مجله فرهنگ

انتشار «راهنمای میدانی قارچ‌های ایران»

راهنمای میدانی قارچ های ایرانی توسط محمدرضا آصف شایان منتشر شد.

به گزارش کندوج ، این کتاب در 369 صفحه با 650 نسخه از سوی انتشارات ایران شناسی به بازار کتاب ایران ارسال شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: کتاب “راهنمای میدانی قارچ های ایرانی” حدود 300 گونه قارچ مهم ایرانی و همچنین تصاویر رنگی ، نقشه توزیع ، توصیف شکل ، زیستگاه و فضای رشد و همچنین اطلاعاتی درباره سمیت ، خوراکی یا غیرقابل خوردن و داروها را ارائه می دهد.

بر اساس مقدمه این کتاب ، ایده تدوین “راهنمای میدانی در مورد قارچ های ایرانی” چند سال پیش همزمان و افزایش علاقه به این شاخه از علم و طرح س questionsالات زیادی در مورد شناخت جهان بزرگ و شگفت انگیز قارچ ، به طور کلی شناسایی قارچ. تشخیص قارچهای سمی ، معرفی قارچهای خوراکی و دارویی و غیره شکل گرفت و با مسمومیت گسترده مردم در بهار 1397 بیش از پیش ضروری شد.

به گفته نویسنده این اثر ، “تاکنون حدود 3500 گونه قارچ از جمله قارچ های میکروسکوپی و قارچ های بزرگ و بیماری زا از ایران جمع آوری ، شناسایی و معرفی شده است. از این قارچ ها ، حدود 1000 قارچ قابل رویت با چشم غیر مسلح یا به اصطلاح نمونه های بزرگ و قارچ های بزرگ هستند که مورد توجه عموم ، دوستداران طبیعت و قارچ ها قرار می گیرند و در واقع اصطلاح عمومی قارچ به این گروه گفته می شود. با توجه به اینکه بسیاری از این گونه ها از نظر متخصصان یا آماتورهای غیر قارچی نادر یا کمتر مهم یا شبیه به یکدیگر هستند ، 250 گونه مهم هستند و گونه های کلیدی ، سمی ، خوراکی ، دارویی و به طور گسترده در ایران کشت می شوند ، به عنوان گونه های بومی انتخاب شده اند. “آنها در این مجموعه معرفی شدند.”

در این کتاب قارچ ها به 11 گروه تقسیم شده اند. ترتیب هر گونه در هر گروه براساس حروف الفبا ، نام جنس و سپس گونه ها است. برای هر یک یک نام علمی است و یک نام مشترک انگلیسی و فارسی است. با توجه به اینکه قبلاً نام فارسی قارچ در ایران وارد نشده است ، بنابراین بیشتر شخصیت های فارسی این مجموعه برای اولین بار انتخاب و معرفی شده اند.

به دنبال نامه های علمی و عمومی ، شرح مختصری از خصوصیات فیزیکی هر آنچه در محیط طبیعی دیده و مشاهده می شود ، وجود دارد. در مورد قارچ های خوراکی ، در مورد قارچ های سمی مشابه ، در مورد شباهت گونه های سمی هشدار داده می شود. سرانجام ، تصویری از هر قارچ وجود دارد که برجسته ترین خصوصیات و خصوصیات آن گونه یا گروه را نشان می دهد.

در تهیه این کتاب از اسناد و مقالات علمی نویسنده و تجربه نویسنده استفاده شده است. مطالعه این کتاب می تواند برای دانشمندان قارچ و دانشجویان در زمینه های مرتبط ، به ویژه دوستداران طبیعت ، ماجراجویان و علاقه مندان به دنیای شگفت انگیز قارچ مفید باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا