مجله علمی و سلامت

افراد واکسینه نشده، کارخانه‌های بالقوه جهش‌های کروناویروس هستند

کندوج / خراسان رضوی افراد واکسینه نشده نه تنها سلامت آنها را به خطر می اندازند ، بلکه بالقوه ناقل جهش های ویروس کرونا هستند.

ویلیام شافنر ، استاد بیماری های عفونی در بیمارستان دانشگاه وندربیلت در ایالات متحده گفت: “هرچه افراد واکسینه نشده بیشتر باشند ، احتمال ویروس نیز بیشتر است.” در این شرایط ، انواع مختلف (جهش) ویروس در بدن فرد آلوده به ویروس کرونا ایجاد می شود و در صورت بروز جهش ، جهش دیگری ایجاد می کند که خطرناک تر است.

ویروس ها ، از جمله ویروس کرونا که عامل Covid-19 است ، دارای جهش هایی هستند و در حالی که برخی جهش ها می توانند به ویروس آسیب برسانند ، برخی دیگر می توانند به ویروس کمک کنند. به عنوان مثال ، یک جهش می تواند به شیوع ویروس کمک کند. وقتی ویروس به فرد دیگری سرایت می کند ، جهش مجددا تکرار می شود و گسترش می یابد و در صورت موفقیت و ادامه انتشار ، به نوعی تبدیل می شود. در حقیقت ، افراد واکسینه نشده فرصت ادامه جهش را دارند.

اندرو پکوز ، میکروب شناس و ایمونولوژیست در دانشگاه بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ گفت: “ویروس هایی که از جهش زنده می مانند ویروس هایی هستند که به راحتی در بین انسان ها پخش می شوند.” با هر بار تغییر ویروس ها ، بستر متفاوتی برای ویروس ایجاد می شود تا جهش های بیشتری ایجاد کند. اکنون ویروسهایی وجود دارند که با کارآیی بیشتری گسترش می یابند.

اساساً ، اگر ویروس نتواند گسترش یابد ، هیچ جهشی ایجاد نمی شود.

چندین ویروس بیماری کرونا قلب ، چهار مورد از آنها ، توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان “نگرانی” شناخته شده است. آلفا برای اولین بار در انگلستان ، بتا برای اولین بار در آفریقای جنوبی ، گاما برای اولین بار در برزیل و دلتا که برای اولین بار در هند پیدا شد ، در معرض خطر هستند زیرا یا مسری تر هستند و یا باعث بیماری جدی می شوند یا از سیستم ایمنی بدن فرار می کنند.

کارکنان بهداشت عمومی به ویژه در مورد خطر دلتا نگران هستند ، حتی برای افرادی که قبلاً واکسینه شده اند. اگرچه اثبات شده است که واکسن ها علیه انواع مختلف ویروس ها موثر هستند ، اما نمی توانند در برابر برخی از انواع ویروس ها مثر باشند. به عنوان مثال ، دو دوز واکسن Pfizer 88٪ در جلوگیری از علائم Covid-19 delta موثر است.

در ایالات متحده ، کارشناسان نگرانند که این گونه ممکن است در موارد خاص ، به ویژه در جوامع با واکسن کم ، گسترش یابد و پیشرفت کند. هرچه تعداد افراد واکسینه شده کمتر باشد ، احتمال انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بیشتر است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا