهای بدخیم می شود، افزایش دهد.”

محققان برای اولین بار 47 مطالعه مشاهده‌ای بین‌المللی را شناسایی کردند که شامل 280660 مورد سرطان کولورکتال و 14139 مورد سرطان کولورکتال می‌شد.

از آنجایی که تعریف قد در سراسر جهان متفاوت است، تیم تحقیقاتی بالاترین و کمترین قد را در گروه های تحقیقاتی مختلف مقایسه کردند. نتایج نشان می دهد که به طور کلی افرادی که بالاترین درصد را دارند، 24 درصد بیشتر از افرادی که کمترین درصد را دارند، در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

مولن می گوید: به ازای هر 10 سانتی متر افزایش قد، 14 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و 6 درصد افزایش در خطر ابتلا به تومورهای غددی وجود دارد.

محققان می گویند بیش از نیمی از سرطان های روده بزرگ با عوامل تغییر سبک زندگی از جمله رژیم غذایی ناسالم، ورزش ناکافی، سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل مرتبط هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا